Författare Ämne: PSYKOLOGISKA TEORIER SOM GRUND TILL MAKTENS AGERANDE  (läst 4035 gćnger)

Natalia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
PSYKOLOGISKA TEORIER SOM GRUND TILL MAKTENS AGERANDE
« skrivet: 26 februari 2004, 15:34:16 PM »
För ett tag sen berÀttade jag om en kille. Han dömdes till rÀttspsykiatriskt vÄrd för sexuellt utnyttjande av sina syskonbarn. Domen överklagades inte eftersom pojkens advokat trodde pÄ hans skuld och skrÀmde familjen att vid eventuellt överklagande straffet kunde bli mycket vÀrre alltsÄ lÄngt fÀngelsestraff, vilket killen skulle uppenbarligen inte klara av. Dessutom nekades familjen byte av advokat i högsta instansen.
Som vĂ€n till familjen och den som kĂ€nde pojken och hans syskonbarn sen förskoleĂ„ldern, fick jag noggrann insyn i all dokumentation. Jag gick igenom allt och hittade mĂ€ngder av konstigheter som pĂ„minde om de som togs upp i uppdrag granskning. TyvĂ€rr, enligt advokaten fick man under inga omstĂ€ndigheter ifrĂ„gasĂ€tta barnen! Det Ă€r ocksĂ„ viktigt att pĂ„peka att Ă„ldersskillnaden mellan killen och hans syskonbarn Ă€r ovĂ€sentlig!  SĂ€rskilt pikant blir situationen nĂ€r man fĂ„r veta att killen Ă€r faktiskt omogen, vilket gör att den lilla Ă„ldersskillnaden reduceras till noll. FrĂ„gan blir dĂ„ om det Ă€r rimligt ens att anta att det kan bllli frĂ„ga om sexuellt utnyttjande! Dessutom hans förĂ€ldrar och han sjĂ€lv hoppades pĂ„ att psykexperter kommer att förstĂ„ att han inte gjorde sig skyldig till pĂ„stĂ„dda brottet och att hans vistelse dĂ€r inte kommer att vara lĂ„ngvarigt. Jag sjĂ€lv fruktade dock att killen inte slĂ€pps dĂ€rifrĂ„n sĂ„ lĂ€nge han inser inte att han gjorde det han Ă€r anklagad för .Oavsett det faktiska bakgrunden.

Nu, flera mĂ„nader senare, vet jag hur det gĂ„tt. Killen börjar minnas övergrepp mot honom!!! Det Ă€r – enligt hans mamma – fortfarande för lite för att vĂ€cka Ă„tal, men han minns mer och mer. Och det Ă€r inte preskriberat Ă€n, pĂ„stĂ„s det.
Jag undrar hur lĂ„ngt ska det gĂ„. Hans stora syster, de ”utnyttjade” barnens mamma kommer antagligen att anklagas och i sin tur kommer kanske hon att ”minnas”.
Med viss uppfinningsförmÄga kan det förstsÀtta i all oÀndlighet! Allt detta vÀcker förstÄs mÄnga tankar.

En annan aspekt som Ă€r viktigt att beakta Ă€r mammas attityd, som Ă€r typisk för hela samhĂ€llet. Jag försökte diskutera med henne Jan Guillous bok ”HĂ€xornas försvarare”. Det jag tog upp var den lilla flickans ”vittnesmĂ„l” som utgjorde sjĂ€lva grunden vid antagande att lĂ€karna styckade kroppen. Denna mamma, vars son Ă€r dömd p.g.a. hennes egna barnbarns vittnesmĂ„l som Ă€r LÖGNER, pĂ„stĂ„r att barn ljuger inte om sĂ„nt! Jag frĂ„gade vad det Ă€r för skillnad mellan hennes barnbarn som uppenbarligen ljuger och mellan det ovan nĂ€mnda barnet, utöver Ă„ldersskillnaden förstĂ„s. Jo, hennes barnbarn bevisligen ljuger eftersom inga fakta stĂ€mmer. Och det Ă€r ju sant. Men varför tror hon att det lilla barnet – genom sin mamma – talar sanning och dessutom minns frĂ„n sĂ„ tidig Ă„lder? ”För att det Ă€r sĂ„ att barn kan minnas  och aldrig ljuger om sĂ„nt”.
AlltsĂ„, Ă€ven om man drabbas sjĂ€lv mycket hĂ„rt, kan man inte ens dĂ„ lĂ€mna bakom sig den indoktrinering man blev utsatt för. Det enda slutsatsen man  drar ifrĂ„n situationen Ă€r att just jag drabbades av orĂ€ttvisa men alla andra fick vad de förtjĂ€nade.
NĂ€r allt kommer omkring, klandrar jag inte denna mamma. Hon utsattes för kontinuerlig indoktrinering. Hyllor i hennes hem Ă€r fulla av böcker med populĂ€r psykologi i psykodynamisk tappning. Hon som Ă€r nĂ€stan 60 Ă„r gammal, beskyller sin mamma för egna misslyckande i livet inklusive sin egen sons situation! För att hennes mor inte tillfredstĂ€llde hennes behov som liten! I hennes bekantskapskrets finns Ă€ven en kvinnlig barnpsykiater som â€Ă„terfĂ„tt” minne frĂ„n ohyggliga sexuella övergrepp inklusive satanism och mördade barn.  

Jag tror inte att det Ă€r meningsfullt att anklaga enskilda för diverse felaktigheter, övertramp och orĂ€ttvisa. Visst, det Ă€r omöjligt att inte göra det dĂ„ man sjĂ€lv berörs. Men det Ă€r mycket viktigare att förstĂ„ mekanismerna bakom allt det som hĂ€nder!  
Det Ă€r inte den enskildes direkta fel att hon/han hanterar situationen pĂ„ ett sĂ„ omĂ€nskligt sĂ€tt. Man mĂ„ste se systemet i sin helhet. Om man inte krĂ€ver nĂ„got ansvar, dĂ„ – med handen pĂ„ hjĂ€rtat – hur mĂ„nga gör verkligen sitt bĂ€sta? Om man blev ”upplĂ€rd” att mamman Ă€r den som Ă€r den mest skadliga för barnet, Ă€r det inte alls konstigt att socialsekreteraren letar pĂ„ alla möjliga sĂ€tt efter bekrĂ€ftelse pĂ„ det! Om man blev ”upplĂ€rd” att misslyckande i livet berör pĂ„ sexuella övergrepp i barndomen – och vem har inte nĂ„gra misslyckanden bakom sig! – Ă€r det lĂ€tt att tolka in just sĂ„dana i helt vanliga situationer.

För nÄgra mÄnader sedan blev jag uppmanad att inte diskutera diverse psykologiska teorier i samband med sexuella övergrepp sÄsom osakliga i Àmnet.
Jag citerar:

”Debatten mellan Cornelia och Natalia har kommit att handla om olika tolkningar och definitioner inom psykologin, vilket i och för sig Ă€r intressant att diskutera. Rubriken i detta forum Ă€r dock Incest och andra sexuella övergrepp och önskvĂ€rt Ă€r dĂ€rför att föra en saklig diskussion om just detta. HĂ€rmed avslutas diskussionen mellan Cornelia och Natalia angĂ„ende psykologins mĂ„nga olika skolor, tolkningar och definitioner. VĂ€lkomna med en saklig diskussion om Ă€mnet Incest och andra sexuella övergrepp.
Rigmor Persson

TyvÀrr, sÄ lÀnge inser man inte att det Àr dessa teorier som ligger till grund för samhÀllsattityder, vilka i sin tur leder till att mÀnniskor krÀnks pÄ det grövsta sÀttet, kommer man inte Ät sjÀlva problemet!
Jag tror att vi mÄste förstÄ varför barn omhÀndertas utan anledning och varför oskyldiga mÀnniskor döms utan bevis. Och varför barn och ungdomar mÄr sÄ dÄligt idag. Utan en sÄdan kunskap lÀr vi knappast komma till rÀtta med orÀttvis och krÀnkande behandling av maktens representanter.

Anonymous

• Gäst
PSYKOLOGISKA TEORIER SOM GRUND TILL MAKTENS AGERANDE
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2004, 17:28:43 PM »
suverÀnt skrivet.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Re: PSYKOLOGISKA TEORIER SOM GRUND TILL MAKTENS AGERANDE
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2004, 22:19:15 PM »
Citat frćn: "Natalia"
TyvÀrr, sÄ lÀnge inser man inte att det Àr dessa teorier som ligger till grund för samhÀllsattityder, vilka i sin tur leder till att mÀnniskor krÀnks pÄ det grövsta sÀttet, kommer man inte Ät sjÀlva problemet!
Jag tror att vi mÄste förstÄ varför barn omhÀndertas utan anledning och varför oskyldiga mÀnniskor döms utan bevis. Och varför barn och ungdomar mÄr sÄ dÄligt idag. Utan en sÄdan kunskap lÀr vi knappast komma till rÀtta med orÀttvis och krÀnkande behandling av maktens representanter.

VĂ€lkommen tillbaka, Natalia.

Vi Àr fullt medvetna om hur - och vilka - teorier det Àr som ligger till grund för samhÀllsattityderna i Sverige och vÄra vÀlfÀrdssamhÀllen. Vi vet hur de i sin tur leder till att mÀnniskor krÀnks pÄ det grövsta sÀttet. Men likvÀl ville vi renodla debatterna och av just den anledning har vi skapat sektionen "Vetenskap eller kvacksalveri" dÀr vi kan Àgna oss Ät teoridiskussioner.

HĂ€lsningar

Ruby H-C

Peter Klevius

• Gäst
Flumteorier mm
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2004, 10:30:46 AM »
Natalia, kolla in den psyko-sociala kronologin som finns pÄ
http://klevius.info/psychotimeline.html?1077794492027
Det Àr just detta som borde diskuteras !