Författare Ämne: Oskyldigt dömd  (läst 3536 gånger)

Gäst

• Gäst
Oskyldigt dömd
« skrivet: 11 februari 2004, 13:17:20 PM »
Jag har blivit oskyldigt dömd i detta fina land Sverige som utger sig för att värna rättssäkerhet så högt. Men för mig var det en komplett CHOCK att se hur det gick till i rättens korridorer. Man struntade fullkomligt i min rättssäkerhet och ställde sig inte ens frågan om jag kunde vara oskyldig. Ett barn som angripit mitt barn sexuellt, fysiskt och psykiskt anklagade mig för att ha försökt strypa honom. Trots falska vittnen, vars lögner väl avslöjades i rätten, och trots att jag hade "hög trovärdighet" blev jag dömd. Barnet ifråga har jag i efterhand fått reda på att han har s k medfödda hjärnskador, går i en specialgrupp på skolan där man är 4 vuxna och 5 barn då han inte klarar gå med andra barn. Är känd för att ljuga och inte hålla sig till sanningen. Från Socialstyrelsen finns speciella rekommendationer att förhör med sådana barn ska ta med i beräkningen att sådana barn verkligen kan ljuga, men det struntade man också i. Inte fick jag överklaga heller så jag fick en värdig chans att bevisa min oskuld. Det hela var fruktansvärt och oavsett hur man ställer sig till sanningshalten i min historia så är det ju bedrövligt att man inte får en rättvis rättegång och chans till att rentvå sig i det här "perfekta" landet som så ofta kritiserar runt världen! Jag skäms att vara svensk, där ingen vill någonsin försöka förbättra saker och hela tiden struntar i när katastrofer händer för individer. Det trampar man liksom bara över. Eller som min advokat sa "Vi vet att oskyldiga döms ibland, men någon gång går ju också en och annan skyldig fri, så det jämnar ut sig". Det är hur svenskt rättsväsende ser på sin uppgift att försvara våra liv och vår rättssäkerhet! Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag skulle vilja starta en förening för oskyldigt dömda i Sverige, som det finns i andra länder, så kanske offentlighetens ljus åtminstone hamnar på att ge oss en värdig chans till upprättelse.