Författare Ämne: Oskyldigt dömd  (läst 4986 gånger)

Ylva

• Gäst
Oskyldigt dömd
« skrivet: 16 februari 2004, 11:54:44 AM »
Jag överklagade ända upp i HD men blev naturligtvis inte beviljad någonting då jag endast var dömd till böter. Vanligt förekommande av besparingsskäl har jag förstått, vilket i praktiken betyder att om man inte döms till fängelse så har man liten chans bevisa sin oskuld på högre nivå med högre beviskrav. Man blir alltså dömd, och får sitt liv förstört, utan några högre krav från rättsväsendet! Min advokat har nu gått i pension, det gjorde han strax efter, så jag antar han var trött redan då han försvarade mig. Jag försökte byta advokat, då jag såg hans ointresse, men det går ju inte heller utan man får liksom skylla sig själv när man kommer i rättsväsendets närhet. Då är det "hugget som stucket" som gäller uppenbarligen och man "väljer" att tro på den det passar för dagen. Det var så uppenbart att denne pojke ljög men jag hade inte en chans.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Oskyldigt dömd
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2004, 20:35:19 PM »
Samma sak hände den familj som för några år sedan flydde till norge med sina barn. När de dömdes för barnmisshandel fick de inte prövningstillstånd i hovrätten och högsta domstolen. De dömdes ju bara till böter. Att deras barn hamnade i ett fosterhem där en av flickorna tvingades att plocka upp avföring med bara händerna ansågs väl inte så allvarligt. Dessutom fick de inte kalla vittnen till rättegången i tingsrätten bla en expert som hävdade att baren varit utsatta för kraftigt ledande frågor i polisförhören samt en person som bott inneboende i familjen och därför kunde vittna om att han inte hade bevittnat någon barnmisshandel. Rättssäkerhet i Sverige=0. Tittade du på uppdrag granskning för två veckor sedan om incestfallet? Historien ligger fortfarande kvar på svt.se klicka på samhälle och sedan uppdraggranskning.

Ylva

• Gäst
Oskyldigt dömd
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2004, 17:03:01 PM »
Ja jag såg på reportaget om incestfallet och det som allt annat jag upptäckt sedan jag blev dömd gör mig förbannad att inget sker i detta skenheliga land som alltid är så snabbt att kritisera andra. Det finns inga ord för vad som pågår här egentligen och man har ingen som helst chans mot myndigheterna, det har jag insett. I mitt fall fanns inget tidigare att ifrågasätta, jag är en skötsam person som aldrig varit i kontakt med rättvisan och aldrig ens haft en enda betalningsanmärkning. Tvärtom fick jag borga för andra och rätten fann också att jag hade "hög trovärdighet" men man "valde" som man säger och ingen har förklarat hur det "val" går till. Dock kan jag bara konstatera att det är något mycket SJUKT med svenskt rättsväsende och det är en skam att inte fler reagerar. Var är dessa journalister som sägs ska bevaka makten på vårt uppdrag? Som anser sig ha en skyldighet att ifrågasätta och kritisera maktmissbruk. De är förvånansvärt tysta när det handlar om saker i Sverige men när USA däremot är inblandat då vet man knappt hur mycket man ska orka skrika. Mycket märkligt och tragiskt. Under tiden får vi vanliga hederliga människor offras och ingen bryr sig. Det skulle bli en ordentlig granskning av allt inom svenskt rättsväsende och nämndemännen skulle definitivt ses över. De ska representera ett tvärsnitt av befolkningen men det gör de inte, de ska sitta under en begränsad tid men det gör de inte heller och de saknar kännedom om vad det innebär att bli oskyldigt dömd. Hur det kan förstöra ett liv totalt. I mitt fall blev hela mitt liv, liksom min karriär (jag har en längre högskoleutbildning bakom mig) förstörd, och mitt barn har fått utstå förföljelse i flera års tid från familjen till den andra pojken som mycket väl förstod hur lätt det var att få ut ett skadestånd genom att duka upp den mest fantastiska historia de kunde. Till och med sa man att mitt barns fader varit med vid "misshandeln" och denne bor i USA. Min advokat var flat, nämndemännen halvsovande under rättegången, falska vittnen och man ifrågasatte inte ens vem den anmälde var. Ledande förhör som inte tog hänsyn till pojkens medfödda hjärnskada, vilket Socialstyrelsen föreskriver i sådana omständigheter. Inga riktigt ingående frågor alls och lögner som lätt kunde motbevisas. Jag, en skötsam människa som förkovrat mig och är känd för att vara ambitiös, blev dömd. Sverige är det vidrigaste landet i världen! Man utger sig för att vara så perfekt, alla andra länder har fel och här är allt så bra för medborgarna. Ännu en svensk lögn, precis som vilka änglar vi utmålade oss själva som efter andra världskriget. Tycks ligga i våra gener!

susannasvensson

• Gäst
Oskyldigt dömd
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2004, 19:32:36 PM »
sverige behöver en mickel moore som granskar alla ruttenheter i  detta land. Mycket är bra, men tyvärr används ett system som är till för att skydda medborgarna ex sekretessen inom socialtjänsten till att i stället skydda slarviga myndigheter. Journalister framför allt i lokalpressen är pressade att hålla sig väl med makthavarna inom kommunen eftersom att det ofrast är de som lämmnar material till journalisterna så att de får något att skriva om i tidningen. Med tiden utvecklas det vänskap. Om man som journalist är vän med högsta ansvariga politiker i en kommun eller beroende av poliser för att få tips. Undviker man nog medvetet eller omedvetet att skriva om utredningar och beslut som dessa personer deltagit i och där beslutsunderlaget kanske inte har varit det rätta.

Jag pluggade för några år sedan på universitet och behandlade frågan om rättssäkerhet och kriminaljournalistik ur lite olika perspektiv i mina c och d uppsatser. Efter att ha läst många gamla NJA domar från 60 och 90 tal är det lätt att se ett mönster där man klart och tydligt kan se att bevisvärderingen i domstolarna har blivit mycket slarvigare samt att domarna de senaste åren har blivit sämmre motiverade. Dvs som i ditt fall det fragår inte klart varför de tror på den ena parten och inte den andra. I äldre domar motiverar domstolen på ett betydligt klarare sätt varför de tror på vittne A och inte på B

Ylva

• Gäst
Oskyldigt dömd
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2004, 14:41:58 PM »
Ja, visst finns det ett mönster och det som är hemskt är att alla vet men ingen gör något. Min advokat bekräftade också detta, och menade att ibland var det ju skyldiga som gick fria så det vägde upp det hela. Visst, så kan man se saken, när man inte drabbas själv. Men för individen är det katastrof och för samhället rättshaveri! Sverige skulle behöva rensa upp hela detta stinkande träsk, och för mig är det oförklarligt hur rättsväsendets olika företrädare kan med stolthet gå till sitt jobb varje dag. Utåt sett ger de sken av att ha ett så stort ansvar osv, men det finns inget annat än pengar som tycks intressera. Att oskyldiga döms är oförsvarbart och det är konstigt att vi inte har större intresse för det i det här landet. Men Sverige är långt ifrån så perfekt som man utåt vill låtsas vara!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Sverige är en återfallsförbrytare mot mänskliga rättigheter
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2004, 13:00:58 PM »
Ovanstående rubrik är titeln på en artikel skriven av advokat Mikael Rosén i Svensk Tidskrift nr. 2, 2002. Artikeln handlar om frysningen av somaliasvenskarna tillgångar men den kan tjäna som beskrivning av vad som gäller i Sverige.

Reflektera över följande citat från artikeln:

"Hur skall vi kunna skydda våra medborgare mot dessa anspråk när vi av både principiella skäl, bekvämlighet och gammal vana vill att de inte skall ha något skydd mot sin egen regering?"

Sverige signerade och ratificerade Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna 1950 resp. 1952, men det dröjde fram till den 1 januari 1995 innan Konventionen blev gällande svensk rätt. Införandet av Konventionen i den svenska lagboken berodde på att det var ett av de krav som ställdes på Sverige för att bli medlemsland i Europa Unionen.

Men, trots att Konventionen har inkorporerats i svenska lag är det ingen självklarhet att medborgarna i Sverige får sina av Europakonventionen garanterade mänskliga rättigheter respekterade i kontakterna med svenska myndigheter.

Ruby H-C