Författare Ämne: Dramatiskt norskt fritagningsfall  (läst 5367 gćnger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Dramatiskt norskt fritagningsfall
« skrivet: 20 februari 2010, 13:06:46 PM »
Dramatiskt fritagningsfall i Norge

Förra lördag, den 13 februari 2010, utspelade sig ett dramatiskt fritagningsfall i Norge.

Av nyhetsrapporteringen framgÄr att tvÄ socialarbetare (barnevernsansatte), i samband med ett övervakat umgÀnge i barnens förÀldrahem, blev misshandlade och fastbundna, och lÀmnade i flera timmar i "hjelpelÞs tilstand" medan förÀldrarna, barnen och "overfallsmennene" försvann frÄn platsen.

För socialchefen "barnevernslederen" var den viktigaste uppgiften att ge hjÀlp och stöd Ät socialarbetarna och deras familjer.

En frÄga som jag vill stÀlla Àr: PÄ vilket sÀtt hjÀlpte barnevernet barnens familj innan och efter tvÄngsomhÀndertagandet och fosterhemsplaceringen?

Hittills har jag inte sett ett enda fall dÀr socialen har hjÀlpt förÀldrarna som Àr utsatt för deras "vÄrdÄtgÀrder".

LÀs gÀrna artiklarna i NKMR:s samlingsmapp "Barnevernsansatte mishandlet og tapet fast - Tre barn og foreldrene forsvant med maskerte menn"

Jag finner det synnerligen anmÀrkningsvÀrt att svenska media inte har yppat ett ord om denna hÀndelse. Kan det vara sÄ att man Àr rÀdd att den kan mana till efterföljd?

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
SV: Dramatiskt norskt fritagningsfall
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2010, 09:05:59 AM »
Dramatiskt fritagningsfall i Norge

Förra lördag, den 13 februari 2010, utspelade sig ett dramatiskt fritagningsfall i Norge.

Kan det vara sĂ„ att man Ă€r rĂ€dd att den kan mana till efterföljd?

I sÄ fall Àr det redan för sent. Jag har lÀnge funderat pÄ hur man ska kunna organisera ett nÀtverk för att frita kidnappade barn. Eftersom jag sjÀlv hade tÀnkt ta del i detta, sÄ har jag legat lÄgt. NÀr man funderar vidare pÄ denna frÄga sÄ mÄste man förstÄs först bygga upp ett nÀtverk som ordnar fram bostÀder Ät förÀldrar och barn. HÀr i Norrbotten finns massor av ödegÄrdar, bagarstugor och lÀmpliga platser. Jag har tidigare Àgnat mig Ät att gömma flyktingar, sÄ jag har en del erfarenheter om hur detta ska göras

Dels behövs ett öppet nĂ€tverk som öppet kan ta kontakt med folk som Ă€r villiga att upplĂ„ta rum eller sommarstugor Ă„t behövande. Dels behövs det folk som kan köra ut mat Ă„t dem, och hjĂ€lpa dem att ordna sina Ă€renden. Det finns redan sĂ„dana strukturer, men de som idag gömmer flyktingar kan inte bara helt enkelt ta sig an en flykting-grupp till,  pĂ„ samma bestĂ„nd av sĂ€kra bostĂ€der, och frivilliga som hjĂ€lper de som gömmer sig.

Jag anser att det Àr rÀtta stunden nu att börja bygga upp ett sÄdant nÀtverk, eftersom svenska regeringen vÀntar pÄ fosterbarnsutredningen samt eventuellt att socialnÀmnderna kommer att kallas till förhör i Haagkommissionen.

Om det blir medial uppmĂ€rksamhet just nu kan en dominoeffekt ge fart Ă„t fortsatt upplösning i den brottsliga organisation vi bekĂ€mpar. Exempelvis tror jag att det finns mĂ„nga hederliga poliser som gĂ€rna skulle vĂ€gra utföra dessa vidriga uppgifter, om de bara visste att det fanns nĂ„got stöd. Detta mĂ€rkte jag under flyktingjakterna, att polisen ibland upptrĂ€dde som allierade, och gav oss medvetet försprĂ„ng att flytta flyktingen. Men ingen rörelse inom myndigheternas organisation kommer att starta om det inte startar nĂ„gon rörelse HÄR. Det finns allierade, det finns erfarenheter och hjĂ€lp inom rörelsen som gömmer flyktingar, men vi mĂ„ste sjĂ€lva börja.

Det finns ett problem som inte flykting-gömmarna har:det Ă€r helt lagligt att gömma flyktingar eftersom flyktingar inte Ă€r efterlysta för brott.  Men börjar vi  organiserat att gömma barn för barnslavhandlarna kommer de att bli ganska förlĂ€gna nĂ€r de inför media ska anklaga oss för vĂ„ra "brott": SĂ„dana brott kan man ju bara gapskratta Ă„t.

Ett annat problem Àr den bestaliska socialförvaltningen. MÄnga som engagerar sig i dessa frÄgor gör det dÀrför att de sjÀlva har barn, ofta dÀrför att myndigheterrna tidigare begÄtt brott mot dem. SÀkerheten kan lösas sÄ att:

förĂ€ldrar till  kidnappade barn ska inte öppet delta i fritagningar,de kan vĂ€nta i bilen etc.
( Om barnen fritas och förÀldrarna tÀnker gÄ till domstol blir det problem)

De som har egna barn och vill hjÀlpa de som ska fritas, kan bidra med lÄn av sommarstuga exempelvis, de kan skaffa fram information om var fler bostÀder finns, de kan köra ut mat, gÄ Àrenden, stÀlla upp med bil för förflyttningar.

Om nÄgon blir dömd för att ha fritagit kidnappade barn bör man se till att rÀttegÄngssalen blir fullsatt med besökare och maximal mediavakning.

Etc kan man fortsĂ€tta fundera kring Ă€mnet.

Det Àr klart att eftersom handlingen formellt sett Àr kriminaliserad, sÄ kan Äklagaren direkt gÄ in med telefonavlyssning, konfiskation av insamlade pengar etc. Men av detta kommer ingenting att bli av, det skulle bli alltför stor skandal. SÄ fort nÄgon visar mod att börja röra om i den hÀr skiten kommer den att börja lukta ! Det kan tyckas skrÀmmande att hela den arsenal för att bekÀmpa brottslighet formellt stÄr polisen till handa, i den hÀr saken. Men sÄ fort det börjar röra pÄ sig kommer det inte att bli nÄgot av. De inblandade har större orsak att fly och fÄ saken nedtystad, nÀr de inte lÀngre har modet att försöka skrÀmma brottsoffren till tystnad.

Exempelvis polisen i LuleÄ har för en tid sedan haft ett offentligt grÀl med sociala pÄ debattsidorna. Orsaken Àr att sociala inte gör nÄgot nÀr polisen tillkallar dem. Det handlar dÄ om missbrukarhem, som sociala ju som bekant inte Àr intresserad av. DÀrför har polisen slutat att tillkalla sociala nÀr det Àr brÄk i hemmen, eftersom sociala ÀndÄ bara Àr intresserad av att ingripa dÀr de verkligen inte behövs. Dvs de trotsar redan reglementet. Det behövs alltsÄ bara stöd för att mÄnga poliser öppet ska vÀgra delta i barnaroven. Det Àr alltsÄ tid god tid att ta tag i den situation som sedan lÀnge funnits.

Redan pĂ„ pĂ„ 90 talet anvĂ€nde vi datanĂ€ten för kommunikation  med de gömda flyktingarna, och idag finns det Ă€nnu bĂ€ttre och sĂ€krare metoder man kan anvĂ€nda vad gĂ€ller kryptering.Vad gĂ€ller folk som kan utföra sjĂ€lva fritagningarna tror jag att det Ă€r det minsta problemet. Ungdomar kommer sĂ€kert att ansluta sig, de kan heller inte socialförvaltningen attackera eftersom de inte har egna barn. Men först mĂ„ste en organisation skapas och en medveten strĂ€van komma tillstĂ„nd om att nĂ„ en insikt om  att DET ÄR OMORALISKT ATT HYSA RESPEKT FÖR LAGEN I DETTA FALL!
« Senast ändrad: 23 februari 2010, 10:40:20 AM av Avos »
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
SV: Dramatiskt norskt fritagningsfall
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2010, 15:24:16 PM »
Inledningsvis vill jag framhÄlla att jag beklagar innerligen att den irakiska familjen som flydde frÄn Norge har gripits i Grekland och att förÀldrarna och deras barn kan komma att sÀndas tillbaka till Norge.

År 2004 togs den fd norska parlementarikern som hade flytt till Spanien med sina barn undan norska barnevernet pĂ„ Mallorca dĂ€r de hade bott i minst tvĂ„ Ă„r, hon hade arbete och barnen gick i skolan.  Se "Norsk mor flydde til Spania - BortfĂžrte egne barn".

Under 1970 och 1980-talen före murens fall var vÄra nordiska lÀnder mycket kritiska mot Polen, DDR och andra kommunistlÀnder som hindrade folk frÄn att emigrera, eller tvingade tillbaka de som hade lÀmnat dessa lÀnder.

Att hindra nÄgon, vare sig landets medborgare eller utlÀndsk medborgare frÄn att lÀmna landet eller tvinga dem tillbaka utgör ett brott mot Europakonventionens TillÀggsprotokoll Nr 4, Artikel 2:2 som lyder: "Var och en Àr fri att lÀmna varje land, inbegripet sitt eget."

Hittills har jag lyckats rÀdda 47 barn undan socialen. Av det handfull fall dÀr jag har varit förÀldraombud dÀr LVU har upphÀvts har inte ett enda fall upphÀvts av nÄgon förvaltningsdomstol. DÀremot har socialtjÀnstens personal sjÀlva slÀppt barnen. Annars har huvudparten flytt frÄn Sverige. Ja, det finns Ätskilliga flyktingar frÄn socialstaten Sverige. Dessa barn lever idag lÄngt utom rÀckhÄll för de svenska familjemarodörerna och de Àr lyckliga med sina förÀldrar. Och, de sociala myndigheterna i lÀnderna dit de har tagit sin tillflykt har inte funnit nÄgon anledning att ingripa i deras liv.

Vad Àr det dÄ som de svenska - och i det hÀr specifika fallet de norska - socialarbetarna vet och kan bÀttre Àn andra europeiska lÀnders motsvarande myndigheter?
Svaret för min del Ă€r att dessa socialarbetare vet och kan bĂ€ttre hur man under lagens tĂ€ckmantel förvandlar barn till handelsvaror. Dessa socialarbetare vet och kan bĂ€ttre hur man  inte följer lagar och förordningar och hur man inte respekterar Europakonventionen om de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna (EKMR) och FN:s Barnkonvention.

Detta Àr inte alls smickrande och inte vad man förvÀntar sig av lÀnder som har signerat och ratificerat EKMR.

Att förÀldrar fÄr sina barn tvÄngsomhÀndertagna och placerade bland frÀmlingar som livnÀr sig pÄ de högt tilltagna fosterhemsarvodena, att mÀnskliga rÀttigheter i vÄra nordiska lÀnder krÀnks pÄ löpande band medan man kritiserar brott mot mÀnskliga rÀttigheter i andra lÀnder, Àr inte sÀrskilt förtroende ingivande för ett system som manar andra lÀnder i vÀrlden till efterföljd.

Regeringarna i de nordiska lÀnderna mÄste lÀra sig att föregÄ med gott exempel dvs de ska stÀda framför egen dörr innan man talar om för andra lÀnder hur de ska göra.