Dramatiskt fritagningsfall i Norge
Förra lördag, den 13 februari 2010, utspelade sig ett dramatiskt fritagningsfall i Norge.
Kan det vara sÄ att man Àr rÀdd att den kan mana till efterföljd?
I sÄ fall Àr det redan för sent. Jag har lÀnge funderat pÄ hur man ska kunna organisera ett nÀtverk för att frita kidnappade barn. Eftersom jag sjÀlv hade tÀnkt ta del i detta, sÄ har jag legat lÄgt. NÀr man funderar vidare pÄ denna frÄga sÄ mÄste man förstÄs först bygga upp ett nÀtverk som ordnar fram bostÀder Ät förÀldrar och barn. HÀr i Norrbotten finns massor av ödegÄrdar, bagarstugor och lÀmpliga platser. Jag har tidigare Àgnat mig Ät att gömma flyktingar, sÄ jag har en del erfarenheter om hur detta ska göras
Dels behövs ett öppet nÀtverk som öppet kan ta kontakt med folk som Àr villiga att upplÄta rum eller sommarstugor Ät behövande. Dels behövs det folk som kan köra ut mat Ät dem, och hjÀlpa dem att ordna sina Àrenden. Det finns redan sÄdana strukturer, men de som idag gömmer flyktingar kan inte bara helt enkelt ta sig an en flykting-grupp till, pÄ samma bestÄnd av sÀkra bostÀder, och frivilliga som hjÀlper de som gömmer sig.
Jag anser att det Àr rÀtta stunden nu att börja bygga upp ett sÄdant nÀtverk, eftersom svenska regeringen vÀntar pÄ fosterbarnsutredningen samt eventuellt att socialnÀmnderna kommer att kallas till förhör i Haagkommissionen.
Om det blir medial uppmĂ€rksamhet just nu kan en dominoeffekt ge fart Ă„t fortsatt upplösning i den brottsliga organisation vi bekĂ€mpar. Exempelvis tror jag att det finns mĂ„nga hederliga poliser som gĂ€rna skulle vĂ€gra utföra dessa vidriga uppgifter, om de bara visste att det fanns nĂ„got stöd. Detta mĂ€rkte jag under flyktingjakterna, att polisen ibland upptrĂ€dde som allierade, och gav oss medvetet försprĂ„ng att flytta flyktingen. Men ingen rörelse inom myndigheternas organisation kommer att starta om det inte startar nĂ„gon rörelse HĂR. Det finns allierade, det finns erfarenheter och hjĂ€lp inom rörelsen som gömmer flyktingar, men vi mĂ„ste
sjÀlva börja.
Det finns ett problem som inte flykting-gömmarna har:det Àr helt lagligt att gömma flyktingar eftersom flyktingar inte Àr efterlysta för brott. Men börjar vi organiserat att gömma barn för barnslavhandlarna kommer de att bli ganska förlÀgna nÀr de inför media ska anklaga oss för vÄra "brott": SÄdana brott kan man ju bara gapskratta Ät.
Ett annat problem Àr den bestaliska socialförvaltningen. MÄnga som engagerar sig i dessa frÄgor gör det dÀrför att de sjÀlva har barn, ofta dÀrför att myndigheterrna tidigare begÄtt brott mot dem. SÀkerheten kan lösas sÄ att:
förÀldrar till kidnappade barn ska inte öppet delta i fritagningar,de kan vÀnta i bilen etc.
( Om barnen fritas och förÀldrarna tÀnker gÄ till domstol blir det problem)
De som har egna barn och vill hjÀlpa de som ska fritas, kan bidra med lÄn av sommarstuga exempelvis, de kan skaffa fram information om var fler bostÀder finns, de kan köra ut mat, gÄ Àrenden, stÀlla upp med bil för förflyttningar.
Om nÄgon blir dömd för att ha fritagit kidnappade barn bör man se till att rÀttegÄngssalen blir fullsatt med besökare och maximal mediavakning.
Etc kan man fortsÀtta fundera kring Àmnet.
Det Àr klart att eftersom handlingen formellt sett Àr kriminaliserad, sÄ kan Äklagaren direkt gÄ in med telefonavlyssning, konfiskation av insamlade pengar etc. Men av detta kommer ingenting att bli av, det skulle bli alltför stor skandal. SÄ fort nÄgon visar mod att börja röra om i den hÀr skiten kommer den att börja lukta ! Det kan tyckas skrÀmmande att hela den arsenal för att bekÀmpa brottslighet formellt stÄr polisen till handa, i den hÀr saken. Men sÄ fort det börjar röra pÄ sig kommer det inte att bli nÄgot av. De inblandade har större orsak att fly och fÄ saken nedtystad, nÀr de inte lÀngre har modet att försöka skrÀmma brottsoffren till tystnad.
Exempelvis polisen i LuleÄ har för en tid sedan haft ett offentligt grÀl med sociala pÄ debattsidorna. Orsaken Àr att sociala inte gör nÄgot nÀr polisen tillkallar dem. Det handlar dÄ om missbrukarhem, som sociala ju som bekant inte Àr intresserad av. DÀrför har polisen slutat att tillkalla sociala nÀr det Àr brÄk i hemmen, eftersom sociala ÀndÄ bara Àr intresserad av att ingripa dÀr de verkligen inte behövs. Dvs de trotsar redan reglementet. Det behövs alltsÄ bara stöd för att mÄnga poliser öppet ska vÀgra delta i barnaroven. Det Àr alltsÄ tid god tid att ta tag i den situation som sedan lÀnge funnits.
Redan pÄ pÄ 90 talet anvÀnde vi datanÀten för kommunikation med de gömda flyktingarna, och idag finns det Ànnu bÀttre och sÀkrare metoder man kan anvÀnda vad gÀller kryptering.Vad gÀller folk som kan utföra sjÀlva fritagningarna tror jag att det Àr det minsta problemet. Ungdomar kommer sÀkert att ansluta sig, de kan heller inte socialförvaltningen attackera eftersom de inte har egna barn. Men först mÄste en organisation skapas och en medveten strÀvan komma tillstÄnd om att nÄ en insikt om att
DET ĂR OMORALISKT ATT HYSA RESPEKT FĂR LAGEN I DETTA FALL!