Författare Ämne: Lvu  (läst 2176 gånger)

Lennart

• Gäst
Lvu
« skrivet: 20 januari 2004, 22:27:09 PM »
Jag skulle vilja, nu när jag själv som förälder erfarit att mitt yngsta barn omhändertagits. Jag skulle vilja ha någon slags mall. En enkel checklista.
Där bland annat, skulle handläggarna själva pricka in, vilken grad av agg mot föräldrarna de känner. Vem skulle ärligt som tjänsteman erkänna något sådant, men då kunde en tuff person kunna hålla dem ett föredrag om att de är avlönade av samhället och de skall hjälpa. I mitt fall sker ingen som helst planering. Planeringen får klienterna stå för. Inom mitt psykiatriska arbete har jag lärt mig att jag försöker stötta personerna, jag måste lyssna på osagda saker. Ex om en gravid kvinna kommer och är frustrerad av psykiatrins insatser, då måste man lyssna lite mera när
man träffar en sådan kvinna. Man måste lära sig av sitt arbete. Man måste öka på den empatiska förmågan. Ingen människa orkar jämnt ha hög nivå på den empatiska förmågan.
Jag måste som socialtjänsteman ha den förmågan, att trots mina brister kunna ha den förmågan att försöka skaffa den förmågan. Därför att det handlar om ett litet barn, ett litet arton månaders flicka. Som kommer för alltid ha otrygghetskänslor inom sig. Kommer alltid att längta efter sina biologiska föräldrar som inte skadade henne, men pga socialarbetarens alldeles för höga egna makt och godtycke får befogenhet att utöva sin egen sadism.
Det är inte likhet inför lagen. Att vissa människor får våldtaga fjortonåriga döttrar och andra visserligen med viss missbruksproblematik som inte skadar barnet inte får behålla sitt barn. Men allt beror på hur öppenhjärtlig familjen är. Eller hur mycket man själv står på sig. Det finns ingen lösning i det här livet. Vi kommer att kanske kunna lära oss saker inför nya händelser och dra slutsatser, men livet är omöjligt att leva därför att om man tänker att vi eftersträvar ett paradis, det går ju inte, men att för de enskilda människor vi som orkar leva trots att helvetet är lös, de människor borde åtminstone få sänkt skatt!!!