Myndigheterna kan inte vara förÀlder. MÀnniskans brister och förmÄgor Àr den centrala frÄgan i livet. Den som kan hantera den frÄgan, kan fÄ framgÄng. FörstÄelsen om hur bristerna uppkommer, hur de bör ÄtgÀrdas, och framförallt undvikas.
DÀr har myndigheterna ett grundlÀggande fel, de pÄstÄr att bristerna Àr Àrftliga, vilket kan bli helt orimligt dÄ barnet har tvÄ olika förÀldrar: frÄn vem av dem Àrvde barnet bristerna och frÄn vem av dem Àrvde barnet förmÄgorna ? Om barn hade förÀldrar utan brister, skulle barnet sjÀlv sakna brister dÄ ?
Det kan ibland verka lÀtt att svara pÄ, men det Àr mÄnga barn som har haft fantastiska förÀldrar, men sjÀlva hamnat pÄ livets soptipp. BÄda förÀldrarna bra, men barnen hamnar pÄ soptippen ? Olof Rudbeck universalgeni: arkitekt, botaniker, astronom, historiker, arkeolog, lÀkare, uppfinnare m.m hade en fru som var lika fantastisk. De hade tre fantastiska döttrar som följde i sina förÀldrars fotspÄr. De hade ocksÄ en son som slogs , söp och stal. Vem brÄddes han pÄ ?
Det omvĂ€nda finns ocksĂ„: barn som vĂ€xer upp i hem dĂ€r bĂ„da förĂ€ldrarna Ă€r undermĂ„liga, och barnen nĂ„r fantastiska framgĂ„ngar i livet. âVar har de fĂ„tt detta ifrĂ„n?â. Och vad ska vi med asocialas âsamhĂ€llsserviceâ till ?
Myndigheternas strategi Ă€r att utpeka olĂ€mpliga förĂ€ldrar, om barnen inte Ă€r socialt funktionella. âNĂ„gonstans mĂ„ste de ha fĂ„tt detta ifrĂ„nâ. Men enligt asocialas egen ideologi kan dĂ„ asociala sjĂ€lv utpekas som den vĂ€rsta av alla förĂ€ldrar. 70% av undomarna frĂ„n asocialas egna HBV-hem gĂ„r ut i kriminalitet. âVar har de fĂ„tt detta ifrĂ„n ?â
Orsaken till att myndigheterna tillĂ€mpar denna strategi Ă€r för att de tjĂ€nar sjĂ€lva pĂ„ den, genom fosterbarns industrin 23 miljarder i reda pengar för slavhandel med stulna barn via socialförvaltningarna. De gör detta i sitt eget intresse, vilket Ă€r att nedvĂ€rdera andras kompetens för att uppvĂ€rdera sin egen kompetens med falsk bevisning och omvĂ€nd bevisbörda för den anklagade. Man skulle kunna sammanfatta detta i en imbecill slutsats âDet Ă€r klart att ett bra hem Ă€r bra och inte dĂ„ligtâ.
Men gott och ont kommer slutligen att avgöra ett barns öde: barnen Àr inte vÄra, nÀr man kommer till avgörandets stund. FrÄgan Àr dÄ vad eller vem som avgör barns öde. Det Àr inte förÀldrarna sÀger jag.DÄ Àr det ingen annan heller.DÄ Àr det gott och ont som gör det. DÄ Àr det Gud som gör det.
MÀnniskor i allmÀnhet Àr mycket olÀmpliga att blanda sig i andra mÀnniskors öde. Vanligen slutar det med brott eller förnedrande omdömen, vars innehÄll Àr en blandning av dumhet och ondska.
NÀstan alla mÀnniskor lever efter kompromisser. Kompromisser passar inte alls ihop med barnuppfostran. Det betyder att nÀr utomstÄende blandar sig i andras barnuppfostran kommer de att ta till kompromisser, eller tvinga förÀldrarna att kompromissa. Detta kommer barnet att förstÄ, och kommer genast att ocksÄ börja krÀva att förÀldrarna kompromissar.
Att inte kompromissa Ă€r alltsĂ„ fundamentalt för barnuppfostran. Det andra fundamentala Ă€r att förstĂ„ att vi bara har ett liv hĂ€r pĂ„ jorden, och att man ska nĂ„ alla sina mĂ„l under det livet. Man mĂ„ste alltsĂ„ samla alla sina krafter mot ETT mĂ„l i livet, som ligger i framtiden.Man kan inte sikta pĂ„ tvĂ„ harar samtidigt.Den som inte klarar att samla sina krafter mot ETT mĂ„l, kommer att missa mĂ„let. âAtt missa mĂ„letâ Ă€r det grekiska ordet för âsyndâ. För att inte missa mĂ„let mĂ„ste man konkret hushĂ„lla med krafterna, se till att man uppnĂ„r mĂ„let först, och sedan EFTERĂ
T unnar sig nöjen. Detta Ă€r en sanning som varje dag mĂ„ste slĂ„s in. Man mĂ„ste göra nĂ„got för att fĂ„ nĂ„got. LikasĂ„: man ska inte göra vad man kĂ€nner Ă€r bĂ€st för sig sjĂ€lv, utan göra vad som Ă€r NĂDVĂNDIGT. Varje mĂ€nniska mĂ„ste ju producera överskott, vilket inte Ă€r samma som att göra vad som Ă€r bĂ€st för sig sjĂ€lv, eftersom detta överskott(vinst) tillfaller nĂ„gon annan vanligtvis. Den som medvetet raserar den principen förstör barnets liv. Barnet kommer förstĂ„s att vara tacksam över att den ena förĂ€ldern ger friheter, nĂ€r den andra bara stĂ€ller krav. Barnet tror ju att han kan nĂ„ sina mĂ„l bara med att le vackert och stĂ€lla in sig, vilket fungerar hos den ena förĂ€ldern, sĂ„ smĂ„ningom lĂ€r sig ljuga och andra metoder med stark rekyl. Alla vet ju att den som ljuger förlorar fyra gĂ„nger mer nĂ€r han avslöjas som lögnare, Ă€n om han lĂ€rde sig att sĂ€ga obehagligheterna rakt i ansiktet pĂ„ den som frĂ„gar.
SĂ„ hĂ€r ser problemet ut nĂ€r folk skiljer sig. Man skiljer sig dĂ€rför att man varit olika frĂ„n början, och Ă€ktenskapet har inte lyckats med uppgiften att fĂ„ dessa skillnader att minska eller försvinna. Den ena kan ha en arbetarklassorienterad personlighet, dĂ€r kultur, bildning, religion och moral kallas för âandĂ€ktig skitâ. Naturligtvis menar jag inte att alla av arbetarklass Ă€r sĂ„dana, men att detta problem frĂ€mst har sitt ursprung i dessa förhĂ„llanden. Kollektivet Ă€r inte summan av individerna, jag beskriver nu en individ, inte ett kollektiv. Men om jag beskriver ett vanligt problem pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet som bara ett kulturproblem, ( det kan vara vĂ€rre) sĂ„ kan det yttra sig i en frĂ„nskild familj sĂ„ att den ena förĂ€ldern medvetet motsĂ€tter sig att barnet ska fĂ„ en bra bildning och uppfostran av den andra förĂ€ldern, eftersom det motverkar den ena förĂ€lderns intressen, och gör den förĂ€ldern mer betydelselös enligt denna uppfattning. DĂ€rför kommer ett stĂ€ndigt underminerande av mĂ„l i livet och moral och uppfostran att Ă€ga rum dĂ€r barnet inympas med lathet, och livets mĂ„l och mening utsĂ€tts för starkt kritik av den ena förĂ€ldern, och att detta Ă„teruppbyggs av den andra förĂ€ldern.
Vad kan man göra Ät detta ? Ingenting ! Enligt min mening. Det Àr barnets öde att bli lik den ena eller andra förÀldern, fÄ en bÀttre eller sÀmre moral, och inte bara den bÀsta. Barnet har ocksÄ val i livet nÀr man kommer till ett avgörande. Inte hjÀlper det heller dÄ att man gÄr till asociala och ber om hjÀlp.För om bÄda förÀldrarna hade lÄg kultur, moral och lÄga mÄl i livet, skulle asociala se detta som ett större eller lika stort problem, Àn om bara den ena förÀldern hade sÄdan kultur ?
För âmedmĂ€nniskornaâ kommer att föreslĂ„ en kompromiss med sanningen, vilket ju redan Ă€r vad den ena förĂ€ldern gör nĂ€r den förĂ€ldern motverkar att barnet ska fĂ„ en god utbildning, framtid och moral !!
Det stÀndiga pendlandet mellan ytterligheter Àr i sig i en kompromiss, och nÄgon mer kompromiss utöver den Àr inte önskvÀrd. I lÀngden blir det sÄ att den som vÀljer att underminera barnets framtid kommer att bli vinnare i ett kort perspektiv, om den personen medvetet tillstÄr att framtiden inte Àr nödvÀndig för barnet.
DĂ€rför behövs inte denna âsamhĂ€lls serviceâ.Vad man behöver i den situationen Ă€r mĂ€nniskor som ger moraliskt stöd till en förĂ€lder som vill ge barnet en framtid, som talar den andra förĂ€ldern tillrĂ€tta och hotar med repressalier.
Var trĂ€ffar ni sĂ„dana mĂ€nniskor som tar till sig era egna privata problem som om de vore deras egna ? Som kan ersĂ€tta den ena trilskande förĂ€ldern, dagligen om det behövs ? Vad man fĂ„r av medmĂ€nniskorna Ă€r yttranden som Ă€r en blandning av ondska och dumhet. De enda som kan lösa konflikter i familjen Ă€r barnets förĂ€ldrar, kan inte de lösa konflikten sĂ„ finns det inte en âkompetensâ att lösa konflikten som nĂ„gon lĂ€st in pĂ„ en skola.DĂ€rför bör asociala lĂ€ggas ned och ersĂ€ttas av lagliga rĂ€ttigheter Ă„t barn och förĂ€ldrar som Ă€r frĂ„nskilda