Frfattare mne: Sveriges sexmyndighet RFSU organiserar Pride med Scandic/kommunanställda  (lst 11925 gnger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 279
    • Visa profil
1.2015-01-19
http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/sex-och-smisk-under-julfest-pa-skola-uppror-alanningar/

2.2015-01-10
RFSU folket sprider sexpropaganda även till små barnen på SVT Barnkanalen.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20129073.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article10332484.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article18435618.ab
Snopp- och snippstorm på Barnkanalens Facebook
Nya trailern fick föräldrar att se rött mot barnprogrammet
Dansande snoppar och snippor väcker viralt vredesmod.
Barnkanalens tecknade film utsätts för hatstorm av föräldrar på Facebook.
– Det finns ett pedagogiskt syfte med den, säger Kajsa Peters, programmets projektledare.
    Dela   
    Tweeta   
Kommentera

I programmet ”Bacillakuten” på Barnkanalen dansar och sjunger tecknade snoppar och snippor.
”Snippidippsnippididoo, snippan är häftig kan du tro. Till och med på en gammal tant, snippan sitter där så elegant”, går ett parti av texten.
Barnkanalen lade ut musikvideon på sin Facebooksida för spridning, men överöstes av en kritikstorm.
Tvingades tillrättavisa vuxna
Över 500 kommentarer dök snabbt upp under klippet. Många uppmuntrande, men en hel del rasande.
”Hej, vi tar till oss av alla synpunkter vi får in, men det är också värt att påpeka att många barn följer oss här på Facebook så tänk på hur ni uttrycker er när ni inte gillar något i vårt utbud”, kommenterar Barnkanalen själva utbrotten i kommentarsfältet.
Bacillakutens projektledare Kajsa Peters hälsar genom SVT att musikvideon utgår från en efterfrågan om undervisning om könsorganet från föräldrar och barn.
”Helt naturligt för barn”
– Vårt program bygger på frågor från barnen och vi har fått in massor av frågor om snoppen och snippan. De ämnen som vi får in flest frågor om gör vi också program om, säger hon.
I varje program av ”Bacillakuten” görs en ny låt.
– För barnen är det helt naturligt, som vilken kroppsdel som helst. Vi hoppas att den här låten ska bidra till att det blir lättare för föräldrar att prata om snoppen och snippan med sina barn, det finns ett pedagogisk syfte med den, hälsar Kajsa Peters.

Fotnot: Se klippet på Barnkanalens Facebooksida
 Rebecca Haimi
8 januari 2015  20:47

2275
    Dela   
28
    Tweeta   
67
Kommentera

LÄS MER

Bolibompa-draken får nytt hem
 I januari får nya "Bolibompa" premiär på SVT:s Barnkanalen. I det uppdaterade barnprogrammet får Bolibompa-draken liv och flyttar in i ett rosa hus tillsammans med…

Toarullar spöar skiten ur ”Idol”
 Fuck Melodifestivalen. Spola ”Så mycket bättre”. Kamma dig, ”Idol”. När det gäller musikunderhållning får programmen dyngspö av toarullar.

SVT tar bort rasismen ur Pippi
 Pippi Långstrump kommer inte längre att kalla sin pappa ”negerkung”, utan bara kung. Hon kommer inte heller att leka ”kines” genom att sträcka ut huden runt ögonen.

Barnprogramledare på porrsajter
 Hon är barnens favorit i SVT:s nya barnkanal. Samtidigt sprids nakenbilder på Sandra Wimark, 26, på flera stora porrsajter. – Det är någon som vill jävlas med mig, säger…

Kringlan lämnar barnprogrammet efter knarkbråket
 Förra veckan berättade han om sitt knarkbråk med SVT. Nu lämnar ”Kringlan” Svensson barnprogrammet ”Sommarlov”. – Det gick inte längre, säger han.
Visa fler

3.2014-12-19
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20043110.ab
Lärare anhållen för sexutnyttjande
VÄXJÖ. En lärare i Växjö kommun har anhållits som misstänkt för sexutnyttjande av en elev. Läraren har frivilligt sagt upp sig och fick i gengäld tio månadslöner, rapporterar P4 Kronoberg.
Utredningen gäller en tonårspojke, som enligt anmälan utnyttjats under lång tid. Anhållandet gjordes efter förhör med mannen, som nu på sannolika skäl är misstänkt för sexuellt utnyttjande av barn i beroendeställning.
TT
18 december 2014  11:39

4.2014-12-02
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/skolverket-sexistiskt-satt-att-trycka-ned-flickor-pa/
Skolverket: Sexistiskt sätt att trycka ned flickor på

Publicerad i dag 12:02

Skolverket tar avstånd från hur ordet madrass används i ett prov på Östlyckeskolan i Alingsås. Undervisningsråd Annika Hjelm menar att det strider mot skolans värdegrund. ”Det här är ett sexistiskt sätt att trycka ned flickor på”, säger hon.

Annons:

Sex- och samlevnadsprovet på Östlyckeskolan, där en av frågorna var vad en tjej som ligger runt kallas (rätt svar: madrass) har fått hård kritik i sociala medier.

Annika Hjelm, undervisningsråd på Skolverket, tycker att det låter som en konstig provfråga. Dessutom går den stick i stäv mot skolans värdegrund.

– Syftet med sex- och samlevnadsundervisning är ju att motverka stereotypa könsroller som begränsar pojkar och flickors olika möjligheter. Det handlar om frågor som jämställdhet, likabehandling och antidiskriminering, säger hon.

Även orden bordell, hallickar och torskar fanns med i provet. De anser Annika Hjelm kan vara relevanta, eftersom de används i svenska språket. Däremot har hon svårt att se någon anledning till att ha med ordet madrass i ett prov.

– Madrass har en annan karaktär, det är ett sätt att tala nedsättande om flickor. Skolan har ingen anledning att lära ut ord som används för att göra ned människor.

Riksorganisationen för kvinnojourer, Roks, anser att provfrågan är ganska symptomatisk för den sexualundervisning som finns i svenska skolor.

– Den trivialiserar och förminskar sexuellt våld och diskriminering av kvinnor. Den här händelsen gör det väldigt tydligt. Det är nästan som ett skämt att kvinnor kallas madrass, men det är jätteallvarligt, säger vice ordförande Beatrice Unander-Scharin.

Hon tycker att sexualundervisningen behöver ses över.

– Om skolor och andra instanser inte tar ansvar för att prata om diskriminering och sexuellt våld finns det en ganska stor risk för att ungdomar inte granskar sina egna värderingar.

Cecilia Knutsson, chef för barn- och ungdomsförvaltningen i Alingsås, kan inte svara på hur frågan kom med i provet – men menar att den är helt malplacerad.

– Att kalla det för ordprov blir helt tokigt. Man kanske inte skulle ha haft något prov alls eller valt att formulera det på annat sätt. Att ha med den här typen av frågor i ett skriftligt sammanhang blir jättefel, säger hon.

Under tisdagen har rektorerna samlat elever, lärare och föräldrar för att diskutera saken.

– Vi är helt eniga om det som har hänt inte är okej. Vi tar helt avstånd från användandet av nedsättande och könssterotypa uttryck.

DN har sökt rektor Kerstin Sondefors för en kommentar.

Marit Sundberg

marit.sundberg@dn.se

5.2014-11-20
Elever bojkottade HBTQ-dagar
Publicerad 19 november 2014 kl 22.41
INRIKES.När Centralskolan i Pajala höll temadagar om HBTQ-frågor hölls högstadieelever från laestadianska familjer hemma. Anledningen är att föräldrarna anser att skolan förmedlar ensidig propaganda för en homosexuell livsstil.

Gilla artikeln på Facebook
Dela och skriv ut
Rektorn Ingegärd Mäki "ser allvarligt" på saken.

– Vi har en likabehandlingsplan där det står att vi ska ha respekt och ha förståelse för varandra oavsett kön och sexuell läggning. Vi har ju skolplikt i Sverige och det hör ju till läroplanen att alla elever ska ta del utav det här, säger hon till Haparandabladet.

En av föräldrarna, Håkan Kero, påpekar att homosexuella enligt väckelserörelsens uppfattning ska leva i celibat.

– De som skulle företräda olika grupper var alldeles för ensidiga. Alla var positiva till HBTQ och det fanns ingen representant för grupper som bekännande kristna som är homosexuella men som på grund av sin tro avstår från att leva ut sin homosexualitet och hellre lever i celibat, säger Håkan Kero till P4 Norrbotten.

6.
2014-11-20
Mängder av RFSU medlemmar är pedofiler. Varje år läser vi i tidningar om pedofila RFSU ordföranden, kvinnor(hen) och män(hen). RFSU med Skolverket och med kommunala Utbildningsförvaltningar samt Regeringens Utbildningsdepartamentet tvinger Sveriges barn, så unga som f.om 9 års ålder redan från åk3-4 att genomgå "sexundervisning". Åk5 barnen redan tvingas att praktisera sex på en docka. Någon måste stoppa det, kanske BEO? Eftersom sexundervisning för eleverna är till nytta bara till pedofiler från RFSU till ex.RFSU borde avskaffas över huvudtaget och deras sexsaker , inkl "sexundervisning" för barn/tonåringar borde inte skattefinansieras, om man vill stoppa pedofili i Scerige.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19887168.ab
Erik, 25: ”Får jag runka till din bild?”
”Får jag runka till din bild?”
Så skriver 25-årige Erik till ”Elin”, 12 år, på nätet.
När Aftonbladets startar fiktiva nätkonton på Kamrat.com och Kik får vi hundratals svar från vuxna män.
– Det skulle kunna vara din eller min dotter, säger kriminalinspektör Jörgen Lindeberg.
    Dela   
    Tweeta

Han heter Hans, är 45 år, och vill träffa mig.
”Hej sötis”, ”E du modell?”, ”Rakad?”
Att jag heter Elin, är 12 och gillar fotboll bryr han sig inte om. Han vill att jag visar mig naken i webbkameran. Överkroppen, till att börja med.
I utbyte ska han köpa saker till mig. Trosor, väskor – vad jag vill.
Han är inte ensam. När Aftonbladet utger sig för att vara en 12-årig och 14-årig tjej på nät­forumet Kamrat.com får vi kontakt med 23 respektive 70 olika män på ett dygn. Efter fyra veckor har vi fått över 1 000 svar.
Erbjuder oss sex
Vi blir tillfrågade att skicka nakenbilder eller Skypeadresser. Andra erbjuder oss att sälja sexuella tjänster. ”Vill du ha 20 centimeter i din tighta lilla fitta?” ”Får jag runka till din bild?” ”Vad gör du för 500 kronor?” Det trots att Kamrat.com har ett strikt förbud mot sexuella kontakter. De som bryter mot reglerna utesluts ur forumet, enligt hemsidans ordningsregler.
Signaturen Rawks93 skriver: ”Hej (: du är riktigt snygg, är du intresserad av att tjäna pengar?” Han betalar 1 000 kronor för en avsugning och kan tänka sig att betala resan till Skövde om ”Elin” ställer upp.
”Krillesthlm1” vill också betala för sex. Han skriver till 14-åriga ”Emma” och berättar att han är 39 år och väktare. Han har varit med yngre tjejer förut. I utbyte mot sex erbjuder han vitt vin och fyra paket cigaretter.
Har ökat lavinartat
Andra pressar Elin och Emma att skicka bilder. ”Skicka en bild på dig så kanske jag slutar”, skriver ”Biffulicious”. Får han inga bilder kommer han att fortsätta skicka nakenbilder på sig själv.
Antalet groomingfall har ökat lavinartat de senaste åren. Hur många kontakter som sker utan polisens vetskap är omöjligt att säga, menar Jörgen Lindeberg, kriminalinspektör vid gruppen mot sexuella övergrepp på barn vid Rikskriminalpolisen.
– Det är ett enormt mörkertal. De här fallen brukar börja med några få anmälningar men när vi sätter oss in i dem sväller de ofta betydligt. Hur många kontakter som faktiskt sker kommer vi nog aldrig veta.
Offrens medelålder är 13 år. Den genomsnittliga gärningsmannen är 35 år och man.
– De brukar kallas hebefiler. De är sexuellt intresserade av barn och ungdomar som nått puberteten. Ungdomarna kan vara 12 eller 18 år, egentligen spelar det ingen roll, så länge de inte hunnit bli vuxna kvinnor, säger Jörgen Lindeberg.
Mötet grundar sig ofta i en nyfikenhet hos barnet, enligt Anna Norlén, psykolog och psykoterapeut vid Ericastiftelsen.
– Barn och ungdomar är nyfikna på sex, ofta i tidigare ålder än vad vi vuxna vill tro. Chattforumet blir en arena att utforska det. När för­övaren tar det första initiativet kan ju barnet vara med på det, utifrån sin nyfikenhet. Och det vore inga bekymmer om det skedde i ett forum där man bara mötte jäm­bördiga. Men så är det inte, de här personerna är ofta ute efter något annat. De manipulerar och lurar, till och med hotar, barnen som till slut tappar kontrollen över situationen.
Hoten tilltar snabbt
Tillvägagångssättet är ofta detsamma.
I början är tonen vänlig. Komplimanger, småprat. Men hoten kommer snabbt, ibland redan efter några minuter.
– De här männen är bra på att manipulera och kan påstå att de har en nakenbild på flickan som de hittat på nätet. Det räcker för att pressa de här flickorna att gå med på nästan vad som helst. Det sista de vill är att mamma och pappa ska få se den där bilden, säger Jörgen Lindegren.
– Det är det som är så läskigt. Det skulle kunna vara din dotter, eller min.
Han beskriver hur spårning av gärningsmännen blivit allt svårare.
– De unga har alltmer börjat
röra sig bort från vanliga nätforum som Hamsterpaj och Kamrat och finns mer och mer på internationellt ägda applikationer i mobilen. Då är det bara i extrema undantagsfall som vi kan få fram upp­gifter. Vårt jobb blir helt enkelt att lägga pussel.
Skaffar nya alias
Han uppmanar fler att anmäla.
– Förutsättningen för att vi ska kunna gå vidare är att anmäla. Hur fruktansvärt det än känns.
Flera av de meddelanden som skickats till Elin och Emma är ”solklara regelbrott”, enligt Kamrat.com.
– Personer som uttrycker sig så här skulle slängas ut direkt och vi skulle även försöka spärra personen från att registrera sig igen, säger Tobias Lind, en av grundarna.
Men metoden är ofta verkningslös, berättar han. Personerna återkommer hela tiden – med nya alias och från nya IP-adresser.
– Att det finns personer i vårt samhälle som intresserar sig för barn sexuellt är tyvärr en realitet. De som är lite bevandrade på nätet kommer alltid att hitta ett sätt att kringgå reglerna.
 Ida Persson
20 november 2014  06:05

7.2014-11-16
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19864888.ab
Tvillingarna hade dyslexi – sattes i särskola
Nu har Robin och Rasmus Sjöholm, 26, fått skadestånd för felplaceringen
I fjärde klass placerades tvillingarna Robin och Rasmus Sjöholm från Anderslöv i särskola – trots att de bara led av dyslexi.
I dag är de 26 år gamla och har nu efter en lång rättslig process fått upprättelse och ett skadestånd på 300 000 kronor var för felplaceringen.
– Det är skönt att det är över till sist, säger Robin Sjöholm till Aftonbladet.
    Dela   
    Tweeta

Som barn hade tvillingarna Robin och Rasmus Sjöholm, 26, från Anderslöv svårt att hänga med i skolan. Båda lider av dyslexi och hade svårt för läs- och skrivövningar.
När bröderna skulle börja fjärde klass blev de placerade i särskola. Deras föräldrar fick skriva på ett papper för att godkänna omplaceringen och när familjen året därpå flyttade till Trelleborg fortsatte Robin och Rasmus Sjöholm att gå i särskolan.
”Här ska inte jag gå”
Beslutet fattades av både Trelleborgs och Vellinges kommuner – utan att det vid något tillfälle gjordes någon ordentlig utredning.
Båda bröderna kände att de inte hörde hemma i särskolan.
– Jag kände att här ska inte jag gå. Det uppdagades inte förrän jag gick in på tionde året, som det kallas inom särskolan. Jag skulle in på möbelsnickarutbildning och då krävdes det att jag skulle testas om. Det visade sig att vi båda var normalbegåvade. Samma dag skrevs vi ut ur särskolan, berättar Robin Sjöholm för Aftonbladet.
Sammanlagt hade de gått i särskola i fem år.
– Det är under de fem åren som man bildar sin identitet. Jag gick miste om tonåren då man håller på med djävulskap, för vi blev behandlade som barn, säger Robin Sjöholm.
– Det var mer som ett fängelse än som något annat. Det sista året var för jävligt. Jag hade repeterat alla kurser i två års tid. Jag kände att lärarna inte lyssnade på en. Hur man mådde brydde de sig inte om.
Kommunen hade gjort fel
År 2007 började familjen Sjöholm att driva rättsprocessen, först mot Vellinge kommun och sedan mot Trelleborgs kommun.
Fem år senare, 2012, kom domen, som slog fast att bröderna hade blivit felplacerade. Kommunerna hade gjort fel i att placera tvillingarna i särskola från årskurs fyra.
För några veckor sedan fick bröderna Sjöholm sitt skadestånd – 300 000 kronor var, varav hälften betalades av Vellinge kommun och hälften betalades av Trelleborgs kommun.
– Det är ett plus, men samtidigt känns det som att du i det svenska rättsystemet måste bevisa varje krona. Även om man hade velat ha mer pengar i fickan så måste man vara realistisk, säger Robin Sjöholm.
Pengar till studierna
Han läser just nu matematik C för att senare läsa till geolog vid Lunds universitet. Hans bror Rasmus Sjöholm jobbar som bagare i Falsterbo.
Vad kommer du att göra för pengarna?
– Jag kommer förmodligen att använda det till mina studier. Om jag ska plugga i Lund behöver jag inte oroa mig för att ha arbete för att klara studierna, säger Robin Sjöholm.
Känner du att du och din bror har fått upprättelse, till slut?
– I slutändan, ja. Det här banar väg för andra som har suttit felplacerade i särskola. Så att alla kan se hur man kan ta sig vidare.
– Det är gött att man kan lämna det här bakom sig till slut. Samtidigt känns det lite bittert om man tänker på hur lång tid det har tagit. Men det är skönt att det är över till sist.
 Anna Lindberg
16 november 2014  05:53
451
    Dela   
23
    Tweeta

8.
RFSU är en organisation som bland annat,genom Skolverket organiserar obligatorisk sexundervisning på Sveriges skolor,som ingår i  skolprogramm (inom Socialkunskap och biologi).
2014-08-14
http://www.friatider.se/rfsl-topp-misst-nks-f-r-nnu-en-v-ldt-kt
Den 44-årige RFSL-ordföranden arbetade med unga som sålde sex.

RFSL-topp misstänks för ännu en våldtäkt
Publicerad 14 augusti 2014 kl 15.12
Inrikes.Den 44-årige RFSL-mannen står åtalad för att ha sexuellt utnyttjat flera unga män och fått dem att prostituera sig. Nu presenterar åklagaren nya brottsmisstankar mot honom. HBTQ-profilen ska ha hållit ytterligare en ung man frihetsberövad och våldtagit honom grovt.

Dela och skriv ut

Share on email

Share on print

Share on twitter

More Sharing Services

1

Som ordförande för den skattefinansierade lobbyorganisationen RFSL i Halland engagerade sig mannen i kampanjer för att hjälpa killar som säljer sex. Samtidigt ska han själv ha drogat och sexuellt utnyttjat flera unga män i beroendeställning som bott hos honom.

För att finansiera sina knarkvanor ska mannen dessutom ha förmått de unga männen att prostituera sig – samtidigt som han som RFSL-ordförande profilerade sig som engagerad för att motverka prostitution.

– Vi kör ju en kampanj som heter "män som köper och säljer sex". Vi har varit ute på stan och vi delat ut informationsblad om föreningen. Och det har då hört av sig ett antal ungdomar, berättade 44-åringen i en intervju med P4 i juli 2012.

Rättegången inleddes under sommaren men fick avbrytas när nya bevis framkom.

Nu har åklagaren lämnat in en tilläggsstämning mot mannen, rapporterar Expressen. Det rör sig bland annat om ytterligare en ung man som träder fram med anklagelser mot HBTQ-profilen. Den unge mannen ska ha hållits frihetsberövad i sju dagar i april och blivit grovt våldtagen.

– De nya brottsmisstankarna kommer från en person som har gått och burit på detta sedan det hände, och nyligen berättat för polisen vad som har inträffat. Jag anser att detta ska rubriceras som ett grovt brott, säger Sonja Pettersson Wallin till Hallandsposten.

9.
Homosexhångel på storbildsskärm
Publicerad 28 juli 2014 kl 15.49
INRIKES.Barnfamiljer som passerar Stureplan i centrala Stockholm kommer nu att få titta på Scandics bilder av homosexuella par som tar en "hångelpaus" under Pridefestivalen.

Dela och skriv ut
Share on email Share on print Share on twitter More Sharing Services
1
Det är hotellkedjan Scandic som har satt upp ett mobilt hotellrum på Norrmalmstorg i Stockholm, rapporterar Dagens Media.

Dit ska lystna hbtq-personer kunna gå och för en stund på tu man hand.

Bilder på de par som tar en "hångelpaus" visas därefter på storbildsskärmar runt om i Stockholm, bland annat på Stureplan

Scandic uppmanar personer som deltar i kampanjen att ladda upp bilder på Instagram under hashtaggen #HångelToGo.
« Senast ndrad: 20 januari 2015, 22:16:57 PM av Alina »