Fortsättningen:
Skrev detta till tysk ambassad efter jag mailat sociala myndigheter på min hemort.
"Hej <namn>!
Som jag tidigare sagt så begär jag att faderskapet skall fastställas snarast möjligt, och därför har jag tagit kontakt med sociala myndigheter i <hemort> för att faderskapsutredning ska påbörjas. Samt att jag har begärt en rättsgenetisk undersökning för barnets skull. Och vid positivt resultat vill jag som tidigare begärt bekräfta att jag är pappa.
Det vore ju bra om de ville vara behjälpliga med detta, vilket jag har försökt få till stånd tidigare.
Mvh // <namn>"
Svaret på detta är följande:
"Hej
du verkar inte ha förstått den tyska lagen, som gäller för barnet. Vad menar du med "skall fastställas"?
Ett fastställande sker hos tingsrätten. Då väntar du på att bli dömd till att vara fader?
Det DU kan göra nu kallas för erkännande av faderskap, som man vanligtvis, i egenskap av vuxen och medveten människa och inte på samhällets bekostnad, gör om man vet att man har ett barn med en annan människa.
Jag undrar vad eller vem du väntar på som skall ta ansvaret ifrån dig. Om svenska myndigheter eller samhället står för kostnader av ett test, så må det vara så. Om du avser socialtjänsten i Arvika med "om de ville vara behjälpliga", må det också vara så.
Tyska Jugendamt bekostar inga test i detta skede. Om tingsrätten sedan anordnar ett test ( i fall det återstår tvivel efter att ni hördes där), så står den underliggande parten för kostnaderna. Om inte någon annan man står i diskussion som alternativ fader är
Barnet har fyllt två år, och varje dag det dröjer längre med att hon kan börja att upprätta ett förhållande med sin far tjänar inte barnets väl.
Jugendamt väntar nu inte längre på dig. De kommer att inleda rättsförfarandet för fastställande av faderskap hos den tyska tingsrätten."
Jag kan i ärlighetens namn inte förstå hur de kan resonera på det här viset, eller hota mig när jag gång på gång visar samarbetsvilja och intresse av att det ska bli fastställt och bekräftat att jag eventuellt är pappa.
Jag kämpar på med detta, med god hjälp av andra pappor i liknande situationer men också med hjälp av andra gudomligt goda människor!
Tar gärna emot tips om någon har någon inneboende kunskap att dela med sig av.