1.
2014-05-09
http://www.expressen.se/gt/visade-trosorna-for-sin-elev---ar-polisanmald/Visade trosorna för sin elev - är polisanmäld
En elevassistent ska ha visat trosorna för en elev med funktionsnedsättningar.
Händelsen diskuterades sedan på Facebook.
Nu har det kommit in en polisanmälan, skriver Nya Wermlands-Tidningen.
Det var tidigare i vår som händelsen inträffade på en skola i Säffle kommun. En elevassistent ska ha visat trosorna för en elev med en funktionsnedsättning. Enligt Nya Wermlands-Tidningen berodde det på att eleven tidigare visat sina underkläder i skolan och för att motverka det ska assistenten då ha visat sina trosor.
Därefter diskuterades metoden på Facebook, skriver NWT.
"Äntligen! Mycket bra jobbat! Jag trixade med en annan metod sist jag var inne och jobbade, men det misslyckades totalt."
Ser allvarligt på händelsen
"Men du, du får testa min metod nästa gång. Det var riktigt kul faktiskt", svarade den utpekade elevassistenten och avslutade med en smiley.
ANDRA LÄSER NU: Toftby: Då sa kroppen stopp - hjärtat skenade
Händelsen har nu, enligt NWT, anmälts, både till polisen och kommunen, och bildbevis ska finnas.
"Jag uppfattar denna konversation, förutom att det är kränkande och ett brott mot sekretessen, även som att det skett ett sexuellt ofredande. Jag anser att allt detta bör utredas så att inte eleverna fortsätter att drabbas av personal som inte verkar ha någon kunskap eller pedagogiska redskap för att bemöta elever med funktionsnedsättning", skriver anmälaren.
Den tillförordnade skolchefen menar att man ser mycket allvarligt på det inträffade.
Av Therese Aronsson
Publicerad 08 maj 2014 09:20
2.
Svenska skola med dålig skolprogram, dåliga böcker och perversa kommunala ressurser klassas bland de sämsta i PISA untersökning.
2014-04-03
www.expressen/det-ar-jag-som-pratar-analsex-med-era-barnDet är jag som pratar analsex med era barn
Jag är en av dem som pratar om analsex med era rara små oskyldiga barn. Jag lär ut avancerad teknik, pratar om ändtarmens brist på lubrikation och predikar prostatakörtelns välsignelse. Vill jag verka för samhällets slutgiltiga moraliska sammanklappning, väcka björnar som sover, eller helt enkelt mobba ungdomar som inte är sexuellt avancerade? Nej, det är inte riktigt målsättningen.
Det enda brott som jag har gjort mig skyldig till är att sakligt svara på frågor som ungdomarna ställer. Det gör jag för att ge realistiska föreställningar om vad analsex är för att möjliggöra en trygg och säker framtida sexuell praktik.
Analsex har sedan länge varit ett rött skynke för moralkonservativa. Det hävdas att unga tar varje chans till analsex och att det är det yttersta beviset för samhällets moraliska devalvering och slutgiltiga förfall.
Ändtarmen är ett politiskt slagfält och de sexuella handlingar som försiggår i regionen ses både som ett symtom på att någonting är sjukt i samhället och som själva sjukdomen.
"Jaha, så du tycker att när man knullar folk ska man göra det i röven", sa prästen Dag Sandahl i förra veckan angående samkönade äktenskap. Och på Svenska Dagbladets ledarsida har nyligen såväl Roland Poirier Martinsson som Göran Skytte dragit en lans mot RFSU:s analsexupplysning. Poirier Martinsson har deklarerat att hans dotter inte kommer att få delta i sexualundervisningen när hon börjar i högstadiet och Skytte vädjar till skolministern om att ta i med hårdhandskarna mot sexupplysningen i allmänhet och analsexpropagandan i synnerhet.
Jag har sedan ett antal år tillbaka föreläst för högstadie- och gymnasieungdomar och utbildat lärare i sex och jämställdhet. Min målsättning är inte att unga ska överge andra sexuella praktiker till förmån för analsamlag och jag får inte hemliga utbetalningar från glidmedelsföretag. Analsex ingår inte ens i min standardföreläsning. Men frågan väcks ofta av vetgiriga ungdomar. Att, som Skytte och Poirier Martinsson föreslår, vägra svara är ingen smart väg att gå. Jag tror inte att vetgirigheten stillas av varken upprördhet, tystnad eller pekpinnar. Det behövs adekvat undervisning. Någon som tar eleverna på allvar och ogenerat besvarar deras frågor.
För varken jag, Göran Skytte, eller Roland Poirier Martinsson kan hindra unga från att undra om sex. Oavsett hur intresserad eller ointresserad man är av ämnet så exponeras man för sex. Det är lätt att myter får fäste, men svårt att få svar på de frågor som man ställer sig. Där har sexualundervisningen en väldigt viktig roll att spela.
Det behövs en ambitiös undervisning kring såväl biologiska fakta som sexuella praktiker. För många ungdomar känner stress när det gäller sex. Tjejer förväntas fortfarande vara återhållsamma, för att undvika horstämpeln, men ska samtidigt vara tillräckligt intresserade för att slippa ett nördepitet.
Killarna å sin sida förväntas bygga sin maskulinitet genom att tillgodogöra sig så mycket (hetero) sexuella erfarenheter som möjligt. Risken är att kompisarnas normer gör det svårt att hitta sin egen sexualitet.
Sexualundervisningen bör arbeta bort pressen och visa att olika människors sexualitet ser olika ut. Genom könsrollsdiskussioner, hårda fakta, personliga berättelser och självförtroendepepp kan man skapa en sexuell frihet som gäller både för dem som ser sex som livets mål och mening och för dem som är helt ointresserade av ämnet.
Sedan 1955 har vi obligatorisk sexualundervisning i Sverige. Att den är obligatorisk är viktigt för att även barn till religiösa extremister som Skytte och Poirier Martinsson ska få sexualundervisning.
För om de två fick bestämma över sexualundervisningen skulle ungdomarna knappast ha mindre analsex, däremot skulle de drabbas av fler sjukdomar. Undersökning efter undersökning visar nämligen att sexupplysningen inte ökar ungdomssexandet. Däremot minskar den antalet könssjukdomar och oönskade graviditeter.
Herrar Skytte och Poirier Martinsson: Är analsex verkligen ett så pass olämpligt samtalsämne så att vi ska offra ungdomarnas hälsa på moralens altare?
MANNE FORSSBERG
3.
2014-04-03
http://www.expressen.se/gt/larare-gav-barnen-blodig-skracklaxa/Lärare gav barnen blodig skräckläxa
Ett utdrag ur texten:
"Det var en flicka som skulle sova ensam hemma. Hon var inte rädd för hon hade sin lilla hund hos sej. Hunden brukade alltid sova under flickans säng och om flickan blev mörkrädd så stack hon bara ner handen under sängen och lät hunden slicka på handen.
......
"På kvällen låg flickan i sin säng... Då bröts sändningen och hallåmannen talade om att en köttätande mördare hade rymt från ett dårhus i närheten... Efter en stund vaknade flickan för att hon tyckte att någon kom uppför trappan... Hon stack ner handen under sängen och när hon kände hunden slicka på handen blev hon lugn...
.......
När flickan kom in i badrummet på morgonen fick hon se att hennes hund hängde i tvättställningen ovanför badkaret. Den var knivstucken och allt blodet hade runnit ner i badkaret. På spegeln hade någon skrivit med blod: "Människor kan också slicka".
.
10-åringarna fick hem en blodig skräckhistoria i läxa om hur en hund dödas och hur förövaren sedan slickar på en flickas hand i hopp om att hon skulle tro att han var hunden.
Flera elever vid Ljungarumsskolan i Jönköping kunde inte sova på natten – och föräldrarna rasar.
– Det här är helt oacceptabelt. Skolan ska stå för trygghet, säger Johan Liljeblad, pappa till en av eleverna.
Mejla
.
En mellanstadieklass på Ljungarumsskolan i Jönköping fick förra veckan hem en udda läxa. 10-åringarna skulle läsa en skräckhistoria där en hund blir kallblodigt mördad.
Uppgiften som gavs på lektionen i svenska chockade bland annat Johan Liljeblad, pappa till en av eleverna som fick den blodiga skräckläxan.
– Jag blev rent ut sagt förbannad. Hur kan man ge det här till minderåriga barn?
Vad sa din dotter om läxan?
– Hon förstod inte innebörden, så vi fick förklara. Sen kom hon in på natten och ville sova mellan mig och min sambo, säger Johan Liljeblad.
Berättade om läxan på Facebook
Även dotterns kompis blev uppskrämd av historien, berättar han.
– Hennes kompis har en hund som brukar ligga under sängen. Den här läxan har fått barnen att börja fundera.
Efter det inträffade skrev Johan Liljeblad om läxan på Facebook. En status som delades över 2000 gånger under kort tid. Därefter tog han kontakt med skolan.
När han pratade med svenskläraren ville hon dra ett streck över händelsen.
– Hon sa att det inte var meningen att skrämma barnen. Nu ska hon skicka ut ett brev till alla föräldrar i klassen. Men som lärare måste man ha sunt förnuft att inte ge sådana läxor till små barn.
Läraren har bett om ursäkt
Johan Liljeblad berättar att flera föräldrar är upprörda över läxan, men att det var han som tog kontakt med läraren.
Hur motiverade läraren att läxan delades ut?
– Hon kunde inte svara på frågan vad som hänt, men hon tog bort läxan. De behöver inte göra den.
Hur kommer du gå vidare?
– Det kommer jag inte göra. Läraren har gjort ett fel, men bett om ursäkt.
Kommer du vara mer på din vakt som förälder nu?
– Ja, det kommer jag verkligen. Jag litar på skolan och så kommer de med den här skiten. Jag kommer ha ett extra vakande öga nu, säger Johan Liljeblad.
"Har nu tagit bort den boken"
Ljungarumsskolans rektor, Eva-Kristina Sandén-Östlund, är väl medveten om det inträffade och åtgärder har vidtagits.
– Vi har vidtagit de åtgärder som är lämpliga. Boken var rekommenderad för bibliotek hos skolor men vi har nu tagit bort den boken. Vi tror nog att det är utagerat, säger hon till GT.
Rektorn berättar också att hon talat med skolbibliotekarien som kommer att ta med sig boken till nästa möte med andra bibliotekarier.
– Då kommer hon också ta upp att vi inte tycker att den är lämplig
4.
2014-03-20
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-slipper-skadestand-slet-ut-stokig-elev/Sveriges Lärarförbundet och kommunal Utbildningsförvaltning jublar över att kommunens Tingsrätt tillåter grovt misshandel av barn på svenska skolor
Lärare slipper skadestånd – slet ut stökig elev
Publicerad i dag 13:36
Läraren tröttnade på den stökiga eleven och drog ut honom från klassrummet. Familjen krävde skadestånd men Höörs kommun har vägrat. I dag avgjordes saken i Lunds tingsrätt - som kom fram till att läraren inte gjort fel.
Läraren tröttnade på den stökiga eleven och drog ut honom från klassrummet. Familjen krävde skadestånd men Höörs kommun har vägrat. I dag avgjordes saken i Lunds tingsrätt - som kom fram till att läraren inte gjort fel.
Lunds tingsrätt anser att eleven inte har utsatts för kränkande behandling. Rätten bedömer att ingripandet har ägt rum i en situation då ordningen varit påtagligt störd och att det var nödvändigt att få ut eleven ur klassrummet.
De röda märkena runt handleden har enligt rätten tillkommit av lärarens grepp, men rätten bedömer att den grad av våld som användes var nödvändig för att utföra utvisningen av eleven och återställa ordningen i klassrummet.
Skolinspektionens talan ogillas därmed.
Barn- och elevombudet kommer att överklaga domen.
– Det ingripande som en lärare använder sig av mÃ¥ste stÃ¥ i proportion till syftet med ingreppet och jag menar att det i det här fallet har varit frÃ¥ga om ett obefogat vÃ¥ld, Caroline Dyrefors Grufman, Sveriges barn- och elevombud.
Hon är oroad över de konsekvenser som domen kan få.
– Den ger uttryck för att möjligheterna för en lärare att använda våld är betydligt större än vad lagstiftaren har avsett.
Lärarnas Riksförbund är däremot positivt överraskat över utfallet i rätten.
– Det var skönt, hade det varit det motsatta hade vi haft ett ännu större problem i svensk skola. Då hade det blivit så att man aldrig får röra eleverna, säger Anders Almgren, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.
I flera liknande fall har arbetsgivare valt att göra sig av med lärare, utan någon rättsprocess, enligt Almgren.
– Det är glädjande att man nu stöttar lärarna i deras arbete att upprätthålla en arbetsro i klassrummet och att man får veta var gränserna går för att leva upp till de krav som skollagen ställer. På sätt och vis kan det bli lite prejudicerande i vårt arbete att lärarna nu vet ungefär vilken nivå det handlar om.
Det var när eleven inte lyssnade på tillsägelserna under ett prov som läraren tog tag om pojkens handleder, slet upp honom från bänken och släpade ut honom ur klassrummet.
Beskrivningen kommer från barn- och elevombudet som menar att behandlingen orsakat pojken smärta och rodnader på rygg och handleder.
Elevens familj hade krävt 15 000 kronor i skadestånd av kommunen. När samtalet mellan parterna havererade lämnade barn- och elevombudet in en stämningsansökan till Lunds tingsrätt, där ärendet nu avgjorts.
2014-03-20 Kommunanställd(lärare) misshandlade grovt sin elev i klassrumet och frias i kommunal Tingsrätt eftersom kommunanställda får misshandla barnen.
http://www.expressen.se/kvallsposten/lararen-lyfte-ut-stokig-elev--kommun-frias/Läraren lyfte ut stökig elev – kommun frias
Hur hårt får en lärare egentligen ta i när det gäller besvärliga barn?
Den stökige sjätteklassaren blev för mycket för läraren som tog ett hårt grepp om pojken och lyfte ut honom ur klassrummet.
Höörs kommun stämdes på skadestånd, men nu väljer Lunds tingsrätt att gå på kommunens linje och ogilla käromålet.
Händelsen inträffade redan 2008 men först i dag, torsdag, kommer domen från Lunds tingsrätt. Det var i samband med att klassen på en mellanstadieskola i Höör hade diagnostiskt prov som eleven satt och filade med en linjal på sin bänk.
Fick nog
Trots att läraren flera gånger bad honom sluta fortsatte han att fila. Till slut fick läraren nog och lyfte ut pojken ur salen.
Till följd av lärarens grepp fick pojken röda märken på sina handleder och armar och han fick även en rodnad på ryggen, har Skånska Dagbladet tidigare rapporterat.
Familjen till sjätteklassaren anmälde händelsen till barn- och elevombudet (BEO) som efter utredning krävde Höörs kommun på 15 000 kronor i skadestånd för att läraren använde mer våld än nöden kräver.
– Vi har tillämpat den lagstiftning som finns på området och vi har också tittat på den tidigare praxis som finns på området, och då vill jag påstå att det här är ett klart fall, säger Caroline Dyrefors Grufman, Skolinspektionens barn- och elevombud, till TV4 Nyheterna.
Inte acceptabelt
Förlikningssamtal mellan parterna hölls men ledde ingenstans, i stället stämde BEO kommunen.
– Nämnden står mycket tydligt bakom att vi inte kan förlika oss. Elevens beteende kan inte vara acceptabelt. Han stör hela sin klass och sätter läraren i en svår situation. Det är viktigt att få det prövat, har Björn Andreasson, ordförande i barn - och utbildningsnämnden tidigare sagt till Skånskan.
Klockan elva på torsdagen meddelade Lunds tingsrätt sin dom i tvistemålet. Tingsrätten meddelade att käromålet ogillas.
I sin bedömning skriver domstolen att läraren var tvungen att få ut eleven ur klassrummet så fort som möjligt. Frågan som tingsrätten ställer sig är om det våld som använts varit i proportion till syftet. Rätten gör där bedömningen att läraren inte använt något övervåld, utan använde den mängd som krävdes för att få ut eleven och återställa ordningen i klassrummet.
Tingsrätten skriver också i sin bedömning att alla de hördas uppgifter måste bedömas med särskild försiktighet eftersom den aktuella händelsen inträffade för sex år sedan.
Lunds tingsrätt beslutar även att de båda parterna får bära sina egna rättegångskostnader.
5.
2013-09-30
http://www.expressen.se/nyheter/sjuaring-dodshotad-och-slagen-i-skolan/Sjuåring dödshotad och slagen i skolan
En sjuårig pojke på en skola i Gävle vittnar för Arbetarbladet om mardrömslika förhållanden.
Pojken ska ha blivit slagen och dödshotad av sina skolkamrater. Enligt föräldrarna var skolans råd att dra tillbaka polisanmälan.
– De enda som inte tar det här på allvar är skolan, säger pojkens mamma till tidningen.
Redan för ett år sedan ska helvetet ha börjat för pojken.
När han började i ettan på grundskolan blev han utsatt för allt från glåpord och knuffar till att han fick byxorna neddragna på skolgården framför klasskamraterna.
– Han var helt blåslagen när han kom hem. Kroppen var täckt av skrapmärken, blåmärken och bulor. Han hade också skrapsår i ansiktet efter att ha legat med ansiktet mot is och grus, säger pojkens mamma till Arbetarbladet.
Strax före jul ska våldet ha trappats upp rejält. Flera elever ska ha gaddat ihop sig mot pojken, som ska ha fått knytnävsslag i bröstet och en karatespark i ryggen så att han föll i backen.
Kom hem med hjärnskakning
Två veckor fick pojken sitta hemma efter misshandeln, för blåslagen för att gå till skolan eller på hockeyträningarna.
Väl tillbaka på skolan, dröjde det inte länge förrän sparkarna och slagen började hagla igen, enligt föräldrarna. Han kom hem blåslagen och med en hjärnskakning, men till föräldrarnas förtvivlan flyttades inte klasskamraten som låg bakom mobbningen.
– De säger att den här killen måste få hundra, ja tusen chanser, om det krävs. Men hur många gånger ska vår son bli kränkt?, säger mamman till Arbetarbladet.
Tre polisanmälningar har det blivit.
Senast efter sommarlovet ska han ha blivit stucken i nacken med en pinne och dödshotad.
Skolans eget försäkringsbolag klassade det som grov misshandel och betalade ersättning. Men enligt föräldrarna ska skolan ha rått dem att dra tillbaka polisanmälan.
"Jag har inte gjort dem något"
Pojken själv vill inte byta skola.
– Jag har ju mina kompisar på skolan, säger han och tillägger:
– Jag undrar varför de är dumma mot mig. De sparkas, puttas, slåss och brottas. Jag brukar säga åt dem, men de lyssnar inte. Jag har inte gjort dem något.
Skolans rektor har sagt till Arbetarbladet att skolan inte kan uttala sig om det enskilda fallet, men att de arbetar för att förhindra mobbning.
– Vi arbetar med skolans värdegrund i alla klasser. Om det inträffar kränkningar eller mobbning kopplas trygghetsgruppen in och utreder händelsen. Skolan tar kontakt med vårdnadshavare och olika åtgärder sätts in, säger rektorn.
Expressen.se har sökt rektorn, som lovat att återkomma, samt företrädare för kommunen.
.
Av Callum Bloodworth Av Callum Bloodworth
callum.bloodworth@expressen.se
6.
2014-06-05
http://www.expressen.se/ledare/expressen-ledare-betygen-ar-flummiga/Expressen Ledare:
Betygen är flummiga
Pisa-resultaten behöver inte vara så dåliga som vi trodde - den tesen framkastar Dagens Nyheter efter att ha jämfört svenska elevers Pisa-resultat (usla) med resultaten på nationella prov (bättre). De svaga Pisa-resultaten förklarar DN med att eleverna var provtrötta och omotiverade.
Detta system, med stegen A-E och F för underkänt, ersatte det gamla MVG-systemet. Detta hade för få betygssteg och var dessutom inflationsdrivande. Nu har man infört fler steg och mer detaljerade betygskriterier.
En annan kritik mot de nya betygen är att den sämsta prestationen avgör. En elev med delresultaten A A A A A E kan högst få ett D i betyg, medan en mindre briljant, men stadig elev med delresultaten CCCCCC, får ett C. Det blir alltså viktigare att inte misslyckas än att lyckas. Börjar man terminen med ett B är det ingen idé att sedan samla på sig A:n. Det är ingen idé att bli bättre!
Av Ledarredaktionen
ledare@expressen.se