Författare Ämne: Omänskliga Sveriges tjänstemän.Bäbisar tvingas födas i bilar:får parkeringsböter  (läst 1899 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2016-05-05
www.expressen.se
Merima, 29, räddade sin ofödde sons liv
Publicerad 5 maj 2016 kl 20.37

Merima, 29, räddade sin ofödde sons liv – genom att låsa in sig på sjukhusets toalett när barnmorskan ville skicka hem henne.
– Efter förlossningen sa läkaren att han hade dött om jag hade åkt hem. Jag kommer att bära det här traumat med mig för resten av livet, säger Merima.
Nu har hon anmält händelsen till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
Sonen Dino såg för första gången dagens ljus för två månader sedan. Hade det inte varit för hans mamma Merima hade han kunnat dö i magen. Efter att ha blivit hemskickad från förlossningsavdelningen på Mölndals sjukhus återvände hon, en vecka efter beräknat datum.
När de täta värkarna upphörde uppmanades hon än en gång att åka hem.
– Jag kände att något var fel men barnmorskan sa att hon inte hade tid att prata med mig för att hon skulle åka hem och sova. Då låste jag in mig på toaletten och krävde att de skulle skicka en ny barnmorska, säger Merima.
"Hans puls var nere på noll"
Läkarna gjorde ett ultraljud och bedyrade att allt såg bra ut i magen. Förlossningen sattes i gång men ett dygn senare hade Merimas kropp fortfarande inte svarat.
Då fick hon mardrömsbeskedet.
– Plötsligt sprang barnmorskan in i salen och skrek att bebisen tappar puls. Hon skriker: "Nu blir det bråttom" och snabbt kommer ett team på 15-20 personer in i rummet. Dino höll på att dö i magen. Hans puls var nere på noll. Jag fick panik, säger Merima.
Dino kom till världen med hjälp av ett så kallat katastrofsnitt, en typ av akut kejsarsnitt som bara används när barnet måste ut omedelbart. När Merima några timmar senare vaknade upp från narkosen mindes hon ingenting. Hennes läkare berättade vad som hade hänt.
– Hon sa att Dino hade navelsträngen flera varv runt halsen och att han var alldeles för liten. Han vägde 2465 gram. Jag hade knappt något fostervatten kvar i magen, säger Merima med en röst som fylls av gråt.
– Läkaren sa att de hade missat att något var fel, trots att hennes kollega gjort ett ultraljud dagen innan. Sen tackade hon mig för att jag vägrat åka hem. Hon sa att om jag hade gjort det så hade bebisen dött i magen.
"Bad på mina bara knän"
I dag mår Dino efter omständigheterna bra. Men för Merima och hennes sambo Adis har skräckupplevelsen satt djupa spår.
– Jag sa flera gånger att något kändes fel och de bara dumförklarade mig. Jag bad på mina bara knän att de skulle göra något men de vägrade. Det ska inte få vara så här.
Nu har Merima anmält händelsen till både IVO och Patientnämnden.
– Jag vill att det här ska utredas grundligt så att det inte händer någon annan. Och jag vill säga till alla blivande föräldrar att stå på sig mot vården. Som mamma känner man om något är fel, oavsett vad läkarna säger.
Merima kan inte med ord beskriva hur tacksam hon är för att hennes lille pojke klarade sig. Samtidigt säger hon att upplevelsen har orsakat henne i värsta fall livslånga mentala sår som hon nu träffar en psykolog för att läka.
– Det känns helt underbart att Dino lever. Men han har en storebror som älskar honom och varje dag tänker jag på att jag skulle behöva säga till honom att hans bror dog på sjukhuset.
GT har pratat med presstjänsten på Mölndals sjukhus som ber att få återkomma för en kommentar.

2.
2015-07-16
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/sjukhus-kritiseras-for-sent-test-av-baby/
Sjukhus kritiseras för sent test av baby

Bokmärk artikel Publicerad i dag 10:11
Den tre veckor gamla babyn hostade så att han blev grå i ansiktet och tappade medvetandet. Föräldrarna var rädda för att det var kikhosta och ville att sjukhuset skulle ta prover.

Men personalen på sjukhuset ansåg att kikhosta var så ovanligt att det knappast finns i Sverige och tog inga prover förrän efter nio dagar, uppger P4 Skaraborg.

Då visade det sig att babyn hade kikhosta.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kritiserar nu Skaraborgs sjukhus för att man inte tog prover tidigare. Pojken mår i dag bra.

3.
2015-01-14
http://www.friatider.se/barnskratten-tystades-i-malm
Barnskratten tystades i Malmö
Publicerad 13 januari 2015 kl 17.22
INRIKES.Folkets park i Malmö har tagit bort en populär studsmatta efter klagomål från lättstörda innerstadsbor, rapporterar Sydsvenskan.

4.
2014-12-19
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article20042648.ab
En ohälsosam pakt mellan polis och forskare har blottats

Utan vidare kunde forskare och studenter sätta sig hos poliserna och bläddra i pärmar om de våldsutsatta kvinnorna. Det är dagens nyhet i Ekots följetong om det så kallade kvinnoregistret.
Jag tycker det är bra att även den pusselbiten lagts till diskussionen. Att en inte så helt hälsosam pakt blir synlig.

Tillsammans skulle de engagerade poliserna i Södertörn och de hängivna forskarna i Sundsvall bli bäst på att skydda våldsutsatta kvinnor.
De arbetade nära, år efter år. Föreläste, skrev debattartiklar.
De delar arbetsgemenskap i ett mindre hörn av Polissverige. En huvudaktör finns: kriminologiprofessor Henrik Belfrage, internationellt erkänd forskare knuten till fyra universitet, författare till över hundra vetenskapliga artiklar. Han säljer även sin kunskap i företaget "Tillämpad och Evidensbaserad Kriminologi AB".
Det var han som översatte checklistan SARA utifrån nordamerikansk förlaga, och lanserade flera andra verktyg i Sverige.
Det var även han som 2007 utbildade poliserna i Södertörn att göra farlighetsbedömningar utifrån SARA, och följande år ville han undersöka resultatet. Något forskningstillstånd ansåg han inte behövdes.

Praktiskt gick det till så att hans forskarkollega Susanne Strand satte sig i Södertörnspolisens lokaler och förde över avidentifierade uppgifter i form av siffrorna 0–1–2.
Men Ekot har uppgifter om att både studenter och forskare dessutom fick bläddra fritt i pärmar med uppgifter om de enskilda kvinnorna, och där de kränkande formuleringarna funnits med i utskrift.
Ja – inte för att forskarna ville något illa.
Utan för att de kunde.
Men kvinnorna har inte gett sitt medgivande till att lämna ut sin historia för forskning.

Visst känns detta igen? I små sällskap sätts överordnade regler lättare ur spel. Samsyn råder. Gränser tänjs.
Forskarna Belfrage/Strand är begripligt nog rasande över kritiken. De som vigt sitt liv åt våldsutsatta kvinnor! Hur ska nu kvinnorna våga gå till polisen när de får stryk under julhelgen?
"Ett större bakslag i arbetet med att skydda våldsutsatta kvinnor har vi inte sett i modern tid", skriver nu kriminologiprofessor Henrik Belfrage i Svenska Dagbladet om Ekots avslöjande kring registret över misshandlade kvinnor.
Så kan jag inte se det. Forskningen måste tåla granskning. Och när allt lugnat ner sig ska poliser ska fortsätta arbeta i Excelfiler. Hur ska de annars kunna hålla ordning på våldsamma män, vad som gjorts och inte gjorts för att skydda kvinnorna?
Poliserna behöver register. Helt igenom etiska register.
 Kerstin Weigl
18 december 2014  12:01

5.
2014-04-23
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18769758.ab

Mannen föll ihop och dog - då gick läkarsekreteraren
LANDSKRONA. Den 41-årige mannen föll ihop och dog framför ögonen på den 62-åriga läkarsekreteraren.
”Jag gjorde inget, jag gick istället upp på min avdelning och började arbeta”, berättade hon senare för polisen.
– Man undrar ju hur hon tänkte, säger kommissarie Åsa Hofvendahl.

Det var tidigt i tisdags morse som läkarsekreteraren tog ett bloss i rökrutan utanför sjukhusets entré i Landskrona.
– Hon har uppgett att en man då kom fram till henne för att tigga en cigarett, berättar Åsa Hofvendahl, dödsfallsutredare vid polisen i Helsingborg. Hon nekade honom men när hon tände sin egen cigarett föll mannen plötsligt ihop.
Hittades av andra
– Hon gick då därifrån utan att se hur det var med mannen och utan att tillkalla hjälp.
På väg därifrån, fortfarande med den brinnande cigaretten i handen, mötte läkarsekreteraren en kollega som påtalade att hon inte fick röka där.
– Jag ville inte stå kvar i rökrutan eftersom det ligger man där, svarade läkarsekreteraren och därefter gick de båda kvinnorna tillsammans in på sjukhuset.
41-åringen hittades en stund senare av andra och polis tillkallades.
– Men ingen ambulans, konstaterar Åsa Hofvendahl. Trots att det fanns flera personer runt den döde när patrullen kom till platsen.
Då hade det gått en timme sedan mannen fallit ihop. Han var då död.
”Undrar hur hon tänkte”
För patrullen bekräftade läkarsekreteraren att hon sett mannen falla ihop.
– Men jag gjorde inget åt det utan gick upp min avdelning och bytte om för att börja mitt arbete.
Kommissarie Åsa Hofvendahl tycker att hennes agerande är anmärkningsvärt.
– Det är märkligt att man inte gör något, säger hon. Att man inte ens går fram och tittar på mannen och se vad som hänt honom och man inte tillkallar hjälp.
Hon konstaterar att man inte har någon juridisk skyldighet i att agera och att läkarsekreteraren inte är misstänkt för brott.
– Men det är en person som arbetar inom sjukvården och händelsen utspelar sig på sjukhusets område, säger Åsa Hofvendahl. Man undrar ju hur den här kvinnan tänkte när hon lämnade mannen där.
Ska obduceras
– Har man inte själv förmågan att göra något så kan man ju alltid tillkalla hjälp av någon annan.
Hon hoppas nu att sjukhuset ska göra en egen lexMaria-anmälan av fallet.
Den döde 41-åringen kommer att obduceras.
– Vi vet inte dödsorsaken förrän det är klart, säger Åsa Hofvendahl. Han var dock inte inskriven på sjukhuset och vi vet därför inte vad han gjorde på området strax efter klockan sex i tisdags morse.
Aftonbladet sökte under hela torsdagen ansvariga i sjukhusledningen och pressansvariga, såväl på plats på sjukhuset som via telefon men alla tycktes hänvisa till varandra.
Slutligen ringer förvaltningschef P-O Sjöblom upp och hävdar att uppgifterna om dödsfallet är felaktiga.
– Läkarsekreteraren var inte ensam där, det var flera personer och de larmade både ambulans och polis. Mannen låg ner hela tiden, säger han.
Men läkarsekreteraren har ju själv läst och godkänt det förhör där hon uppger att mannen kom fram till henne och tiggde en cigarett och att han föll ihop när han nekats detta. Där finns heller inga uppgifter om att de var flera på platsen.
– Har du läst det förhöret? säger Sjöbolm.
Nej, men den ansvarige polisen Åsa Hofvendahl har läst högt ur det förhörsprotokoll som läkarsekreteraren godkänt.
– Enligt den version jag fått så såg flera personer den liggande mannen som då var vid liv och de ringde både polis och ambulans.
Enligt uppgift tog det 37 minuter innan polisen larmades. Och varför ringde de ambulans när mannen låg bara 20 meter från akutmottagningen?
– Var det så nära akuten? Det är så klart irriterande men det gäller ju också att de här personerna tolkar situationen rätt, de kunde ju tro att det handlade om ett fall av psykosocial karaktär, säger P-O Sjöblom.
– Helt klart är att uppgifterna om vad som hänt går isär.
För säkerhets skull kontaktade Aftonbladet åter kommissarie Åsa Hofvendahl som än en gång läser högt ur förhöret med läkarsekreteraren och bekräftar att det är uppläst och godkänt.
– Hon säger att mannen kom fram till henne och att han sedan trillade ihop, och att hon då gick till sin avdelning utan att göra något, säger Åsa Hofvendahl.
Att sjukhuset nu ger en annan version förvånar henne inte.
– När sånt här händer är det inte alltid man vill stå för hur man agerat, säger hon.
– Men anledningen till att jag gått ut med uppgifterna är att det saknas lite mänsklighet i samhället. Vi måste bli bättre på att ta hand om varandra.
 Pelle Tagesson
24 april 2014  15:00

6.
2013-09-30

http://www.expressen.se/kvp/fullt-pa-bb--lilla-lo-foddes-i-familjens-bil/
Fullt på BB – lilla Lo föddes i familjens bil

Klinikchefen: "Tycker synd om föräldrarna"| 29 sep

LUND. Lilla Lo föddes i baksätet på mammas och pappas bil. När mamma Stina ringde BB hemma i Lund hade de inte plats – så paret fick själva köra till Malmö.

– Vi hann bara till Värnhemstorget sedan kom Lo, säger Stina Hallberg, 35.

Lo Catalina Vivika Hallberg Nilsson har hunnit bli fyra dagar gammal nu. Hon föddes 07.20 i onsdags morse i familjens Volkswagen Golf.

– Jag vaknade vid femtiden och hade smärtor. Halv sex väckte jag Markus och vid sex ringde jag till BB i Lund, säger Stina Hallberg.

Familjen bor centralt i Lund, tillhör Södertulls vårdcentral och har varit på ultraljud på lasarettets kvinnoklinik. Men när det var dags att föda fanns det inte plats för Stina Hallberg.

– Det var nobben direkt. De bad mig vänta i telefon medan de ringde till Malmö. Då hade jag en till två minuter mellan värkarna.

"Fick panik i baksätet"

Under tiden ringde Markus Nilsson, 30, sin mamma som barnvakt för 1-årige Linus. Hon kom efter några minuter, sedan kastade de sig i bilen.

Ambulanstransport fördes aldrig på tal. Markus fick själv sätta sig bakom ratten. De hann precis till slutet av motorvägen vid infarten till Malmö.

– Jag hörde hur Stina fick panik i baksätet och skrek "ungen är på gång", berättar Markus.

– Vi var just vid Värnhem där de håller på att bygga när hon sa att babyn var ute. Jag följde skyltningen och fortsatte till sjukhuset. Men jag har aldrig varit där förr så vi körde en stund och yrade runt på området innan jag hittade någon att fråga så vi kom rätt.

"Allt var bra"

Framme vid förlossningsavdelningen i Malmö rusade fem personer ut och tog emot mor och dotter.

– De visste att vi skulle komma dit, men inte mer. De sa spontant "de skulle ha gjort plats åt er i Lund", säger Stina Hallberg.

– Sedan konstaterade de att Lo hade hunnit bli lite nerkyld, hon hade bara 35,9 grader i kroppstemperatur. Men de sa att allt var bra annars. Jag fick ligga kvar över natten och åka hem sedan.

Nu har redan storebror Linus och familjehundarna Millie och Fiffi vant sig vid nykomlingen. Hon sover och äter som hon ska, och familjen känner sig väldigt nöjd och lycklig.

– Men man vill ju helst inte att någon annan ska råka ut för samma som vi, säger Stina – som själv är sjuksköterska.

Fick p-bot

– Nu gick det ju bra men det kunde ha gått riktigt illa. Tar kvinnokliniken i Lund detta som kritik så får de väl göra det.

Markus Nilsson fick ytterligare ett minne från Malmö. En böteslapp på 600 kronor för parkeringen utanför förlossningen.

– Det är typiskt. Jag stod där max tio minuter. Jag får väl kontakta p-bolaget.
.
Av Claes Carlson Av Claes Carlson

claes.carlson@kvp.se  

7.
2012-12-12
http://www.expressen.se/gt/forvirrad-stack-fran-akuten--hittades-dod/
Förvirrad stack från akuten – hittades död

Den förvirrade mannen hittades utomhus och fördes med ambulans till akuten på Östra sjukhuset tidigare i år.  Foto: Anders Ylander
Mannen kom in till Östra sjukhusets akut i Göteborg efter att ha hittats utomhus.
Han uppfattades som förvirrad, men trots det tilläts han lämna mottagningen innan han träffat en läkare – några dagar senare påträffades mannen död.
Händelsen har nu lex Maria-anmälts.
– Vi ska vara mer alerta när det gäller patienter som kan vara lite förvirrade och fatta rätt beslut, säger Anne Olmarker, chefläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Den förvirrade mannen hittades utomhus och fördes med ambulans till akuten på Östra sjukhuset tidigare i år. Han var inte alkoholpåverkad, men ska ha uppfattats som "inte helt orienterad" av personalen, enligt en lex Maria-anmälan.
Mannen fick hjälp med dusch och ombyte. Han ska också ha tittats till flera gånger i väntan på läkare. Men efter en stund lämnade mannen självmant akuten.
"Väldigt tragiskt"
Efter några dagar fann polisen honom avliden utomhus. Sjukhuset har nu anmält händelsen enligt lex Maria.
– Det är för att vara på den säkra sidan. Det här gäller ju en patient som valde att gå från vården själv. Men det var lite oklart här, och det blev väldigt tragiskt när man hittade patienten död senare, säger Anne Olmarker, chefläkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset.
– Här vill vi se hur vi kan stärka rutiner, att vi ska vara mer alerta när det gäller patienter som kan vara lite förvirrade och fatta rätt beslut.
Anmäld försvunnen
Senare kom det fram att anhöriga hade letat efter mannen och även anmält honom försvunnen.
Även om en patient uppfattas som förvirrad kan det vara svårt att avgöra om det finns skäl nog för att tvinga kvar personen, enligt Anne Olmarker.
– Egentligen är det bara när någon är svårt akut psykisk sjuk som vi han tvångsomhänderta patienten. Här är det ett gränsfall hur man ska göra. Men vi har ansett i den utredning som gjordes på avdelningen att vi ska vara mer alerta och se till att det blir en läkarbedömning mer akut. Här hanns inte det med, säger hon.
Betyder det att ni inte hade nog med resurser?
– Det här var mitt i natten och han hade fått duscha och byta kläder. När doktorn kommer är alltid en prioriteringsfråga.
Av Joakim Magnå
Publicerad 11 dec 2014 20:06
« Senast ändrad: 05 maj 2016, 21:12:45 PM av Alina »