1.
2016-05-18
aftonbladet.se
2016-05-18
Petter Rörström, 25, ligger på marken, med tre poliser över sig.
Då tar den ena polismannen fram pepparsprej, och sprejar från bara centimeters avstånd den unge mannen i ögonen – i strid med gällande regler.
Petter polisanmälde händelsen, men utredningen lades ner.
– Jag trodde faktiskt inte det gick till såhär, säger Petter.
Polisens avrapportering efter omhändertagandet.
Polisens avrapportering efter omhändertagandet.
Det var strax efter klockan 13 den 6 mars i år. Petter Rörström och flera kamrater till honom skulle gå på Stockholmsderbyt mellan Hammarby och Djurgården.
Före matchen hade vännerna mött upp på Medborgarplatsen för att dricka öl.
– Jag drack tre öl, sedan tog vi tunnelbanan mot matchen och gick av vid Gullmarsplan.
Stoppades av poliser
Vid Globentorget stoppas sällskapet av två poliser som säger till dem att de måste gå en annan väg, eftersom polisen hade spärrat av.
– Vi frågade varför, och så, men det var ingen hätsk stämning eller något.
Petter säger att sällskapet började gå den anvisade vägen, men att poliserna plötsligt kallade tillbaka honom.
– Du i mössan, skrek de. Jag fattade ingenting, men följde med dem.
På en film som Aftonbladet tagit del av syns hur poliserna leder Petter mot en polisbuss.
Tumult uppstår av okänd anledning, och poliserna lägger ner Petter på marken.
– Hallå, vad gör ni, han gör ju inte ens motstånd, hörs Petters vänner skrika på filmen.
– Jag fattade ingenting, de sa inget, de bara slängde ner mig på marken, säger Petter.
Sprejar honom i ögonen
När Petter ligger på marken tar den ena polismannen fram sin OC-sprej. Från bara ett par centimeters håll sprejar han Petter, som med händerna försöker skydda sitt ansikte, i ögonen.
Först en gång. Sedan en gång till.
– Det sved rejält och jag fick svårt att se. Jag försökte skydda mina ögon.
Samtidigt ligger en polisman över Petter, en annan sitter på knä bredvid honom och en tredje håller hans ena arm. De belägger honom med handfängsel och för in honom i en polisbil.
– Jag bad att få skölja ögonen, men nekades. Jag frågade vad jag gjort, då sa de att jag var jättefull, men när jag bad att få blåsa för att visa att jag inte var det fick jag inte det.
Petter blev omhändertagen enligt LOB, lagen om omhändertagande av berusade personer m.m.
”Utåtagerande och gapig”
Enligt LOB-rapporten, som Aftonbladet tagit del av, frihetsberövades Petter Rörström på grund av "ordningsstörning".
I rapporten skriver polismannen att Petter Rörström "blivit sprayad" och har en "rodnad på höger öga/ansiktshalva" och att han var "utåtagerande och gapig" och gjorde våldsamt motstånd vid omhändertagandet.
Men själv hävdar Petter Rörström att han inte gjorde motstånd. Att han tog upp ena handen säger han beror på att han kände andnöd och behövde skydda sina ögon.
Enligt polisens föreskrifter får den så kallade OC-sprejen "bara användas om den polisiära uppgiften inte kan lösas på något annat, mindre ingripande, sätt".
Vidare står i reglerna att "OC-sprej mot personer som utövar motstånd enbart genom att hålla sig fast i annan person eller föremål eller spjärna emot med ben eller armar, ska ske med stor restriktivitet."
När Petter Rörström två dagar efter händelsen besökte polisstationen för att få kopia på beslutet om hans omhändertagande slutade det med att han själv blev förhörd och delgiven misstänkt för våldsamt motstånd. Något han ställer sig oförstående till.
Förundersökningen lades ner
Petter Rörström anmälde poliserna som omhändertog honom för tjänstefel och misshandel. Till anmälan bifogade han filmen på ingripandet.
Ärendet utreddes av polisens enhet för särskilda utredningar, under ledning av chefsåklagare Anders Jakobsson.
Den 12 maj kom beslutet:
"Förundersökningen läggs ned".
Enligt åklagarens beslut fanns det "inte längre anledning att fullfölja förundersökningen" eftersom det på "det utredningsmaterial som nu föreligger" inte går att bevisa att de poliserna gjort sig skyldiga till brott, varken tjänstefel, misshandel eller olaga frihetsberövande.
– Jag blev chockad av beslutet. Jag tycker bevisen om vad de gjort är helt uppenbara – det finns ju på film. Jag trodde inte det gick till såhär.
Polismannen tidigare dömd
Chefsåklagare Anders Jakobsson, som lade ner utredningen om OC-sprejen den 12 maj, säger att han inte minns ärendet.
– Nej, då måste jag gå in och kolla, och jag har ingen dator framför mig. Jag kan inte ge några besked innan jag har tittat på handlingarna, och det kan jag göra tidigast på fredag.
Polismannen som satt över Petter Rörström, och som var den som sprejade honom i ansiktet, har tidigare fällts för övervåld.
2011 dömdes han för tjänstefel och vållande till kroppsskada efter att ha att tagit hand om en kvinna på Stockholms central, trots att skäl till detta enligt rätten saknades. I det så kallade avräkningsrummet, dit han förde kvinnan, vred han upp armen på hennes rygg så hårt att armen gick av.
Polismannen dömdes till dagsböter och fick behålla jobbet.
Förbereder överprövning
Petters advokat Douglas Blidberg anser att det var fel att lägga ner ärendet.
– Det är ju först när han ligger ner, när tre poliser redan är på honom, som man använder OC-sprej - flera gånger rakt in i ögonen på bara några centimeters avstånd.
– Det är inte en proportionerlig tjänsteåtgärd.
Petter Rörström, som är ostraffad, tänker nu begära överprövning, att hans ärende granskas av en högre uppsatt åklagare.
2.
2015-10-08
dn.se
"Pressas att erkänna att han slagit barnen"
(Om hur det går till när domstolarna är partiska och går på Socialnämndernas och övriga tjänstemannens, till exempel okunniga läkarens eller okunniga dagisfröken etc. linje.)
En pappa som dömts för grov misshandel av sina nyfödda tvillingbarn frias nu helt. Hovrätten för nedre Norrland anser att pappans tidigare erkännanden inte är tillförlitliga. DN kan här visa hur pappan pressades i polisförhören
”Hovrätten har vidare, efter att ha tagit del av under vilka förhållanden pappan gjorde sina tidigare erkännanden, ansett att pappans erkännande inte heller är tillförlitligt” heter det i ett pressmeddelande från hovrätten.
Pappan erkände efter flera pressande förhör. Tingsrätten dömde honom till fem års fängelse.
ANNONS:
Men i hovrätten tog han tillbaka sina erkännanden. Efter förhandlingarna släpptes han. Ett skäl till erkännandena var att han ville att barnens mamma skulle gå fri. DN har tagit del av de filmade förhören och visar här delar av dem.
Pappan är till en början helt frågande till de nyfödda barnens svåra skador. Han berättar gång på gång att om han visste hur de fått sina skador så skulle han berätta. Han berättar också att han och hans hustru har kämpat länge för att få barn.
Men förhörsledaren går hårt åt fadern. Efter att förhörsledaren fått honom att tro att mamman kan ha fortsatt kontakt med barnen så erkänner han. Det leder till att mamman släpps ur häktet. Men hennes kontakt med barnen är fortsatt bruten. Dottern har fortfarande svåra skador.
Hovrätten för Nedre Norrland konstaterar nu att förhörsledaren kan ha "förmedlat föreställningen att den förälder som inte skadat barnen skulle kunna få vara med dem, om någon av (föräldrarna) erkände att de skadat barnen". Det kan ha fått pappan att "lämna en berättelse som inte har sin grund i verkliga förhållanden".
– Jag har personligen aldrig varit med om liknande polisförhör. Min huvudman pressas av förhörsledarna så att han lämnar ett falskt erkännande. Jag hoppas att man slipper se sådana här förhör i framtiden, säger advokat Anna Dahlbom till DN. Hon gick in som ny försvarare av pappan i hovrätten.
Hovrätten konstaterar också att pappan lämnat motsägelsefulla uppgifter under förhören.
– Det är ytterst glädjande att hovrätten går på försvarets linje och en stor upprättelse för min huvudman. Det har varit en fruktansvärd press för honom och hans hustru, säger Anna Dahlbom.
Hon berättar att föräldrarna har hållit ihop under hela rättsprocessen och att mamman hela tiden varit övertygad om pappans oskuld.
– Om min huvudman inte hade fått det villkorslösa stöd han fått från sin fru och sin familj så hade han antagligen mått mycket sämre i dag.
Den påstådda misshandeln är ännu ett så kallat skakvåldsfall, där experterna strider om orsakerna till nyfödda barns skador. En del förklarar skadorna med misshandel, andra menar att det kan finnas andra förklaringar, som förlossningsskador och benskörhet.
Advokat Anna Dahlbom berättar att föräldrarna nu ska kämpa för att få kontakt med sina barn. Ingen av dem har träffat barnen sedan i februari. Tvillingarna är i dag cirka nio månader gamla.
Kammaråklagare Elly-Anne Öholm säger till DN att hon ännu inte har läst domen och avstår för tillfället från att ge någon kommentar.
Stefan Lisinski
stefan.lisinski@dn.se
3.
2015-06-08
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20934561.abÅklagare åtalas för barnvåldtäkt
BROTT. En åklagare som varit verksam i Gävleborg åtalas för flera brott, bland annat våldtäkt mot barn, tjänstefel och ett flertal dataintrång.
Enligt ett pressmeddelande från Särskilda åklagarkammaren misstänks åklagaren för en rad sexbrott. Utöver våldtäkt mot barn handlar det om köp av sexuell tjänst och sexuellt ofredande.
När det gäller dataintrången handlar det om att åklagaren ska ha gjort slagningar i Åklagarmyndighetens ärendehanteringssystem på olika personer som han inte haft något skäl att kontrollera i tjänsten.
Tjänstefelet består i att han har handlagt ett ärende med en misstänkt person som han har haft en personlig relation till. Han ska ha påverkat utgången till den misstänkta personens fördel.
Om åklagaren fälls för brotten kan han efter beslut av Statens ansvarsnämnd komma att avskedas.
TT
9 juni 2015 10:52
4.
2013-09-19
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1914802-valdtaktsmisstankte-taxichaufforen-friasVåldtäktsmisstänkte taxichauffören frias
Eskilstuna
Tingsrätten anser inte att den taxichaufför som åtalades för att ha förgripit sig på en 16-årig flicka har begått något brott.
Se också
Åtalade taxichauffören släppt efter rättegång
Rättegång inledd mot våldtäktsåtalad chaufför
Taxichauffören åtalad för våldtäkt
Taxichauffören häktad för våldtäkt
Taxichaufför misstänkt för våldtäkt på 16-åring
Det var på midsommaraftonen som 16-åringen beställde en taxi för att komma hem säkert. Men enligt åklagaren utsattes hon istället för ett sexövergrepp av chauffören.
Misstankar som chauffören nu frias från av tingsrätten. Enligt rätten håller inte åklagarens bevisning.
5.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1891531-rattegang-inledd-mot-valdtaktsatalad-chaufforRättegång inledd mot våldtäktsåtalad chaufför
Eskilstuna
På torsdagsmorgonen inleddes rättegången i Eskilstuna mot den taxichaufför som står åtalad för våldtäkt på en 16-årig flicka.
Rättegången hölls bakom stängda dörrar, utan insyn från allmänhet och media. Men den var offentlig när åklagaren läste upp sina yrkanden och gärningsbeskrivning.
Precis som tidigare och under häktningsförhandlingen nekade chauffören till de anklagelser som åklagaren läste upp. Därmed nekade han också till det skadestånd som flickans målsägandebiträde yrkade på. 115- 000 kronor kräver hon å flickans vägnar för den kränkning och det psykiska lidande som flickan har fått till följd av övergreppet.
Händelsen ägde rum på midsommaraftonens kväll när flickan vid 20-tiden skulle ta en taxi från Eskilstuna centrum och åka hem. Men taxichauffören har åtalats för att styrt bilen mot busstationen i- stället där flickan utsattes för övergrepp inne i taxibilen. Både polis och åklagare menar att bevisläget mot chauffören är mycket gott - eftersom dna och sperma ska ha knutit taxichauffören till brottet och brottsplatsen.
Rättegången är beräknad att pågå hela dagen.
6.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1914988-valdtaktsmisstankte-taxichaufforen-friasVåldtäktsmisstänkte taxichauffören frias
Eskilstuna
Tingsrätten anser inte att taxiföraren begick något brott när han onanerade på den 16-åriga flickan. Men flickans trovärdighet ifrågasätts eftersom hon varit berusad.
Rättegång inledd mot våldtäktsåtalad chaufför
Åtalade taxichauffören släppt efter rättegång
Det var på midsommaraftonen som 16-åringens mamma beställde en taxi åt sin dotter för att flickan skulle kunna känna sig trygg när hon reste hem efter en fest. På vägen förnedrades hon sexuellt av chauffören och åklagaren ville få mannen fälld för våldtäkt.
Men bevisen räcker inte till en fällande dom, anser tingsrätten.
Flickan berättar i förhören att den mer än dubbelt så gamle mannen försökte kyssa henne i bilen. Hon säger att hon blev chockad och bad att få gå ut och kissa.
När hon satt sig ner bakom ett buskage upptäcker hon att chauffören också klivit ur bilen. Han står bakom henne och onanerar.
Det sista medger även chauffören. Men han hävdar också att 16-åringen försökt förföra honom trots att han inte ville.
Han säger att han onanerade i smyg när flickan kissade och det är därför som polisen fann spår av hans sperma på flickans kläder och på marken vid brottsplatsen.
Chaufförens förklaring är att han onanerade för att "släcka sina känslor". Han trodde inte att flickan skulle se honom, säger han.
Flickan säger själv att hon var "något alkoholpåverkad" i förhören. Därför har hon haft svårt att beskriva exakt vad chauffören gjorde och hur sädesvätskan hamnade på hennes kläder. Hon har dock sagt att mannen tryckte sitt könsorgan mot hennes ansikte och mun.
Det sistnämnda var skälet till att åklagaren rubricerade brottet som våldtäkt eller försök till våldtäkt.
16-åringens berusning är ett starkt skäl till att tingsrätten nu tvivlar på hennes berättelse.
Rätten fäster sig i domen vid att 16-åringen har lämnat olika uppgifter om var på hennes kropp chauffören sprutade sperman i två olika förhör. Dessutom kan hon inte redogöra för om hon hade en ciderflaska med sig in i bilen när taxiresan påbörjades eller inte.
Tingsrätten tycker samtidigt att chaufförens berättelse verkar osannolik, men valde i går ändå att fria mannen.
Åklagare Maria Estberg tänker överklaga den friande domen.
— Jag håller inte med tingsrätten. Jag uppfattar inte hennes eventuella berusning på det sätt rätten gör och tycker att de lagt alldeles för stor vikt vid hennes minnesbilder av flaskan. De gör en helhetsbedömning av hennes trovärdighet som jag inte delar, säger Maria Estberg.
Mathias Ståhle016 - 15 62 08 mathias.stahle@ekuriren.se