Författare Ämne: Tonårsflickor dömdes till ungdomsvård efter ha utpressat en pedofil på pengar.  (läst 1369 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
2014-11-29
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/16-aring-pedofilutpressade-man-pa-natet-atalas/
16-åring pedofilutpressade män på nätet – åtalas

Publicerad i dag 10:44

En 16-årig pojke i Jönköpings län åtalas för att ha utpressat flera personer på nätet. Enligt Sveriges Radio ska han ha hotat att avslöja män som pedofiler på sociala medier.

Annons:

Pojken, som är från Småländska höglandet, ska enligt P4 Jönköping ha utgett sig för att vara en 13- eller 14-årig flicka vid namn Johanna. Han har chattat med män på sociala medier som Facebook. När männen har bett om nakenbilder på ”Johanna” ska utpressningen ha börjat.

Enligt radiokanalen misstänks 16-åringen ha anklagat dem för att vara pedofiler och krävt dem på pengar. Åtminstone två av männen har överfört 600 och 6.500 kronor till 16-åringen. Men en av männen, som utpressades på 2.000 kronor, vände sig till polisen som kunde spåra pojken via hans kontonummer.

På tisdag väntar rättegång om utpressning mot den misstänkte 16-åringen.

Kristoffer Törnmalm

kristoffer.tornmalm@dn.se

1.2014-10-24
Som ledare för den skattefinansierade HBTQ-organisationen engagerade sig mannen i kampanjer för att hjälpa killar som säljer sex. Samtidigt drogade och våldtog han flera unga män i beroendeställning som bodde hos honom.

Han förmådde dessutom de unga männen att prostituera sig – samtidigt som han som RFSL-ordförande profilerade sig som engagerad i kampen mot prostitution.

– Vi kör ju en kampanj som heter "män som köper och säljer sex". Vi har varit ute på stan och vi delat ut informationsblad om föreningen. Och det har då hört av sig ett antal ungdomar, berättade 44-åringen i en intervju med P4 i juli 2012.

Åklagaren hade yrkat på att 44-åringen, som företräddes av advokaten Leif Silbersky, skulle dömas till nioårigt fängelsestraff. Tingsrätten fastställer dock straffet till fem års fängelse för grov våldtäkt, våldtäkt, olaga frihetsberövande, koppleri, sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, olaga hot samt trolöshet mot huvudman. Mannen ska också betala drygt 545.000 kronor i skadestånd.

En kumpan till RFSL-mannen, en 58-årig man som tilläts utnyttja de unga männen, dömdes i samma veva till 10 månaders fängelse för våldtäkt och köp av sexuella tjänster, rapporterar Hallandsposten.
2.
2013
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17641879.ab
Håller Donya, 7, från skolan efter misshandel
Skolkamrater hotar skära halsen av henne, slår henne och har stoppat hennes huvud i toaletten.
Donya, 7, har under över ett år misshandlats och trakasserats av två pojkar.
Sedan i måndags håller familjen henne hemma från skolan.
– Det är så fruktansvärt. Skolan gör ingenting och ingen annan skola säger sig ha plats, säger hennes mamma Elham.
    Dela   
    Tweeta

Sedan hon i fjol började i sexårsverksamheten på Grönkullaskolan i Rissne utanför Stockholm har Donya fått utstå mobbing och upprepad misshandel.
Hotar skära halsen av henne
– Det har främst varit två pojkar som utsatt henne. En av dem är särskilt på henne. Det har varit knuffar och slag och hot. Han har sagt saker som "Min pappa ska komma och sätta på din mamma. Jag ska skära din hals. Jag ska tömma min pappas pistol och skjuta sönder dig" till henne. Flera trakasserar henne och säger saker som att hon är ful. Hon som är så fin... Och på senare tid har våldet trappats upp.
Familjen har vid flera tillfällen försökt få lärare och rektor att vidta åtgärder.
– Men det har inte hänt någonting. Vid ett utvecklingssamtal fick jag höra att det går jättebra i undervisningen, att hon är bäst i svenska och matte, men att hon har sociala problem. När jag bad henne förklara var det mobbingen hon menade.
Polisanmält toamisshandel
Att det mobbade barnet är den som ska få den stämpeln, och inte mobbarna, är bakvänt, säger Elham till Aftonbladet och fortsätter:
– De förklarar för oss att den här pojken är traumatiserad, krigsskadad eller vad det är. Men det är inte vårt problem.
I måndags ringde en lärare från Donyas skola.
– De sa att det hade hänt en olycka. Att två pojkar hade dragit in henne på toaletten, tryckt ned hennes huvud och spolat. Jag blev galen och frågade vad de gjort åt det. "Vi har dokumenterat det", svarade de. Dokumenterat. Det handlar om misshandel, ett övergrepp.
Nu har familjen polisanmält händelsen och håller Donya från skolan.
– Vi vägrar låta henne gå tillbaka. Det går ju inte.
Tänker på SVT:s avslöjande
Mamman beskriver hur Donya egentligen inte vill vara hemma.
– Hon älskar att gå i skolan och leka med andra barn. Hon förstår inte heller att det inte är hennes fel. Hon går hemma och gråter nu, och säger: "Mamma, om vi bakar pepparkakor och tar med till skolan kanske det blir bra".
Elham har försökt få en plats åt Donya på en kommunal skola i närheten, där rektorn svarar per mejl att "Bara för att det är stökigt på Grönkullaskolan kan vi inte ta alla hit".
Två friskolor i närheten har sagt nej.
– De säger att det inte finns plats, fastän jag har en kollega och en bekant vars barn fick plats där nyligen. Man tänker på det där Uppdrag granskning-programmet.
Elham jobbar inom Sundbybergs kommun, men har varit tvungen att sjukskriva sig för att vara hemma med dottern.
– Det är ju inte hållbart. Och hon missar skolgången. Jag är helt, helt knäckt över det här.
"Lika tragiskt varje gång"
Hon har hört av sig till Skolverket, som uppmanar familjen att anmäla till Skolinspektionen. Familjen har även varit i kontakt med Svante Tolf, förvaltningschef för barn och utbildning i Sundbybergs kommun, som säger till Aftonbladet:
– Jag har blivit informerad om detta. Det här är saker som absolut inte ska ske i skolan, och det är lika tragiskt varje gång. Föräldrarna har polisanmält och det förstår jag.
Svante Tolf har under gårdagen varit i kontakt med skolans rektor.
– Han har fått i uppdrag att återkoppla till mig så snart som möjligt om vilka åtgärder skolan vidtar. För de första ska de ha en plan för att få tillbaka flickan i undervisning.
Vad bör skolan göra?
– Tittar du på skollagen ger den oss möjligheter att vidta åtgärder. Men det är beslut som fattas av rektorn. Man har möjlighet att tillfälligt stänga av elever, eller jobba för att byta miljö. Man har även möjlighet att flytta på mobbare.
Vill avvakta
Föräldrarna har försökt byta skola för flickan, men fått nej överallt.
– En skola kan ju faktiskt bli full. Det börjar bli fullt i olika grupper inom kommunen. En möjlighet är ju att rektorerna kan samverka för en lösning för att flytta en elev, om man tycker att det är bästa lösningen.
Rektor på skolan, Jörgen Smederöd, vill för tillfället inte säga något:
– Jag har precis suttit i möte med en förälder med barnet. Vi skulle vilja avvakta med intervju tills vi knutit ihop de sista bitarna med de andra inblandade.
 Lisa Röstlund

3.
2014-08-28
http://www.expressen.se/gt/skulle-inte-fa-medicin--dodshotade-lakare/
Skulle inte få medicin – dödshotade läkare
Publicerad 27 aug 2014 22:01
LitenMellanStor
ANNONS:

Mannen i 35-årsåldern misstänks för att via telefon ha hotat med att använda sin kniv mot en sjuksköterska och en läkare på Borås lasarett.
Sedan ska han ha dykt upp på sjukhuset och hotat igen.
– Jag hoppas att alla läkare dör, ska han ha sagt enligt vittnen.
Rekommendera8 Tweeta3
Mannen åtalas nu misstänkt för hot mot tjänsteman vid Borås tingsrätt.
Dramat utspelade sig i februari. En sjuksköterska kontaktade mannen på telefon för att berätta att hans läkare inte skulle skriva ut någon mer medicin till honom. Då ska mannen ha blivit arg och hotfull.
– Jag ska använda min kniv både mot dig och doktorn, ska mannen ha sagt enligt förhör med sjuksköterskan och också namngivit sin läkare.
Mannen ska sedan ha dykt upp på sjukhuset och den avdelning där läkaren arbetar. Han viftade med ett papper som han sade var en remiss, men han blev inte insläppt. Vid entrédörren ska han då ha sagt åt personalen att han önskade att alla läkare dör, enligt åtalet.
Den åtalade mannen medger att han pratade med sjukhuspersonal på telefon samt besökte sjukhuset den aktuella dagen, men han nekar till brott.
Han säger i förhör att vad han menade var att han skulle dö utan sin medicin.
Läkaren kände obehag
Mannen var patient på mottagningen på grund av en villkorlig dom. Enligt åtalet hade han börjat utebli från sjukbesök och det var därför som läkaren beslöt att avsluta hans medicinering.
Den hotade läkaren säger i förhör att han inte blev jätterädd hoten, men att han kände obehag och inte visste vad som skulle hända om han stötte på mannen på stan.
Läkaren och sjuksköterskan beslutade gemensamt att polisanmäla det inträffade.
Av Joakim Magnå   
Av Joakim Magnå
Joakim.magna@gt.se
4.
2014-08-14
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19361859.ab
Dom mot lärare som slog överklagas
SVENLJUNGA. Domen mot en lärare i Svenljunga som gav en sjuåring en örfil sedan förstaklassaren spottat henne i ansiktet överklagas av Barn- och elevombudet.
Tingsrätten ansåg brottet som ringa och läraren dömdes till 500 kronor i böter, skriver Borås Tidning på nätet. I överklagan till hovrätten krävs ett skadestånd på 20 000 kronor, eftersom händelsen bidrog till sveda och värk samt att eleven blev utsatt för en kränkning.
TT
14 augusti 2014  07:58

5.
http://www.expressen.se/kvallsposten/tonarsliga-forsokte-utpressa-sexkopare/
2014-07-03

Pedofilen går fri och räknas som ett offer.Barnen döms och låsas in.
Tonårsliga försökte utpressa sexköpare

Tonåringarna ville tjäna pengar genom att först lura och sedan utpressa sexköpare. Nu har de dömts för utpressning, försök till utpressning samt bedrägeri. Foto: Tomas Leprince
Fyra tonåringar i Malmö bestämde sig för att tjäna pengar på ett nytt sätt - som till slut inte slog så väl ut.
De två systrarna och deras pojkvänner bestämde sig för att utpressa sexköpare.
Dela
Tweeta
Mejla
Det är Skånska Dagbladet som berättar om hur planen gick ut på att ungdomarna skulle kontakta män som ville betala för sex. Tjejerna skulle möta upp sexköparna och låtsas vara intresserade av att sälja sina kroppar och sedan skulle köparna överrumplas när pojkvännerna som skulle agera poliser med syfte att skrämma i väg männen.
Började bra
Planen fungerade inledningsvis. En av männen blev så rädd att hans intention till ett sexmöte skulle avslöjas att han betalade in hela 60 000 kronor på ett bankkonto.
Men ungdomarna blev giriga. För efter att de lyckats få loss de 60 000 blev de lite för heta på gröten. De försökte kräva mannen på ytterligare 100 000.
Det gick mannen inte med på. I stället kontaktade han polisen.
Flera fall
Mannens anmälan var inte den enda. Polisen hade även fått in en man som träffat ungdomarna på Fosie kyrkogård och de hade varit i kontakt med ytterligare en man över internet i samma ärende.
Enligt polisen är det första gången man utreder ett liknande brott.
– Vad jag vet har vi aldrig tidigare haft den här typen av ärenden i Malmö, sa Glen Sjögren, chef för ungdomsroteln vid Malmöpolisen.
Dömda i tingsrätten
Ungdomarna var misstänkta för flera brott, såsom utpressning, försök till utpressning och rån. Men tingsrätten har friat dem på flera punkter. Tjejerna döms för försök till utpressning. En av killarna för utpressning och den andre för försök till utpressning samt bedrägeri.
Tre av ungdomarna döms till ungdomsvård och den fjärde, en av killarna, får skyddstillsyn.
Av Martin Hardenberger

6.
2013-07-16

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17144204.ab

Tonåringar döms för nakenrån

Lund. Två tonårsflickor i Lund lämnade sitt rånoffer, en man i 30-årsåldern, naken och bunden efter att under knivhot ha pressat honom på koden till hans bankkort. En av dem döms av Lunds tingsrätt till ungdomsvård, den andra till skyddstillsyn.

De hade fått kontakt med mannen via internet och han lät sig bindas som ett led i vad han trodde var en sexuell akt. När han bundits blev han i stället bestulen på värdeföremål och hotad med kniv.
7.
http://www.expressen.se/gt/lakaren-stack-hal-pa-77-aringens-luftstrupe/
http://www.expressen.se/gt/nekades-hjalp--hade-drabbats-av-blodpropp/
Nekades hjälp – hade drabbats av blodpropp
Publicerad 27 sep 2014 19:42
LitenMellanStor
ANNONS:

P-PILLER ÖKAR RISKEN FÖR BLODPROPP
 Upp till drygt 50 års ålder drabbas fler kvinnor än män, beroende på hormonella faktorer där kombinerade p-piller är en del av förklaringen.
 Exakt hur många som drabbas av blodpropp på grund av kombinerade p-piller är oklart. Det är svårt att ställa diagnos och det finns risk för mörkertal. Enligt flera experter är runt 160 kvinnor per år en siffra som brukar användas.
 Risken att en kvinna mellan 15 och 44 år drabbas av blodpropp är ungefär 1-2 av 10 000 och år. Med p-piller som Yasmine ökar risken enligt  Läkemedelsverket till 4-6 av 10 000 per år. Men det finns olika riskfaktorer som kan påverka uppkomsten av blodproppar, till exempel fetma.
 De så kallade andra generationens p-piller gulkroppshormonet levonorgestrel rekommenderas av Läkemedelsverket som förstahandsval eftersom de bedöms medföra lägst risk.
 Graviditet medför större risk för blodpropp än p-pilleranvädning. Är man orolig för blodpropp ska kontakta sin läkare eller barnmorska.
Källa: Läkemedelsverket och Socialstyrelsen
visa mer
EXPERTEN: FÖRDELARNA ÖVERVÄGER
Viveca Odlind är adjungerad professor i obstetrik och gynekologi vid Uppsala universitet och verksam vid Läkemedelsverket:
 Det har varit välkänt sedan 1960-talet att användning av p-piller ökar risken för blodpropp. Det har också varit mycket diskussioner kring detta och det har lett till att man minskat doserna och har försökt identifiera vilka kvinnor som absolut inte ska ha p-piller.
 Man försöker göra vissa åtgärder så att risken minskar, men det kvarstår ändå en risk. För ett år sedan publicerade EMA (europeiska läkemedelsmyndigheten) en noga genomgång av de p-piller som finns på marknaden i dag och om det finns någon skillnad mellan dem. Den konklusion man har kommit fram till är att fördelarna överväger riskerna. Det finns risker i att bli gravid och inte använda p-piller också.
 Väljer man p-piller ska man prata med någon som kan något om det. Barnmorskor, preventivmedelsmottagning eller gynekologer. Även en del allmänläkare kan detta.

Mikael avled i cancer efter år av vårdmissar| 22 sep

Sjukhus erkänner flera fel efter Mikaels död| 22 sep

Kvinna kränktes av sexistisk gynekolog| 05 sep

Simone skickades hem med skallfraktur| 09 aug

Återbesöket sköts upp – cancerpatienten dog| 01 aug

Dementsjuk fick inte tillsyn – hittad i koma| 28 jul

Jenny slängdes ut efter självmordsförsök| 27 jul

Emmy, 6, fick sitt öga hoplimmat - av läkare| 11 jul

Patient skickad i taxi till stängd psykakut| 06 maj

Läkarens snilleblixt har fastnat i byråkratin| 30 mar
visa fler
Sjuksköterskestudenten Ellinor Gustafsson, 22, hade en blodpropp i armen – men nekades hjälp av ambulansen och skickades hem med Ipren från vårdcentralen.
Först när hon själv åkte till akuten fick hon rätt diagnos.
– Hade det varit någon utan sjukvårdskunskaper hade det kunnat leda till döden, säger Ellinor Gustafsson.
Nu tror läkarna att proppen orsakats av hennes p-piller.
Rekommendera34 Tweeta7
Det var i början på september som Ellinor Gustafsson från Torslanda satt hemma en kväll med kraftiga smärtor i armen. Ellinor är snart färdigutbildad sjuksköterska och visste att det kunde vara illa. Även sjukvårdsupplysningen tyckte att hon borde ringa ambulans, då smärta i armen under lång tid kan vara en propp.
– Om det skulle vara en propp i armen kan den vandra upp och fastna i lungorna eller hjärtat och orsaka en hjärndöd. Jag var jätterädd att det skulle vara någonting, och sjukvårdsupplysningen tycker det också, säger Ellinor Gustafsson till GT.
"De tog inga kontroller"
Men när ambulansen kom till hennes hem, bemöttes hon med kyla. Ellinor tycker att ambulansförarna inte tog henne på allvar, utan antydde att sjukvårdsupplysningen oroat henne i onödan.
– Ambulanspersonalen tittade inte ens på mig utan klämde lite på min hand. Det var väldigt kyliga. De påstod att sjukvårdsupplysningen ber alla att ringa ambulansen, berättar Ellinor Gustafsson, som trodde på vad ambulanspersonalen sa.
– De tog inga kontroller eller någonting, så jag började be om ursäkt för att jag tagit upp deras tid. Jag tänkte att någon annan säkert behövde hjälpen bättre. Men då sa de att "de bästa patienterna är de som stannar hemma". Jag vet inte vad de menade med det.
Fick Ipren utskrivet
Ellinor Gustafsson hänvisades till att söka vård på vårdcentralen dagen därpå. Där träffade hon en läkare som gjorde bedömningen att hon hade en seninflammation i armen.
– Läkaren tog sig tid och kollade vad det kunde vara. Sedan fick jag Ipren utskrivet och tänkte att det går över.
Men två dagar senare var smärtan fortfarande kvar. Ellinor som läser till sjuksköterska började ana att diagnosen var fel och bestämde sig för att åka till akuten.
– Jag är färdigutbildad i januari och kan en del. Jag satt på kvällen och läste på ännu mer och då ringde det en klocka att det kan vara en propp trots allt. Jag var så rädd att jag åkte till akuten, berättar hon.
"Hade kunnat leda till dödsfall"
Och det skulle visa dig vara tur. Där fick hon en blodförtunnande spruta och ett ultraljudsprov som visade att det faktiskt var en propp i armen. Därför har Ellinor Gustafsson nu anmält händelsen med ambulansförarna till Inspektionen för vård och omsorg.
– Det är inte för ersättning jag gör det, men jag hade kunskapen. Tänk om det varit en tjej som inte vetat? Då hade detta kunnat leda till ett dödsfall, säger Ellinor Gustafsson som nu ska äta blodförtunnande mediciner i ett halvår.
Läkarna tror att proppen uppkommit efter att hon ätit p-piller. Märket var Yasmine som produceras av Bayer Pharma AB.
– Risken ökar om man gör det, men det är väldigt ovanligt. Men det måste ändå tas på allvar av läkarna.
Sjukhuset: "Allvarlig händelse"
Vårdenhetschefen för Sahlgrenskas ambulans- och akutsjukvård, Elisabeth Hammar, uttalar sig inte om det specifika fallet. Men om det stämmer ser hon anmälan som allvarlig.
– Det är klart att det är en allvarlig händelse. Vi får titta på rutinerna och se vad som felar och självklart försöka åtgärda det. Vi vill att patienter som anser sig vara felbehandlade ska kontakta oss, patientnämnden eller IVO så att saker och ting ska bli bättre, säger hon till GT.
Hon menar att det finns rutiner för sådant.
– Vi läser igenom fallet och tar fram journalen. Vi talar med medicinskt ledningsansvarig läkare och självklart med personalen. Man går alla steg, säger Elisabeth Hammar.

Av Christer El-Mochantaf
christer.el-mochantaf@gt.se

« Senast ändrad: 29 november 2014, 10:56:57 AM av Alina »