2014-12-16
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20030898.abInrikesministern âbedrövadâ över #kvinnoregistret
âJobbigt behöva föra den hĂ€r diskussionenâ
Datainspektionen och polisen sjÀlva har inlett en utredning av kvinnoregistret.
â Jag har svĂ„rt att se det polisiĂ€ra vĂ€rdet i registret, sĂ€ger Anders Ygeman, inrikesminister.
Stockholmspolisen har i tio Är fört ett hemligt register med integritetskrÀnkande uppgifter om över 2 000 kvinnor som anmÀlt misshandel, rapporterar Sveriges Radio.
Nu kommenterar inrikesminister Anders Ygeman uppgifterna för Aftonbladet:
â Jag har svĂ„rt att se det polisiĂ€ra vĂ€rdet i ett sĂ„dant register.
Diskuterat registret med rikspolischefen
Han har Àven under morgonen haft ett möte med tilltrÀdande rikspolischefen Dan Eliasson.
â Vi delar samma uppfattning, att polisen ska ta tag i vad man har för register och hur man fĂ„r föra dem. Det kan vara ett register som Ă€r lagligt frĂ„n början men som sedan fylls med uppgifter som inte Ă€r det. Polisen mĂ„ste arbeta igenom sina regler och rutiner.
â Det hĂ€r Ă€r förstĂ„s bedrövande. Svensk polis gör vĂ€ldigt mĂ„nga bra saker och har förbĂ€ttrat sitt arbete med vĂ„ldsutsatta kvinnor, dĂ€rför Ă€r det extra jobbigt att behöva föra den hĂ€r diskussion, sĂ€ger Anders Ygeman.
Nina Svanberg
16 december 2014 13:37
4
Dela
11
Tweeta
2014-12-16
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20030898.abAftonbladet möter Christian Agdur, polismÀstare i Södertörn pÄ tisdagsförmiddagen, pÄ ett hotell i centrala Stockholm.
Han Àr dÀr pÄ en konferens med landets polischefer. Men har haft fullt upp sedan tidig morgon med att svara i telefon.
I morse avslöjade Ekot att Brottsoffergruppen vid Södertörns polisen har registrerat tusentals vÄldsutsatta kvinnor.
I mĂ„nga fall har de enskilda poliserna skrivit krĂ€nkande omdömen om kvinnor, enligt Ekot. âMytoman, Âpsykiskt instabil, knepig, svagâ, stĂ„r det i databasen.
Försvarar registret
Christian Agdur sÀger att han fick kÀnnedom om registret i samband med att han blev uppringd av journalisterna pÄ Ekot nyligen.
Han förklarar ocksÄ att registret skapades 2002. Och att inga nya uppgifter lÀggs till i det sedan förra Äret.
Men han försvarar idén bakom det.
â Registret har i första hand skapats för att skydda kvinnorna. Vi ville veta vilka hot som finns och vilka Ă„tgĂ€rder vi kan vidta för att de inte blir uppsatta för upprepade brott, sĂ€ger han.
Databasen fick alla nödvĂ€ndiga tillstĂ„nd. Fokus har varit att kartlĂ€gga de vĂ„ldsamma mĂ€nnen. Polisen har ocksĂ„ gjort den tolkningen att förutom gĂ€rningsmĂ€nnen var det ocksĂ„ tillĂ„tet att lĂ€gga in âderas nĂ€rmaste krets, dĂ€r Ă€ven kvinnorna ingĂ„râ, enligt Agdur.
â Jag uppfattar inte att vi har fokuserat pĂ„ kvinnor. Vi har fokuserat pĂ„ gĂ€rningsmĂ€nnen. Men brottsofferarbetet handlar om mĂ„lsĂ€gande, oftast kvinnan. DĂ„ behöver vi de hĂ€r uppgifterna.
âFörstĂ„r att man kĂ€nner sig krĂ€nktâ
NÀr man lyssnar pÄ intervjun som han gjorde med Ekot framstÄr det som att Agdur inte kÀnde till att registreringen av kvinnorna var sÄ omfattande.
â Det jag inte kĂ€nde till var att tillstĂ„ndet inte förnyades. Och dĂ€rför ska jag lĂ„ta en oberoende Ă„klagare pröva om vi har gjort fel.
PÄ vilket sÀtt skyddar man en vÄldsutsatt kvinna genom att spekulera i hennes psykiska tillstÄnd?
â Det kan vara relevant att veta om man ska göra en bedömning av hennes trovĂ€rdighet. Ăr hon utsatt för större risk dĂ€rför att hon Ă€r psykisk vek, om det finns en sĂ„dan diagnos.
Men enligt Ekot handlar det inte om lÀkarutlÄtanden, utan om de enskilda polismÀnnens gissningar?
â Det Ă€r ditt pĂ„stĂ„ende, jag kan inte verifiera det. Men det Ă€r klart det ligger i sakens natur att en polisman som talar med ett brottsoffer gör Ă€ven en subjektiv bedömning.
Hur ser du pÄ att Àven barnens psykiska status tagits med?
â Det kan vara högst relevant. Det finns situationer dĂ€r barn till och med mördar sina förĂ€ldrar.
FörstÄr du att mÄnga av kvinnorna i registret kÀnner sig krÀnkta över att finnas med dÀr?
â Jag kan förstĂ„ att man kĂ€nner sig krĂ€nkt. Men det hĂ€r ett register som anvĂ€nds av tre fyra medarbetare som haft uppgift att skydda och stödja brottsoffren.
Varför förnekar flera poliser som jobbat med registret att det finns nÀr Ekot ringer upp?
â Jag kan bara svara för mig sjĂ€lv. NĂ€r jag fick frĂ„gan satte jag mig in i det och erkĂ€nde att vi har ett register, men sen har det visat sig att det gick ut. Min tolkning Ă€r att det kan vara ett missförstĂ„nd, att poliserna inte förstĂ„tt vad man har frĂ„gat efter.
Det har uppenbarligen funnits felaktiga uppgifter, enligt Ekot. Ska det vara sÄ?
â Det ska inte vara slarvigt, inte innehĂ„lla fel. Man ska formulera sig omsorgsfullt. Och dĂ€r kan vi ha brustit. Utredningen fĂ„r visa om vi har brustit i vĂ„r kompetens och utformning.
Kenan Habul
16 december 2014 13:40
Dela
Tweeta
LĂS MER
Axplock ur âkvinnoregistretâ om utsatta kvinnor
Nedan följer omdömen ur Stockholmspolisens hemliga register om misshandlade kvinnor.
1.
2013-09-23
http://www.aftonbladet.se/incoming/article17523134.abhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article17523022.abPolisen registrerar romer i stor databas
HÀr ska enligt DN polisen ha förvarat sin lista över romer. HÀr ska enligt DN polisen ha förvarat sin lista över romer.
Svensk polis registrerar romer i en hemlig och olaglig databas.
I registret finns 4 029 mÀnniskor utspridda över hela landet - mÄnga av dem barn.
Registret anvÀnds i polisarbetet och Àr tillgÀngligt för ett stort antal polisanstÀllda, avslöjar Dagens Nyheter.
Registret Àr döpt till "Kringresande" och finns i en stor datafil som getts namnet "Total". Databasen utgörs av ett slags slÀkttrÀd med totalt 4 029 mÀnniskor över hela Sverige, uppger DN. I slÀkttrÀdet presenteras varje registrerad person med uppgifter som personnummer och folkbokföringsadress - och slÀktband till andra personer i registret.
Registrerar smÄbarn
Enligt uppgifter till DN har polisens ambition varit att skapa ett sökbart register över alla Sveriges romer. Minst ett 70-tal poliser ska ha haft möjlighet att utan begrÀnsningar slÄ i filen men troligen har lÄngt fler haft tillgÄng till registret, enligt DN.
De yngsta i registret Àr bara tvÄ Är gamla och lades in 2011 nÀr de var bara nÄgra mÄnader gamla. Totalt finns över 1 000 barn registrerade i databasen. Enligt DN har polisen registrerat dem eftersom de Àr barn till romer och dÀrför anses vÀrda att hÄlla koll pÄ i framtiden.
Sköts av SkÄnepolisen
Registret har enligt DN upprÀttats av polisen i Lund och hanteras av polismyndigheten i SkÄne. Men Àven Rikskriminalen i Stockholm, lÀnskriminalen i SkÄne och kriminalunderrÀttelsetjÀnsten i flera svenska stÀder uppges ha tillgÄng till registret.
I registret finns mÄnga helt ostraffade mÀnniskor - den enda gemensamma nÀmnaren Àr att de Àr romer, har romska rötter eller har en relation med en rom.
Enligt DN skapades registret 2012 och anvÀnds av polisen Àn i dag, som ett uppslagsverk och ett referensmaterial vid utredningar dÀr det finns romska misstÀnkta.
Bryter mot flera lagar
Enligt svensk lag Àr det förbjudet att upprÀtta etniskt baserade register i Sverige och enligt experter som DN talat med bryter polisens registrering av romer mot flera lagar, bland dem polisdatalagen och lagen om polisens allmÀnna spaningsregister. Dessutom kan den ingÄende registreringen av slÀktband och personuppgifter bryta mot Europakonventionens artikel 8 som slÄr fast rÀtten till skydd för privat- och familjeliv, enligt DN.
.
John Granlund
Polisen: "Ăr inget register utan en fil"
I gĂ„r förnekade polisenâŠ
Justicieminister Beatrice Ask: Jag Àr chockad
Justitieutskottets ordförande Morgan Johansson (S) rasar mot polisens register över romer och krĂ€ver attâŠ
Mellin: "PÄminner om Nazityskland"
Polisen mĂ„ste reda ut ansvaret för registreringen av romer, efter Dagens Nyheters avslöjande. Och regeringen mĂ„ste fördöma den, anserâŠ
Polisen: Det finns inget register
Polisen har enligt Dagens Nyheter registrerat tusentals romer. Uppgiften förnekas dĂ€remot bestĂ€mt avâŠ
Polisen: "Ăr inget register utan en fil"
I gĂ„r förnekade polisen att romer registrerats avâŠ
Polisen registrerar romer i stor databas
Svensk polis registrerar romer i en hemlig och olaglig databas. I registret finns 4 029 mĂ€nniskor utspriddaâŠ
âDet Ă€r vĂ€ldigt obehagligtâ
Sunita Memetovic, 23, Ă€r djupt engagerad i romers rĂ€ttigheter. Hon Ă€r sjĂ€lv rom och Ă€r chockad över DagensâŠ
2.
Polisen: Det finns inget register
Lars Förstell, informationsdirektör pÄ SkÄnepolisen, sÀger sig aldrig ha hört talas om registret. Lars Förstell, informationsdirektör pÄ SkÄnepolisen, sÀger sig aldrig ha hört talas om registret. Foto: SCANPIX
Polisen har enligt Dagens Nyheter registrerat tusentals romer.
Uppgiften förnekas dÀremot bestÀmt av SkÄnepolisens informationsdirektör:
â Det finns inget sĂ„dant register, sĂ€ger Lars Förstell.
Mejla
Johan Hirschfeldt, jurist och grundlagsexpert, Johan Hirschfeldt, jurist och grundlagsexpert,
Enligt Dagens Nyheter upprĂ€ttades registret av polisen i Lund och hanteras av polismyndigheten i SkĂ„ne. Ăven Rikskriminalen i Stockholm och lĂ€nskriminalen i SkĂ„ne har haft tillgĂ„ng till registret, enligt tidningen.
Lars Förstell, informationsdirektör pÄ SkÄnepolisen, sÀger till Aftonbladet att han aldrig har hört talas om ett sÄdant register.
â Jag vet inte alls vad de talar om, sĂ€ger han.
"Vi har inget sÄdant register"
Förstell sÀger att han undersökt frÄgan efter att journalister kontaktat honom under helgen.
â Jag har talat med kollegor och de har samma uppfattning som jag, sĂ€ger han.
Kan det vara ett register som du inte kÀnner till?
â Vi har olika sorters register, men vi har inga olagliga register och inga specifika register över romer.
Ăr du övertygad om det?
â Ja. Vi har inget register som stĂ€mmer in pĂ„ den beskrivningen.
Registret Àr olagligt enligt expert
Juristen och grundlagsexperten Johan Hirschfeldt, sÀger till Dagens Nyheter att myndigheter inte har rÀtt att fritt sortera eller registrera efter etnisk ursprung. Han blir allvarligt bekymrad över uppgifterna i tidningen.
â Myndigheter ska ha stöd i lag för vad de gör, det stĂ„r i grundlagens första paragraf. I regeringsformen finns Ă€ven ett skydd för personlig integritet och mot diskriminering, sĂ€ger han till Dagens Nyheter.
Han sÀger Àven att de som registrerats har möjlighet att anmÀla polisens hantering. Första steget Àr att vÀnda sig till SÀkerhets- och integritetsskyddsnÀmnden.
â Dit kan man vĂ€nda sig med frĂ„gan: Ăr polisens behandling av mina personuppgifter laglig, sĂ€ger han till Dagens Nyheter.
Olof Svensson
3.
Ask: Jag Àr chockad
Justitieutskottets ordförande Morgan Johansson (S) rasar mot polisens register över romer och krÀver att Beatrice Ask kommer till riksdagen och förklarar sig.
Nu uttalar sig justitieministern
â Jag blir chockad, för jag vet ju att vi har lagar och regler som Ă€r vĂ€ldigt noggranna nĂ€r det gĂ€ller polisens möjligheter att behandla personuppgifter, sĂ€ger hon till TT.
Avslöjandet i Dagens Nyheter om att polisen i SkÄne har upprÀttat ett register över tusentals romer i Sverige - barn, unga och gamla - har slagit ned som en bomb.
Morgan Johansson Àr en av dem som upprörs kraftigt.
â Registret Ă€r olagligt, oacceptabelt och mĂ„ste upphöra omedelbart. Det hĂ€r avslöjandet verkar ju frĂ€mst beröra SkĂ„nepolisen, men polisen som myndighet mĂ„ste gĂ„ till botten och se om det finns nĂ„got liknande nĂ„gon annanstans, sĂ€ger han.
Men det Ă€r inte tillrĂ€ckligt, enligt Morgan Johansson, som Ă€r justitieutskottets ordförande och Socialdemokraternas rĂ€ttspolitiske talesperson. Ăven ansvarig minister Beatrice Ask mĂ„ste förklara sig, menar Johansson.
â Beatrice Ask mĂ„ste komma till riksdagen och förklara hur nĂ„got sĂ„dant hĂ€r kan ske. Hon ska Ă€ndĂ„ till riksdagen och förklara sig om NSA, vad Sverige gjorde och inte gjorde. Som högst ansvarig för polisen mĂ„ste hon ocksĂ„ reda ut detta, sĂ€ger Johansson.
DÀremot slÄr han fast att det Àr för tidigt att Ànnu sÄ lÀnge utdela ansvar för vem som begÄtt fel.
Sjöstedt: Det Àr ren rasism
VÀnsterpartiet krÀver omedelbart besked om polisens register. Partiledaren Jonas Sjöstedt sÀger att man begÀrt att Beatrice Ask kommer till justitieutskottet sÄ fort som möjligt.
â Hon mĂ„ste förklara vad det som har hĂ€nt och hur det har kunnat bli pĂ„ det hĂ€r viset. Hon mĂ„ste ocksĂ„ dra nĂ„gon sorts politisk slutsats av det hĂ€r och berĂ€tta hur man ska undvika att det hĂ€r sker i framtiden och utkrĂ€va ansvar för att det hĂ€r har hĂ€nt nu, sĂ€ger han.
Sjöstedt kallar polisens register för "ren rasism".
â Det Ă€r svĂ„rt att inte dra historiska paralleller. Det fanns ju lĂ€nder och tider nĂ€r man registrerade mĂ€nniskor pĂ„ grund av ras eller etnicitet. Vi borde ha lĂ€rt av det, att aldrig göra om det misstaget. Vi vet vilken utsatt grupp romerna har varit och att de Ă€r utsatta för diskriminering. Det hĂ€r Ă€r systematisk diskriminering mot dem av polisen och det Ă€r helt hĂ€pnadsvĂ€ckande.
Nu krÀver han att polisens högsta ledning tar sitt ansvar.
â Förtroendet för polisen har fĂ„tt sig en rejĂ€l törn och hur de hanterar det hĂ€r nu kommer att bli avgörande för om det hĂ€r kommer leda till nĂ„gon bestĂ„ende skada pĂ„ polisens anseende.
MP: "Det Àr obehagligt"
Miljöpartiets rÀttspolitiska talesperson Maria Ferm tycker att polisens dataregister Àr orovÀckande.
â Det Ă€r obehagligt att det har funnits ett etniskt register över romer. Det Ă€r olagligt och nĂ„gonting som inte fĂ„r förekomma. DĂ€rför kommer jag ta ett initiativ till ett extra möte med Rikspolisstyrelsens styrelse för att Rikspolisstyrelsens chef ska redogöra för vad som har hĂ€nt, vem som ansvarar för det hĂ€r och hur man ska agera, sĂ€ger hon till TT.
â Om det Ă€r sĂ„ att vi har ett olagligt register sĂ„ mĂ„ste det sĂ„ klart avskaffas och ansvariga mĂ„ste stĂ€llas till svars.
Ask kommenterar
Vid 11.30-tiden pÄ mÄndagsmorgonen valde justitieminister Beatrice Ask att kommentera uppgifterna för TT.
â Man fĂ„r inte behandla uppgifter om personer bara pĂ„ grundval av en persons ursprung. Nu har jag krĂ€vt och utgĂ„r ifrĂ„n att jag fĂ„r en ordentlig genomlysning av vad som Ă€r fakta i detta och pĂ„ vilket sĂ€tt det hanteras. Vad jag förstĂ„r sĂ„ Ă€r det inte Rikspolisstyrelsen som haft kunskap om detta, men innan vi fĂ„tt alla fakta pĂ„ bordet Ă€r det litet svĂ„rt att sĂ€ga hur det ser ut, sĂ€ger hon.
Hon fortsÀtter:
â Det ska vara ordning och reda pĂ„ hur polisen hanterar personuppgifter. Vi lade en ny polisdatalag som gĂ€ller frĂ„n 2012, och det Ă€r otroligt viktigt att man följer den, sĂ€ger Beatrice Ask.
Ullenhag: "Minst sagt upprörande"
â Det hĂ€r Ă€r minst sagt upprörande, registrering pĂ„ etnisk grund Ă€r olaglig och hör inte hemma i ett rĂ€ttssamhĂ€lle, sĂ€ger integrationsminister Erik Ullenhag (FP) i en kommentar till TT.
PÄ TT:s frÄga om hur romer efter detta ska kunna kÀnna förtroende för det svenska rÀttssamhÀllet, sÀger Ullenhag:
â Just nĂ€r det gĂ€ller romer sĂ„ riskerar man att tappa förtroendet för det svenska samhĂ€llet. Romer Ă€r en grupp som diskriminerats och utsatts för utanförskap under mycket, mycket lĂ„ng tid. Det gör det sĂ€rskilt angelĂ€get att polisen gĂ„r till botten med uppgifterna och att det blir ett rĂ€ttsligt efterspel.
Lyfter frÄgan i polisstyrelsen
Johan Linander, vice ordförande i riksdagens justitieutskott (C), Àr bedrövad över de uppgifter som kommit fram.
â Man tror ju att det ska sitta i ryggmĂ€rgen hos varenda polis i landet att man inte ska skapa register utifrĂ„n etnisk tillhörighet. Man blir sorgsen, sĂ€ger han.
Riksdagsledamoten sitter dessutom i Rikspolisstyrelsens styrelse och kommer dÀr att lyfta frÄgan.
â Det mĂ„ste redas ut hur det hĂ€r kunde ske, finns det mer och vem eller vilka som ligger bakom, sĂ€ger Linander.
I ett senare skede kan det ocksÄ bli rÀttssak, dÀr de skyldiga till registret stÀlls till svars, menar han.
.
PĂ€r Karlsson
Lisa Röstlund
Anette Holmqvist
4.
2014-08-30
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-ska-ha-stormat-kulturhus-i-hogdalen/Polisen ska ha stormat kulturhus i Högdalen
Publicerad 30 aug 2014 11:25
Polisen ska ha stormat kulturhuset Cyklopen i Högdalen södra Stockholm, enligt ett vittne.
Polisen ska ha samlat ihop folk utanför huset och gripit dem.
â Vi har ett par pĂ„gĂ„ende insatser i lĂ€net som just nu sker pĂ„ ett par stĂ€llen, sĂ€ger Lars Byström pĂ„ Stockholmspolisen.
Enligt vittnesuppgifter ska polisen ha stormat kulturhuset Cyklopen i Högdalen.
â Polisen stormade huset och grep samtliga som var dĂ€r, sĂ€ger ett anonymt vittne som stod utanför.
Polisen vill inte bekrÀfta vittnets berÀttelse.
â Vi har ett par pĂ„gĂ„ende insatser i lĂ€net som just nu sker pĂ„ ett par stĂ€llen, sĂ€ger Lars Byström pĂ„ Stockholmspolisen.
I övrigt vill polisen inte kommentera hÀndelsen. De vill inte heller sÀga om det ska ha skett nÄgra gripanden eller om insatserna Àr kopplade till dagens planerade demonstration mot nazistiska Svenskarnas parti.
Hur mÄnga poliser deltar?
â TillrĂ€ckligt mĂ„nga, sĂ€ger Lars Byström.
Enligt vittnesuppgifter samlade polisen ungdomarna utanför huset pÄ led.
.
Av Mimmi Nilsson
mimmi.nilsson@expressen.se