Författare Ämne: Barnhatande och rasistiska Sveriges Polis,Skatteverket och chefer  (läst 1769 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
Barnhatande och rasistiska Sveriges Polis,Skatteverket och chefer
« skrivet: 23 september 2013, 22:45:03 PM »
1.
2014-07-31
http://mobil.dn.se/debatt/det-ar-inte-kommunernas-ansvar-att-forebygga-brott/
”Det är inte kommunernas ansvar att förebygga brott”

Publicerad 2014-07-25 16:15

REPLIK. Generalsekreteraren för stiftelsen Tryggare Sverige, Magnus Lindgren, hävdar (DN debatt 24/7) att den pågående omorganisationen av den statliga polisen inte kommer att lösa problemen med kommunernas oförmåga att förebygga brott.

Han har både rätt och fel. Rätt, därför att avskaffandet av den nuvarande uppdelade polismyndigheten till en enda nationell myndighet, trots påståenden om motsatsen, inte kommer att få avsett lokalt genomslag. Fel, därför att det inte är kommunernas ansvar att förebygga brott. Det är Polisens.

Svensk polis, som till numerären aldrig varit större än i dag, är ett svart hål i vilket det öses miljarder men ger ifrån sig mycket lite i form av trygghet och uppklarande av brott. Det finns många utomordentligt duktiga enskilda poliser men någonstans i ledningsstrukturer och rutiner  jämte  polisfackliga ambitioner) går systemet i baklås. Mina erfarenheter från USA, Frankrike och Storbritannien ger mig god grund till att påstå, att de svenska medborgarna i den jämförelsen har den sämsta Polisen. Och jag fruktar att den pågående gigantiska omorganisationen inte är lösningen. I stället kommer det ofrånkomliga kaos, som varje stor omorganisation skapar, ge Polisen ursäkter för år framöver att leverera ännu mindre- till ännu högre kostnad.

Lösningen på lokal trygghet i brottsbekämpning och brottsprevention heter istället en reellt lokalpolitiskt styrd polis. Ge de kommuner som vill en möjlighet att upprätta en egen poliskår.  Förslaget finns utvecklat i min rapport "Polis i kris-har kommunerna kraften?" (Timbro). Framgångarna i New York på 1990-talet, till vilka det ofta hänvisas i svensk debatt, hade mindre med antal poliser att göra och mer med att det var borgmästaren som var politiskt ansvarig gentemot invånarna för trygghet och brottsbekämpning. Så borde det också vara hos oss.

Krister Thelin, domare och statssekreterare i Justitiedepartementet 1991–1994

Läs mer:
”Kommunerna klarar inte brottsförebyggande arbetet”
”Kan offentlig trygghet privatiseras?”
Dela  

2.
2013-09-23

http://www.expressen.se/kvp/ex-polischefen-har-funnits-redan-2005/

Ex-polischefen: Har funnits redan 2005

Här började polisen kartlägga romerna| 06:22

FN-kritik mot Sveriges romerpolitik| 03:18

Reinfeldt om polisens register över romer| 01:35

Nytt register över romer hos polisen| 01:11

Karin Olsson: "Rena rama Jönssonligan, klädd i brunt"| 23 sep

Polisen: Inget register baserat på etnicitet| 23 sep

Romerna kartlades med verktyg för kriminella nätverk| 23 sep

Nu ska registret utredas: "Riktigt illa"| 23 sep

Sara registrerades när hon var tre månader| 23 sep

Soraya Post: Det är en rättsskandal| 23 sep

Europas mest utsatta minoritet| 23 sep

"Det är fullständigt, fullständigt ofattbart"| 23 sep

Maria Leissner: Det är sanslöst, totalt illegalt| 23 sep

Tusentals romer kartläggs av polisen| 23 sep

"Det här är hemskt, helt fruktansvärt"| 23 sep
En pensionerad spaningschef inom polisen i Lund berättar att han var med och skapade Skånepolisens register över tusentals svenska romer.

Han menar att registret funnits redan 2005 och att skatteverket kände till det.

– Ingen av cheferna sa att detta var något vi inte fick syssla med, säger han till Aftonbladet.

I går avslöjade Dagens Nyheter att Skånepolisen haft ett olagligt register där över 4000 romer registrerats. Många är barn och i registret finns personer som levde på 1800-talet listade.

Polisen sa vid en presskonferens i går att registret skapades 2011, men enligt en pensionerad polischef i Lund som Aftonbladet pratat med så ska registret ha skapats 2005 i samband med att polisen börjat kartlägga romer.

– Att det bara skulle funnits ett par år är en superlögn från polisledningen, säger han till Aftonbladet och berättar att han var den som tog initiativ till registret och att polisledningen visste vad som pågick.

Även skatteverket ska ha känt till registret.

– Vi får undersöka saken ­vidare under ­tis­dagen, säger Charlotte Nilsson på Skatte­verkets pressjour, till Aftonbladet.

Reinfeldt har reagerat

Flera rättsexperter och politiker har reagerat kraftigt på Dagens Nyheters avslöjande och menar att det strider mot flera lagar.

– Diskriminering är inte tillåtet i svensk lagstiftning. Jag förstår att det är många människor som ställer sig frågande inför detta, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till Expressen.
.
Av Stina Loman Av Stina Loman
 stina.loman@expressen.se

2.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17527380.ab
Polisen: ”Jag är inte förvånad”

Poliser som kallar folk "apejävel" och "blattajävlar".

Poliser som använder namn som "Neger Niggersson" i intern utbildningsmaterial.

Och nu skakas Skånepolisen av ännu en rasistskandal med sitt "rom-register".

– Jag blir inte förvånad, men förtvivlad, säger Jeanette Larsson, polis i Malmö som utbildat sina kollegor i värdegrundsfrågor.
<a href="http://www.coveritlive.com/mobile.php/option=com_mobile/task=viewaltcast/altcast_code=84784f2e3b"></a>  

Jeanette Larsson har arbetat som polis i Skåne sedan 1989. Mellan 2008 och 2012 har hon föreläst för sina kollegor om hatbrott, värdegrundsfrågor och mänskliga rättigheter.

– Tyvärr är ju dessa frågor inte polisens starka sida, säger hon när Aftonbladet träffar henne på ett fik i centrala Malmö.

Hon berättar att hon blev förtvivlad när hon hörde om DN:s avslöjande om ett "romregister".

– För mig är det ett fullständigt olagligt om det inte finns brott i botten.

Är öppet gay

Normpolisen är fortfarande vit, medelålders, heterosexuell man, berättar Jeanette. Och det är där grundproblemet ligger.

– Hur många romer umgås den här normpersonen med? Noll, gissar jag. Och när möter man romer då? Jo i kriminaliteten. Hade polisen haft en rom anställd eller hade ett aktivt arbete med romska föreningar hade man skaffat sig mer kunskap om gruppen, säger hon.

Jeanette Larsson är öppet gay. Hon har själv blivit utsatt för hatbrott när en kollega, i tron om att hon inte hörde honom, sa att "homosexuella är en cancersvulst på samhället" för några år sedan. Hon gick till en av de högsta cheferna inom Skånepolisen.

– Hennes reaktion var "skit i det, gå hem och fira semester".

Hennes kollega fick ett samtal som straff. Och det är där problemets kärna ligger; att ledningen inte tar hatbrotten på allvar. De enskilda poliser är inte rasister, men ledningen är konservativ, som gör "brandkårsutryckningar istället för långsiktiga satsningar", menar Jeanette Larsson.

– Hur man kan man förvänta sig att den enskilde polismannen på gatan ska vara bättre än de signalerna som ledningen sänder ut?

"Skåne sticker ut"

Under de senaste åren har Skånepolisen skakats av flera liknande skandaler. Jeanette själv nominerades till "Svenska hjältar" i Aftonbladet när hon 2008 sa ifrån efter ett 50-tal kollegor gjorde sig lustiga över att en transperson hade tagit livet av sig. Hon slog också larm när polisen använde sig av namn Neger Niggersson och Oskar Neger i sin interna utbildningsmaterial 2009.

– Då blev jag en illojal medarbetare som gick ut i medierna.  För mig är det helt obegripligt att ingen annan reagerade.

I samband med kravallerna i Rosengård i slutet av 2008 filmades några skånska polismän som talade om "apejävlar och blattejävlar". Också en händelse som fick stor uppmärksamhet.

– När jag träffar kollegor ute i landet säger dem att Skåne sticker ut. Vi jobbar i Malmö som är en internationell stad. Här om någonstans måste vi ha koll på värderingar och attityder, säger Jeanette Larsson.

"Prata inte med media"

Hennes arbete och utbildningsinsatser togs positivt emot av kollegorna, berättar hon. Men cheferna var inte lika glada. Efter ett lönesamtal förra året fick hon nog.

Jeanette Larsson hoppades på den högsta höjningen med tanke på allting som hon hade gjort. Men hon fick istället den lägsta, med motiveringen att hon bedömdes utifrån sin grundtjänst.

– Det var ett sätt att sätta mig på plats och säga "håll käften, prata inte med media". Jag gick hem och kom aldrig tillbaka.

Hon är formellt anställd hos polisen, men är tjänstledig. Nu driver hon företaget Carpe Courage där hon föreläser om civilkurage bland annat. Om eller när hon kommer tillbaka är oklart.

– Jag känner inte att jag kan jobba i en organisation om mina värderingar inte stämmer överens med mina arbetsledares, säger hon.
 Kenan Habul  

2.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17529576.ab

Poliskälla: ”Registret blev en lekstuga”

”Behövs inga inloggningsuppgifter till servern” – Experten: ”Ett skämt”

MALMÖ. Skånepolisens hemliga dataserver X skulle innehålla känsliga uppgifter som bara ett fåtal inom kriminalunderättelsetjänsten (KUT) kunde komma åt.

I servern finns bland annat namnen på drygt 4 000 romer – men inga inloggningsuppgifter behövs och det går inte att se vem som har varit inne i den hemliga mappen.

– Istället blev det KUT:s lekstuga, berättar en poliskälla.

”Kringresande” kallas den mapp där Skånepolisen samlat namnen på tusentals romer, många av dem små barn.

– Jag vet inte varför man valt just det namnet, för det kan ju ge vissa associationer, säger länskriminalens biträdande chef Petra Stenkula. Men jag förutsätter att det rör sig om kringresande som begår brott.

Kallar det ”analysfil”

Polisen vägrar kalla registreringen för ett register, man hävdar istället att det handlar om en ”analysfil”.

Bakgrunden är att man 2009 hade problem med två kriminella grupperingar i Lund.

– Vi kartlade de här båda grupperingarna, förklarar Thomas Nilsson chef för polisen i Mellersta Skåne. Det handlade bland annat om att se om de dök upp på andra platser i landet och om det kunde väntas fler problem. Vi hade kontroll över deras kontaktnät.

– Väldigt många av dessa var av romskt ursprung, medger han.

Andra uppgifter säger att det enbart handlade om romer.

Den aktuella ”analysfilen” hamnade i den hemliga X-servern hos polisen.

– I den finns en mängd underrättelsematerial som samlats in, berättar Petra Stenkula.

”Har spridits”

Enligt polisen kan det till exempel handla om mc-brottslighet och annan grov brottslighet

– Det är ett fåtal personer som har behörighet att gå in i detta sekretessbelagda material. Förutom personalen på KUT:en kan det vara utredare och spaningspersonal. Detta är ett verktyg mot kriminell verksamhet.

Hur många som har behörighet vill hon inte svara på. Men uppgifter till Aftonbladet uppger att en mängd anställda har tillgång till uppgifterna. Källor uppger också att materialet spridits till andra polisdistrikt och till enskilda polismäns bekanta.

– Vi har fått uppgifter om att detta skickats ut via mejl, bekräftar Petra Stenkula. Det är i så fall utanför regelverket, så får inte sekretessbelagt material hanteras. Detta kommer att utredas.

– Det får inte vara så att dessa uppgifter kan skickas runt lite hur som helst. Vi har lagt ett stort ansvar på enskilda medarbetare och utgår från att reglerna följs. Om det inte är så får vi lägga in fler kontrollpunkter.

Ingen inloggning krävs

Med det system som hittills gällt kan man inte ens gå in och se vilka som varit inne i den hemliga mappen. Inga inloggningsuppgifter behövs.

X-servern kom, enligt en poliskälla, till för att man skulle lagra bilder från barnporrutredningar så att endast ett fåtal skulle komma åt dessa.

– Den har svällt rejält, uppger källan. Idag gömmer den lite av varje och har blivit rena lekstugan för personalen på kriminalunderättelsetjänsten. Här kan man sitta och plocka fram namn på folk lite hur som helst – och sprida uppgifterna till andra.

Lars Förstell, informationschef på Skånepolisen, har svårt att tro att de hemliga registren har blivit en lekstuga för enskilda poliser.

– Jag tror att man istället fokusera på sin uppgift att lösa brottslighet, säger han. Då har man inte tid att leka och syssla med annat.

Experten: ”Ett skämt”

Och enligt Tomas Djurling, säkerhetskonsult och it-säkerhetsexpert, är det ”skrämmande” om det inte behövs inloggningsuppgifter till dataservern.

– Det är närmast att betrakta som ett skämt ur en säkerhetssynpunkt. Om man inte behöver inlogg så finns det inget skydd. Jag vet inte exakt hur många poliser som arbetar i Sverige, men potentiellt så kan ju alla ha tillgång till den i så fall, säger han.

Han menar också att det borde finnas möjlighet att kunna ta reda på vem som har varit inne i mappen.

– Annars finns det ingen som helst möjlighet till spårning. En av de viktigaste hörnstenarna i säkerhet är att kunna se vem som har varit där och vem som har gjort vad. Det är grunden i säkerhet, säger Tomas Djurling.
Pelle Tagesson  
Emmelie Wallroth  

3.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hundratals-romer-i-nytt-register/

Hundratals romer i nytt register

Publicerad i dag 01:04
Senaste nytt
Ex-polis: Jag skapade registret över romer
Reinfeldt: Förstår om romer känner sig utpekade
Polis: ”Foton på romer lades i särskilda lådor”
Polisen: Inga uppgifter om etnicitet
”Både olagligt och ineffektivt”
Överåklagare: Finns anledning att misstänka brott
”Vi tar det här på största allvar”
DO utreder registrering
Rikspolischefen: Det gör mig förbannad
Ullenhag : Det här skadar hela staten
JK kan väcka åtal om tjänstefel
Intern polisutredning kan bli aktuell
Registrerade romer kan få skadestånd
Avancerad mjukvara driver polisens register

I måndags avslöjade DN svenska polisens olagliga romska kartläggning av 4 029 personer, av vilka över tusen är barn.

Nu kan vi visa att polisen har ytterligare ett omfattande register över romer. 997 människor finns i detta andra register.

En av de registrerade är Soraya Post från Göteborg, människorättsaktivist och sakkunnig i Europarådet om romska frågor.

DN kan också berätta att Skånepolisen redan 1998 hade ett register över ”zigenare”.

Först förnekade Skånepolisen helt att myndigheten hade ett register över tusentals romer, inklusive över tusen barn.

– Det finns inget sådant register, sade presstalesmannen Lars Förstell tidigtpå måndagsmorgonen.

Sedan bekräftade polisen att registret fanns – men valde att kalla det en ”analysfil” istället. Myndigheten lade locket på och hade interna krismöten.

– Vi jobbar just nu på en beskrivning och förklaring till det här så man inte känner sig så illa till mods som man annars skulle göra, sade Lars Förstell till DN.

Klockan 15.30 hade polisen jobbat klart med det. Tre skånska polischefer sa att de ”kände starkt obehag” inför att så många barn registrerats. De förnekade all kännedom om registret och pekade ut de anställda vid kriminalunderrättelsetjänsten i Lund som ansvariga för kartläggningen.

När DN frågade om något tyder på att polisen har fler liknande register svarade Petra Stenkula, biträdande chef för länskriminalen:

– Nej.

Rikspolischef Bengt Svenson sa:

– Jag tror och hoppas vid min gud att det här är det enda registret av den här karaktären.

Nu kan DN berätta att Skånepolisen har ytterligare ett stort register med totalt 997 personer, i alla åldrar och bosatta över hela landet. Förutom enstaka namn som även är registrerade i det stora ”Total”-registret som DN beskrev igår, så rör det sig om andra människor som registrerats. Den överväldigande majoriteten har romska namn.

Precis som ”Total” ligger register nummer två i den mapp i Skånepolisens datasystem som döpts till ”Kringresande”.

Även i det andra registret är många av de kartlagda barn. 106 av dem är under tio år. De yngsta är två år.

Deras personnummer, adresser och släktband är noga bokförda. De äldsta registrerade föddes i slutet på 1800-talet eller början på 1900-talet och har hunnit dö. Till skillnad från ”Total”, som gjorts i det dyra och avancerade IBM-programmet Analyst’s Notebook (se faktaruta), är register nummer två gjort i datorprogrammet Excel.

Registret visar inte kriminalitet, utan är liksom ”Total” en kartläggning av släktband.

De skånska polischeferna sade vid presskonferensen på måndagen att massregistreringen av romer var kopplad till en brottsutredning om grov misshandel. De kunde inte svara på hur det gått med utredningen, om den lett till åtal eller lagts ned.

Länspolismästare Klas Johansson hade svårt att ge en bra förklaring till varför små barn och döda människor registreras i stor skala vid myndigheten. Han och hans polischefskollega Petra Stenkula förnekade bestämt att det skulle handla om registrering på etnisk grund.

– Jag vet inte varför de valt beteckningen ”Kringresande” på mappen. Det kan ju ge vissa associationer. Jag förutsätter att det rör sig om kringresande som begår brott, sade Petra Stenkula.

Det finns en lång tradition inom den svenska polisen att sortera och registrera romer. I en annan artikel på detta uppslag berättar polisen Jeanette Larsson om de lådor av foton på misstänkta märkta ”Z” eller ”Zigenare” som fanns i Malmö på 1990-talet.

För Sydsvenskan medgav polisen i Skåne 1998 att de hade ett register över ”zigenare”, som man uttryckte sig på den tiden.

– Det är inte officiellt, utan fungerar som ett arbetsredskap, sade en kriminalinspektör om det romska registret till Sydsvenskan då, 1998.

Kriminalinspektören som registrerade romer har avlidit sedan dess. Han ingick i en grupp utredare som ägnade sig åt vad som kallades ”zigensk brottslighet”. Den nu avlidne kriminalinspektören berättade för Sydsvenskan att han och hans kolleger även förde statistik över andra grupper som ansågs ”brottsbenägna”.

– De är zigenare, jugoslaver, polacker och araber, sade kriminalinspektören som även för Sydsvenskan hävdade att ”alla zigenare känner varandra oavsett nationalitet”.

57-åriga Soraya Post från Göteborg är en internationellt erkänd expert på frågor som rör mänskliga rättigheter, och anställd som människorättsstrateg av Västra Götalandsregionen.

Tårarna kommer när DN berättar för Soraya Post att hon är en av de 997 personerna som registrerats i det andra registret.

– Jag är född här. Det är mitt land, det här. Jag är helt ostraffad och har till och med föreläst för polisen om mänskliga rättigheter! Det som polisen har gjort är ovärdigt ett demokratiskt samhälle, säger Soraya Post.

Hon påminner om att Sverige och många andra länder fördömt Italiens Silvio Berlusconi och Frankrikes Nicolas Sarkozy för deras brutala särbehandling av romer.

– Nu kan man inte skylla på Sarkozy eller Berlusconi eller Ungern längre. Det här är inte ”där borta” – det är här. En svensk myndighet som ska ge medborgarna trygghet har registrerat oss!

Soraya Post tänker anmäla den svenska polisen för att de har registrerat henne.

Niklas Orrenius

niklas.orrenius@dn.se
« Senast ändrad: 31 juli 2014, 11:46:00 AM av Alina »