Författare Ämne: Svenska Polisens rasistiska Polisregister : bäbisar potentiella brottslingar  (läst 1562 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
2013-09-23
1.
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-bekraftar-registret-over-romer/
Polisen bekräftar registret över romer

Polisen bekräftar nu att det finns ett register över 4 000 romer hos Skånepolisen - som de kallar för "analysfil".

Enligt Skånepolisens pressinformatör Lars Förstell har registret upprättats av en enskild anställd.

– Det finns ett sådant register men det är inte upprättat av myndigheten. Vi håller på att undersöka om det är en enskild eller några enskilda medarbetare som har upprättat ett sådant register. Det är inte i enlighet med regelverket, säger Lars Förstell.

I natt publicerade Dagens Nyheter uppgifter om att över 4 000 romer, en del så unga som två år, kartlagts av polisen i Malmö just för att de är romer.

Flera experter kallar registret grundlagsvidrigt.

– Vi har uttryckligen sagt att vi har fem minoriteter i landet, vars rättigheter vi stöder, och om vi samtidigt undersöker dem på det här sättet så strider det mot grundlagen, säger Olof Ruin, professor emeritus till Expressen.

Vänsterpartiets rättspolitiska talesperson Lena Olsson gick tidigt ut och krävde polisen på ett svar:

"Om uppgifterna visar sig stämma är det en stor skandal. Vänsterpartiet kräver i första hand en förklaring av den högsta polisledningen" skriver hon i ett uttalande.

"Det är så pass allvarliga uppgifter att Beatrice Ask bör komma till justitieutskottet och tala om vilka åtgärder hon avser att vidta".

Polisen bekräftar

På måndagsmorgonen bekräftade polisens pressinformatör Lars Förstell Dagens Nyheters uppgifter, men underströk att polisen som myndighet inte står bakom det.

– Det är i strid med alla regelverk, det ska inte finnas. Om vi skulle göra ett sådant register så skulle bland annat jag känna till det. Det finns inget sådant beslut och registret är inte upprättat av myndigheten, säger han.

Enligt Dagens Nyheter innehåller registret uppgifter om svenska romers personnummer, familjeband och folkbokföring.

– Det finns ett register som motsvarar den beskrivningen, men om den beskrivningen är helt korrekt kan jag inte svara på. Jag har andra som sitter och tittar på det just nu.

Lars Fröstell berättar att registret ligger i ett datasystem där det finns väldigt många olika mappar som flera har tillgång till.

Senare under förmiddagen säger Förstell till Aftonbladet att det inte rör sig om ett register utan en analysfil.

Filen ska ha upprättats i programmet Analyst Notebook, som används av dem inom polisen som jobbar med kriminalunderrättelsetjänst.

Hur kommer det sig att registret inte upptäckts?

– Det är inte konstigt att man inte upptäcker det omedelbart eftersom det är en väldigt omfattande databas med oerhört många uppgifter. Det är ingenting som ligger öppet på ett skrivbord. Vi har ju tillståndsgivna register som utförs och upprättas i ett särskilt program. För att få möjlighet att upprätta register av det här slaget så krävs det att man har behörighet till programmet och att man genomgått en utbildning, så det är inte var mans egendom. Det är inte heller så att det ligger tillgängligt i våra datasystem så att vem som helst kan se. Det är den enda förklaringen jag kan ge just nu.

Polisen håller just nu på att hämta in information kring registret för att se vem eller vilka som skapat det och när det skett.

– Vi undersöker hur det här har uppstått och ser till att plocka bort det samtidigt som vi säkrar alla uppgifter som vi behöver för att eventuellt göra en lagföring om det visar sig att någon person begått något fel, säger Lars Fröstell.

Enligt Dagens Nyheter ska bland annat Rikskriminalen, länskriminalen i Skåne och Kriminalunderrättelsetjänster använt registret. Men Lars Fröstell vet ännu inte om det stämmer.

– De som jobbar med register kan gå in och hämta och tillföra uppgifter. Men det betyder inte att de ska se att det finns ett register som handlar om romer eller annat.

Rikskriminalpolisen håller just nu på att undersöka saken.

- Vi tittar på och ser om vi har haft någon tillgång till det, säger Sara Kvarnström, pressekreterare hos Rikskriminalpolisen.

Privatperson JO-anmäler

Under måndagsförmiddagen fick Justitieombudsmannen in sin första anmälan från en privatperson som vill att JO undersöker om polisen brutit mot lagen.

- Vi har just fått in en anmälan via e-post och vi kommer att fundera på hur den ska hanteras. Vi kan inte diskutera hur vi ska handlägga den eller hur JO ska förhålla sig till andra tillsynsmyndigheter, exempelvis datainspektionen, på det här området som har i uppdrag att titta på polisens register och personuppgiftsbehandlingar, säger Per Lagerud, byråchef på JO.

Han tror även att fler JO-anmälningar kommer in under dagen.
.
Av Mats Bax Av Mats Bax
 mats.bax@expressen.se  

Av Stina Loman Av Stina Loman
 stina.loman@expressen.se  

2.
http://www.expressen.se/nyheter/sara-registrerades-nar-hon-var-tre-manader/

Sara registrerades när hon var tre månader

Romerna kartlades med verktyg för kriminella nätverk| 11:52

Nu ska registret utredas: "Riktigt illa"| 10:48
Soraya Post: Det är en rättsskandal| 02:28
Europas mest utsatta minoritet| 02:22
Det är fullständigt, fullständigt ofattbart"| 01:08  
Maria Leissner: Det är sanslöst, totalt illegalt| 01:08
Tusentals romer kartläggs av polisen| 01:07
"Det här är hemskt, helt fruktansvärt"| 01:07

...

När Sara Håkansson var tre månader gammal förde polisen in henne i det hemliga registret.

I dag är hon två år.

– Det känns inte bra alls. Det känns precis som en sak Hitler skulle ha gjort, säger Saras mamma Sandra Håkansson till Expressen.
 I polisens register över romer finns fler än 1000 barn. Sara Håkansson är en av de yngsta. Och hennes mamma Sandra,

hennes man och deras andra barn, Miranda, 3, och Adriano, 6, är registrerade i polisens hemliga register, skriver Dagens Nyheter. Där finns uppgifter om deras personnummer, deras postadress, deras lägenhetsnummer och vilka släktband de har.

"Vill veta varför"

Men det är inte bara den närmaste familjen som finns i registret. Där finns också uppgifter vem som är Saras mormor, morfar, farmor och farfar. Till och med en avlägsen släkting som inte är romsk finns med bland uppgifterna.

Sandra har aldrig varit inblandat i något kriminellt. Hon är 44 år gammal och utbildad fritidsledare. Hennes man har en gång fått böta tusen kronor för att han körde i bussfilen. Trots det finns de alltså registrerade hos polisen.

– Jag vill veta varför mina barn är med. Det är absolut inte okej att ha med små oskyldiga barn i ett polisregister.

"Har aldrig gjort något"

Barnens morfar Marcello Demeter är lika upprörd:

– Det känns hemskt. En sådan här sak gör att man tänker tillbaka på andra världskriget. Man får upp minnesbilder av Hitler framför sig. Att polisen kan göra något sådant här och dessutom i Sverige. Det trodde jag inte, säger han till Expressen.

- Varför är vår familj med? Vi har aldrig gjort något.
.
Av Henrietta Johansson Av Henrietta Johansson
 henrietta.johansson@ expressen.se  

Av Jon Wahlqvist
 jon.wahlqvist@ expressen.se  

2.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rikspolischefen-det-gor-mig-forbannad/

Rikspolischefen: Det gör mig förbannad

Uppdaterad i dag 13:02. Publicerad i dag 12:06

Polisens registrering av romer

Senaste nytt
Överåklagare: Finns anledning att misstänka brott
”Vi tar det här på största allvar”
Ullenhag : Det här skadar hela staten
JK kan väcka åtal om tjänstefel
Intern polisutredning kan bli aktuell
Registrerade romer kan få skadestånd
Justitieutskottet kallar till sig Ask

Rikspolischefen Bengt Svenson är mycket upprörd över att polisen i Skåne haft ett register över romer. ”Jag har inte fått svar på vad det använts till och det gör mig än mer förbannad och får mig att undra varför man över huvudtaget har gjort det”, säger han till DN.se

Bengt Svenson berättar att när han läste DN tidigt på måndagmorgonen trodde han först inte att det var sant. Men efter kontakter med polismyndigheten i Skåne förstod Rikspolischefen att uppgifterna stämmer. Enligt de uppgifter som Bengt Svenson fått handlar det om en analysfil som upprättats i ett av polisområdena i Skåne.

– Nu har jag förstått att er artikel är riktig. Det är helt oacceptabelt och enligt mitt förmenande är det helt i strid mot gällande lagstiftning, säger han.
Polisen i Skåne lämnade i morse in en anmälan till polisens internutredningar. Bengt Svenson kommer träffa samtliga länspolismästare på onsdag för att försäkra sig om att det inte finns några fler liknande register.

– Jag har ingen anledning att misstänka att det förekommer någon annanstans än i Skåne. Men jag måste ta den här diskussionen med dem, vilket ansvar de har och hur de sköter det ansvaret, säger Bengt Svenson som samma dag kommer att träffa Rikspolisstyrelsens styrelse.

DN:s avslöjande om registren över romer är inte första gången som polisen i Skåne förekommit en skandal med främlingsfientliga förtecken.

– Jag tycker att Skåne måste ta de här uppgifterna på särskilt stort allvar. Jag kan inte annat än att hålla med om att det varit en del händelser i Skåne som avviker från annat beteende. Skåne måste ta sin egen rannsakan i de här frågorna, säger Bengt Svensson.

Rikskriminalpolisen i Stockholm är en av flera som uppges ha haft tillgång till registret. Där bekräftar de att man känner till datafilen, men den har inte använts.

– Tekniskt sett är det möjligt att enskilda befattningshavare på rikskrim, precis som på andra myndigheter, har kunnat få tillgång till den här filen. Den ligger på en gemensam tillgångsskyddad server. Men i nuläget finns det ingen indidkation på att någon på rikskrim varken har behörighet till filen eller har använt sig av den, säger Sara Kvarnström, pressansvarig på Rikskriminalpolisen i Stockholm.

Hon poängterar dock att de kommer att fortsätta undersöka uppgiften.

– Vi kan inte garantera att enskilda individer på rikskrim inte har fått acess och den frågan fortsätter vi att undersöka. Men det är så här det ser ut i nuläget, säger hon.

Jens Kärrman

jens.karrman@dn.se

Katarina Lagerwall

katarina.lagerwall@dn.se
3.
http://www.dn.se/ekonomi/zaratroja-vacker-ilska-liknar-forintelseklader/
2014-08-28
Zaratröja väcker ilska – liknar Förintelsekläder
Uppdaterad 2014-08-27 14:22. Publicerad 2014-08-27 10:01

Skärmdump: Zara, Foto: AP

Skriv ut
Öka textstorlek
Rätta artikeln
LÄSARREAKTIONER

Tipsa via e-post
En tröja som säljs av klädkedjan Zara i Sverige har väckt ilska. Tröjan som är för småbarn påminner till sitt utseende om fångkläder från Förintelsen.

Tröjan "Sheriff" är blå-vit-randig och har en stor gul stjärna över bröstet. Stjärnan ska föreställa en sheriffstjärna med ordet "Sheriff" skrivit över den, men liknar också formen av en gul davidsstjärna. I nazisternas Tyskland tvingades judar att bära symbolen. Den satt även på de judiska fångarnas randiga kläder i nazisternas koncentrationsläger.

Likheterna mellan fångkläderna och Zaras tröja har väckt bestörtning i sociala medier. På Twitter rasar flera användare, däribland författaren Henrik Arnstad, som skrivit flera böcker om nazism och fascism, som undrar om det "är nåt sjukt skämt". Även på företagets egen Facebooksida är kritiken hård.

ANNONS:

Zara fick även 2007 kritik för att de sålde en väska med hakkors. Företaget sade då att de missat hakkorsen, tog bort väskan från hyllorna och bad om ursäkt.

DN har sökt Zaras svenska vd som inte går att nå över telefon. Företaget uppger att det är flera personer som ringt och haft frågor om tröjan under morgonen.

Zaras officiella twitterkonto skriver i ett svar till journalisten Nathalie Rothschild att man drar tillbaka tröjan. "Vi ber uppriktigt om ursäkt, den var inspirererad av sheriffens stjärna i de klassiska Västernfilmerna och finns inte längre i våra butiker", skriver företaget. Tröjan gick då inte heller längre att beställa via företagets webbutik, även om annonsen fanns kvar.

Mikael Delin
mikael.delin@dn.se
Dela

Tipsa via e-post
ANDRA HAR LÄST
400 000 kronor – kostnaden för en utbränd medarbetare
Zaratröja väcker ilska – liknar Förintelsekläder
Därför renoveras Pub-huset
« Senast ändrad: 28 augusti 2014, 11:52:35 AM av Alina »