Författare Ämne: Svensk Polis registrerar barnen och familjer i hemliga rasistiska registar  (läst 1388 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
2014-12-16
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20030898.ab
Inrikesministern ”bedrövad” över #kvinnoregistret
”Jobbigt behöva föra den här diskussionen”
Datainspektionen och polisen själva har inlett en utredning av kvinnoregistret.
– Jag har svårt att se det polisiära värdet i registret, säger Anders Ygeman, inrikesminister.
Stockholmspolisen har i tio år fört ett hemligt register med integritetskränkande uppgifter om över 2 000 kvinnor som anmält misshandel, rapporterar Sveriges Radio.
Nu kommenterar inrikesminister Anders Ygeman uppgifterna för Aftonbladet:
– Jag har svårt att se det polisiära värdet i ett sådant register.
Diskuterat registret med rikspolischefen
Han har även under morgonen haft ett möte med tillträdande rikspolischefen Dan Eliasson.
– Vi delar samma uppfattning, att polisen ska ta tag i vad man har för register och hur man får föra dem. Det kan vara ett register som är lagligt från början men som sedan fylls med uppgifter som inte är det. Polisen måste arbeta igenom sina regler och rutiner.
– Det här är förstås bedrövande. Svensk polis gör väldigt många bra saker och har förbättrat sitt arbete med våldsutsatta kvinnor, därför är det extra jobbigt att behöva föra den här diskussion, säger Anders Ygeman.
 Nina Svanberg
16 december 2014  13:37
4
    Dela   
11
    Tweeta

2014-12-16
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20030898.ab

Aftonbladet möter Christian Agdur, polismästare i Södertörn på tisdagsförmiddagen, på ett hotell i centrala Stockholm.
Han är där på en konferens med landets polischefer. Men har haft fullt upp sedan tidig morgon med att svara i telefon.
I morse avslöjade Ekot att Brottsoffergruppen vid Södertörns polisen har registrerat tusentals våldsutsatta kvinnor.
I många fall har de enskilda poliserna skrivit kränkande omdömen om kvinnor, enligt Ekot. ”Mytoman, ­psykiskt instabil, knepig, svag”, står det i databasen.
Försvarar registret
Christian Agdur säger att han fick kännedom om registret i samband med att han blev uppringd av journalisterna på Ekot nyligen.
Han förklarar också att registret skapades 2002. Och att inga nya uppgifter läggs till i det sedan förra året.
Men han försvarar idén bakom det.
– Registret har i första hand skapats för att skydda kvinnorna. Vi ville veta vilka hot som finns och vilka åtgärder vi kan vidta för att de inte blir uppsatta för upprepade brott, säger han.
Databasen fick alla nödvändiga tillstånd. Fokus har varit att kartlägga de våldsamma männen. Polisen har också gjort den tolkningen att förutom gärningsmännen var det också tillåtet att lägga in ”deras närmaste krets, där även kvinnorna ingår”, enligt Agdur.
– Jag uppfattar inte att vi har fokuserat på kvinnor. Vi har fokuserat på gärningsmännen. Men brottsofferarbetet handlar om målsägande, oftast kvinnan. Då behöver vi de här uppgifterna.
”Förstår att man känner sig kränkt”
När man lyssnar på intervjun som han gjorde med Ekot framstår det som att Agdur inte kände till att registreringen av kvinnorna var så omfattande.
– Det jag inte kände till var att tillståndet inte förnyades. Och därför ska jag låta en oberoende åklagare pröva om vi har gjort fel.
På vilket sätt skyddar man en våldsutsatt kvinna genom att spekulera i hennes psykiska tillstånd?
– Det kan vara relevant att veta om man ska göra en bedömning av hennes trovärdighet. Är hon utsatt för större risk därför att hon är psykisk vek, om det finns en sådan diagnos.
Men enligt Ekot handlar det inte om läkarutlåtanden, utan om de enskilda polismännens gissningar?
– Det är ditt påstående, jag kan inte verifiera det. Men det är klart det ligger i sakens natur att en polisman som talar med ett brottsoffer gör även en subjektiv bedömning.
Hur ser du på att även barnens psykiska status tagits med?
– Det kan vara högst relevant. Det finns situationer där barn till och med mördar sina föräldrar.
Förstår du att många av kvinnorna i registret känner sig kränkta över att finnas med där?
– Jag kan förstå att man känner sig kränkt. Men det här ett register som används av tre fyra medarbetare som haft uppgift att skydda och stödja brottsoffren.
Varför förnekar flera poliser som jobbat med registret att det finns när Ekot ringer upp?
– Jag kan bara svara för mig själv. När jag fick frågan satte jag mig in i det och erkände att vi har ett register, men sen har det visat sig att det gick ut. Min tolkning är att det kan vara ett missförstånd, att poliserna inte förstått vad man har frågat efter.
Det har uppenbarligen funnits felaktiga uppgifter, enligt Ekot. Ska det vara så?
– Det ska inte vara slarvigt, inte innehålla fel. Man ska formulera sig omsorgsfullt. Och där kan vi ha brustit. Utredningen får visa om vi har brustit i vår kompetens och utformning.
 Kenan Habul
16 december 2014  13:40

Dela   

Tweeta

LÄS MER
Axplock ur ”kvinnoregistret” om utsatta kvinnor
 Nedan följer omdömen ur Stockholmspolisens hemliga register om misshandlade kvinnor.

1.
2013-09-23
http://www.aftonbladet.se/incoming/article17523134.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17523022.ab

Polisen registrerar romer i stor databas

Här ska enligt DN polisen ha förvarat sin lista över romer. Här ska enligt DN polisen ha förvarat sin lista över romer.

Svensk polis registrerar romer i en hemlig och olaglig databas.

I registret finns 4 029 människor utspridda över hela landet - många av dem barn.

Registret används i polisarbetet och är tillgängligt för ett stort antal polisanställda, avslöjar Dagens Nyheter.

Registret är döpt till "Kringresande" och finns i en stor datafil som getts namnet "Total". Databasen utgörs av ett slags släktträd med totalt 4 029 människor över hela Sverige, uppger DN. I släktträdet presenteras varje registrerad person med uppgifter som personnummer och folkbokföringsadress - och släktband till andra personer i registret.

Registrerar småbarn

Enligt uppgifter till DN har polisens ambition varit att skapa ett sökbart register över alla Sveriges romer. Minst ett 70-tal poliser ska ha haft möjlighet att utan begränsningar slå i filen men troligen har långt fler haft tillgång till registret, enligt DN.

De yngsta i registret är bara två år gamla och lades in 2011 när de var bara några månader gamla. Totalt finns över 1 000 barn registrerade i databasen. Enligt DN har polisen registrerat dem eftersom de är barn till romer och därför anses värda att hålla koll på i framtiden.

Sköts av Skånepolisen

Registret har enligt DN upprättats av polisen i Lund och hanteras av polismyndigheten i Skåne. Men även Rikskriminalen i Stockholm, länskriminalen i Skåne och kriminalunderrättelsetjänsten i flera svenska städer uppges ha tillgång till registret.

I registret finns många helt ostraffade människor - den enda gemensamma nämnaren är att de är romer, har romska rötter eller har en relation med en rom.

Enligt DN skapades registret 2012 och används av polisen än i dag, som ett uppslagsverk och ett referensmaterial vid utredningar där det finns romska misstänkta.

Bryter mot flera lagar

Enligt svensk lag är det förbjudet att upprätta etniskt baserade register i Sverige och enligt experter som DN talat med bryter polisens registrering av romer mot flera lagar, bland dem polisdatalagen och lagen om polisens allmänna spaningsregister. Dessutom kan den ingående registreringen av släktband och personuppgifter bryta mot Europakonventionens artikel 8 som slår fast rätten till skydd för privat- och familjeliv, enligt DN.
.

 John Granlund  

Polisen: "Är inget register utan en fil"
I går förnekade polisen…
Justicieminister Beatrice Ask: Jag är chockad
Justitieutskottets ordförande Morgan Johansson (S) rasar mot polisens register över romer och kräver att…
Mellin: "Påminner om Nazityskland"

Polisen måste reda ut ansvaret för registreringen av romer, efter Dagens Nyheters avslöjande. Och regeringen måste fördöma den, anser…

Polisen: Det finns inget register
Polisen har enligt Dagens Nyheter registrerat tusentals romer. Uppgiften förnekas däremot bestämt av…

Polisen: "Är inget register utan en fil"

I går förnekade polisen att romer registrerats av…
Polisen registrerar romer i stor databas

Svensk polis registrerar romer i en hemlig och olaglig databas. I registret finns 4 029 människor utspridda…
”Det är väldigt obehagligt”
Sunita Memetovic, 23, är djupt engagerad i romers rättigheter. Hon är själv rom och är chockad över Dagens…

2.
Polisen: Det finns inget register

Lars Förstell, informationsdirektör på Skånepolisen, säger sig aldrig ha hört talas om registret.    Lars Förstell, informationsdirektör på Skånepolisen, säger sig aldrig ha hört talas om registret. Foto: SCANPIX

Polisen har enligt Dagens Nyheter registrerat tusentals romer.

Uppgiften förnekas däremot bestämt av Skånepolisens informationsdirektör:

– Det finns inget sådant register, säger Lars Förstell.

 Mejla

Johan Hirschfeldt, jurist och grundlagsexpert,    Johan Hirschfeldt, jurist och grundlagsexpert,

Enligt Dagens Nyheter upprättades registret av polisen i Lund och hanteras av polismyndigheten i Skåne. Även Rikskriminalen i Stockholm och länskriminalen i Skåne har haft tillgång till registret, enligt tidningen.

Lars Förstell, informationsdirektör på Skånepolisen, säger till Aftonbladet att han aldrig har hört talas om ett sådant register.

– Jag vet inte alls vad de talar om, säger han.

"Vi har inget sådant register"

Förstell säger att han undersökt frågan efter att journalister kontaktat honom under helgen.

– Jag har talat med kollegor och de har samma uppfattning som jag, säger han.

Kan det vara ett register som du inte känner till?

– Vi har olika sorters register, men vi har inga olagliga register och inga specifika register över romer.

Är du övertygad om det?

– Ja. Vi har inget register som stämmer in på den beskrivningen.  

Registret är olagligt enligt expert

Juristen och grundlagsexperten Johan Hirschfeldt, säger till Dagens Nyheter att myndigheter inte har rätt att fritt sortera eller registrera efter etnisk ursprung. Han blir allvarligt bekymrad över uppgifterna i tidningen.

– Myndigheter ska ha stöd i lag för vad de gör, det står i grundlagens första paragraf. I regeringsformen finns även ett skydd för personlig integritet och mot diskriminering, säger han till Dagens Nyheter.

Han säger även att de som registrerats har möjlighet att anmäla polisens hantering. Första steget är att vända sig till Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden.

– Dit kan man vända sig med frågan: Är polisens behandling av mina personuppgifter laglig, säger han till Dagens Nyheter.
Olof Svensson  

3.
Ask: Jag är chockad

Justitieutskottets ordförande Morgan Johansson (S) rasar mot polisens register över romer och kräver att Beatrice Ask kommer till riksdagen och förklarar sig.

Nu uttalar sig justitieministern

– Jag blir chockad, för jag vet ju att vi har lagar och regler som är väldigt noggranna när det gäller polisens möjligheter att behandla personuppgifter, säger hon till TT.

Avslöjandet i Dagens Nyheter om att polisen i Skåne har upprättat ett register över tusentals romer i Sverige - barn, unga och gamla - har slagit ned som en bomb.

Morgan Johansson är en av dem som upprörs kraftigt.

– Registret är olagligt, oacceptabelt och måste upphöra omedelbart. Det här avslöjandet verkar ju främst beröra Skånepolisen, men polisen som myndighet måste gå till botten och se om det finns något liknande någon annanstans, säger han.

Men det är inte tillräckligt, enligt Morgan Johansson, som är justitieutskottets ordförande och Socialdemokraternas rättspolitiske talesperson. Även ansvarig minister Beatrice Ask måste förklara sig, menar Johansson.

– Beatrice Ask måste komma till riksdagen och förklara hur något sådant här kan ske. Hon ska ändå till riksdagen och förklara sig om NSA, vad Sverige gjorde och inte gjorde. Som högst ansvarig för polisen måste hon också reda ut detta, säger Johansson.

Däremot slår han fast att det är för tidigt att ännu så länge utdela ansvar för vem som begått fel.

Sjöstedt: Det är ren rasism

Vänsterpartiet kräver omedelbart besked om polisens register. Partiledaren Jonas Sjöstedt säger att man begärt att Beatrice Ask kommer till justitieutskottet så fort som möjligt.

– Hon måste förklara vad det som har hänt och hur det har kunnat bli på det här viset. Hon måste också dra någon sorts politisk slutsats av det här och berätta hur man ska undvika att det här sker i framtiden och utkräva ansvar för att det här har hänt nu, säger han.

Sjöstedt kallar polisens register för "ren rasism".

– Det är svårt att inte dra historiska paralleller. Det fanns ju länder och tider när man registrerade människor på grund av ras eller etnicitet. Vi borde ha lärt av det, att aldrig göra om det misstaget. Vi vet vilken utsatt grupp romerna har varit och att de är utsatta för diskriminering. Det här är systematisk diskriminering mot dem av polisen och det är helt häpnadsväckande.

Nu kräver han att polisens högsta ledning tar sitt ansvar.

– Förtroendet för polisen har fått sig en rejäl törn och hur de hanterar det här nu kommer att bli avgörande för om det här kommer leda till någon bestående skada på polisens anseende.

MP: "Det är obehagligt"

Miljöpartiets rättspolitiska talesperson Maria Ferm tycker att polisens dataregister är oroväckande.

– Det är obehagligt att det har funnits ett etniskt register över romer. Det är olagligt och någonting som inte får förekomma. Därför kommer jag ta ett initiativ till ett extra möte med Rikspolisstyrelsens styrelse för att Rikspolisstyrelsens chef ska redogöra för vad som har hänt, vem som ansvarar för det här och hur man ska agera, säger hon till TT.

– Om det är så att vi har ett olagligt register så måste det så klart avskaffas och ansvariga måste ställas till svars.

Ask kommenterar

Vid 11.30-tiden på måndagsmorgonen valde justitieminister Beatrice Ask att kommentera uppgifterna för TT.

– Man får inte behandla uppgifter om personer bara på grundval av en persons ursprung. Nu har jag krävt och utgår ifrån att jag får en ordentlig genomlysning av vad som är fakta i detta och på vilket sätt det hanteras. Vad jag förstår så är det inte Rikspolisstyrelsen som haft kunskap om detta, men innan vi fått alla fakta på bordet är det litet svårt att säga hur det ser ut, säger hon.

Hon fortsätter:

– Det ska vara ordning och reda på hur polisen hanterar personuppgifter. Vi lade en ny polisdatalag som gäller från 2012, och det är otroligt viktigt att man följer den, säger Beatrice Ask.

Ullenhag: "Minst sagt upprörande"

– Det här är minst sagt upprörande, registrering på etnisk grund är olaglig och hör inte hemma i ett rättssamhälle, säger integrationsminister Erik Ullenhag (FP) i en kommentar till TT.

På TT:s fråga om hur romer efter detta ska kunna känna förtroende för det svenska rättssamhället, säger Ullenhag:

– Just när det gäller romer så riskerar man att tappa förtroendet för det svenska samhället. Romer är en grupp som diskriminerats och utsatts för utanförskap under mycket, mycket lång tid. Det gör det särskilt angeläget att polisen går till botten med uppgifterna och att det blir ett rättsligt efterspel.

Lyfter frågan i polisstyrelsen

Johan Linander, vice ordförande i riksdagens justitieutskott (C), är bedrövad över de uppgifter som kommit fram.

– Man tror ju att det ska sitta i ryggmärgen hos varenda polis i landet att man inte ska skapa register utifrån etnisk tillhörighet. Man blir sorgsen, säger han.

Riksdagsledamoten sitter dessutom i Rikspolisstyrelsens styrelse och kommer där att lyfta frågan.

– Det måste redas ut hur det här kunde ske, finns det mer och vem eller vilka som ligger bakom, säger Linander.

I ett senare skede kan det också bli rättssak, där de skyldiga till registret ställs till svars, menar han.
.

 Pär Karlsson  
 Lisa Röstlund  
  Anette Holmqvist  
 4.
2014-08-30
http://www.expressen.se/nyheter/polisen-ska-ha-stormat-kulturhus-i-hogdalen/
Polisen ska ha stormat kulturhus i Högdalen

Publicerad 30 aug 2014 11:25

Polisen ska ha stormat kulturhuset Cyklopen i Högdalen södra Stockholm, enligt ett vittne.

Polisen ska ha samlat ihop folk utanför huset och gripit dem.

– Vi har ett par pågående insatser i länet som just nu sker på ett par ställen, säger Lars Byström på Stockholmspolisen.

Enligt vittnesuppgifter ska polisen ha stormat kulturhuset Cyklopen i Högdalen.

– Polisen stormade huset och grep samtliga som var där, säger ett anonymt vittne som stod utanför.

Polisen vill inte bekräfta vittnets berättelse.

– Vi har ett par pågående insatser i länet som just nu sker på ett par ställen, säger Lars Byström på Stockholmspolisen.

I övrigt vill polisen inte kommentera händelsen. De vill inte heller säga om det ska ha skett några gripanden eller om insatserna är kopplade till dagens planerade demonstration mot nazistiska Svenskarnas parti.

Hur många poliser deltar?

– Tillräckligt många, säger Lars Byström.

Enligt vittnesuppgifter samlade polisen ungdomarna utanför huset på led.
.
Av Mimmi Nilsson
 mimmi.nilsson@expressen.se  

« Senast ändrad: 16 december 2014, 17:01:02 PM av Alina »