Författare Ämne: Anställlda på mataffären får blanda sig i familjens angelegenhet:omyndigförklara  (läst 1664 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2014-11-16
Madeleines kamp för
sin mobbade dotter
http://www.expressen.se/kvallsposten/madeleines-kamp-for-sin-mobbade-dotter-1/

"Jag gör det här för att Gabriella ska få upprättelse, detta arma barn har blivit illa behandlat sedan hon började dagis. Jag vet inte hur jag ska fortsätta orka", säger Madeleine Moberg. Hon kämpar för att dottern ska få en lämplig skolgång. Fotograf: Ronny Johannesson
1/2
Efter en flera år lång kamp för att den autistiska dottern Gabriella ska få rätt till en lämplig skolgång polisanmäler nu Madeleine Moberg Lunds kommun.
Det gäller i flera avseenden "grovt tjänstefel".
– Jag gör det här för att Gabriella ska få upprättelse, detta arma barn har blivit illa behandlat sedan hon började dagis. Jag vet inte hur jag ska fortsätta orka, säger Madeleine Moberg.
Dela
Tweeta
Mejla
Gabriella har enligt mamman alltid varit en överaktiv tjej som har haft svårt att anpassa sig socialt. Detta har lett till att hon blivit illa behandlad i samtliga förskolor, fritidshem och skolor hon vistats i, hävdar hennes mamma. Det har handlat om att personalen har använt våld, hårda ord och frusit ut flickan.
Vid ett tillfälle ska Gabriella ha blivit knuffad i en lerpöl på rasten och kommit försent, detta ledde till att personal på förskolan i Lund låste in den då 6-åriga Gabriella på toaletten som straff. Skolan själva har dock förklarat händelsen med att Gabriella var upprörd och stod och slog i toalettdörren. Personalen ställde sig då framför dörren för att både lugna henne och för att de andra eleverna inte skulle få dörren på sig, enligt förklaringen till Barn- och elevombudet.
- De har inte kunnat hantera min dotters avvikande beteende, hon förstår inte sociala regler och kan till exempel inte vänta på sin tur. Men i stället för att hjälpa henne så har man lagt skulden på henne, säger Madeleine.
Skolpsykolog inkallades
Vid ytterligare ett tillfälle ska en ur personalen på skolan, inför Madeleine, ha sagt "Hade jag varit barn så hade jag inte heller velat leka med dig", till Gabriella. Madeleine rapporterade omgående detta till skolans rektor. Denne ska i sin tur ha upprörts av det inträffade och en skolpsykolog inkallades.
Men situationen blev inte bättre och efter att rektorn sjukskrevs och psykologen försvann från skolan så valde Madeleine att ta sin dotter ur skolan.
– Hon kom hem och grät varje dag. När hon skulle lägga sig på kvällen sa hon "Det är ingen som tycker om mig, det är lika bra att jag dör", berättar hon.
Blev psykiskt nedbruten
Madeleine bokade tid på BUP i Lund och vädjade om hjälp, men kuratorn som träffade Gabriella slog fast att flickan inte hade någon diagnos.
Efter en tid av hemskolning som fungerade dåligt på grund av en lärare som mamman beskriver som direkt olämplig, blev hon desperat efter att hitta en passande skola till sin dotter. Efter dialog med skolområdeschefen fick Gabriella plats på en ny kommunal skola. Även denna utan specialkompetens, enligt Madeleine som såg det destruktiva mönstret upprepa sig.
– Min dotter har problem med impulskontroller och bör inte gå i en kommunal skola, men jag tvingades sätta henne där. Det tog inte lång tid förrän hon var psykiskt nedbruten, säger Madeleine.
"Jag blir förtvivlad"
Gabriella hävdar att bland annat att en manlig lärare vid ett tillfälle har slagit henne på armen. Vid ett möte i skolan framkommer det att personal har behandlat dottern illa på olika sätt.
– Jag blev förtvivlad. Gabriella säger till mig "Alla hatar mig, vad är det för fel på mig?" Och tårarna bara strömmar ner, berättar Madeleine.
I samband med detta får Gabriella träffa en psykolog som konstaterar att Gabriella har adhd och atypisk autism.
Isolerades på skolan
Hösten 2013 får Gabriella äntligen börja på en ny skola anpassad för barn med autism. Här får Gabriella sitta isolerad i ett eget rum på skolan, och får träffa de andra barnen endast på rasterna, enligt Madeleine. Dessutom får hon veta, via en av lärarna, att Gabriellas assistent vid ett tillfälle ska ha slagit henne. Händelsen polisanmäls men ärendet läggs ned och assistenten slutar.
Madeleine har i efterhand varit i kontakt med assistenten som förklarat att det absolut inte handlar om något slag utan att hon "dragit" i Gabriella för att lugna och skydda flickan. Assistenten bekräftar dock att Gabriella haft "en tuff tid" på skolan och att den pedagogiska planeringen lämnade mycket i övrigt att önska.
Skolinspektionen kopplades in i Gabriellas skolgång i slutet av 2012. Den anmälan ledde till att rektor på skolan fick i uppgift att "skyndsamt utreda elevens behov av särskilt stöd" och se till att upprätta ett åtgärdsprogram där det framgår vilka behov som finns, hur de behoven ska mötas och hur det ska följas upp.
I en uppföljning från i slutet av 2013 konstaterade Skolinspektionen att det åtgärdsprogram som lämnats in var för knapphändigt. Skolinspektionen bedömde, vid det tillfället, att skolan inte uppfyllde författningarnas krav "avseende elevers rätt till särskilt stöd". Under 2014 har Skolinspektionen utrett Gabriellas situation. I det senaste beslutet har Lunds kommun fått till i december på sig att "vidta åtgärder så att elevens rätt till skolgång tillgodoses".
Där konstaterar de att Gabriellas frånvaro å ena sidan saknar "giltiga skäl" men också att den senaste skolan har brister i sitt arbete med särskilt stöd och motverkande av kränkande behandling.
"Måste träffa henne"
Ingrid Kanje, chef på Lunds skolors resurscentrum, säger att kommunen lämnat flera förslag på hur skolgången kan lösas men att de alternativen inte accepterats.
– Det är beklagligt. Vi tycker från vår sida att vi gör vad vi kan men de har bedömt att det inte är tillräckligt. Självklart ska flickan ha sin skolgång.
– Vi måste träffa henne för att få i gång en skolundervisning och har bjudit in till möte men de har inte kommit. Det är svårt att hitta en bra lösning när vi inte träffas.
"Det är ett samhällsproblem"
Madeleine Moberg menar å sin sida att de förslag som funnits varit sena nödlösningar hon inte kunnat känna sig trygg med och att Lunds resursskolor ännu inte lyckats infria löftet om att ordna en lämplig skolgång till Gabriella. Hon har nu vänt sig till Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) i förhoppning om att de kan hjälpa henne.
Gabriella har nu varit utan skolgång i åtta månader och har under hösten mått mycket dåligt, enligt Madeleine. Hon har själv tvingats vara borta från sitt arbete för att hjälpa sin dotter.
- Jag känner mig förtvivlad. Jag är så slut och har inte haft semester på nio år, men man ger ju inte upp när det gäller ens barn.
Hon tillägger:
– Det här ett samhällsproblem. Jag är bara en av alla föräldrar som kämpar för de här barnen som utgör en stor grupp. Jag hoppas kunna hjälpa andra.
Av Malin Forsberg
Av Henrik Högström
Publicerad 16 nov 2014 10:17

2.
2014-08-07
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19327864.ab
Ammade bebis - blev utslängd
Anahi Lindqvist, 31, fick lämna restaurang
Hon råkade visa bröstet när hon ammade sin son.
Då blev Anahi Lindqvist, 31, ombedd att lämna restaurangen i Stockholm.
– Jag kände mig ivägkörd och nedtryckt. Att neka ett barn att äta är inte okej, säger hon.
    Dela   
    Tweeta

För två och en halv vecka sedan födde Anahi Lindqvist sin son. I förrgår satt hon tillsammans med två vänner på restaurangen Babylon vid Medborgarplatsen i Stockholm.
– Jag hade beställt lemonad och en kaffe och satte mig för att amma. Jag hade en sjal för att skyla mig, men den gled åt sidan utan att jag märkte det, säger hon.
Restaurangens ägare kom fram och bad henne att dölja bröstet.
– Jag blev väldigt förvånad och undrade vad han menade. Då blev han provocerad och sa att om jag inte gillade läget kunde jag gå därifrån. Jag förklarade att sjalen glidit åt sidan av misstag, men han ville inte lyssna, säger hon.
”Kände mig nedtryckt”
Anahi Lindqvist tog illa upp. Samtidigt poängterar hon att mannen inte förbjöd henne att amma, han ville att hon skulle skyla sig.
– Jag började grina. Jag kände mig ivägkörd och nedtryckt. Att neka ett barn att äta, oavsett tid och plats, är inte okej. Det var 32 grader varmt och jag behövde ge min två veckor gamla bebis mat. Både ur barnets perspektiv och ur ett feministiskt är det beklagligt, säger hon.
En annan gäst, som ska ha befunnit sig på plats, har kommenterat händelsen på restaurangens hemsida: ”tråkigt att ägaren både skällde ut och körde i väg en ammande mamma i går när vi var där”.
Uppmanar till bojkott
Radioprofilen Kitty Jutbring har uppmärksammat händelsen på sin blogg och uppmanar nu till bojkott.
– I vårt samhälle ser vi bröst överallt, fast på ett sexualiserat och objektifierat sätt. Då störs ingen. Brösten är ju till för just amning. Barnets överlevnad hänger på mjölken, säger hon.
Jakub Vávra, en av ägarna till Babylon, säger till Metro:
– Jag bad henne lugnt och stilla att skyla bröstet med en filt eller liknande, så som 99 procent av alla kvinnor här gör, säger han och påpekar att de heller inte välkomnar män med bar överkropp.
 Julia Wågenberg
7 augusti 2014  09:56

3.
14-06-26
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.2448895-porrsurfning-vanligt-pa-kommundatorer
Om att flera lärare och andra anställda på Kommunen porrsurfar på deras arbetstid.

4.
2014-06-09

http://www.expressen.se/nyheter/cannabisplanta-hittad-vid-forskola/

Cannabisplanta
hittad vid förskola

Det hör inte till vardagen att det växer en 25 centimeter hög cannabisplanta på förskolans gård.

Men det är precis vad som växer på en förskola utanför Norrköping.

– Mycket märkligt. Det har jag aldrig varit med om tidigare, säger Maria Johansson, chef för förskolan Stationsgärdet i Åby, när Expressen berättar om plantan.

Två föräldrar lekte i söndags med sitt barn vid förskolan när de såg plantan.

– Jag blev ju en aning chockad kan jag säga, berättar pappan i familjen.

Jourhavande biolog Didrik Vanhoenacker på Naturhistoriska riksmuseet identifierar plantan som en cannabis sativa.

– Eller hampa som den heter på svenska, förklarar han.

Pappan såg inga andra plantor eller något som kan förklara varför den växte vid förskolan. Men enligt honom är förskolan ibland tillhåll under helgerna för ungdomar och han misstänker att det även kan förekomma haschrökning där.

– Jag har hittat en del fimpar, säger han.

Maria Johansson uppger att det har varit lugnt den senaste tiden.

– Vi har inte hittat några fimpar i år, säger hon.

Fåglar kan vara ansvariga

Enligt Didrik Vanhoenacker är hampfrön vanliga vid fågelmatning, men växter från dessa frön används enligt honom inte vid narkotikaframställning.

Några fåglar har inte matats vid förskolan den senaste tiden, uppger personalen.

Vilken sorts cannabis som slagit rot vid förskolan är oklart. Oavsett vilken sort man hittar är det en polisiär sak att ta hand om plantan, uppger Thomas Rahnel, chef för narkotikasektionen vid polisen i Norrköping.

– Den ska tas bort, slår han fast.

När förskolechefen kontaktar polisstationen får hon dock beskedet att själv ta bort plantan.

– Så jag gjorde det och står med här med plantan i handen nu. Jag ska slänga den, säger Maria Johansson.

Kommer ni att söka igenom gården efter fler plantor?

– Vi får titta lite mer noggrant nu när vi vet hur de ser ut.

5.2013-09-22

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17518911.ab

Tog med dottern till Ica - fick inte handla folköl

Malin Widell och Martin Nylander nekades att köpa folköl för att dottern Linnéa Eriksson (mitten) var med.    Malin Widell och Martin Nylander nekades att köpa folköl för att dottern Linnéa Eriksson (mitten) var med. Foto: THOMAS JOHANSSON

Malin Widell, 29, skulle handla tacos och några folköl till middagen på Ica Maxi.

När hon kom fram till kassan nekades hon handla - för att hon hade med sig sin 13-åriga dotter.

– Hon krävde leg på oss båda. Jag blir så himla arg. Får barnfamiljer inte handla på Ica längre? säger hon.

Malin Widell, 29, och sambon Martin Nylander, 40, är trogna kunder på Ica Maxi i Partille.

På lördagkvällen skulle familjen äta tacos till middag och Malin gick tillsammans med dottern Linnea, 13, in i butiken.

– Min sambo, som satt vid förbutiken och matade vår nyfödda dotter, bad mig köpa med några 3,5:or folköl, säger Malin Widell.

Hon och dottern lastade upp matvarorna, en nappflaska och ett sexpack folköl på bandet. När Malin skulle betala sa kassörskan att hon ville se legitimation - på både henne och dottern.

– Jag sa att det här är min dotter. Hon är 13 och har ingen legitimation. Då fick vi inte handla, säger Malin Widell.

"Vi kommer undersöka det här"

Det uppstod en diskussion men kassörskan gav sig inte. Till slut gick sambon Martin Nylander fram till kassan för att betala för ölen.

– De sa prompt nej, att det är leg på alla som gäller. Hur många barnfamiljer köper inte vanlig folköl tillsammans med andra matvaror? Eller tobaksvaror? Vi blev så arga att vi gick därifrån, säger Malin Widell.

Ica Maxi menar att deras regler är tydliga - om man är under 30 ska man vara beredd på att visa leg.

– Jag förutsätter att mamman har handlat och att mamman fått visa leg, säger Thomas Strindeborn, ägare till Ica Maxi i Partille.

Enligt henne krävde kassörskan även leg på dottern?

– Jag kan inte säga emot. Vi kommer undersöka det här. Vi vill ju följa de lagar och förordningar som finns.

Gick till en annan affär

Ska man som kund inte kunna ta med sig sin minderåriga dotter om man vill köpa folköl till maten?

– Absolut. Har man barn med sig som är underåriga så kan jag inte föreställa mig att man måste visa leg. Det låter lite orimligt. Men jag var inte på plats så jag kan inte kommentera det.

Malin Widell och familjen gick i stället vidare till en annan affär - där de utan problem kunde handla middagsmat, nappflaska och folköl.

– Efter det här har vi sagt att vi inte ska handla på Ica Maxi längre, säger Malin Widell.
 Olof Svensson  

6.
2015-01-12
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/lararna-var-sjuka-da-fick-eleverna-samma-betyg/
Lärarna var sjuka – då fick eleverna samma betyg

Publicerad i dag 10:30

Foto: Alamy
Elever på två grundskolor i Älmhult fick kollektiva E-betyg i tyska och musik, på grund av att lärare varit sjukskrivna. Nu utreder skolinspektionen det inträffade. ”Det verkar inte rätt, som en rektor har gjort” säger enhetschefen Lotta Kårlind.

Det handlar sammanlagt om ett par hundra elever på Linnéskolan och Gemöskolan som inte verkar ha fått individuella betyg, utan klumpats ihop och fått betyget E, efter att lärarna i tyska och musik varit sjukskrivna, skriver Smålandsposten.

Vikarierna har inte kunnat sätta betyg, och då har rektorn gått in och gjort det. I musik handlar det också om att man överfört betygen från tidigare årskurs, i stället för att sätta nya betyg – trots att man haft undervisning.

Skolinspektionen håller redan på att utreda ett av fallen, betygssättningen i tyska på Linnéskolan – som anmäldes för jul – och ställer sig frågande till det inträffade. De nya uppgifterna om massbetyg i musik kommer man att lägga till samma utredning.

Enligt enhetschefen Lotta Kårlind är det strikt reglerat hur betygssättningen får gå till, och mycket tyder på att rektorn gjort fel.

– Principiellt ska man ständigt alltid värdera elevens kunskaper. Att man skulle hamna så att alla elever i en stor grupp får samma betyg är osannolikt. Jag vet inte om det inträffat någon gång tidigare, men det är en varningssignal.

Enligt Kårlind ska man ta reda på vad som hänt och se till att skolan vidtar åtgärder så att det inte inträffar igen.

Att sätta kollektiva betyg är inte tillåtet.

– En rektor kan ibland gå in och bestämma betyget om två lärare är oense. Men i det här fallet verkar det inte riktigt, som en rektor gjort, utifrån det som skrivits om det här.

Om man inte haft undervisning i ett ämne så skulle man tidigare ändå sätta ett betyg, men nu är lagstiftningen ändrad så att man inte behöver överföra tidigare betyg.

Juan Flores

juan.flores@dn.se

« Senast ändrad: 12 januari 2015, 12:48:59 PM av Alina »