Författare Ämne: Min son  (läst 3441 gånger)

Inger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Min son
« skrivet: 26 november 2003, 09:43:01 AM »
Hej!
Jag vet inte om det är här jag ska göra detta inlägg, men försöker i alla fall. Jag har berättat innan om hur min son blivit behandlad av soc.Jag är i stort behov av hjälp. Han blev ju anmäld för sexuellt övergrepp på en lika gammal tjej. ( båda var 14 år då ). 16 år idag. Tjejen går nu och säger att det inte är sant att han har gjort något övergrepp. Det har vi ju visst hela tiden, men det gick ju inte att rubba soc. på detta. Vad kan jag göra för att få rätsida på detta elände. Har hållit på länge nu, men kommer ingenstans, för att få rätsida på detta. Har varit i kontakt med advokater från trakten. De vill ej hjälpa mig att fria min son från detta. Han ska väl ändå inte behöva leva med detta.  Går det att fria honom. Han har fått lida psykiskt för detta nu i snart 2 år. Han mår jättedåligt. Snälla hjälp mig. Vart kan jag vända mig?
IJ.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
min son
« Svar #1 skrivet: 26 november 2003, 12:15:54 PM »
Du skriver att han var 14 år när detta inträffade och då var han väl inte straffmyndig och kunde därigenom inte få en normat rättegång. Tyvärr är det länsrätt och socialtjänst i detta fall som fattar besluten. Det du skulle han gjort i detta läge är att ha krävt ett normalrättegångsliknade förfarande som kallas för bevistalan. Detta används sällan och frågan är om du som mamma informerades om den möjligheten. Tyvärr tror jag att det är mycket vanligt att icke straffmyndiga personer klassas som kriminella av socialtjänsten utan att det finns tillräckliga bevis. Beviskraven i länsrätterna är lägre än i brottmål i tingsrätterna.
Det jag kan råda dig är att ta kontakt med en jurist och undersöka om det är möjligt att söka resning om myndigheterna missat att informera om möjligheten till bevistalan.

Anonymous

• Gäst
Min son
« Svar #2 skrivet: 26 november 2003, 12:43:26 PM »
Det enda vi kunde göra då var att bestrida anklagelserna. Men till ingen nytta. Jag har varit i kontakt med den rådman som fastställde beslutet och frågade om de inte ifrågasätter sig soc. beslut när vi bestred det. Han svarar att han förlitar sig på att det soc . skriver är riktigt. Jag talade om som det var att de tagit med uppgifter som de visste om att inte var riktiga. Och så frågade jag honom om de nu inte hade tagit med misstanke om andra brott hade du gått på soc. linje då också? Det ville han inte svara på. Har pratat med advokater ,jurister, men ingen vill ta i det. Inte här ifrån kristianstad. Jag vet ingen annan heller som skullle kunna tänka sig hjälpa mig. Vet du någon som jag kan ta kontakt med.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Min son
« Svar #3 skrivet: 26 november 2003, 18:42:36 PM »
Nej eftersom att det rör sig om brottmål så måste det nog vara en advokat som hjälper dig, du kan väl försöka att söka någon av kändisadvokaterna som brukar ta komplicerade ärenden, men det är dyrt och kostsamt. Jag har tyvärr inte tid att hjälpa dig dessutom är det några år sedan jag avslutade mina rättsvetenskaps studier så jag börjar att bli lite ringrostig eftersom att jag jobbar med ett helt annat arbete.