Författare Ämne: Pedofili i form av barnäktenskap är lagligt i Sverige  (läst 1208 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
Pedofili i form av barnäktenskap är lagligt i Sverige
« skrivet: 11 september 2013, 16:56:33 PM »
1.
2015-03-25
http://www.aftonbladet.se
”Kändes som ett slag i ansiktet”
Tv: Angelica Karlsson Text: Joachim Kerpner Angelica Karlsson
Prästen erkände att han haft sex med två ungdomar i församlingen och lämnade in prästkragen 2008. Nu har biskopen och domkapitlet beslutat att ge honom prästämbetet tillbaka.
– Det känns som ett slag i ansiktet, säger Lisa, som prästen hade samlag med när hon var 16 år.
Lisa väljer nu att framträda i Aftonbladet och berätta om hur den då
42-årige prästen manipulerade henne till ett sexuellt förhållande som
inleddes när hon var 15 år. Efter konfirmationen 2005 gick hon samma
höst med i en ungdomsgrupp som leddes av prästen.

Prästen har återigen förklarats behörig att utöva kyrkans vigningstjänst — av biskop Sven-Bernhard Fast och domkapitlet. Tre utredare och en tidigare stiftspsykolog har gjort en utredning där de kommit fram till att han nu kan anses lämplig som präst. Utredarna valde att inte prata med de berörda flickorna:
– Vi ville skydda dem från att riva upp gamla sår, säger biskop Fast
till Gotlands Allehanda.

En av de unga kvinnorna bakom polisanmälan hade kunnat ge utredarna
intressant information. Så sent som 2011 skickade mannen SMS och mail
till Lisa, som egentligen heter något annat:
– Han fortsatte att höra av sig i flera år efter 2008. Det slutade med
att min pappa fick ringa honom och säga till honom att sluta, berättar
hon.
Ändå slår biskopen — som vägrar prata med Aftonbladet — fast att
mannen återigen är lämplig som präst:
– Vi kan inte bara luta oss till händelser för sju år sedan utan vi
måste ta hänsyn till hur verkligheten ser ut i dag, säger Fast till
Gotlands Allehanda.

Församlingspedagogen Pia Toftenius försökte överklaga domkapitlets
beslut. Det var förgäves, eftersom bara den berörde prästen kan
överklaga sådana beslut, enligt kyrkoordningen. Toftenius är mycket
upprörd över att biskopen har jämfört att få tillbaka prästämbetet med
att få tillbaka sitt körkort:
– Det är helt makabert. Det här är sexuella övergrepp och inte någon
självförvållad fyllekörning eller fortkörning.
När Lisa upptäckte att en annan minderårig tjej också hade ett
förhållande med mannen valde de tillsammans att konfrontera prästen.
De berättade också vad som hade hänt för Lisas konfirmationspräst -
som kontaktade domprosten Mats Hermansson och dåvarande biskop Lennart Koskinen.
– När vi konfronterade prästen så erkände han direkt den sexuella
relationen med de två tjejerna, säger Mats Hermansson.
– Vi stängde av honom omedelbart, tog hans nycklar och mobiltelefon
och gjorde en polisanmälan.
Prästen bad själv om att få lämna prästämbetet och lämnade sedan Gotland.
Församlingspedagogen Pia Toftenius berättar att tjejerna inte var de
enda som utsattes för prästen, som hon beskriver som karismatisk:

Polisanmälan om sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning
lades ner efter mindre än två veckor, med noteringen att "det saknas
anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats".
Varken polishandläggaren Susanne Bråth eller dåvarande kammaråklagaren
Sara Lindqvist minns i dag fallet.

Lisa är upprörd över hur Visby stift hanterade händelsen 2008, men
framförallt över hanteringen i dag:
– Det känns som att biskopen har slagit mig i ansiktet. Allt det vi
gick igenom, som jag tog mod till mig när jag var 17 år gammal och
berättade om, min hemligaste hemlighet, som jag inte ens hade tagit
upp med mina föräldrar.
Församlingspedagogen Pia Toftenius beskriver hanteringen 2008:
- Man tystade ner allt, med hänsyn till flickorna och den här prästen
och hans familj. Det blev en liten notis där det stod att prästen på
egen begäran lämnat sitt ämbete.
Aftonbladet har vid flera tillfällen utan framgång sökt biskop Sven-Bernhard Fast.

Aftonbladet kan avslöja att mannen vid flera tillfällen mellan år
2008 och 2015 har utgett sig för att vara präst. Han jobbar i dag för
en hjälporganisation som bland annat riktar sig till våldsutsatta
kvinnor. På ett foto från år 2010 som publicerats på en blogg som tillhör en församling i Svenska kyrkan poserar mannen i prästskjorta, vilket inte är tillåtet om man lämnat sitt ämbete. Prästen säger till Aftonbladet:
– Jag befinner mig på BB, jag kan inte prata med dig just nu.
Eftersom du själv ringer upp kan du säkert prata. Vad är det som gör
dig lämplig att åter bli präst?
-Hejdå.

2.
2014-11-25
Åsa frystes ut efter larm om sexofredanden

Publicerad i dag 06:00

”Jag ses som en svikare som berättar att vi har problem”, säger Åsa Mårdberg som inte höll tyst när hon upptäckte att unga flickor ofredades. Foto: Britt Mattsson
En vuxen ungdomsledare ­ofredade flera minderåriga flickor i prästen Åsa Mårdbergs församling.
Trots att hans beteende varit känt i flera år fick hon inte veta något.
När hon kritiserade sin chef blev hon utfryst och utköpt.

I sms:en till de 13-åriga flickorna frågade den dubbelt så gamla ungdomsledaren vad de hade för underkläder och hur de gillade att ha sex.

Flickorna fick han kontakt med genom kyrkans ungdomsgrupp. Prästen Åsa Mårdberg var ansvarig för konfirmanderna men anade ­inget förrän en fadder i ungdomsgruppen slog larm.

– När vi började fråga runt ledde det till att elva flickor anmälde honom för sexuellt ofredande. Det var en chock, jag hade jobbat nära honom i flera år, säger Åsa Mårdberg.

Fyra av fallen gick till domstol. I  förhören försökte mannen förklara att sms om flickornas underkläder i själva verket berodde på ett intresse för mode.

Rätten tyckte inte att hans förklaringar var trovärdiga och han dömdes till dagsböter för två fall av sexuellt ofredande.

En av de drabbade flickorna var nära anhörig till prästen Åsa Mårdberg. När hon fick veta att mannens beteende var känt av kyrkan sedan tidigare blev hon förbannad.

– Flera år tidigare hade han berättat för en kollega att han hade det här beteendet och att han gjort det förut. Men han fick ändå vara kvar och vi andra fick inte veta något.

Hon kritiserade församlingens chef, kyrkoherden, för att ha lagt locket på.

Ungdomsledaren tvingades sluta, men när domen föll arbetade han redan i en ny församling som inte kände till hans bakgrund.

– Det finns ondska även i kyrkan, men man vill inte förstöra kyrkans anseende. Det är därför jag ses som en svikare som berättar att vi har problem, säger Åsa Mårdberg.

Hennes kritik mot kyrkoherden ledde till en uppslitande konflikt. Under utredningens gång var hon hemma med stöd av facket. Men från kyrkan fick hon höra att hon arbetsvägrade.

– Jag var en anställd som fått veta att brott begåtts mot en nära anhörig. Men ingen hörde av sig och frågade hur det var, säger Åsa Mårdberg.

Stämningen på jobbet blev till sist ohållbar och facket krävde avgångsvederlag för att hon skulle sluta, vilket hon sedan fick.

Åsa Mårdberg ville fortsätta som präst, men plötsligt ville ingen ha henne. Hon kallades inte längre till intervjuer utan fick arbeta ett år i   skolan innan hon genom sin pappa, också präst, fick en ingång på församlingen där hon är i dag.

– Vi måste spräcka idén att allt ska skötas inom kyrkans väggar. I  dag är det en liten ankdamm med alldeles för stora risker, säger hon.

Kyrkoherden i församlingen säger i dag att hon är självkritisk till hur hon hanterade situationen.

– När jag först fick höra att ungdomsledaren sökt upp flickor i församlingen förstod jag inte allvaret. Vi såg det som en kille som behövde hjälp. Jag borde nog ha berättat om det för prästen. Men jag kunde inte ana att det var så utbrett, säger kyrko­herden.

Hon beklagar konflikten med sin kollega.

– Det blev väldigt infekterat. Kanske borde jag som chef kontaktat henne efter att hon slutade, men jag bedömde att andra tog det ansvaret, säger hon.

Mikael Delin

mikael.delin@dn.se

Josefin Sköld

josefin.skold@dn.se

3.
2014-06-27
Pedofilskandalernas statligt subventionerad sexmyndighet RFSL ska få ännu fler statliga uppdrag angående skolor och dagisar.

© Ragnar Jensen
Fredrik Reinfeldt (M).
Nu kräver Moderaterna mer HBTQ på dagis
Publicerad 26 juni 2014 kl 18.58
INRIKES.Sverige måste anpassas bättre efter personer med sexuella avvikelser. Det kräver Nya Moderaterna, som idag presenterade sitt skattefinansierade så kallade HBTQ-lyft.

Gilla artikeln på Facebook

Dela och skriv ut
Share on email Share on print Share on twitter More Sharing Services
7
Storsatsningen innebär bland annat att alla kommuner och landsting i Sverige ska införa "HBTQ-handlingsplaner". Samtliga anställda ska dessutom ha en "grundläggande HBTQ-kompetens".

Ett än mer kontroversiellt krav från partiet är en "ökad HBT-certifiering av förskolor och skolor". Den skattefinansierade certifieringen ska genomföras av den kulturmarxistiska organisationen RFSL, känd för sina pedofilskandaler.

– Vi har haft vår komma ut-process när vi blev Nya Moderaterna. I och med Fredrik Reinfeldt som partiledare har vi tagit väldigt stora steg på området, till att idag faktiskt bli ett av Sveriges mest HBTQ-vänliga parti, sade Olof Lavesson, som är Moderaternas talesperson i HBTQ-frågor, i samband med dagens presskonferens med partisekreterare Kent Persson.

I maj krävde Lavesson att samtliga svenska kommuner skulle HBT-certifiera sina äldreboenden.

– För mig handlar det egentligen om grundläggande moderat ideologi, förklarade han för SR.

3.
2014-06-16
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article18594965.ab
Helt omdömeslöst att vilja tillåta incest

Samlag mellan syskon, det vill säga incest eller ”blodskam” som det hette förr, har varit ett av de livligaste debattämnena på Facebook de senaste veckorna. Bakgrunden är ett uttalande år 2010 av den socialdemokratiska riksdagskvinnan Monica Green från Skaraborg. Ett syskonpar i 20-årsåldern i Kalmar hade åtalats för att ha haft sex med varandra och riskerade att dömas till ett års fängelse. Monica Green menade att det borde ­vara tillåtet för vem som helst, även syskon, att ha sex med varandra och att incest borde avkriminaliseras. I dag är synen på sex tillåtande och liberal i vårt land. Monica Green menade att förbudet mot incest hade överlevt sig självt. Visserligen var hon medveten om att det fanns vissa genetiska risker för barnet, om samlag mellan syskon ledde till graviditet. Men i dag kan man enligt Green lätt ha sex utan att bli gravid.

Incestförbud finns över hela världen och anses vara det ”enda universella tabut”. Ända sen medeltiden har sex inom familjen fördömts på de flesta håll, även om det i dag finns länder som har lättat på incestförbudet. I Sverige är det till exempel tillåtet för kusiner att gifta sig och få barn, även om jag själv tycker att det är tveksamt.

Om vi i Sverige just nu debatterar incest, så är det inget mot vad danskarna har gjort det senaste året. För drygt ett år sen förslog det danska riksdagspartiet Enhedslistan, som samlar vänstersympatisörer och miljö­vänner, att sex mellan syskon borde tillåtas. Denna debatt uppstod sen ett danskt syskonpar åtalats för att ha haft sex med varandra, alltså en direkt parallell till det svenska fallet.

Visst har synen på sex och vilka som har rätt att ha sex med varandra ­genomgått en revolution. För oss svenskar är homosex helt accepterat, liksom homoäktenskap. Men ­incest är något annat och mycket ­allvarligare.

Många ser incest som en moralisk fråga. Enligt min mening finns det betydligt starkare skäl att förbjuda incest. Orsaken till att incest fördömts under årtusenden är de genetiska skador ett barn som avlats av två syskon med exakt samma genuppsättning kan få. Fostret ärver samma (ibland dåliga) anlag från ­både mor och far. Det kan leda till ­defekter och allvarliga sjukdomar hos barnet. Incest degenerar.

Har ni tänkt på att vi de senaste åren ständigt diskuterat inaveln inom den svenska vargstammen. Inaveln är enligt experterna det största hotet mot en frisk och livskraftig vargstam. Därför måste inavlade och sjuka djur skjutas bort för att ge plats åt friska djur, som ska vara avlade av föräldrar utan blodsband. Detta gäller alla däggdjur, alltså även människan.

Därför frågar jag mig hur en er­faren rikspolitiker som Monica Green kan uttala sig så om­dömeslöst om syskonkärlek. Hon har visserligen ångrat vad hon sagt. Men ska verkligen Monica Green representera väljarna i Skaraborg i det kommande valet?
.

 Elisabet Höglund

4.
2013

http://www.www.expressen.nyheter.nu-kan-barnaktenskap-bli-olagliga-i-sverige

Nu kan barnäktenskap bli olagliga i Sverige

Barngiftermål kan bli olagligt

•Enligt tvångs- och barnäktenskapsbetänkandet som presenterades i maj förra året föreslås bland annat att:
•Brottet "barnäktenskapsbrott" införs i svensk lag.
•Den som förmår, tar initiativ till, eller anordnar ett barnäktenskap kan dömas till böter eller fängelse i högst två år.
•Även informella äktenskap, alltså "en förbindelse som är att jämföra med äktenskap" är att ses som barnäktenskapsbrott.
•Ett barn som gifter sig med ett annat barn, eller om åldersskillnaden dem emellan är liten, ska däremot inte begå ett brott.

Källa: SOU 2012:35 (TT).

Ansökningar om barnäktenskap

Det är möjligt att ansöka till länsstyrelsen om att få dispens och ingå äktenskap trots att man är yngre än 18.
För att godkännas krävs en utredning av kommunens socialtjänst, ett godkännande av socialnämnd och att särkilda skäl och de underåriga har en mognad som minst en 18-åring.

År, Antal ansökningar, Antal beviljade
2008, 14, 4
2009, 26, 2
2010, 30, 1
2011, 24, 2
2012, 24, 0*

*En ansökan har ännu inte behandlats.
I en del fall har ansökningar också dragits tillbaka.
Källa: Länsstyrelserna. (TT)
.

STOCKHOLM. Under 2012 beviljades inte en enda dispens för personer under 18 år att gifta sig. Och snart kan så kallade barnäktenskap bli olagliga.

I dag är det möjligt för länsstyrelserna i landet att låta personer under 18 år att bevilja dispens för äktenskap.

Men av de 24 ansökningarna som kom in till landets länsstyrelser under 2012 har ingen beviljats dispens, visar en genomgång som TT gjort.

Och året dessförinnan beviljades två av 24 ansökningar, en i Gävleborg och en i Norrbotten.

Stockholm är det län där flest ansökningar görs. Trots det har ingen beviljats sedan 2008.

– De flesta uppger för det första att de är kära, sedan framkommer det ofta att man är gravid och vill vara gift innan barnet föds. I vissa fall hänvisar man till kulturella skäl. Det kan vara olika religiösa skäl, både inom kristendom och islam, säger Mari Holopainen på tillståndsenheten.

Kriminaliseras

Förra året presenterade regeringens utredare Göran Lambertz en rapport om barn- och tvångsäktenskap. Där föreslås att dispensmöjligheten tas bort och att barnäktenskap också kriminaliseras.

Regeringen överväger utifrån utredningen att lägga fram en proposition om lagstiftning innan nästa val.
.
 Av TT
 expressen@expressen.se  
« Senast ändrad: 25 mars 2015, 10:49:42 AM av Alina »