Författare Ämne: Pedofila svenska pensionärer  (läst 1652 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
Pedofila svenska pensionärer
« skrivet: 03 september 2013, 13:38:22 PM »
1.
2015-09-27
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21484153.ab
INRIKES
mindre än 2 tim sedan
Hotade barn med luftgevär
BROTT. En man i 50-årsåldern greps på lördagskvällen av polis sedan han hotat och eventuellt också skjutit mot en grupp barn med ett luftgevär. Enligt polisen ska mannen som bor i ett bostadsområde i Borås irriterat sig på barnens ljudliga lek nere på gården.
Vid en husrannsakan i samband med gripandet beslagtogs två stycken luftvapen. Mannen har nu anhållits, misstänkt för olaga hot mot grupp.
Inget av barnen ska ha skadats fysiskt vid incidenten.
TT

2.
2015-05-07
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/pedofilen-fick-fortsatta-overgreppen-i-vantan-pa-polisen/
Pedofilen fick fortsätta övergreppen i väntan på polisen

Bokmärk artikel Uppdaterad i dag 11:24. Publicerad i dag 08:43
Flera personer bevittnade den 75-årige mannens övergrepp på tre barn vid en speedwaytävling och ringde polisen – men fick beskedet att inte ingripa mot mannen, enligt Sveriges Radio.

Annons:

I domen som kom på onsdagen framgår det att tre pojkar 3, 7 och 8 år gamla, utnyttjades sexuellt till och från under uppemot en timmes tid av en funktionär vid en speedwaytävling i somras.

Pojkarna berättar för domstolen om att mannen tog på deras könsorgan och att det gjorde ont. De vittnar också om att händelserna lett till sömnsvårigheter, rädsla, och en av pojkarna har också fått gå till BUP, Barn- och ungdomspsykiatrin.

Övergreppen bevittnades av flera personer, som inte ingrep.

Nu har vittnen berättat för SR om vad som hände.

Vittnena såg hur mannen hade pojkarna i knäet, och handen innanför byxorna på dem.

- När vi upptäckte det kontaktade vi polisen. Då sa de: Håll koll på honom så att han inte försvinner. Ingrip inte. Gör ingenting själva, säger ett av vittnena.

Eftersom det inte fanns någon polisbil i närheten tog det lång tid innan polisen kunde gripa honom.

Enligt Västra Götalandspolisen kom larmet vid 17.37 och polispatrullen var framme 18.35.

Mannen höll inte pojkarna med tvång, utan de kom och gick, och att det var lite svårt att se vad han gjorde, enligt vittnena.

Det bidrog också till att man inte ingrep.

– Man tror att det är en farfar eller en morfar som kliar barnen för att de har eksem eller någonting. Gamla pensionärer tror man ju inte om sådant här, säger vittnet till SR.

Den som först misstänkte att allt inte stod rätt till var en förskollärare. Hon säger till DN att själva övergreppen gick väldigt fort. Mannen skötte grinden vid starterna, och sprang upp och ned hela tiden och det var barn omkring honom som han tog upp i knäet mellan varven.

– Jag såg direkt att något var fel och gick till två andra i publiken och frågade, och de reagerade också och sa att vi måste ringa polisen och så gjorde jag det.

Det första samtalet svarade polisen inte på. Sedan visade det sig att det inte fanns någon bil i närheten, så de skulle skicka en från Karlstad.

Polisen sa till henne att hon skulle försöka ta bilder för att få bevis på det som hände.

– Jag satt ganska nära och kunde ta bilder och filma när pojkarna kom tillbaka, utan att mannen såg det.

Vad tycker du om att ni inte ingrep?

– Hade det blivit något mer sedan efter att jag fått bevisen, då skulle jag ha ingripit direkt. Det var en gammal man som vi enkelt hade övermannat. Det som var jobbigt sedan var den långa väntan på polisen, jag hade lite panik för att mannen skulle försvinna, säger hon.

Enligt förskolläraren var barnen uppe 2-3 gånger i knäet på mannen, men korta stunder.

Barnens advokat Thomas Berner säger att han har förståelse för vittnenas agerande. Det var en avvägning för att säkra bevisningen.

Men är det rimligt att låta övergreppen fortgå?

– Situationen var något speciell, jag har förståelse för vittnena och hur man tacklade det hela. Det fortgick inte hela tiden, det var i intervaller. I övrigt har jag ingenting att kommentera, eftersom det är sekretess på delar av målet, säger han.

Det var kriminalkommissarie Sten Rune Timmersjö som blev inkopplad för att utreda fallet. Då var mannen gripen och satt på polishuset.

– För mig låter det orimligt att göra så där, om man ser någonting så ska man naturligtvis ingripa och stoppa det som händer och inte samla bevis. Det är möjligt att någon polis sagt åt dem att göra det, men det låter inte som ett sätt som jag skulle ha arbetat på.

Mannen dömdes på onsdagen till skyddstillsyn, och ska genomgå ett behandlingsprogram för sexualbrottsdömda. Han ska också betala 25.000 respektive 15.000 kronor till pojkarna för kränkningen.

Målet gällde tre pojkar men i ett av fallen tyckte inte rätten att bevisningen höll.

Juan Flores
juan.flores@dn.se

3.
2014-11-13
Präst häktad för våldtäkt mot barn
Kyrkoherden: "Han är väldigt omtyckt"
En man som arbetar som präst i Uppsala har häktats misstänkt för våldtäkt mot barn.
– Det kom som en chock, säger kyrkoherden i mannens församling.
    Dela   
    Tweeta

Mannen misstänks för våldtäkt mot barn mellan september 2013 och mars i år. Brottet ska begåtts i Uppsala län eller på "annan/okänd" plats i Sverige, enligt häktningsframställan.
Prästen häktas på sannolika skäl, som är den högre misstankegraden. Under häktningsförhandlingen erkände mannen att han gjort sig skyldig till sexuellt utnyttjande av barn, rapporterar UNT. Men han motsätter sig att brottet rubriceras som våldtäkt mot barn.
"Är väldigt omtyckt"
Kyrkoherden i församlingen där mannen arbetar säger till Aftonbladet att beskedet om häktningen kom som en chock.
– Jag vet ingenting om det här, jag fick nyss reda på det. Jag har ingen susning om någonting förutom att han är häktad.
Han fortsätter:
– Jag kan inte säga något om misstankarna. Det här kom som en chock. Han är väldigt omtyckt här.
Vad kommer du vidta för åtgärder nu?
– Först ska jag försöka få tag i hans avokat. Sedan måste jag ta hand om hans familj.
Kyrkoherden uppger att familjen, som inte visste något om vad som hänt, är väldigt uppriven.
Åklagaren förtegen
Det är kammaråklagare Emma Häggström som leder förundersökningen mot mannen. Hon är förtegen om ärendet.
– Vi är i inledningsskedet i utredningen, och vi måste komma vidare innan vi kan släppa mer information, säger hon.
Omfattar misstankarna mot mannen flera fall av våldtäkt?
– Jag kan inte kommentera det eller ge några andra detaljer mer än brottstiden som finns angiven i häktningsframställan.
Åtal mot mannen ska vara väckt senast den 27 november.
 Gustaf Eriksson
13 november 2014  14:22

4.
2013-09-03

http://www.expressen.se/kvp/pensionar-forsokte-kopa-sex-av-barn/
Pensionär försökte köpa sex av barn

En 67-årig man är gripen misstänkt för att ha försökt köpa sex av en tolvårig flicka i Arlöv.

Mannen greps kort efter ofredandet.

–Det var flickan själv som larmade, säger Calle Persson, informatör vid Skånepolisens kommunikationscentral.

Händelsen inträffade några minuter efter klockan 11 på tisdagen på Sockerbitstorget i Arlöv. Enligt den tolvåriga flickan tog den 67-årige mannen kontakt med henne utomhus.

–De är obekanta för varandra tidigare och enligt flickans uppgifter erbjöd han henne pengar för sexuella tjänster, säger Calle Persson.

Flickan larmade själv

Flickan lyckades klara sig ur den obehagliga situationen och kunde själv larma polisen, som tog händelsen på stort allvar. Tre patruller dirigerades till platsen och inom bara några minuter var mannen gripen.

–Vi fick ett bra signalement och han var kvar i anslutning till platsen, säger Persson.

Den 67-årige mannen fördes till polishuset i Malmö. Han var vid 12.30-tiden ännu ej förhörd.

Sparsamma uppgifter

Polisen vill därför inte lämna några detaljer kring sexköpet han misstänks ha velat genomföra.

–Vi vill inte säga för mycket än eftersom det är så tidigt i utredningen.

Det finns heller inga uppgifter kring om mannen tidigare är känd för liknande händelser eller annan brottslighet.
.
Av Magnus Andersson Av Magnus Andersson
 magnus.andersson@kvp.se  
« Senast ändrad: 27 september 2015, 20:02:50 PM av Alina »