Författare Ämne: Sveriges skolelever mobbar &nollar offer,därför att skolpersonal är med på det  (läst 1312 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2014-11-28
http://www.expressen.se/kvallsposten/pojke-tappades-bort-av-forskolepersonal/
Pojke tappades bort av förskolepersonal
LUND. En förskoleelev lämnades kvar efter en utflykt till tekniska museet i Malmö. Nu har barnets förälder anmält förskolan till Skolinspektionen.
– Vad som händer när vi inte är närvarande kan vi inte veta. Jag känner en direkt oro över att lämna mitt barn på förskolan men har inget val då både jag och min sambo jobbar, skriver föräldern i sin anmälan.
Dela
Tweeta
Mejla
Annons:

En förskola i Lunds kommun har blivit anmäld till Skolinspektionen, som nu utreder saken. Enligt förälderns anmälan ska personalen vid flertalet tillfällen ha slarvat med tillsynen av dennes barn under höstterminen i år.
"En busschaufför är ingen pedagog"
Föräldern uppmärksammar olika incidenter som tagit plats under hösten. Under en utflykt till tekniska museet i Malmö ska förälderns son ha lämnats kvar, för att senare hittats av en äldre dam som kontaktat förskolan. Förskolan ska då ha skickat sin busschaufför för att hämta upp barnet, något som föräldern är starkt missnöjd med.
– En busschaufför är ingen pedagog, och heller inte någon person som ska eller bör ha ansvaret för barnen, skriver föräldern i sin anmälan.
Ska ha lämnats i regnet
Under en annan incident som föräldern nämner ska sonen ha lämnat ute i regnet under en höstdag. Sonen ska inte ha kunnat öppna grinden in till förskolan och upptäckts först när en förbipasserande förälder sett att alla andra barnen redan hade gått in.
Föräldern klargör i sin anmälan att hen känner direkt oro över att lämna sitt barn på förskolan, men har inget val på grund av att både hen och sambon jobbar.
I dagsläget väntar Skolinspektionen på ett yttrande från Lunds kommun angående fallet. Tillsammans med förälderns uppgifter kommer Skolinspektionen sedan komma fram till ett beslut.
Utredning pågår
Personalen på förskolan hänvisar till förskolechefen Agneta Lindh-Nilson, som inte vill uttala sig om fallet innan utredningen har slutförts.
– Det är inget jag vill yttra mig om. Just nu pågår det en utredning, ni får återkomma i efterhand, säger Agneta Lindh-Nilson
Av Etezaz Yousuf
Publicerad 28 nov 2014 13:41
Dela
5
Tweeta
2

2.
2013-08-29

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article17655.ab

Lundsbergs rektor sanktionerade nollning – får sparken

I lördags anmäldes misshandel på Lundsberg till polisen.

Samtidigt var rektor Staffan Hörnberg på ripjakt.

Nu får han sparken.

– Han har godkänt en nollning som är förbjuden, säger Ulf Rehnmark i Lundsbergs styrelse.

På onsdagskvällen meddelade Lundsbergs styrelse att rektor Staffan Hörnberg fått sparken.

Hela styrelsen har samtidigt ställt sina platser till förfogande.

– Vi har gjort en första analys av skolinspektionens beslut där det står beskrivet att rektor har godkänt nollning som är förbjuden, säger Ulf Rehnmark.

Styrelsen har också gjort en egen snabbutredning där Staffan Hörnberg medgett att han godkänt nollning.

– Sen var det kanske inte den aktivitet med strykjärn som han godkände, men likt förbaskat ett moment med nollning, och det räckte för oss för att entlediga honom, säger Ulf Rehnmark.

Den nollningsrit som skolan och rektor ska ha godkänt kallas för "Ubåten" och går ut på att eleven lägger sig på rygg med ett rör i munnen.

Därefter häller en av de äldre eleverna vatten i röret.

Har han gett en förklaring till varför han godkänt nollning?

– Ja, men det kan jag inte gå in på, säger Ulf Rehnmark.

Nöjd med rektorn

Staffan Hörnberg har varit rektor för Lundsberg i snart tio år.

Enligt Ulf Rehnmark har styrelsen tidigare varit nöjd med honom.

– Vi tycker att han har gjort ett bra jobb som rektor, säger Ulf Rehnmark

Har styrelsen känt till att det förekommit nollningsriter?

– Nej, inte under mina två år har jag någonsin hört talas om att det förekommit nollning vid några tillfällen.

Lundsbergs framtid är nu högst oviss.

Men enligt Ulf Rehnmark har man inte några planer på att lägga ner verksamheten

– Nej det ser vi inte att vi kommer att göra. Vi har ställt våra platser till förfogande. Vi ser det som ett misslyckande att vi har kommit dit att skolan stängs.

Hur ska ni komma tillrätta med problemen?

– Svårt att säga. Vi tyckte att vi var i mål. Därför är det kanske bra att få in nya krafter som tittar på det här med nya ögon.

Aftonbladet har inte lyckats nå Staffan Hörnberg för en kommentar efter beskedet att han fått sparken.

Rektor på ripjakt

Lundsbergs rektor Staffan Hörnberg ville i flera dagar inte kommentera skandalen som fått Skolinspektionen att stänga riksinternatet.

Trots många påringningar har han inte velat prata med Aftonbladet, men nu kastas nytt ljus över vad rektorn haft för sig de senaste dagarna:

Han har varit på ripjakt.

– Han kom upp på fredagen och sedan flögs han till en fjälltopp, säger en källa med insyn i ripjakten.

Uppe på fjället ska Hörnberg haft en stuga som bas när han jagat ripor.

Vd:n för företaget som stått för transporten bekräftar källans uppgifter.

– Vi har flugit honom, men han har ordnat stugan själv, säger vd:n.

Ulf Rehnmark, styrelseledamot på Lundsberg, berättade tidigare för Aftonbladet att Staffan Hörnberg fått information om den misstänkta grova misshandeln under helgen, men inte förrän i tisdags åkte rektorn tillbaka.

– De ringde på morgonen och ville ändra bokningen och åka en dag tidigare, säger vd:n till Aftonbladet.

Beskrev nollning som ”bagatell”

Enligt Aftonbladets källa ska Staffan Hörnberg inte ha varit nöjd över att behöva åka hem i förtid.

– Han tyckte det verkade onödigt att åka hem en dag tidigare för en sådan ”bagatell”, säger källan.

Att det dröjde flera dagar innan Staffan Hörnberg infann sig på skolan är oacceptabelt, enligt Lundsbergs styrelse.

– Jag vet att han har befunnit sig i fjällvärlden och inte har haft täckning på sin mobiltelefon vilket jag tycker är helt otillfredsställande. Åtminstone måste man ha det någon gång per dag så att man är nåbar. Det är inte acceptabelt, säger styrelseledamoten Ulf Rehnmark.

Staffan Hörnberg mötte slutligen pressen under onsdagkvällen utanför Lundsbergs skola.

– Jag var på semester och hade tyvärr ingen mobiltäckning. När jag lämnade kändes det bra. Jag fick inte meddelanden förrän jag kom till en by där det finns en stor mobilmast, säger han om varför det dröjt.
– Då förstod jag att något allvarligt hade inträffat, fortsätter han.

Han nekar till att han skulle beskrivit händelsen som en bagatell och vill inte uttala sig om Skolinspektionens beslut.
Victor Stenquist  
 Martin Ekelund  
 Oskar Forsberg  
  Patrik Ekström  

Mest läst idag

Många ville köpa sex av ”Emma, 14”
14-åriga "Emma" ville sälja sex. På bara en vecka…

Lundsbergseleverna: ”Vi känner oss kränkta”

Piskades med ett läderbälte

PLUS  Två elever brännskadades i helgen under en "nollning" på internatskolan Lundsberg. Våldsskandalen är…

Stängningen av Lundsberg kan leda till något gott

 Tack och adjö, Lundsberg. Morsning och goodbye…

Jan Björklund: "Ingen ska behöva vara rädd för att gå till skolan"

TV+TEXT Utbildningsminister Jan Björklund står helt bakom Skolinspektionens beslut att stänga Lundsberg. – Ingen ska behöva vara rädd…

18-åring misstänkt för Lundsbergmisshandel

 En 18-åring har delgivits misstanke för inblandning…

Lundsbergselever ”gråter och skriker”

 Eleverna på Lundsberg är i chocktillstånd. – Det är gråt och skrik och de ringer febrilt i sina mobiler…

Skolinspektionen stänger Lundsberg

TV+TEXT Skolinspektionen stänger Lundsberg. Efter en granskning har de beslutat om tillfälligt…
Alliansen splittrad om Lundsberg

 Utbildningsminister Jan Björklund vill dra in riksinternatens frikostiga statsbidrag och får starkt stöd av oppositionen. Hans…

Elever på Lundsberg stängs inte av

 STOCKHOLM/STORFORS. Två pojkar ska under helgen ha hållits fast och bränts på ryggen med ett hett strykjärn…

Grova misshandeln ”ett pojkstreck”

TV+TEXT STOCKHOLM/STORFORS. Två pojkar ska under helgen fått ögonbindel, hållits fast och bränts på ryggen…

Guillou: Lägg ner Lundsberg, Björklund

 Ännu en våldsskandal skakar Lundsberg. Nu uppmanar Jan Guillou utbildningsministern att lägga ner…

Skolinspektionen om Lundsberg: "Högst allvarligt "

 Lundsberg hade precis lovat skolinspektionen att alla åtgärder vidtagits för att elever inte skulle utsättas för kränkande…
Har de misslyckats - eller är de bara inkompetenta?

 En av styrelseledamöterna för prestigeskolan…
’Vi blev slagna hela tiden’

 Kamratfostran, våld och en kränkande kultur som sitter i väggarna. Den tidigare eleven Dan känner igen sig i…

Polisen struntar i brott på Lundsberg

TV+TEXT När Lundsberg till slut anmäler en misshandel på internatskolan — då struntar polisen i att utreda den. Det avslöjar SVT:s…

Lundsberg polisanmäls för pennalism

 Anrika internatskolan Lundsberg "kamratuppfostran" ska nu utredas av polisen – som misshandel och olaga hot.

Fem internatelever misstänks för grov misshandel

Elever kränks fortfarande på Lundsberg

 Trots kritik från skolinspektionen fortsätter elever att kränkas på Lundsbergs skola. För att inskärpa kravet…

Nya övergrepp på elitskolan

 Övergreppen som sker i det tysta på elitskolan Lundsberg framstår som allt grövre. Aftonbladet kan nu avslöja…

Miljöpartiet: Stäng riksinternaten

 Miljöpartiet kräver nu att de skandalomsusade riksintenaten stängs. Enligt partiet så har rapporterna om…

Björklund måste stänga Lundsberg

 24 oktober 2012. Lundsberg.

Guillou: Självklart har det här hänt

 Den 17-åriga eleven misshandlades av fem äldre skolkamrater på internatskolan i Sigtuna. Enligt honom var det…
« Senast ändrad: 28 november 2014, 14:42:41 PM av Alina »