Författare Ämne: Skolrektorer/skolpersonal samarbetar med mobbande eleverna.Inicierar mobbning  (läst 2899 gćnger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1. 2014-10-15
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/skadestand-for-igentejpad-barnmun/
SkadestÄnd för igentejpad barnmun

Publicerad i dag 18:07

Marks kommun döms att betala skadestÄnd pÄ 5.000 kronor till ett barn efter en hÀndelse för tvÄ Är sedan dÄ flera barn pÄ en förskola fick sina munnar igentejpade av en förskollÀrare.

– Vi har medgett skuld hela tiden sĂ„ detta Ă€r helt i sin ordning. Vi har sagt att vi medger att det var en krĂ€nkning, sĂ€ger Dennis Reinhold, chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Mark.

Barn- och elevombudet vid Skolinspektionen krÀvde skadestÄnd pÄ 30.000 kronor, men BorÄs tingsrÀtt gick pÄ kommunens linje och slog fast beloppet 5.000 kronor.

FörskollÀraren fick efter hÀndelsen en skriftlig varning av arbetsgivaren.

TT

Dela   

2.2013
Lundsbergseleverna: ”Vi kĂ€nner oss krĂ€nkta”

STORFORS. Eleverna pÄ Lundsberg Àr chockade efter att de nÄtts av Skolinspektionens besked.

MÄnga grÄter öppet.

– Det Ă€r orĂ€ttvist att Lundsberg drabbas sĂ„ hĂ„rt, sĂ€ger eleven Beata Ekman, 17.

Efter att ha hÄllit sig undan Ànda sedan i helgen öppnar internatskolans rektor Staffan Hörnberg dörren och stiger ut mot det stora pressuppbÄdet som samlats pÄ skolgÄrd­en.

Knappt tvÄ timmar senare ska det offentliggöras att han fÄtt sparken och att skolans styrelse stÀller sina platser till förfogande.

”En bagatell”

Det Àr inget han tar upp pÄ trappan framför journalisterna.

– Jag Ă€r trygg i det jag gör, svarar han pĂ„ frĂ„gan om han kommer att avgĂ„.

GĂ„ng pĂ„ gĂ„ng förklarar han varför Skolinspektionens beslut Ă€r ”orimligt”.

– Det Ă€r en kollektiv bestraffning. Nu har eleverna ju ingenstans att gĂ„ i skolan, sĂ€ger han.

Enligt uppgift till Aftonbladet kallade han helgens misshandel för en ”bagatell”. NĂ„got han sjĂ€lv dementerar. I stĂ€llet hĂ€vdar han att han inte hade nĂ„gon mobiltĂ€ckning.

Det var dÀrför det tog sÄ lÄng tid för honom att reagera.

– Jag fick inte meddelanden förrĂ€n jag kom till en by dĂ€r det finns en stor mobilmast. DĂ„ förstod jag att nĂ„got allvarligt hade intrĂ€ffat.

Meddelar sin avgÄng

Staffan Hörnberg berÀttar att han kallat alla elever till ett möte klockan halv nio i kyrkan för att informera om situationen.

Det Àr i samband med det mötet han ska meddela sin avgÄng.

ElevrÄdet skrev i gÄr i ett pressmeddelande:

”Lundsberg Ă€r vĂ„rt hem och nu kĂ€nner vi oss hemlösa. Vart ska vi ta vĂ€gen?”

Nedför backen frÄn elevhemmen kommer först pojkarna i samlad tropp. De Àr i klÀdda gröna kavajer och gÄr i takt.

”KĂ€nner oss krĂ€nkta”

Flickorna kommer frĂ„n ett annat hĂ„ll – Ă€ven de klĂ€dda i gröna kavajer.

– En incident ska inte förstöra för oss alla. Vi kĂ€nner oss krĂ€nkta av media, sĂ€ger eleven Beata Ekman, 17.

– Om en bit Ă€r Ă€cklig ska man inte slĂ€nga hela kakan.

Som en minnesstund

Hon berÀttar att hon googlat andra skolor som ocksÄ varit i blÄsvÀder.

– Det Ă€r orĂ€ttvist att Lundsberg drabbas sĂ„ hĂ„rt.

En timme senare Àr mötet i kyrkan slut. Elevgrupperna Àr nu mer splittrade och oorganiserade. MÄnga hÄller om varandra och grÄter.

– Det var ett avsked. Det var som en minnesstund, sĂ€ger Beata Ekman.

Hon har svÄrt att hÄlla tÄrarna tillbaka och berÀttar att de Àr flera som ska stanna kvar över helgen för att protestera mot beslutet.

– VĂ„r rektor har gjort sĂ„ mycket för skolan, sĂ€ger hon innan hon gĂ„r i vĂ€g mot sin bostad.
 Oskar Forsberg  

« Senast ändrad: 16 oktober 2014, 20:30:54 PM av Alina »