Författare Ämne: Tingsrätt frikänner pedofil kommunanställd("fosterfamiljens far")trots DNA-bevis  (läst 2827 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
2013-08-27

http://www.expressen.se/nyheter/valdtaktsmisstankt-frikand-trots-dna/

Våldtäktsmisstänkt frikänd trots DNA

Den 16-åriga flickan anmälde att hon våldtagits av sin fosterpappa.

Hennes berättelse styrktes bland annat av att mannens sperma fanns inuti henne.

Ändå ansåg tingsrätten att beviset inte räckte - och friade mannen.

Nu berättar hon för TV4 om känslorna efter domen:

– De lyssnade inte på vad jag sa. De trodde på honom i stället, säger "Anna" till TV4.

Det var i mars som den friande domen mot fosterhemspappan föll. Den 16-åriga flickan hade bott där en tid, när hon anmälde att hon våldtagits av mannen, i slutet av mars.

I förhör har hon berättat att mannen tidigare uppmanat henne till sexuella handlingar, och försökt att köpa hennes tystnad med hjälp av pengar.

När hon till slut berättade för en vuxen bekant vad som hade hänt slutade det med att hon polisanmälde mannen.

Fått hård kritik

Domen har rönt hård kritik från ledande experter som ställer sig frågande till tingsrätten sätt att värdera uppgiften om att hon hade mannens sperma inuti sig.

Mannens egen förklaring var att han tränade bort sina erektionsproblem på toaletten och lämnade ett papper med sitt DNA på, som flickan senare måste ha använt för att senare visa upp för rätten som bevis på att hon våldtagits.

Madeleine Leijonhuvud, professor i straffrätt, säger att det är mycket ovanligt att man bortser från DNA-bevis i sådana här fall.

– Jag har aldrig sett det, säger hon till TV4.

Överklagades - ny rättegång i november

Fallet ska avhandlas i hovrätten i november efter att åklagaren överklagade den friande domen.

Men för den 16-åriga flickan har det friande beslutet tagit mycket hårt.

– Jag är besviken på dem. De hade bevis att det var han, men sedan vet jag inte vad som hänt. De trodde på honom i stället, säger hon till TV4.

"Inte gjort det"

Den friade mannens advokat Per-Ingvar Ekblad vill inte diskutera hur sannolik mannen berättelse om sperman på papperet i handfatet är, eller hur han förklarat omständigheterna kring fallet.

– Min klient har inte haft något sexuellt umgänge med henne. Hur DNA:t hamnat där det hamnat kan bara målsägaren svara på. Men de olika varianterna, hur det kan ha gått till, det tänker jag inte diskutera. Det är ju en sak som tas upp i hovrätten. Min klient har inte gjort det, säger han till Expressen.se.
.
Av Ludvig Drevfjäll Av Ludvig Drevfjäll
 ludvig.drevfjall@expressen.se