Författare Ämne: Förvirringen kring giftermÃ¥l och adoptioner  (läst 6016 gånger)

Peter Klevius

• Gäst
Förvirringen kring giftermål och adoptioner
« skrivet: 03 mars 2003, 09:56:35 AM »
Eftersom giftermÃ¥l sedan länge (egentligen efter det att erotik och reproduktion juridiskt i praktiken blivit borttagna) tappat sin ursprungliga betydelse (dvs som ekonomisk regulator för ekonomiska  släktskapsbandssystem) sÃ¥ har jag föreslagit att vem som helst skall kunna gifta sig (inkl polygami). Numera handlar det ju om "parnerskap" dvs att göra en vänskapsrelation juridiskt gällande. Det betyder även att man skulle (och egentligen borde "gifta" sig även med sina barn den dag de blir myndiga. Förutsatt att barnen själva vill fortsätta relationen förstÃ¥s (när den ena parten vill skiljas upplöses ju "giftermÃ¥let" omedelbart).

Som det är i dag med det psykoanalytiska (könssegregerade) och  rent löjliga "frigörelse"-evangelium som predikas, kombineras sekularisering och juridisk kontaktlöshet vid barndomens slut. Plötsligt har ditt barn ingen som helst självklar rätt till speciella band med sitt ursprung. Din och ditt barns relation har sämre status än ett homosexuellt par. Varför det?

Med detta arrangemang löser man den förvirring som lagrÃ¥det nu satt fingret pÃ¥ och som egentligen är ett självklart resutat av modernitetens urvattning av giftermÃ¥let. LÃ¥t oss följa verkligheten därute och samtidigt hitta ett nytt och behövligt  rum för det biologiska släktskapet.

Peter Klevius

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Förvirringen kring giftermål och adoptioner
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2003, 11:12:05 AM »
Jag förstår bara inte varför man skall gifta sig. Det är väl aldrig fördelaktigt ekonomiskt etc.
Idag har det istället blivit vanligt att fäder avsäger sig faderskapet för sina barn för att modern skall kunna ta ut de två månader i föräldraförsäkringen som är reserverade för fadern.
"Skenskilsmässor är också vanliga när de leder till bättre ekonomi.

Peter Klevius

• Gäst
Legaliserad vänskap
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2003, 13:53:18 PM »
Tack för det Svenab. Det är endast genom kritik och mothugg vi kommer vidare pÃ¥ detta vÃ¥rt alternativa  sociala "Linux" program (namnförslag!)

Det handlar egentligen i grunden  om vÃ¥rdnad och vÃ¥rdnadsskap (jmf LVU).  Ett av gay-rörelsens huvudargument var länge att de inte hade nÃ¥gon juridiskt erkänd status som relaterad till viss person, t ex vid sjukdom etc. Jag menar alltsÃ¥ att detta legaliserade vänskap/parnerskap skulle kunna användas generellt. Sen kan det profileras (jmf t ex äktenskapsförord, testamenten mm i nuvarande praxis) sÃ¥ att det passar individerna ifrÃ¥ga samt gällande rätt i övrigt t ex dÃ¥ det gäller barn och andra omyndiga. Det stÃ¥r ju "giftoindividerna" helt fritt i övrigt att utforma sin legala relation pÃ¥ det sätt de önskar

Jag ser inte att de problem du för fram med nödvändighet skulle vara nutna just till modellen

Peter Klevius