Författare Ämne: Socialnämnden jagar hemifrån och stjäl alla saker även från tiggarna (familjer)  (läst 2021 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.2015-03-28
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20542296.ab
Tvingades ner i låda - ingen åtalas
En anställd vid en kommunal verksamhet i Hofors tvingades ner i en låda av sina kollegor, ibland flera gånger om dagen, ibland flera timmar i skräck. Nu har åklagaren kommit fram till att brott inte kan styrkas och åtalet läggs ner, rapporterar lokala medier.
Enligt åklagaren Lars Göransson har ingen av de personer som förhörts kunnat bekräfta den målsägandes uppgifter.
– De säger att "det där har jag inte sett, det där har jag inte upplevt". De har pratat om att det har varit skämtsamt och lite smågrabbiga situationer, men absolut inte sådana situationer som målsäganden har berättat om, säger han till SR Gävleborg.
TT Aftonbladet
28 mars 2015  10:51

2.2015-01-26
Korrupta kommunanställda. Kommundirektris: "jag tar för givet att kommunanställda gjorde allt rätt, även om jag vet varken vad det handlat om eller vem som ansvarig för det"
Mamma och barn dog – ingen begraver dem

http://www.expressen.se/nyheter/mamma-och-barn-dog--ingen-begraver-dem/

Ahmad kämpar för att ta sig till Sverige efter att ha förlorat sin familj i den tragiska tågolyckan i Örnsköldsvik.
Fotograf: Privat
1/3
I en tragisk tågolycka omkom de afghanska flyktingarna Hasina, 31 och hennes två barn - ett och två år gamla.
Trots att lagen är tydlig på området vet inte Örnsköldsviks kommun om att de är ansvariga för begravningen.
– Om det inte är korrekt hanterat är det naturligtvis inte bra, säger Helén Sahlin, informationschef i kommunen.
Dela
Tweeta
Mejla
I går kunde Expressen berätta om den afghanske flyktingen Ahmads kamp för att få komma till Sverige. Här vill han ta farväl av sin döda familj som omkom i en tågolycka i Örnsköldsviks kommun förra lördagen.
Men var hans fru Hasina och deras två barn - ett och två år gamla - ska begravas är det ingen myndighet som tar ansvar för.
Begravningslagen är tydlig med att kommunen där dödsfallet skedde, i det här fallet Örnsköldsviks kommun, är ansvarig för att arrangera en begravning. Undantaget är om de anhöriga själva kan arrangera det.
Men det är en tanke som ligger långt borta för Ahmad. Han är väldigt fattig och livet på flykt är uttröttande nog.
– Jag har inte diskuterat begravningen med myndigheterna alls, säger han till Expressen.
Kommunen: "Vi har frågat Migrationsverket"
I begravningslagen står det också att gravsättning eller kremering ska ske skyndsamt, som mest får det ta en månad.
På söndagen var det åtta dagar sedan dödsfallet inträffade - och än så länge är det ingen som tagit tag i arrangemanget av begravningen av Hasina och de två små barnen.
– Jag har ställt frågan till Migrationsverket i Kramfors. Vi ska få återkoppling från dem om det är kommunen eller de som ansvarar, säger Lena Finne Jansson, samordnare av Örnsköldsviks kommuns insatser gällande asylsökande.
På Migrationsverket är man dock övertygade om att fallet inte kommer att hamna på deras bord.
– I de fall den person som avlidit inte är folkbokförd i Sverige och inte efterlämnat någon anhörig som kan ordna med gravsättningen är det kommunen där dödsfallet inträffade som ska ordna gravsättningen.
"Jag vill hedra min fru"
För Ahmad är det viktiga att få komma till Sverige och ta ett sista farväl av sin döda familj. Att besöka en nära anhörigs begravning hade varit ett "särskilt ömmande skäl" för Migrationsverket.
Enligt de jurister som Expressen talat med hade en arrangerad begravning talat till Ahmads fördel när Migrationsverket ska fatta beslut.
– Sverige säger att de tänker så mycket på mänskliga rättigheter. Varför hjälper de inte mig? Jag vill bara ta farväl, jag vill inte stanna i Sverige. Jag vill inget ont, säger han.
– Min fru älskade mig och mina barn. Hon förtjänar samma sak tillbaka av mig. Jag vill hedra henne.
Måste begravas efter en månad
Helén Sahlin, informationschef i Örnsköldsviks kommun, vill inte uttala sig om fallet eftersom hon inte har någon djupare kunskap kring det enskilda ärendet. Men hon utgår från att kommunen följt regelverket.
– Jag tar för givet att de som är ansvariga tar det ansvaret, så brukar det vara. Men jag känner inte till vad som hänt och kan inte uttala mig, säger hon.
Av Elias Giertz
Av Irena Pozar
Publicerad 25 jan 2015 18:51
Dela
321
Tweeta
17
Till Expressens startsida

3.2014-12-18
http://www.expressen.se/nyheter/kungen-pa-besok--da-flyttas-tiggarna/
Kommunen backar – flyttar tillbaka tältläger

Sundsvalls kommun flyttar tillbaka tältlägret i närheten av den nya Sundsvallsbron. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. Foto: Per Wissing
Sundsvalls kommun flyttade ett läger med EU-migranter inför invigningen av den nya Sundsvallsbron – där kungen ska delta.
Men nu backar kommunen, flyttar tillbaka lägret och ber om ursäkt.
Hovet välkomnar beskedet.
– Utifrån det som hänt så har Trafikverket och kommunen agerat på rätt sätt, säger Margareta Thorgren, informationschef.
Dela
Tweeta
Mejla
Annons:

Sundsvalls kommun beslutade att flytta ett tält- och husvagnsläger som låg nära platsen för invigningen av Sundsvallsbron. Nu backar kommunen:
"Beslutet fattades i all välmening, dels för att personerna inte skulle hamna i en situation där det var svårt att komma ut från platsen och dels för att man trodde att det underlättade kabeldragning till scenen" säger kommundirektör Stefan Söderlund i ett pressmeddelande
Kung Carl Gustaf kommer att vara på plats i Sundsvall för att inviga bron. Hovet ifrågasatte under gårdagen beslutet att flytta lägret inför invigningen.
– Hovet ställer sig mycket frågande till att flytta på lägret och människor med anledning av invigningen av Sundsvallsbron, säger hovets informationschef Margareta Thorgren till Expressen.
Kontaktade arrangören
Hovet kontaktade Trafikverket som är arrangör av invigningen i går kväll.
– När vi fick den här informationen via medier i går kväll, blev vi väldigt förvånande över det som skett och på vilket sätt det har hanterats. Det klart att vi agerar och sätter ett stort frågetecken kring hur man hanterat invigningen. Det är olyckligt när det blir fel fokus, säger Thorgren.
På torsdagsmorgonen släppte Sundsvalls kommun pressmeddelandet där man beklagar det inträffade.
Under morgonen kommer representanter för kommunen att finnas på plats vid lägret för att be om ursäkt och hjälpa till att flytta lägret tillbaka till sin ursprungliga plats.
Av TT
Av Max Sohl Stjernberg
Publicerad 18 dec 2014 08:35
Dela
14
Tweeta
3
Till Expressens startsida

4.2014-12-09
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/sven-friad-efter-sju-ar-nu-vill-han-traffa-sin-dotter/
Socialtjänsten planerar att förstöra liv för alla familjemedlemmar, därför att kommunalfamilj vill få vårdnad över främmande barnet.
Sven friad efter sju år – nu vill han träffa sin dotter

Publicerad i dag 06:00

Alice och Sven har bra kontakt, men är skilda på grund av anklagelserna om misshandel av deras gemensamma dotter Ida. Alice träffar Ida regelbundet, men Sven har inte sett sin dotter på flera år.
Foto: Nicklas Thegerström

Idas första par skor finns sparade hemma hos mamma Alice.

Sven har till sist friats helt från anklagelserna om misshandel av sin nyfödda dotter. Nu återstår det svåraste, att återfå kontakten med dottern Ida. Hon har hunnit bli sju år. ” Jag vill komma in i hennes liv igen”, säger Sven.

Annons:

Vi träffas hemma hos Idas mamma Alice. Hon och Sven är skilda numera, men har bra kontakt. Det finns ingen rivalitet om barnen och Sven umgås regelbundet med sin son David, Idas storebror.

Att de är skilda sedan flera år har sin grund i de domar och beslut som myndigheterna fattat och fortfarande fattar.

Snart kommer ett nytt beslut om Ida. Socialtjänsten har begärt att vårdnaden permanent ska flyttas till familjehemmet, där Ida har bott i många år. Detta trots en långvarig strid där högsta förvaltningsdomstolen hävde omhändertagandet av Ida. Alice vill att dottern på sikt ska återförenas med henne och David.

– Jag vill att hon ska få växa upp med sin storebror. Hon har rätt till sin identitet, säger Alice.

Hon har medvetet valt barnen före Sven. Genom att han, som dömd misshandlare, klev ut ur familjen kunde sonen David bo kvar hos henne. Både mor och son har också regelbunden kontakt med Ida.

Alice har fått kämpa hårt för att upprätthålla den kontakten. Hon känner sig motarbetad av socialtjänsten.

– Jag har försökt samarbeta hela tiden. Jag tycker synd om min dotter så jag försöker att hålla mig lugn, berättar Alice.

Bakgrunden till familjens splittring ligger sju år tillbaka i tiden. Ida var bara någon vecka gammal, med skador som de sakkunniga läkarna påstod måste komma från grov misshandel. Hon hade flera frakturer och andra skador. Både Sven och Alice åtalades för grov misshandel.

Men det var flera saker som inte verkade stämma. För det första var både Sven och Alice mycket oroliga för sin dotter, som verkade ha ont sedan födseln. De hade åkt till sjukhuset med henne flera gånger.

För det andra var det svårt att förstå när och hur Ida skulle ha blivit misshandlad. De bodde trångt, i en tvåa på 40 kvadratmeter, utan dörrar mellan rummen. Just då bodde också Svens mamma och Alices pappa i lägenheten. Ingen hade sett någon misshandel.

För det tredje var ingen av dem känd som våldsverkare. De var ostraffade och storebror David mådde alldeles utmärkt.

Det fanns alltså ingen annan bevisning än utlåtandena från läkarna. De ansåg sig veta att Idas skador berodde på grov misshandel.

Att försvaret hade kallat egna sakkunniga som gav andra förklaringar till skadorna imponerade inte på domstolen. Åklagaren förklarade att sådana ”charlataner” förhoppningsvis inte skulle återkomma till domstolarna.

Sven dömdes till fyra års fängelse medan Alice friades.

Tiden i fängelse blev svår. Sven trodde vissa dagar att han inte skulle överleva. Att vara dömd för att ha misshandlat ett nyfött barn är ungefär så lågt som man kan sjunka i fångarnas värld.

– Jag hade blivit uppmanad att inte berätta för de andra fångarna vad jag var dömd för. Men jag klarade inte att ljuga, berättar Sven.

Till sist bestämde sig ändå fångarna för att tro på Sven. Ingen skyldig skulle vara så dum att han berättade om en sådan sak, resonerade de.

Nu är straffet avtjänat sedan länge. Och för knappt ett år sedan meddelade Högsta domstolen att Sven beviljades resning. Nya analyser visade att Idas skador kunde komma från förlossningen och att hon led av benskörhet.

Sedan dess har domstolarna gjort en total omvärdering av de tidigare experterna. Nyligen beslutade åklagaren att det inte blir någon ny rättegång mot Sven. Han blir helt friad från de tidigare anklagelserna.

Nu återstår att försöka reparera de brutna kontakterna med Ida. Det blir förstås inte lätt efter så lång tid. Sven menar att det måste vara möjligt, för bådas skull.

– Jag tycker det är bäst att Ida och David växer upp tillsammans. Hon får gärna ha fortsatt kontakt med familjehemmet, men jag hoppas att de också kan acceptera situationen, tillfogar Alice.

– Sedan vill jag ha en ursäkt, från de ansvariga läkarna och från social­tjänsten, säger Sven.

Fotnot: Sven, Alice, David och Ida heter egentligen något annat

Stefan Lisinski

stefan.lisinski@dn.se

5.2014-08-22
http://www.dn.se/nyheter/sverige/s-politiker-tiggare-ar-organiserade/
S-politiker: Tiggare är organiserade
Publicerad i dag 19:12

Skriv ut
Öka textstorlek
Rätta artikeln
LÄSARREAKTIONER

Tipsa via e-post
Sluta ge pengar till tiggare – det är uppmaningen från den socialdemokratiske ordföranden i socialnämnden i Timrå, Per-Arne Frisk.

– Jag tycker inte om tiggeriet. Skulle alla sluta ge pengar försvinner det. Om vi inte lägger pengar finns det ingen marknad längre, säger han till P4 Västernorrland.

– Det måste vara en viss organisation bakom det här, säger han också.

ANNONS:

I stället bör de som behöver hjälp vända sig till sociala myndigheter, anser Frisk. Socialtjänsten kan dock inte hjälpa till med mer än en biljett hem.

Regeringens samordnare i hemlöshetsfrågor, Michael Anefur (KD), säger till P4 Västernorrland att han ofta möts av fördomar om att ligor kontrollerar tiggandet.

– När man ser tiggande i Sverige som ett alternativ förstår man hur fattig och diskriminerande deras hemsituation är.

TT
6.
2014-08-04
Socialtjänstemän anmäler tiggare till polisen och till kronofogden, för att kunna vräka dem och sen utvisa från kommunen:för att inte behöva på något sätt stödja människor i nöden.

http://www.expressen.se/kvallsposten/tiggare-kan-vrakas-efter-polisanmalan/

Tiggare kan vräkas efter polisanmälan

Publicerad 04 aug 2014 13:26
LitenMellanStor
ANNONS:

Helsingborgs stad anmäler ett tältläger till Kronofogden och polisen.
I lägret bor åtta tiggare som nu riskerar att vräkas.
– Vi är skyldiga att agera eftersom det inte är tillåtet att campa på stadens mark på det sättet, säger Karin Sterte, exploateringschef på mark- och exploateringsenheten.
Rekommendera7 Tweeta1
Enligt kommunen strider det mot de lokala ordningsföreskrifterna att tälta i grönområdet. Nu har tältlägret anmälts både till polisen och Kronofogden. Lägret bebos enligt Helsingborgs Dagblad av åtta rumäner som samlar in pengar genom att tigga och samla in burkar.
Det är första gången kommunen anmäler ett tältläger på detta sätt.
Hur ser ni på att det handlar om socialt utsatta människor som tvingas lämna sina boenden?
– Jag har inga synpunkter på det. Vi är skyldiga att agera eftersom det inte är tillåtet att campa på stadens mark på det sättet, säger Karin Sterte, exploateringschef på mark- och exploateringsenheten.
Det är ännu oklart när och om vräkningen kommer att äga rum. Hur snabbt det sker beror på om Kronofogden beslutar att alla i lägret måste delges vräkningsbeslutet på förhand eller om det kan ske i anslutning till själva vräkningen.
Socialförvaltningen har tidigare varit i kontakt med de tiggare som är bosatta i lägret.
– Vi har inte kunnat identifiera några behov enligt socialtjänstlagen, som att det skulle finnas barn i lägret eller tecken på att någon vuxen far illa, säger Dinah Åbinger, socialdirektör på socialförvaltningen.
Vad kan ni göra för de personer som riskerar att bli hemlösa i samband med vräkningen?
– De kan lämna in en ansökan till vår mottagning och vid behov kan socialtjänsten ordna så att de får ekonomiskt stöd att ta sig till hemlandet och i avvaktan på det ett tillfälligt boende över natten. Om de vill stanna i Sverige mer än tre månader så är det andra myndigheter som tar över, säger Dinah Åbinger.
Även en annan bosättning har polisanmälts av kommunen. Men möjligtvis kan detta läger klassas som lagligt eftersom det inte är förbjudet att övernatta på gatan. Däremot är det förbjudet med "camping", enligt Helsingborgs Dagblad.
– Utredningen får visa om detta är en camping, säger Tommy Wiik vid Helsingborgspolisen till tidningen.
Av Anna Dahlbeck   
Av Anna Dahlbeck
anna.dahlbeck@kvp.se

7.
2013-08-14

http://www.dn.se/sthlm/romerna-tvingas-flytta-pa-nytt/

Romerna tvingas flytta på nytt

Publicerad i dag 09:14

Stockholms stad satsar på ”en human behandling av romer” – samtidigt avhyser staden gång på gång romer från sin mark.
På onsdagen är det återigen dags för tiggarna i Högdalen att flytta vidare.

I slutet av april skrev DN om en grupp romer som tvingades flytta från sin tillfälliga bosättning i Högdalen i Stockholm. Romerna, som är hemmahörande i området Arges i Rumänien, hade olovligen slagit ­läger på kommunens ­utarrenderade mark. Kvällen före avhysningen flyttade romerna till en ny plats i området. Men den låg också på kommunens mark.

I juni avhystes gruppen därifrån och några veckor senare från en ny plats dit de hade flyttat. Den gången hann de dock inte flytta på sina husvagnar och bilarna de sov i.

– De kanske inte förstod vad vi sade när vi underrättade dem, för allt stod kvar när vi kom, med resultatet att vi blev tvungna att beslagta alla deras saker, säger Peter Geidemark vid Kronofogden, som verkställer avhysningsbesluten.

När DN kommer till platsen är det tomt sånär som på tre bilar, ett trasigt tält och en trädkoja. Någon har hängt kastruller på ett träd. Under bilarna står flera sandaler.

– Om ni träffar på dem kan ni väl förklara att vi kommer. Det är synd för alla om de blir av med sina hem, säger Peter Geidemark.

Socialborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) har varit drivande i projektet Vinternatt, som ska hjälpa stadens hemlösa EU-medborgare. ”Ingen ska fara illa eller frysa ihjäl på Stockholms gator”, har hon ­tidigare sagt om gruppen hemlösa EU-medborgare. I juni antog hon och allianskamraterna socialförvaltningens förslag om ”en human behandling av romer”.

Stefan Nilsson, miljöpartist i social­nämnden, är en av dem som kritiserade förvaltningens förslag.

”Vi ser inte att den centrala fråge­ställningen bemöts i ärendet. Det vill säga hur staden agerar i förhållande till de bosättningar som skapas och bristande tillgång på sanitära möjligheter.”

Hur rimmar avhysningarna med stadens politik om att stödja ­gruppen hemlösa romer som är här som en konsekvens av den fria rörligheten inom EU?

– Vi behöver en långsiktig lösning och det är inte långsiktigt att flytta från plats till plats. Därför har jag gett i uppdrag till min förvaltning att titta på alternativa ­boplatser. Vi har talat om en camping, men många av de här husvagnarna håller inte måttet för campingar. ­Därför måste vi hitta alternativa boplatser som följer reglerna, för det går inte att bosätta sig var som helst, säger Anna König Jerlmyr.

Vad gör ni för att hjälpa dem som kanske förlorar sin bostad i dag?

– Medan utredningen om alternativ pågår går det alltid att söka sig till socialjouren för en nödprövning. Det finns också 16 sovplatser hos Frälsningsarmén.

Socialförvaltningens utredning om alternativa boplatser till gruppen hemlösa EU-medborgare ska presenteras senare i höst.

Parallellt pågår ett större arbete på stads­ledningskontoret, där man utreder hur stadens nämnder kan samverka i frågan och även sam­arbeta med andra myndigheter och kommuner.

Josefine Hökerberg

josefine.hokerberg@dn.se

8.

2014-11-19
Syriska invandrare hotar lämna Sverige
Publicerad 18 november 2014 kl 08.01
INRIKES.Fem syriska så kallade "kvotflyktingar" bosatta i Strömsund hotar nu med att lämna Sverige och flytta hem till Syrien igen om de svenska skattebetalarna inte går med på deras krav.

Gilla artikeln på Facebook
« Senast ändrad: 28 mars 2015, 16:47:43 PM av Alina »