Författare Ämne: Ungdomshem är ett riktigt fängelse,även om ungdomar inte gjort nåt brott.  (läst 2810 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2016-03-29
expressen.se
Larmet: Barnen på asylboendet växer inte
Publicerad 28 mar 2016 kl 10.36
Barnen på asylboendet utanför Höganäs ökar inte i vikt som de ska.
Det har nu gjort att en dietist har slagit larm – och kommunen har gjort en inspektion.
Dietisten har lämnat in orosanmälan eftersom barnen på asylboendet utanför Höganäs, i nordvästra Skåne, inte följer den tillväxtkurva som de borde följa. P4 Malmöhus rapporterar att det även tidigare kommit signaler från boendet att allt inte står rätt till när det gäller kosten.
P4 Malmöhus har intervjuat Peter Schölander (M), som är ordförande i socialnämnden i Höganäs kommun, som säger att larmet från dietisten är den första formella orosanmälan som kommit in.
De ansvarar för barnen på asylboendet
Migrationsverket ansvarar för boendet, säger Schölander, men det är kommunen som ansvarar för barnen.
– Jag vet vad man får betalt för att driva verksamheten och jag tror säkert att det finns pengar till näringsrik kost, säger Schölander till P4 Malmöhus.
Kommunen har agerat efter orosanmälan och strax innan påskhelgen gjordes en inspektion. Vad som konkret kommer att göras står dock ännu ej klart.
– Jag vet ännu inte vad man kom fram till och vilka åtgärder man får ta till. Det kan vara att flytta barn eller något annat, men det får professionen ta ställning till, säger Schölander.
jens.dahlkvist@expressen.se

2.
2013-08-12

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17289812.ab

Häktad för fritagning av flicka

Vänersborg. En 20-årig man som misstänks ha deltagit i fritagningen av en 17-årig flicka från ett ungdomshem i Vänersborg, häktades på tisdagen. Han anklagas bland annat för främjande av flykt, skriver TTELA på nätet.

Flickan fritogs i förra veckan. Två anställda på hemmet hotades med kniv.

20-åringen greps senare i Ystad. Flickan, som inte är misstänkt för brott, har också hittats. Polisen söker efter tre andra personer, som misstänks ha varit med vid fritagningen.
« Senast ändrad: 29 mars 2016, 09:32:37 AM av Alina »