Författare Ämne: Socialnämndens ordförande gjorde LVU på barnet till sin politiska motståndare  (läst 6175 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2015-06-03
http://mobil.dn.se/sthlm/barn-lag-i-kasse-granne-larmade-polisen/
Barn låg i kasse – granne larmade polisen

Bokmärk artikel Uppdaterad 2015-06-02 22:10. Publicerad 2015-06-02 15:12

Samma påse och samma pojke. Foto: Torkel Kristoffers
När en hårkalufs stack upp ur kassen som den okände mannen bar på slog grannen larm till polisen. ”När polisen kom så gick det upp för mig att det var jag som var boven”, säger pappan till DN.

Strax efter halv tio på tisdagsmorgonen larmades polisen i Stockholm till ett bostadsområde i Sundbyberg. En anmälare hade upptäckt en okänd man som gått in på grannens tomt och misstänkte personen för att vara en potentiell inbrottstjuv. Mannen bar vid tillfället på en röd bärkasse, ur vilken det stack upp en hårkalufs.

Flera polispatruller larmades till bostadsområdet och knackade på huset där mannen med bärkassen gått in i jakten på inbrottstjuven.

Men sanningen var en annan.

– Jag hade varit till dagis med lillflickan och haft med en påse med regnkläder och lite annat. På vägen hem så ville vår tvåårige grabb absolut ”åka påse” en bit. Han kiknar av skratt när han gör det. Så jag bar honom de sista trettio meterna in till grannen där vi skulle fika, berättar pappan Torkel Kristoffers.

Läs också: Student bar kompis på ryggen i tre år

Vad pappan inte visste var att en annan granne sett en skymt av honom och en kalufs sticka upp ur en påse och inte känt igen de båda. Orolig slog hon larm till polisen i tron att det var en inbrottstjuv.

– Hon kände nog inte igen mig i mitt pappalediga skägg. Och det var bra att hon slog larm, det kunde ju ha varit en tjuv på riktigt.

Efter en stund ringde det på dörren och tre poliser stod i hallen.

– De frågade om vi hade sett en misstänkt person, mörkt klädd och bärande på en bag. Till slut gick det upp för mig att det var mig de menade, säger Torkel Kristoffers.

Några minuter senare kunde poliserna avskriva det hela.

– När de träffade på mannen sprang barnet omkring och lekte inne i huset. Det var absolut inget brott i det hela, säger Eva Nilsson, informatör på polisen i Stockholm.

– Och det är inte alls förbjudet att bära någon i en kasse. Ungar är de som är, säger Eva Nilsson.

Hugo Lindkvist
hugolindkvist@dn.se
Clas Svahn
clas.svahn@dn.se

2.
2014-12-31
http://www.friatider.se/socialen-tog-hans-barn-och-hotade-honom-till-livet-jag-ska-skjuta-kuken-av-dig
Den 28-åriga socialsekreteraren krävde att få ha sex med pappan för att lämna tillbaka hans barn. Hon skickade även SMS till martin (bilden) där hon skrev att hon skulle vittna i rätten till hans fördel – om han gjorde som hon sa.
Socialen tog hans barn och hotade honom till livet – "jag ska skjuta kuken av dig"
Socialsekreterare, 28, krävde sex för att lämna tillbaka tvångsomhändertagna barn
Hotade pappan till livet: "Ska skjuta kuken av dig"
Åklagaren lägger ned förundersökningen – "vet inte" om han skulle ha gjort det om en manlig socialsekreterare behandlat en ung mamma likadant
Publicerad 30 december 2014 kl 22.56
INRIKES.Att få sina barn tagna ifrån sig, bli sexuellt utnyttjad och hotad till livet – och allt detta av en myndighet. Det låter som ett manus till en Hollywoodfilm, men var vad som hände småbarnspappan Martin, 28, förra året.
– Hon totalt grundlurade mig, säger han om socialsekreteraren som tog hans barn.
Den 17 juni förra året fattade en nu 28-årig socialsekreterare på socialförvaltningen i en Smålandskommun beslut om att tvångsomhänderta Martins båda barn, fyra och sex år gamla. Bakgrunden ska ha varit uppgifter om bråk mellan Martin och barnens mamma och Socialtjänsten sade sig därför vara oroliga för att barnen "bevittnat våld".

Tillsammans med polisen åkte beslutsfattaren hem till barnens mamma, tog barnen därifrån och placerade dem på Oasen i Aneby – ett skandalomsusat LVU-hem som förra våren  avslöjades med att ha misshandlat och torterat omhändertagna barn.

Men beslutsfattaren nöjde sig inte med det, hon började göra sexuella närmanden mot Martin och förklarade att om han gjorde som hon ville, så skulle hon hjälpa honom att få tillbaka sina barn.

– Hon bjöd hem mig och två bekanta till mig till sin bostad och hon sa ju till mig hela tiden att om jag gör som hon säger och som hon vill så kommer hon hjälpa mig att få hem barnen, berättar Martin för Fria Tider.

När festen var slut ville socialsekreteraren ha sex med Martin. Han berättar att om han inte ställde upp på det, så skulle hon inte hjälpa honom att få träffa sina barn igen.

– Hon skrek åt mig att fortsätta att knulla henne, annars skulle hon inte hjälpa mig att få hem barnen, säger han.

Martin berättar att han tog hoten på allvar och därför kände sig tvungen att ställa upp. Men dagen efter mådde han dåligt och tänkte att han svikit sina barn.

– Jag låg här och grät och hade sådan ångest för att jag hade haft sex med henne, en människa som hade tagit mina två barn.

Martin säger att han kände sig utlämnad, att han inte visste vart han skulle ta vägen eller vad han skulle göra. Men mardrömmen var inte över, nu började den 28-åriga beslutsfattaren istället att hota honom. Martin spelade in flera av de hotfulla samtalen och Fria Tider har tagit del av dem.

Samtalen handlar bland annat om att socialsekreteraren är väl medveten om att hennes förhållande med Martin är olämpligt. Hon uppmanar honom dessutom att vara tyst om vad som hänt och att hon inte vill "få skit tillbaka". I ett av dem hotar hon till och med att skjuta Martin med en hagelbössa.

– Först skjuta av dig kuken, sen skulle jag skjuta dig i ansiktet, säger socialsekreteraren på inspelningen.

När Fria Tider konfronterar socialsekreteraren med uppgifterna nekar hon både till att ha haft ett sexuellt förhållande med Martin och att hon hotat honom.

– Vi hade inget förhållande när jag jobbade, säger hon när Fria Tider ringer upp.

Men ni har haft ett förhållande?  
– Nej, det sa jag inte.

Har ni haft någon typ av intimt eller sexuellt förhållande du och Martin?  
– Nej.

Men du har uttalat de här hoten i alla fall?  
– Nej.

Men jag har ju på band att du har hotat honom?  
– Men då har ju du det.

Men ändå säger du att du inte har hotat honom?  
– Nej, det har jag inte.

Men jag har det på band ändå och du har ingen kommentar till det?  
– Nej, och jag vet ju vad ni trycker för någonting. Ni är ju inte särskilt kritiska i er publicering så jag har ingen större förhoppning om att du överhuvudtaget lyssnar på vad jag säger så jag vet inte vad det här ska leda till.

Du kan ju ge en förklaring till varför de här hoten uttalades?  
– Varför ska jag göra det? Du kommer ju inte trycka min syn på saken.

Vi kommer naturligtvis att ge bådas version så människor kan bilda sig en egen uppfattning.  
– Men det kommer ni ju inte, det är ju rätt uppenbart. Jag vet ju vad ni är för tidning, du ringer ju mig av en enda anledning.

När Fria Tider pratar med socialchefen i den kommun där socialsekreteraren var anställd säger hon att kvinnan slutade på egen begäran i samband med händelserna med Martin. Däremot vill hon inte berätta om hon känner till att socialsekreteraren och Martin hade en relation.

– Nej, ingenting jag överhuvudtaget kan gå in på med dig. Det tillhör ju våra interna utredningar, det är ingenting jag har för avsikt att diskutera med dig.

Socialchefen betonar att kvinnan inte har blivit uppsagd, men säger sig inte veta var hon jobbar idag.

Förundersökningen lades ned  
Efter att förra hösten ha återfått vårdnaden om sina barn gjorde Martin en polisanmälan mot socialsekreteraren för olaga hot och om sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Polisen var dock motvillig till att ens ta upp en anmälan och åklagaren valde så småningom att helt lägga ned utredningen.

– Det verkar ha kommit in till oss oktober 2013, sedan är det nedlagt januari 2014, säger åklagaren Klas Lorefors till Fria Tider.

– Skälet till att det fick läggas ned var att det inte gick att styrka brott.

Enligt åklagaren utreddes kvinnan över huvud taget aldrig för olaga hot, utan bara misstanke om sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Och när Fria Tider frågar om han skulle ha gjort en annan bedömning om könen varit omvända – alltså att en manlig socialarbetare gjort samma sak mot en kvinnlig klient – blir han tveksam.

– Jag vet inte vad jag ska svara på den frågan, jag hoppas att vi inte agerat annorlunda oavsett om det är en man eller en kvinna, säger Lorefors och tillägger:

– Jag vet inte, visst, det är en speciell omständighet att det är omvänt förhållande mot hur det gängse brukar vara men utredningen som har gjorts ser jag inte brister på grund av att det är det omvända förhållandet, fortsätter han.

Lorefors letar vidare i sina dokument men tror att polisen lagt ned Martins anmälan om att han blivit hotad och aldrig skickat det vidare till åklagaren.

– Jag hittar ingen anmälan om hot i alla fall i våra system.

Besviken på rättsväsendet  
Martin låter sig inte övertygas av åklagarens förklaring och tror inte att polisen och åklagaren blundat för det om det var en man som agerat likadant.

– Hade jag gjort sådär så hade de ju kommit och hämtat mig omedelbart med polisstyrkan, säger han.

– Och sen att hon hotar mig dessutom med att skjuta kuken av mig med en hagelbössa. När vi var hemma hos henne så hade ju hon vapenskåp med gevär i och hade jag haft det så hade de ju tagit mina gevär direkt, fortsätter han.

Han anmälde dessutom omhändertagandet av hans barn till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. I ett beslut i april i år fick kommunen mycket hård kritik från myndigheten för hur de agerat när de tvångsomhändertagit Martins barn. Bland annat skriver IVO att socialnämnden i kommunen "ej uppfyller lagstiftningen och dess intentioner vad det gäller vårdnadshavarnas delaktighet".

I oktober förra året hävde kammarrätten LVU-beslutet och efter nästan sex månader – under vilka Martin bara ett fåtal gånger fått träffa sina barn under strikt övervakning – var mardrömmen tillslut över. Barnen är hemma igen och han säger att allt har förändrats.

– I dagsläget fungerar det jättebra och jag har ju mina barn och sådär, säger han och avslutar:

– Vi har ju ingen kontakt med socialen i dagsläget överhuvudtaget, tack och lov.

Martin heter egentligen någonting annat.

3.
kkuriren.se/nyheter/vingaker/1.1800596

Socialstyrelsen ger kommunen kritik

Vingåker
Socialstyrelsen har funnit brister i handläggningen av ett barnavårdsärende när socialnämndens ordförande Anneli Bengtsson (S) beslutade om ett omhändertagande av ett barn.

Socialstyrelsens granskning av barnavårdsärendet inleddes efter en anmälan som inkom till Socialstyrelsen den 20 januari 2012. Ett barn omhändertogs akut av kommunen utanför kontorstid enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, vid ett tillfälle under hösten 2011. Beslutet om LVU-omhändertagande hävdes dagen efter. Socialtjänsten inledde en utredning samma dag som barnet omhändertogs och utredningen avslutades i början av 2012 utan åtgärd.

Klagomålet som gjorts till Socialstyrelsen omfattar tre punkter: att ingen har bett barnet om ursäkt eller försökt förklara vad som har hänt, att socialförvaltningens agerande saknade "rim och reson" samt att socialnämndens ordförande, som fattade beslutet om att omhänderta barnet, var jävig.

Socialnämnden har yttrat sig och skriver bland annat att personen som framför klagomålen till Socialstyrelsen också framfört dem till nämnden och att nämnden erbjudit tid för samtal dels till den klagande, dels till det omhändertagna barnet. Personen som klagat avböjde samtal medan tre samtal genomfördes med barnet. Beträffande frågan om jäv anser nämnden att någon form av jäv inte är tillämpligt. När socialnämndens ordförande fattade beslut om att barnet skulle omhändertas under telefonkontakt med handläggaren på socialförvaltningen hade hon inte vetskap om vem hon tog beslut om.

"Vad barnet heter och vilka som är vårdnadshavare är uppgifter som enligt Socialstyrelsens uppfattning måste efterfrågas av beslutsfattaren för att bedöma om det föreligger jäv eller inte. Reglerna för jäv är till för att garantera att myndigheter handlägger ärenden objektivt och opartiskt. Att nämndens ordförande fattar beslut om omhändertagande 'in blanco' och inte vet vem hon fattar beslut om anser Socialstyrelsen är en brist" skriver Socialstyrelsen och ställer krav på att socialnämnden i Vingåkers kommun ska säkerställa att beslutsfattare förvissar sig om vem beslutet avser bland annat för att kunna ta ställning i fråga om jäv.

I och med att beslutet om LVU redan var upphävt när jävsinvändningen kom in anser Socialstyrelsen att frågan om jäv har förfallit.

Senast 24 juni ska kommunen ha redovisat för Socialstyrelsen vilka åtgärder som planeras för att rätta till bristerna.

- Vi får ta till oss av Socialstyrelsens kritik och inrätta någon sorts ny rutin, säger socialnämndens ordförande Anneli Bengtsson (S) i en kommentar.

Anneli Bengtsson vill inte gå in i detalj på det barnavårdsärende där hon i en anmälan till Socialstyrelsen beskylls för att ha varit jävig när beslutet fattades. Sekretess råder kring ärendet och Anneli Bengtsson är förhindrad att uttala sig.

Hur känner du personen i fråga i det aktuella beslutet?

- Jag vet vem personen är, så mycket kan jag säga. Om det nu skulle vara en anledning till jäv, att jag vet vem personen är, så gäller det ju i så fall halva Vingåkers befolkning, säger Anneli Bengtsson och säger att socialnämnden kommit fram till att beslutet inte kan vara fråga om jäv, vilket inte heller Socialstyrelsen gjort.

- Om det ska vara frågan om jäv innebär det att jag ska ha någon sorts personlig vinning av mitt myndighetsutövande beslut. Det har jag svårt att förstå när det handlar om LVU-beslut, hur skulle jag personligen kunna ha någon vinning av att någon omhändertas? frågar sig Anneli Bengtsson som anser att en av de viktigaste uppgifterna för henne som ordförande är att se till alla medborgare behandlas lika.

- Det är min förbaskade skyldighet, säger Anneli Bengtsson.

Hur går det till generellt när det fattas ett beslut om LVU utanför kontorstid?

- Jag får ett telefonsamtal från handläggare på individ- och familjeomsorgen som beskriver situationen. Därefter säger jag om jag kan skriva under det eller inte. Kan jag skriva under det så bestämmer vi en tid och plats där vi träffas och jag undertecknar beslutet. När jag får ärendet draget för mig i telefon av handläggaren så har jag egentligen inget behov av att veta "vem" beslutet avser, det är omständigheterna som är det viktiga när jag bestämmer mig för om jag kan skriva under beslutet eller inte. Sedan får jag naturligtvis veta vem det handlar om när jag får papperet jag ska skriva på i min hand. Men vi får ta till oss av Socialstyrelsens kritik och inrätta någon sorts ny rutin, säger Anneli Bengtsson.

Andreas Lindhe0150-728 50 andreas.lindhe@kkuriren.se

Kommentarer

Robert Skoglund
Jag förutsätter att Herr Knapasjö har ingående insyn och sakkunskap i det enskilda ärendet. Att utgå ifrån att Bengtsson skulle låta socialtjänsten ingripa enkom för att det skulle vara en politisk markering är inte troligt. Knapasjö borde veta att det är på inrådan ifrån den tjänstgörande tjänstemannen om ett omhändertagande skall göras. Jag tror att i alla fall där barn finns med i bilden är svåra fall. Det är svåra avväganden att göra om ett omhändertagande måste göras.

Svar · Gilla

· Följ inlägget · den 5 juni kl. 10:28

Lars Knapasjö · Följ ·  Toppkommentator
Du, Robert Skoglund, har ju aldrig varit speciell noga med fakta, men om Du läser Socialstyrelsens utlåtande i sin helhet, så kan säkert till och med Du inse att beslut om ett omhändertagande inte får ske utan att beslutsfattaren vet vem ärendet gäller; alltså in blanco-beslut.
 För övrigt var jag ombud i det aktuella ärendet, så jag har insikt och tillgång till fakta.
 Har Du, Robert Skoglund?

Svar · Gilla
 den 5 juni kl. 16:56

Lars Knapasjö · Följ ·  Toppkommentator
Anneli Bengtsson är Socialnämndens ordförande i Vingåker och hon utfärdar, utan att tveka, beslut om tvångsåtgärd in blanco ... utan att tveka. Och om hon fattar ett beslut som berör en av hennes främst politiska motståndare så är det enligt henne inte jäv, utan bara ett sätt att se till att alla behandlas lika. Herre Jee ...
 Gud bevare oss för sådana Kajsa Varg-beteenden; man tager vad man haver ...

Svar · Gilla

Följ inlägget · den 4 juni kl. 21:56
« Senast ändrad: 03 juni 2015, 11:03:42 AM av Alina »