Författare Ämne: SJ anställda ställer in tåg och tvinger barnen sova på perrongen hela natten  (läst 1700 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2015-04-14
expressen.se

Barnvagnen klämdes mellan bussdörrarna
Publicerad 14 apr 2015 14:01

Malin Björkdahl åkte buss med sin fem månader gamla bebis Gabriel.
Men bussresan blev inte som väntat.
När de skulle kliva av bussen hamnade barnvagnen i kläm mellan dörrarna. Ena hjulet flög av och dörrarna stängdes i huvudhöjd med sonen Gabriel.
– Jag visste inte vad jag skulle göra. Jag var orolig för om han hade skadats och sen att ingen hjälpte till, säger Malin Björkdahl.
Rekommendera0 Tweeta0
Malin Björkdahl åkte buss 412 från sitt hem i Nol. Hon var på väg till en kompis. Med henne hade hon sin fem månader gamla bebis Gabriel.
Men när hon skulle kliva av och byta buss vid Älvängens resecentrum hände något hon inte väntat sig. Halvvägs ut genom bussen klämdes barnvagnen mellan dörrarna.
– Det blev en ganska kraftig smäll så ena däcket fram vid Gabriels huvud flög av, säger Malin Björkdahl.
Fick ingen hjälp
På samma hållplats skedde också ett förarbyte.
– Jag kollade upp mot busschauffören som tittade på mig, men han gick åt ett annat håll och sa inte ett ord. Jag ville bara skrika på både chauffören och alla som gick förbi. Men det gick inte. Sen när det väl släppte så började jag gråta. Det var den enda reaktionen jag fick ut, säger Malin Björkdahl.
Hon berättar att ingen annan hjälpte till.
– Jag visste inte vad jag skulle göra. Jag var orolig för om han hade skadats och sen att ingen hjälpte till. Jag blev mest paff över att folk inte reagerade. Själv tycker man väl att man hade reagerat om någon står med en trasig barnvagn. Men det är väl inte alla som tänker så, säger Malin Björkdahl.
Inte en trafikskada
När chocken hade lagt sig ringde hon till Västtrafik.
– Jag ringde till västtrafik och berättade vad som hade hänt. Det de kunde göra var att ge mig en taxi hem och efter det har jag inte fått någon hjälp, säger Malin Björkdahl.
Anders Sandahl är pressinformatör på Västtrafik och säger att Malins samtal har registrerats hos Västtrafikskundservice. Där ska hon ha blivit hänvisad till bussbolaget Nobina som kör bussarna på den sträckan.
Malin Björkdahl och Gabriel blev klämda mellan bussdörrarna
Fullscreen Twitter Facebook Previous 1 / 2 Next
Malin Björkdahl och Gabriel blev klämda mellan bussdörrarna. Fotograf:Anders Ylander
– Då hon har en skada som hon vill anmäla så ska hon vända sig till de som kör bussen. Det har med lagstiftningen i trafikskadelagen att göra att de som äger fordonet ska stå för skadan, Västtrafik kan inte gå in och ha åsikter i ett försäkringsärende där vi inte är en part, säger han.
Både Västtrafik och Nobinas försäkringsbolag anser att det inte är en trafikskada eller personskada. Därför menar de att de inte kan hjälpa till. Ansvaret ligger hos Malin Björkdahls hemförsäkring.
"Känns som mitt fel"
Malin Björkdahl menar att deras agerande fått henne att känna att det är hon som gjort något fel.
– Det låter ju som att jag har snubblat ut ur bussen lite hipp som happ och ramlat. Men då sa de att "Nej, vi har fått rätt uppfattning, men det angår inte oss". Jag får känslan av att det är jag som har gjort fel och att jag bara ska släppa det, säger Malin Björkdahl.
Hon önskar att Västtrafik medger att de agerat fel och ber om ursäkt.
– Jag vill mest ha ett förlåt och att de kan förstå att det är dem som har gjort fel. Att jag kan släppa det här med att det känns som det är mitt fel. Att vi kan mötas på ett plan där båda är nöjda, säger Malin Björkdahl.
Västtrafiks Anders Sandahl beklagar att Malin inte fått mer hjälp än vad hon fick.
– Vi tycker så klart att det är olyckligt att vagnen har blivit klämd och vi beklagar att hon inte fått mer hjälp av personalen på plats än hon fick. Det är beklagligt, man ska få hjälp av sin förare i sådana här lägen, säger han.
Av Fanny Edstam   
Av Fanny Edstam
fanny.edstam@gt.st

Av Evelina Lindfors   
Av Evelina Lindfors
evelina.lindfors@gt.se

2.
2014-07-12
http://www.expressen.se/nyheter/tora-blev-lamnad-kvar-ensam-pa-stationen/

Tora Webering, 12, var på väg till släktingar i Jämtland när hon blev lämnad kvar i Ljusdal när hon skulle byta till ersättningsbuss. Foto: Privat
Tora blev lämnad kvar ensam på stationen
Publicerad 12 jul 2014 16:27
LitenMellanStor
ANNONS:

Tora Webering, 12, var på väg till släktingar i Jämtland.
När hon skulle byta från tåg till ersättningsbuss i Ljusdal åkte chauffören i väg och lämnade henne ensam på stationen.
– Hon var helt förtvivlad och rödgråten och undrade om hon skulle få sitta där hela dagen, säger hennes mamma Charlotta Bernerstedt.
Rekommendera3 Tweeta1
Tora Webering, 12 år, tog tåget från Stockholm i fredags för att hälsa på släkt i jämtländska Bräcke. Vid Ljusdal var det byte från tåg till ersättningsbuss som skulle ta passagerarna den resterande biten.
Precis när hon klivit på bussen insåg hon att hennes mobil låg kvar på tåget. Hon berättade för chauffören att hon skulle springa i väg och hämta den och fick svaret att ta med sig väskan. När hon sedan kom tillbaka tio minuter senare hade bussen åkt i väg och lämnat henne ensam kvar på stationen.
– Trots att hon hade varit ombord på bussen tidigare och hade en biljett åkte de ifrån henne. Hon känner inte till Ljusdal alls, säger hennes mamma CTora tillsammans med mamma Charlotta. Foto: PrivatTora tillsammans med mamma Charlotta. Foto: Privatharlotta Bernerstedt.
"Helt förtvivlad"
Tora gick tillbaka till tåget och pratade med tågpersonalen. De berättade att nästa buss inte skulle gå förrän på kvällen. Det innebar att hon skulle få vänta nästan hela dagen i Ljusdal. Ingen hörde av sig till busschauffören för att höra varför de åkt ifrån henne på stationen.
– Då ringde hon till mig, helt förtvivlad och rödgråten och undrade vad hon skulle göra, säger Charlotta Bernerstedt.
Efter att ha pratat med släktingarna uppe i Bräcke kom familjen fram till att den bästa lösningen var att de fick åka och hämta Tora i Ljusdal, en resa på nästan två timmar enkel väg.
– Vi vet inte vilket bussbolag det var som körde eftersom det var en ersättningsbuss men jag har gjort en anmälan till SJ nu på morgonen, säger Charlotta Bernerstedt.
SJ: Verkligen tråkigt
SJ känner dock inte till att flickan ska ha lämnats kvar på stationen i Ljusdal. Enligt dem fanns fyra SJ-anställda ombord på tåget varav tre åkte med bussarna. En stannade kvar på stationen.
– Det är verkligen tråkigt, och det ligger i vårt intresse att alla som reser med oss ska komma fram. Men vi kan inte ta på oss något speciellt ansvar för barn som reser själva, säger Tobias Johansson på SJ:s pressjour.
Av Mimmi Nilsson   
Av Mimmi Nilsson
mimmi.nilsson@expressen.se
Rekommendera Tweeta Mejla  Skriv ut Rätta text- och faktafel

3.
2013-08-11

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17273796.ab

Tåg försenat – passagerare fick sova på perrongen

På SJ beklagar man att resenärerna fått vänta så länge. På SJ beklagar man att resenärerna fått vänta så länge. Foto: HENRIK MONTGOMERY/SCANPIX

En nedriven kontaktledning stoppade all tågtrafik till och från Stockholm under natten mot söndagen.

Flera resenärer väntade i flera timmar på ett tåg norrut, vid Stockholm central.

– Det finns inga öppna toaletter och flera sover på perrongen, sa Christoffer Limont, som ska upp till Luleå för att gå på lastbilsutbildning.

Under söndagen väntas förseningar.

Tåg 92, från Göteborg central till Luleå central, skulle ankommit Stockholm central klockan 22.01.

Den nedrivna kontaktledningen, söder om Järna, gjorde dock att tåget blev rejält försenat.

Drog ut på tiden

Först efter klockan fyra på söndagsmorgonen kunde ett diesellok kopplas till tåget och köra det till Järna station.

– Olyckligtvis har det här dragit ut på tiden mer än vad man trott. Vid Järna kommer man koppla på ett nytt, vanligt lok som sedan tar tåget till Stockholm och vidare norrut.

Tåget förväntades ankomma till Stockholms central runt halv fem på morgonen, sex och en halv timme efter utsatt tid.

Flera resenärer har hört av sig till Aftonbladet och berättat om dålig information på stationen.

– De har flyttat fram tiden med en halvtimma hela natten, men man har inte hört något mer, säger Christoffer Limont.

Stängda toaletter

Flera vittnar också om att toaletterna på stationen ska ha varit stängda och att flera personer valt att sova på perrongen.

– Vissa har gått ner och kissat på banvallen. Barn sover direkt på perrongen, det är kaos, säger en annan resenär.

På SJ beklagar man att resenärerna fått vänta så länge.

– Vi är de första att beklaga om det är så att man inte kunnat komma åt öppna toaletter. Men stationsbyggnaden ska ha varit öppen så man har inte behövt sova på perrongen, säger Mårten Dunér, pressinformatör på SJ.

Christoffer Limont köper inte Dunérs förklaring om att man kunnat gå in i stationsbyggnaden.

– Man har kunnat det. Men de har flyttat fram tågtiden med en halvtimme i taget, ingen vill gå in och sedan missa tåget.

”Skötts oerhört dåligt”

Tidigt på söndagsmorgonen visste han fortfarande inte om han kommer hinna upp till sin kurs och berättade också att flera är rejält upprörda över den bristfälliga informationen.

– Jag hoppas att de ersätter oss på något sätt, det här har skötts oerhört dåligt av SJ.

I all tågtrafik söderut från Stockholm väntas det bli förseningar i dag.

Enligt Trafikverket går trafiken på ett av två spår sedan strax före klockan 05 på söndagsmorgonen.

– Det är enkelspår i Järna hela dagen fram till klockan 18, säger Lennart Helsing på Trafikverket till TT.

De södergående tågen kan bli upp till en halvtimme försenade och drabbar fjärrtågstrafiken Stockholm vidare mot Hallsberg, Göteborg, Malmö och omvänt samt SL-pendeltåg mellan Södertälje och Gnesta.

Det är också stora störningar i tågtrafiken mellan Kiruna och Boden sedan ett godståg spårat ur mellan Nattavara och Gällivare. Enligt Trafikverket kommer den sträckan att vara stängd under nästa vecka, skriver TT.
 Erik Melin  

Kraftiga förseningar i tågtrafiken

 All södergående tågtrafik till och från Stockholm leds om. Orsaken är en nedriven kontaktledning söder om

4.
2014-02-25
http://www.dn.se/nyheter/varlden/13-arig-flicka-avkastad-fran-tag/
13-årig flicka avkastad från tåg

Publicerad i dag 00:10

En 13-årig flicka har kastats av tåget i Timrå, sedan hennes bankkort inte kunnat läsas av konduktörens kortterminal.
– Det är inget jävla gratisåkande, ska konduktören ha sagt.
Nu ber tågbolaget om ursäkt.

En 13-årig flicka har kastats av tåget i Timrå, sedan hennes bankkort inte kunnat läsas av konduktörens kortterminal.
– Det är inget jävla gratisåkande, ska konduktören ha sagt.
Nu ber tågbolaget om ursäkt.

Det var i fredags som en 13-årig flicka skulle ta tåget från Sundsvall till sin pappa i Härnösand. Flickans mor hade fyllt flickans ungdomsbankkort med pengar, så att hon skulle kunna betala biljetten.

Men tågbolagets Norrtågs handterminal kunde inte läsa kortet – och trots att flickan var minderårig förklarade konduktören att hon hade tre val: betala kontant, betala en straffavgift på 400 kronor eller kliva av.

Annons:

Flickan valde då att stiga av tåget i Timrå, mitt i kraftigt snöoväder. Hon blev sittande på en bänk, berättar hennes mamma för ST.nu, och saknade ordentliga vinterkläder.

– Hon var jätteledsen och satt och grät. Hennes pappa fick kasta sig in i bilen och köra från Härnösand för att hämta henne, säger mamman till tidningen.

Tågbolaget Norrtåg ber nu om ursäkt för det inträffade.

– Vi har agerat helt fel, och det tycker jag och alla andra är jättetråkigt. Det här är helt emot vår policy, säger Annelie Lindblad, kommunikatör på Norrtåg till ST.nu.

Familjen kommer att få kompensation av tågbolaget.

DN

www@dn.se

5.
2015-01-07
http://www.expressen.se/kvallsposten/pojke-blev-avkastad-fran-tag---kordes-ihjal/
Pojke blev avkastad från tåg - kördes ihjäl

Pojken dog efter att ha blivit påkörd av ett tåg på Öresundsbron. Foto: Sara Strandlund
En 13-åring pojke avled i Danmark efter att ha blivit påkörd av ett tåg.
Pojken och hans vän gick längs spåret mot Öresundsbron för att försöka ta sig från Danmark via Sverige och slutligen till Norge.
Men resan slutade i tragedi och den överlevande pojken är nu inlagd på sjukhus, skriver Ekstrabladet.
Dela
Tweeta
Mejla
Annons:

De två vännerna hade satt sig på tåget för att försöka lämna Danmark och slutligen ta sig till sitt mål: Norge. Men resan slutade tidigare än vad någon av dem hade kunnat föreställa sig.
På en station nära Köpenhamn station tvingades pojkarna att gå av eftersom ingen av dem hade biljett. De fortsatte dock sin resa och gick längs med spåret mot Öresundsbron.
Men strax efter sex på morgonen fick resan ett abrupt slut när den ena av pojkarna blev påkörd. Efter att de tvingats gå av tåget som de satt på skadade sig den 13-åriga pojken så allvarligt av tågolyckan att han dog av skadorna.
Hans två år äldre kamrat fick föras till sjukhuset i Köpenhamn med allvarliga skador.
– De blev påkörda vid tågtunneln till Själlandsbron. Den ena pojken blev påkörd och avled. Den andra lyckades undvika att tåget men fick allvarliga skador, skriver Köpenhamnspolisen i ett pressmeddelande.
Tågtrafiken stängdes av
Polisen misstänker däremot inte att det rör sig om ett självmord, utan de undersöker nu möjliga förklaringar till vad som hänt.
– Vi betraktar detta som en tragisk olycka och ska nu undersöka de faktiska omständigheterna, säger insatsledare Amir Rashid till Ekstrabladet.
Efter den tragiska påkörningen strax efter sex på onsdagsmorgonen stod all tågtrafik still på Öresundbron mot Sverige.
Tågen var stående i cirka två timmar innan de kunde rulla igen. Fram mot 8.20-tiden på onsdagsmorgonen var all trafik åter i gång – men med förseningar.
Av Simon Larsson
Publicerad 07 jan 2015 21:08
« Senast ändrad: 14 april 2015, 14:21:50 PM av Alina »