2013-07-30
http://www.dn.se/sthlm/barn-arbetar-olagligt-for-en-struntlon/Barn arbetar olagligt – för en struntlön
Publicerad i dag 11:00
De fackliga inspektörerna Linda Sundqvist och Ali Norouzi möter ofta fall där barn och ungdomar arbetar i strid med gällande arbetsmiljölagar
Foto: Lina Alriksson De fackliga inspektörerna Linda Sundqvist och Ali Norouzi möter ofta fall där barn och ungdomar arbetar i strid med gällande arbetsmiljölagar
Barn under 18 år får inte arbeta ensamma
Barn under 18 år får inte arbeta mer än 40 timmar i veckan. De får heller inte arbeta sena kvällar och helger.
Efter 5,5 timmas arbete har du rätt till 30 minuters rast.
Under en arbetsvecka har du rätt till 36 timmars sammanhängande ledighet. Du har också rätt att vara ledig 12 timmar per dygn.
Barn under 18 år får inte arbeta ensamma. Särskilt inte om de arbetar med pengar och riskerar att rånas.
Du har rätt till semesterersättning oavsett anställningens längd. Den är minst 12 proÂcent av lönen.
Källa: LO
Bara på en vecka har två fall av olagligt barnarbete – en tioåring och en tolvåring – i Stockholm anmälts till Arbetsmiljöverket.
– Vi upptäcker i snitt fyra fall av oegentligheter i veckan vid försäljning av jordgubbar, säger Pierre Skoogh, sommarjobbssamordnare på LO.
I en Stockholmsförort sitter Ellen, 17, och Linnéa, 16, under ett sönderblåst parasoll. De säljer jordgubbar för 35 kronor i timmen, nio timmar om dagen, sju dagar i veckan.
Enligt tjejerna kommer arbetsgivaren varje kväll för att hämta kassan och bären som är kvar. Då får de dagens lön kontant före hemgång.
– Jag fick först jobbet själv, men sade att jag inte ville jobba ensam. Då fick vi dela på en lön, säger Ellen.
De fackliga inspektörerna Linda Sundqvist och Ali Norouzi är på plats vid jordgubbsståndet och lämnar över några broschyrer och talar om vad sommarjobbarna har för rättigheter. Deras uppgift är att inspektera både kommunala och privata feriejobb under sommaren i hela Stockholms län.
– Jag blir förbannad när jag träffar på sådant här. Många barn lämnas ensamma att ta hand om mammas och pappas verksamhet, ofta utan betalning. Barn ska inte jobba, de ska ha sommarlov och leka, säger Ali Norouzi.
Enligt LO i Stockholm som varje Ã¥r granskar jordgubbsförsäljarna upptäcks i snitt fyra fall av oegentligheter, när det gäller barnarbete, i veckan under somrarna. Vissa av barnen är bara tio Ã¥r gamla. De tvÃ¥ fall som rapporterades till ArbetsmiljöÂverket rörde sig om en ensam tolvÃ¥ring utanför ett köpcentrum i Södertälje och en ensam tioÃ¥ring i Nykvarn.
Jordgubbsförsäljarnas kassa är ett tacksamt byte för rånare. Facket har exempel på hur ungdomar har beväpnats med basebollträn längs landsvägen för att försvara sig med om någon skulle bråka.
Ellen och Linnéa fick veta av sin arbetsgivare att ståndet de ska sköta har utsatts för två rån tidigare inför att de skulle börja arbeta.
– Då blev man lite skraj, säger Linnéa.
Pierre Skoogh är samordnare på facket för sommarjobben i Stockholm 2013. Problemet med minderåriga jordgubbsförsäljare är ett ständigt återkommande problem. När oegentligheter dyker upp rapporterar facket till Arbetsmiljöverket.
– Många unga tycker att jobbet kan vara schysst, trots att allt inte går helt rätt till. Men jag har sett exempel på tioåringar som vaktar småsyskon och sköter kassan samtidigt i flera timmar. Så får det inte gå till, säger Pierre Skoogh.
Ellen och Linnéas sommarjobbsÂarbete pÃ¥gÃ¥r under fjorton dagar i sträck med 9 arbetade timmar per dag. Det strider mot lagen eftersom de inte har rätt att arbeta mer än 40 timmar i veckan, och inte pÃ¥ kvällar och helger. Barn under 18 Ã¥r fÃ¥r inte heller arbeta ensamma, särskilt inte om de hanterar pengar. Facket kommer inte att gÃ¥ vidare till Arbetsmiljöverket med deras fall.
– När det handlar om äldre ungdomar som jobbar svart anmäler vi sällan, eftersom lagstiftningen är så vag. Men när vi hittar ensamma tioåringar brukar vi kontakta Arbetsmiljöverket, säger Pierre Skoogh.
Han menar att det krävs ett bättre samarbete på myndigheterna. Men för att stoppa det olagliga barnarbetet krävs också uppmärksamma konsumenter.
– Det är viktigt att konsumenten tar ansvar. Det är inte okej att handla av en tioåring. Sedan tror jag att det kan behövas utökade åtgärder genom mer samarbete mellan facket och Arbetsmiljöverket och tydligare bestämmelser för vad som gäller.
Fotnot: Ellen och Linnéa heter egentligen något annat.
Rebecca Haimi
rebecca.haimi@dn.se
Läs mer:
Bärodlarna vill ha fler inspektioner