Författare Ämne: Vanlig familj lämnade sovande barn i bilen medan handlade:åtal.Barnet mår bra  (läst 1338 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2014-11-01
Varför lämnade du mig ensam med pojkarna?
Publicerad 01 nov 2014 06:31
LitenMellanStor
ANNONS:

HÖGDALEN/CONTESTI. "Varför lämnade du mig ensam med pojkarna? Varför, Vasile, min skönhet?"
Den gråtande kvinnan är Elena Vaduva, 41. Vasile är mannen som aldrig kom hem från Sverige.
Rekommendera679 Tweeta167
Elena Vaduva är svartklädd och har täckt håret med en svart slöja.
Inom loppet av sex veckor har hon begravt både sin svärfar Ioan och sin make Vasile.
Det började med att Ioan avled i Sverige, i sviterna av en hjärtattack. Vasile reste till Stockholm för att föra hem faderns kista till Rumänien. Sedan några dagar ligger nu även Vasile i jorden.
I famnen håller Elena Vaduva sonen Robert Vijai, 4. Han har Downs syndrom och kräver mycket av hennes uppmärksamhet. Sexårige Vasile Raj, i röd tröja med Snobben på bröstet, hänger mamma i hasorna.
- Det var för barnens skull vi kom till Sverige under två års tid, säger hon. Vi behövde pengarna för att vi vill ha ett bättre liv.
Elena var med Vasile i Stockholm i augusti, de bodde tillsammans med många andra i lägret i Högdalen. Men medan hon reste tillbaka med buss, stannade Vasile för att flyga hem med faderns kista.
Socialjouren erbjöd honom att bo på vandrarhem inför flygresan hem, men Vasile avböjde. Han ville inte överge de andra i lägret.
På morgonen den 31 augusti ringde Elenas telefon.
Något hade hänt i Högdalen.
---
Under sommaren har ett hundratal rumänska romer bott i tillfälliga skjul uppe på Högdalstoppen, några minuters promenad genom skogen från kulturhuset Cyklopen i södra Stockholm.
Under de varma sommarnätterna har livet känts lite enklare. På vintern använder de kaminer för att hålla värmen i de provisoriska bostäderna. Under sommaren är kaminerna inte inkopplade. Det fanns enligt rumänerna inte ens kaminer inne i någon av bostäderna.
Eld gör de upp på särskilda platser, på betryggande avstånd från skjulen.
Ursaru Costell, 59, är en av de som bodde i lägret. Hans minnesbild av natten till den 31 augusti är följande:
- Alla somnade vid 22-tiden på kvällen. Då hade vi släckt eldarna med vatten.
Omkring klockan fyra på morgonen vaknade boende i lägret av skrik.
- Min släkting skulle slå en drill och såg hur elden spreds snabbt och plötsligt. Han väckte oss andra, annars hade fler varit döda i dag, säger Ursaru Costell.
Jon Zamfir - släktingen som slog larm om branden - säger att lågorna flammade upp plötsligt och på flera skjul samtidigt.
- Det var ingen rök. Bara stora lågor överallt.
Han säger att han inte såg någon okänd person på platsen.
17 personer bodde i de skjul som började brinna. Alla utom två klarade sig utan skador.
Vasile Zamfir och Codrut Kalanyos, 24, som sov under samma tak blir instängda. Först efter att Vasiles bror lyckats slita upp en öppning i dörren tog de sig ut. De sprang sen till den närbelägna Statoilmacken för att larma ambulans.
Vasile och Codrut fördes till olika sjukhus, branden släcktes av räddningstjänsten och polisen anlände till platsen.
Under morgonen återvände flera av rumänerna för att leta efter sina pengar och andra ägodelar i askan. Brandplatsen var ännu inte avspärrad.
---
Under söndag morgon kom volontärer från Hem - föreningen för hemlösa EU-migranter - till Högdalstoppen.
Besöket var bestämt sen en tid, eftersom Kronofogdemyndigheten och Stockholms stad på måndag morgon skulle genomföra en avhysning. Planer som inte påverkades av branden.
I stället för att hjälpa rumänerna att packa ihop sina saker fick volontärerna från Hem lugna och trösta dem. Sven Hovmöller, professor i kemi vid Stockholms universitet och engagerad i Hem, kom till brandplatsen klockan halv tio.
- Jag reagerade på att polisen inte hade spärrat av platsen, säger han när vi nästan två månader senare återvänder till Högdalstoppen och det som återstår av lägret.
Sven Hovmöller ringde till stationsbefälet vid Söderortspolisen och frågade varför platsen inte var avspärrad. Han fick svaret att det pågår en undersökning.
- Jag sa till honom att jag är professor. Det brukar imponera på en del, och jag vet vad en undersökning är. "Här pågår ingen undersökning", sa jag.
Efter flera påringningar skickas polis som via Hems egna tolkar får hjälp att höra vittnen.
Enligt Sven Hovmöller ställde polisen frågor som antydde att rumänerna själva slarvat med elden och därigenom orsakat branden. En av de rumänska kvinnorna ska ha blivit arg och svarat med en motfråga:
- Tror ni att jag är dum i huvudet?
---
Vid tiden för branden pågick en intensiv kampanj på nätforumet Flashback med uppmaningar till mordbrand mot romska tältläger.
Olika skribenter lade ut bilder, filmer och länkar till kartor över flera läger.
Så här lät det:
"Tiggarnas läger bör rivas, brännas ner eller sprängas åt helvete. Helst med tiggarna hängandes upp och ner. Hypotetiskt tänkande men..."
"Sten, kniv, molotovcoctail eller kalashnikov spelar ingen roll, då inte våra folkvalda vågar ta steget för att befria oss från denna moderna pest så tänker jag applådera alla och envar som drar sitt strå till stacken för att slippa se människor medvetet klä sig i trasor och sitta och försöka profitera på oss svenskars inneboende godhet."
Veckorna före branden fick flera av de boende i ett annat läger, i närheten av Högdalen, tält och bildäck sönderskurna. Det uppger Vasile Zamfirs bror Gheorghe Zamfir, 53.
- Det hände senast en vecka före branden. De kom för att bo med oss för att de var rädda.
Vasiles änka Elena Vaduva säger att hon och andra i lägret ständigt fruktade attentat i form av våld eller anlagda bränder.
- Jag var vaken på nätterna. Jag var rädd för att något skulle hända oss, säger Elena Vaduva.
Samma dag som lägret brunnit skrev signaturen Rojas på Flashback:
"De goda nyheterna är iaf att branden ska ha orsakat ganska så omfattande skador på lägret, samt att två ziggisar ska ha skadats allvarligt, karma in action med andra ord."
---
Drygt sju timmar efter branden satte polisen upp avspärrningsband runt det som betraktas som en brottsplats. Rubriceringen: "allmänfarlig vårdslöshet", vilket innebär att rumänerna själva kan bli misstänkta för att ha orsakat branden.
- Vi misstänker att det rör sig om oaktsamhet vid eldning eller matlagning. Vi har inte kunnat höra de skadade, men vår patrull på plats pratade med andra i lägret och vi har ingen anledning att misstänka annat än det, sade Anders Gartér, förundersökningsledare vid Söderortspolisen till tidningen Arbetaren.
I en intervju med Sveriges Radio sade Anders Gartér att branden kan ha orsakats av kaminer.
De boende hävdar bestämt att kaminerna inte installeras förrän när vintern kommer.
Sven Hovmöller, som besökt lägret vid åtskilliga tillfällen, ger samma bild: Kaminerna var inte inkopplade.
Polisen genomförde en teknisk undersökning på platsen efter att avspärrningen gjorts. Men enligt Sven Hovmöller togs inga bilder och polisen visade inget större intresse.
Om det fanns några spår som skulle kunna bevisa att branden var anlagd, var det bråttom för polisens tekniker att hitta något misstänkt.
Redan tidigt på måndag morgon genomförde Kronofogden den planerade avhysningen, med hjälp av ett stort antal poliser. Då var få av rumänerna kvar. De flesta hade lämnat lägret efter branden, flera utan att få samla ihop resväskor eller personliga tillhörigheter.
Under tisdagen städades lägret, inklusive brandplatsen, med grävskopa.
- Man sopade undan potentiella bevis på en brottsplats, säger volontären Lise-Lotte från föreningen Hem som hjälpt de drabbade.
I efterhand hittade Sven Hovmöller på egen hand flera utbrända trasor, som han bedömer kan ha använts för att antända lägret. Trasorna har han överlämnat till polisen.
Men eftersom brandplatsen inte hade varit avspärrad saknar trasorna troligen bevisvärde.
Utredarnas huvudteori - att det var rumänerna själva som orsakade branden - kvarstår.
---
Vasile Zamfir fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala där han vårdades i respirator. Hans tillstånd blev bättre och han flyttades till S:t Görans sjukhus i Stockholm.
Men det som först beskrevs som lindriga skador visade sig snart vara betydligt allvarligare. Vasile hade en infektion i lungorna på grund av de giftiga gaser han hade andats in.
Den 15 september blev hans tillstånd hastigt sämre. Han avled 18.32 samma kväll.
Elena Vaduva befann sig då i Stockholm sedan några dagar tillbaka. Volontärerna på föreningen Hem hade skickat hennes kontaktuppgifter till sjukhuset och polisen.
Ändå fanns hon inte vid Vasiles sida när han tog sitt sista andetag.
Först på morgonen den 19 september, när Vasile hade varit död i fyra dagar, kallades Elena till Söderortspolisen tillsammans med volontären Lise-Lotte. De fick träffa Peter Eriksson, som tagit över brandutredningen. I rummet fanns en präst närvarande.
Elena blev så chockad av dödsbudet att hon föll ihop på golvet.
Brottsrubriceringen i brandutredningen ändras nu till allmänfarlig vårdslöshet och vållande till annans död.
---
Under de sju timmar som gick innan polisen avspärrade platsen rörde sig flera personer bland de nedbrända skjulen.
Brandingenjör Claes Malmqvist är ordförande för föreningen för brandutredare och har mångårig erfarenhet av att bland annat samarbeta polisen. Han slår fast att det var ett stort misstag att inte spärra av lägret tidigare.
- Om man vill ta reda på hur branden gått till, då ska man se till att ingen annan har tillträde till platsen. Ofta spärrar man av och dokumenterar platsen. Man kanske sätter bevakning med ett vaktbolag för att se till att brandplatsen får vara i fred tills man får komma in och utreda.
Söderortspolisens brandutredare får problem att dra slutsatser om någon flyttat föremål under de sju timmar platsen inte var avspärrad, anser Claes Malmqvist.
- Det gör naturligtvis utredningen svårare och mindre trovärdig. Då gör man självmål, säger han.
Sven Hovmöller kan inte hålla tillbaka sin ilska.
- Jag blir så vansinnigt förbannad på hur polisen har skött det här, säger han. Det beror på diskriminering från polisens sida. Man tog inte saken på allvar för att människorna som bodde här var tiggare.
---
Söderortspolisen anmälde sig till avdelningen för interna utredningar för att få en extern granskning av hur ärendet hanterats. Anmälan granskades av Mats Åhlund, överåklagare vid den särskilda åklagarkammaren som utreder polismål.
Han har lagt ner förundersökningen.
- Man kan naturligtvis ha synpunkter på det ena eller det andra. Om polisen borde ha varit snabbare på plats eller gjort någon annan åtgärd. Men min uppgift är att utreda om det finns anledning att tro att någon polisman gjort sig skyldig till brott i samband med utredningen. Någon sådan anledning finns inte, säger Mats Åhlund.
Eftersom det inte finns misstanke om brott utreder i stället enheten för interna utredningar vid polismyndigheten i Stockholms län insatsen ur ett arbetsrättsligt perspektiv. I värsta fall riskerar polisanställda böter eller varning. Men något sådant beslut är ännu inte taget.
Samtidigt pågår brottsutredningen för att fastställa vad som orsakade branden i Högdalen. Frågor till Söderortspolisens Anders Gartér och Peter Eriksson, den som nu leder den polisiära delen av brandutredningen, hänvisas till Manne Jönsson, tillförordnad distrikschef på Söderortspolisen.
Han har ej gått att nå.
Beträffande åtgärder i utredningen hänvisar Peter Eriksson till åklagare Jan Tydner, som leder hela brandutredningen. Åklagaren känner till hetsen på Flashback som föregick branden, men anser inte att branden var anlagd.
- Naturligtvis betyder det inte att vi har stängt dörren. Men på det utredningsunderlag vi har nu så finns det anledning att anta att det är allmänfarlig vårdslöshet, men inte mordbrand, säger Jan Tydner.
Samtidigt konstaterar åklagaren att ett stort antal vittnen ännu inte har förhörts. Enligt Jan Tydner har det varit svårt att fastställa identiteten på vittnen. Polisen tar nu hjälp av socialtjänsten och andra som har kontakt med personerna.
- Det är vår högsta prioritet just nu, säger Jan Tydner.
Varför hölls inte förhör med de drabbade i samband med branden, när alla fanns på plats?
- Jag vill inte kommentera vad som har gjorts och inte gjorts. Jag kan bara konstatera att det finns ett stort antal personer som vi vill få kontakt med. En av dem är den personen som blev lindrigt skadad i branden. Han är inte kvar i Sverige.
Han heter Codrut Kalanyos och var kvar i Sverige i fyra dagar efter branden. Under den tiden fick han hjälp av socialjouren. Varför talade inte polisen med honom då?
- Jag vill inte kommentera de utredningsåtgärder som gjorts. Det är, som jag förstår, föremål för en grundlig utredning, säger Jan Tydner.
---
Högerhanden är fortfarande inlindad i bandage. Huden i ansiktet har flagnat.
Codrut Kalanyos, 24, tar emot i sitt hem i staden Brezoi, fyra timmars bilresa nordväst om Bukarest, Rumänien.
- Jag hade inte kontakt med polisen en enda gång. De visade inget intresse för att prata med mig på sjukhuset och inte heller när jag fick bo på vandrarhem i två dagar. Ingen har haft kontakt med mig än, förutom ni, säger han.
Nästan två månader har gått sedan branden. Codrut berättar:
De somnade tidigt den kvällen. I skjulet fanns ingen kamin. Vasile rökte inte. Det gjorde Codrut, men Vasile hade bestämt sagt till honom: "Jag röker inte här inne. Inte du heller."
Första minnesbilden av brandförloppet:
- När jag vaknade brann Vasiles filt. Jag skrek till honom: "Vakna! Du brinner!"
Rummet var fullt av tjock rök. Brinnande plast hade fallit på taket och landat på Vasiles ansikte.
- Jag fick skaka Vasile för att kunna väcka honom.
När de till slut tog sig ut såg Codrut att taken brann på flera av skjulen samtidigt.
- De måste ha kastat bensin eller tändvätska på taken. Jag kan inte förstå annars hur branden kunnat sprida sig så snabbt.
Han fördes med ambulans till Karolinska universitetssjukhuset, bandagerades och skrevs ut samma dag.
Sjukhuset har sen dess lyckats där polisen gått bet och spårat Codrut Kalanyos.
Han har fått en faktura på 2 300 kronor skickad till sitt hem i Rumänien för vården på Karolinska.
Han ber oss förklara vad det står på papperet.
- Jag kommer inte att kunna betala så mycket pengar, säger han.
Till Sverige tänker Codrut Kalanyos inte återvända.
- Jag ångrar att jag kom dit.
---
Elena Vaduva böjer sig ner mot jordhögen ovanför Vasiles grav i Contesti.
Under de långa dagarna som tiggare i Sverige såg hon trots allt en ljusglimt. Livet blev lite bättre tack vare givmilda svenskar som skänkte henne några kronor. De 50-80 kronor hon kunde få ihop under en dag innebar en tillfällig trygghet.
Nu känns allt hopplöst.
- Jag tror inte att branden var en olycka. Det började brinna klockan fyra på morgonen när ingen var vaken.
- Jag måste få veta vad som hände, säger hon.
Ett litet steg tog den svenska polisen i torsdags. Då, efter flera samtal från Expressen till både polis och åklagare, genomförde man ett förhör med Codrut Kalanyos, via videolänk.
Det hade då gått drygt åtta veckor sedan branden som tog Vasile Zamfirs liv.
Av Diamant Salihu   

diamant.salihu@expressen.se

2.
2013-07-29

http://www.expressen.se/nyheter/tvaaring-raddad-av-polis-ur-varm-bil/

Tvååring räddad av polis ur varm bil

ÖREBRO. Det var nästan 27 grader i skuggan i fredags kväll.

Ändå lämnade föräldrarna sin sovande tvååring i bilen med stängda rutor och låst dörr.

– Det finns en misstanke om brott, säger Mats Nylén vid polisen i Örebro till Expressen.se.

Det var förbipasserande som larmade polisen när de såg den tvåårige pojken i den stekheta bilen.

Händelsen inträffade i fredags kväll enligt NA.se.

Föräldrarna, som var inne och handlade på en matbutik, hade låst dörrarna och inte heller vevat ner rutorna när pojken hittades.

– Polis kom till platsen och slog sönder en av sidorutorna och fick ut barnet, säger Mats Nylén vid polisen i Örebro till Expressen.se.

Senare kom ambulanspersonal till platsen för att ta hand om den medtagna tvååringen, som slutligen fick i sig lite vatten och började må bättre.

Föräldrarna brottsmisstänkta

När föräldrarna kom ut på parkeringen stannades de av polis - och är nu misstänkta för framkallande av fara för annan.

– Vi kommer också att kontakta de sociala myndigheterna, om vi inte redan har gjort det, säger Mats Nylén.

Han ser händelsen som allvarlig, inte minst mot bakgrund av att det var 27 grader i skuggan den aktuella dagen, och att en pojke i Skåne nyligen avled på samma sätt.

– Sådana här händelser kan sluta illa, säger han.
.
Av Ludvig Drevfjäll Av Ludvig Drevfjäll
 ludvig.drevfjall@expressen.se

« Senast ändrad: 01 november 2014, 12:59:33 PM av Alina »