Författare Ämne: Tjänsteman kallar pojkar offentligt för "ungjävlar"&fördomsfullt skyller på dem  (läst 1286 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
2013-07-24

http://www.expressen.se/kvp/leif-gw-det-ar-ungjavlar-i-omradet/

Leif GW: "Det är ungjävlar i området"

Natten till i går voltade en bil på E6 utanför Malmö efter att någon slängt ner stora stenar på vägen.

Leif GW Persson, professor i kriminologi, menar att vägsabotaget borde vara enkelt för polisen att lösa.

- Det är ungjävlar i närområdet. Ge mig sex timmar med dörrknackning, så löser jag det, säger han.

Sabotaget slutade mycket illa för den danska familj som hade oturen att köra på stenen. Men Leif GW Persson tycker att det borde vara lätt för polisen att hitta de skyldiga.

- Det är ungar som gör sådant. Det brukar inte vara någon större svårighet att få ordning på det. Som kriminalfall är det tämligen enkelt att lösa, säger han.

- Det är ungjävlar från närområdet. De har väl gått dit, eller haft stenen på en cykel.Den danskregistrerade bilen tappade kontrollen efter att ha kört på lösa stenblock på vägen Foto: Patrick PerssonDen danskregistrerade bilen tappade kontrollen efter att ha kört på lösa stenblock på vägen Foto: Patrick Persson

"Bar att knacka dörr"

Hemligheten för att hitta gärningsmännen är lokalkännedom. Att prata med många människor i området, helt enkelt.

- Det är bara att knacka dörr. Ge mig sex timmar så löser jag det, säger Leif GW Persson.

Uppsåtet är inte särskilt ondskefullt, menar han, utan handlar snarare om ungdomligt oförstånd.

- Det är pojkstreck. De tycker det är jättekul när det smäller. De är för små eller för dumma för att förstå konsekvensen. När de läser om det i tidningen håller de väl på att skita på sig.

Trots att brottet är enkelt att lösa, enligt Leif GW Perssons bedömning, tror han inte att Malmöpolisen kommer att klara upp saken.

- Det kommer de säkert inte att göra. Generellt verkar polisen totalt ointresserad av sitt jobb, och nu har de ju dessutom semester. Jag skulle bli svårt förvånad om de får fatt på dem.

Polisen utreder olyckan

Marika Roth på trafikgruppen vid Malmöpolisen utreder olyckan. Hon vill inte kommentera Leif GW Perssons kritik, men hälsar genom informatören Linda Pleym att utredningen pågår.

- Vi har fått en hel del tips som vi bearbetar, och så har vi ökad tillsyn i området. Vi kommer också att höra målsägande, som vi inte har pratat med ännu med hänsyn till deras hälsa, säger Linda Pleym.

Ingen dörrknackning?

- Vi bemöter inte det mer än så just nu, säger Linda Pleym.
.
Av Maria Rydhagen Av Maria Rydhagen
 maria.rydhagen@kvp.se