Författare Ämne: Landstingets anstälda bryr sig inte om nyfödda barn.  (läst 1073 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
Landstingets anstälda bryr sig inte om nyfödda barn.
« skrivet: 12 juli 2013, 15:35:04 PM »
2013-07-11

http://www.expressen.se/kvp/zandra-ringde-runt-till-sjukhus-for-att-fa-foda/
Zandra ringde runt till sjukhus för att få föda

Tidigare artiklar

Barnmorskornas rop på hjälp: "Förtvivlade"| 11 jul

Barnmorskor tvingas avbryta sin semester| 11 jul

BB-personal tvingas avbryta sin semester| 10 jul

Vattnet gick när Zandra Andersson, 26, ringde runt till olika skånska sjukhus för att få en plats att föda på. Till sist fick hon napp i Lund.

– En kompis skjutsade mig dit, jag var rädd att bebisen skulle komma ut i bilen, säger hon.

Det var tidig måndagsmorgon och Zandra Andersson från Sjöbo hade just lämnat dottern på förskolan. Hon satte sig i soffan för att vila när hon plötsligt fick värkar. Redan?, tänkte hon. Snabbt tog hon fram telefonen och slog numret till Ystad lasarett där hon ville föda. Tyvärr, sa personalen, eftersom Zandra bara var i vecka 32 kunde de inte ta emot henne. Nästa samtal gick till Centralsjukhuset i Kristianstad. Samtidigt som hon fick ett nej från förlossningen gick vattnet.

– Jag kände panik och det gjorde så ont, säger hon.

Samlade kraft

Hon samlade kraft och ringde Lunds lasarett. Bingo - de hade en plats åt henne.

– I Lund sa de att det var bra om jag kunde få skjuts av någon i stället för att åka ambulans. Jag visste att en killkompis var hemma med sitt barn så jag ringde honom.

Hon var orolig för att barnet skulle komma redan i bilen men när värkarna lugnade ned sig kunde hon andas ut. Och väl framme i Lund blev hon väl omhändertagen.

– Jag kände mig i trygga händer, personalen var fantastisk och jag fick bra vård. Jag kände inte av att de var underbemannade, säger hon.

Där väntade också hennes sambo Martin som hade fått släppa allt han hade på jobbet i Malmö, kasta sig in i bilen och köra till Lund.

Klockan 15.30 tittade deras älskade son, Kevin, ut. 2425 gram - och väldigt söt, säger Zandra Andersson och ler mot sin drygt tre veckor gamla bebis.
.
Av Johanna Darnéus Av Johanna Darnéus
 johanna.darneus@kvp.se