Författare Ämne: Svenska bäbisar får inte plats för att kunna föddas på sjukhus i Sverige 2013.  (läst 995 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
http://www.expressen.se/kvp/johanna-fodde-sin-son-pa-koksgolvet/
2013-07-12

Johanna födde sin son på köksgolvet

Zandra ringde runt till sjukhus för att få föda| 11 jul

Johanna Stjernkvist från Smygehamn var nära att föda men fick ingen plats på förlossningen i Ystad. Istället hänvisades hon till Lund. Men familjen hann aldrig i väg - pappa Christian fick agera barnmorska på köksgolvet.

– Jag undrar vart vården är på väg, säger Johanna.

Under hela sin graviditet har tankarna malt i huvudet på Johanna. Tänk om jag inte får plats någonstans, vart ska jag ta vägen?

– Min senaste födsel var en katastrof och jag var orolig för att det skulle hända igen. Barnet känner av mammans oro, säger hon.

När värkarna började klockan 04.15 i fredags morse ringde Ystads lasarett men fick ett nej. Inte heller i Malmö kunde ta emot familjen. I Lund däremot hade de en plats.

Johannas värkar blev allt mer intensiva och vattnet gick. Christian förstod att de aldrig skulle hinna kör till Lund utan ringde 112.

– Då sa Johanna plötsligt: nu kommer den. Jag trodde att hon skämtade, så snabbt brukar det inte gå, säger Christian.

Stod på knä på köksgolvet

Johanna fick kasta sig ned på köksgolvet, döttrarna hämtade handdukar och filtar medan Christian satte sig på knä framför hustrun för att hjälpa till.

Hann du fånga honom, är han blå, har navelsträngen fastnas runt huvudet - Johanna hade tusen frågor. Men sonen mådde bra.

Och när ambulanspersonalen var på plats tio minuter senare kunde familjen slappna av.

Jag hade fått panik

– Att få ett nej är fruktansvärt. Som blivande föräldrar ska man inte behöva oroa sig för att få en plats på BB. Jag ville inte ta upp ett rum i onödan, så ska man inte behöva känna. Jag är glad att jag inte var förstföderska, då hade jag fått panik, säger Johanna.

– Var finns det plats för oss? Ska man behöva boka in en plats på BB för att känna sig välkommen. Att få barn är det största som finns och man ska inte riskera barn eller mamma, säger Christian.
.
Av Johanna Darnéus Av Johanna Darnéus
 johanna.darneus@kvp.se