1.
2015-03-11
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20443523.abLämnades av polisen vid kyrkogård – hittades död 10 minuter senare
Den 55-årige mannen kördes iväg från polisstationen och patrullen släppte av honom vid Skogskyrkogården.
Bara 10 minuter senare hittades han död.
En förundersökning om vållande till annans död har nu inletts.
– Vi har ingen misstänkt, säger Kia Samrell, presstalesman på polisen Södermalm.
Dela
Tweeta
Det var under måndagseftermiddagen som den 55-årige mannen, tillsammans med ytterligare ett par personer greps av polisen på Sergels torg, mitt i Stockholm, misstänkt för att ha handlat med narkotika.
Gjorde motstånd
Mannen gjorde vid gripandet enligt polisen kraftigt motstånd, och misstänktes förutom för narkotikabrott för våldsamt motstånd.
Han fördes till polisstationen på Södermalm, där han förhördes.
Efter förhören skulle han släppas på fri fot klockan 21.24.
Men något hände. I samband med frisläppandet uppträdde mannen enligt polisen aggressivt och därför beslutades att mannen i enlighet med Polislagen skulle "avlägsnas" från polisstationen.
Kördes till Skogskyrkogården
Han sattes i en polisbil och kördes till Skogskyrkogården, strax söder om Stockholm, och lämnades vid huvudentrén på Sockenvägen. Enligt uppgit till Aftonbladet var klockan då 21.55. Förutom patrullen som körde honom följde av oklar anledning ytterligare en patrull med.
Enligt uppgift till Aftonbladet betedde mannen sig enligt polismännen aggressivt också i polisbilen och de satte handfängsel på honom.
Varför han kördes just till Skogskyrkogården, han är bosatt i en helt annan del av Stockholm, kan Kia Samrell inte svara på.
– Varför han körts dit han körts har jag inget svar på, säger hon.
Hittades livlös
Bara tio minuter efter att polispatrullen släppt av 55-åringen på Skogskyrkogården, 22.04, kommer larmet: En man har hittats livlös vid kyrkogården.
Det visar sig vara den 55-årige mannen. Hans liv går inte att rädda och han dödförklaras av läkare.
Polisen vill inte uppge om mannen hade några synliga skador, men inledde omedelbart en brottsutredning.
– Vi inleder alltid en förundersökning när det är oklara omständigheter kring ett dödsfall, säger Kia Samrell.
Kartlägger hans sista tid i livet
Ni rubricerar det som "vållande till annans död", det borde ju innebära att ni misstänker att han dött på grund av annan persons handåverkan.
– Ja, så är det ju naturligtvis. Men vad det är och hur det är har vi ingen aning om i nuläget.
Polisen försöker nu kartlägga mannens sista tid i livet genom förhör.
Misstänker ni att något hänt i polisbilen som lett till hans död?
– Det är förundersökningssekretess. Man måste utreda vad som har hänt under hela tiden, och vad som har hänt under de 40 minutrarna från att han kommit till den här platsen. Vi har ingen misstänkt i nuläget.
Polisen gick tidigare ut med uppgiften om att det gått 40 minuter från att mannen lämnades, tills att han hittades död.
Men enligt uppgift till Aftonbladet avser de 40 minutrarna tiden från att mannen formellt skrevs ut från polisstationen på Södermalm tills dess att han hittades. Däremellan har han alltså hunnit släppas ut, enligt polisen bete sig aggressivt, ett beslut om avlägsnande har fattats, och mannen körts till Skogskyrkogården.
Chefsåklagare Anders Jakobsson på enheten för polismål leder förundersökningen.
– Jag har bland annat begärt att få in alla tidsangivelser. Som jag förstår det släpptes han formellt ur arresten 21.24, sedan händer något och man fattar ett beslut om att han ska avlägsnas. Vid vilken tidpunkt detta sker, och hur lång tid sedan transporten tar har jag i nuläget inga uppgifter om.
Ska obduceras
Han säger också att om mannen fick lämna urinprov, kan detta vara "högintressant".
– Sedan ska en utvidgad rättsmedicinskt undersökning göras för att fastställa dödsorsaken.
Den 55-årige avlidne mannen är välkänd av polisen sedan tidigare. Han har flera gånger dömts för brott, däribland våld och hot mot tjänsteman.
Södermalm Polisen
Eric Tagesson
2.
2014 januari
Guardian: Sverige har spårat ur
Landet har ett "oförtjänt gott" internationellt rykte
"Totalitär modernism" undertrycker oliktänkande
Enpartistat understödd av "ljusskygga ägarfamiljer"
Publicerad 30 januari 2014 kl 01.41
KULTURNYHETER.Författaren Michael Booth, som är aktuell med en ny bok om Skandinavien, målar upp en mörk bild av det moderna Sverige i en artikel i den brittiska vänstertidningen Guardian.
Gilla artikeln på Facebook
Dela och skriv ut
Share on email Share on print Share on twitter More Sharing Services
15
Booth skriver att de nordiska länderna har ett oförtjänt gott internationellt rykte – och det gäller i synnerhet Sverige. I själva verket är Sverige "i praktiken en enpartistat understödd av ett par ljusskygga ägarfamiljer", menar han.
"Sverige har kunnat blomstra ekonomiskt tack vare sin särskilda variant av totalitär modernism, som tyglar friheten, undertrycker oliktänkande i samförståndets namn och som verkar fast besluten att bryta banden mellan hustru och make, barn och föräldrar. Man kan se det som ett nordiskt Kina", skriver Michael Booth.
Han passar också på att ge en pik till det svenska alkoholmonopolet.
"Om man frågar finnarna så säger de att den svenska ultrafeminismen har feminiserat deras män, som tvingas kämpa för att dränka sina sorger. Susan Sontag har beskrivit de statliga drivna alkoholmonopolbutikerna, det fruktade Systembolaget, som en blandning mellan en begravningsbyrå och en illegal abortklinik."
3.
2014-04-21
Sveriges Polis är nazistisk och barnhatande
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18749969.abTrettonårige Benjamin behövde använda toaletten och smet in på restaurang Stallmästargården i Stockholm.
Det slutade med att han hamnade på akuten. Enligt Benjamin och hans mamma blev han jagad, biten av en polishund och greps utan möjlighet att ringa hem.
– En polis satte sig på mig och en annan tog på mig handbojor. Det gjorde jätteont från hundbetten och jag bröt ihop totalt och bara grät, säger han.
1/3
På skärtorsdagen var Benjamin, 13, och en kompis till honom nere vid vattnet vid Brunnsviken i Stockholm. De hade planerat att gå förbi fritidsgården men kvällen slutade inte alls som de tänkt sig. När Aftonbladet träffar honom några dagar senare i hans hem är hans kropp full av sår från en polishund.
– När vi var ute kände jag att jag behövde gå på toaletten ganska snabbt och Stallmästaregården låg precis där vi var, säger Benjamin.
– Bakdörren var öppen så jag gick in och gick på toaletten.
”Trodde jag skulle sno tombackar”
Benjamin berättar att en i personalen upptäckte honom när han var på väg ut från toaletten.
Han fick följa med in på ett kontor, och på väg dit fick han höra att Stallmästaregården haft problem med personer som olovligen tagit sig in i lokalen för att stjäla.
– De trodde att jag skulle sno tombackar eftersom de stod precis där de upptäckte mig, säger Benjamin.
Personalen på Stallmästaregården ringde till polisen.
- Det är rutin när någon befinner sig olovligt i våra lokaler och vi misstänker brott, säger Stallmästaregårdens vd Fredrik Malmstedt.
När poliserna kom till restaurangen hade de hundar med sig.
– Jag blev rädd när jag såg polisen och hörde hundarna, för jag är rädd för hundar, säger Benjamin.
”Hörde att polisen skrek”
Han berättar att han sprang ut ifrån kontoret och iväg från Stallmästaregården.
– Jag hörde att polisen skrek “stanna” och nästa sak som hände var att polishunden bet tag i mig, säger han.
Som Benjamin minns det var det fyra poliser som kom fram till honom när han låg på marken.
– En polis satte sig på mig och en annan tog på mig handbojor, säger han.
– Det gjorde jätteont från hundbetten och jag bröt ihop totalt och bara grät.
I polisbilen frågade poliserna om Benjamins ålder och fick reda på att han bara var 13 år.
De körde honom till polisstationen i Solna.
Där fick han sitta i samma rum som en vuxen man som var misstänkt för brott, säger han.
Benjamins telefon hade poliserna tagit ifrån honom.
– Poliserna sa att jag var misstänkt för att ha stulit något men de kunde inte säga vad. Och de kollade inte ens mina fickor.
”Chockad när jag såg honom”
Under tiden försökte Benjamins mamma Maria få reda på vad som hade hänt hennes son.
– Hans kompis kom hit och var helt skärrad och sa att Benjamin försvunnit när han skulle gå på toaletten, säger Maria.
I flera timmar försökte både hon och kompisen komma fram på Benjamins mobil. Hon ringde också polisen för att få hjälp med söka efter honom runt Brunnsviken. Först två timmar senare fick hon kontakt med sonen som berättade att han var hos polisen.
– Jag åkte dit på en gång och blev helt chockad när jag såg honom, säger Maria.
– Det var ingen som hade lagt om hans sår och han var helt förstörd.
Så fort hon och sonen lämnat polisstationen åkte de till Karolinska sjukhusets akutmottagning. Där la de om Benjamins bitsår och röntgade hans arm. Nu ska han äta antibiotika i tio dagar.
Dagen efter gjorde Maria en anmälan mot poliserna som gripit Benjamin. Den hamnar nu hos riksenheten för polismål.
Polisen vill inte uttalade sig om Benjamins uppgifter.
– Vi kommenterar inte pågående ärenden, säger Mats Sundberg, vakthavande befäl på polisen i Västerort.
Stallmästaregården ska nu se över sina rutiner, enligt vd:n Fredrik Malmstedt:
– Det ska göra det svårare för obehöriga att ta sig in i delar av vår verksamhet där de inte får vara.
”Vi ringer alltid polisen”
Han vill i övrigt inte kommentera händelsen:
– Vi ringer alltid polisen när vi misstänker brott men vi kan inte ta ansvar eller uttala oss om polisens agerande.
Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi, ifrågasätter polisens agerande:
– Polisen har naturligtvis rätt att gripa personer vid misstanke om brott, men samtidigt måste man göra avvägningar och använda sitt omdöme.
Han säger att en 13-åring är ett barn, och ska behandlas som ett barn.
– Det är svårt att uttala sig utan att ha hela bilden klar för sig och det måste utredas ordentligt, men det står tydligt i instruktionen att föräldrarna ska kontaktas omedelbart, så om de inte gjort det är det inte bra.
Vidare, säger han, får polisen absolut inte använda övervåld, vilket att bussa en polishund på ett barn skulle kunna vara.
– Det låter inte bra. De åtgärder som vidtas måste vara proportionerliga till det brott man misstänker.
Fotonot: Familjen vill inte framträda med efternamn.
.
Angelica Karlsson
Fakta
Så säger lagen:
Lagen om unga lagöverträdare
33 § Den unges vårdnadshavare eller annan som svarar för den unges vård och fostran samt annan som har en fostrande roll i förhållande till den unge ska omedelbart underrättas om den unge kan misstänkas för att före femton års ålder ha begått ett brott.
4.
Sveriges POLIS dödade 7 svenskar på några månader nu i året 2014.
2014-04-08.
Sarnecki: Allvarligt trendbrott
Uppdaterad i dag 10:45. Publicerad i dag 08:52
Den skjutne 34-åringen är den sjätte person som dödas av polis det senaste dryga året, tidigare har en person skjutits till döds av polis vartannat år. Det handlar om ett klart trendbrott, enligt kriminologen Jerzy Sarnecki.
Den skjutne 34-åringen är den sjätte person som dödas av polis det senaste dryga året, tidigare har en person skjutits till döds av polis vartannat år. Det handlar om ett klart trendbrott, enligt kriminologen Jerzy Sarnecki.
– Det är förskräckligt svårt att tänka sig att detta är en tillfällighet. De här skjutningarna följer samma mönster. En person som är psykiskt instabil, möjligen berusad, går mot polisen med kniv och blir skjuten. Var och en av skjutningarna kan uppfattas som mer eller mindre motiverad, för polisen befinner sig i fara. Men har detta inte inträffat förut? Jag tror inte alls på att antalet knivbeväpnade galningar har ökat.
Den rimligaste hypotesen, säger Sarnecki, är att det har hänt något hos polisen som gör att fler personer skjuts till döds. En uppenbar förändring är att poliskåren har föryngrats.
– Det kan vara en av flera orsaker. Förändringen finns nästan garanterat hos polisen. Det här är en oerhört negativ utveckling, polisen är inte till för att döda utan för att rädda livet på folk. Det går inte längre att titta på varje enskild händelse för sig. Rikspolisstyrelsen måste ta ett samlat grepp och undersöka orsakerna till att detta sker.
Sven Granath, kriminolog på Brottsförebyggande rådet (Brå), säger att det är för tidigt att prata om något trendbrott när det gäller polisskjutningarna.
– Det är två år som sticker ut i statistiken, men frågan är om man kan prata om ett trendbrott när det rör sig om så låga tal. Dessutom, 2012 var det inga dödsskjutningar. Inte 2007 och 2008 heller, säger han.
Men oavsett om det rör sig om ett reellt trendbrott eller inte är utvecklingen mycket viktig att följa, poängterar Granath.
Martin Lundin, poliskommissarie vid Rikspolisstyrelsen, är kritisk till Sarneckis ”spekulationer” och menar att det är alldeles för tidigt att tala om ett trendbrott.
– Jag tror att det handlar om tillfälliga variationer i statistiken. Om man tittar tillbaka på statistiken de senaste 19 åren har i genomsnitt en person skjutits till döds per år. 2012 inträffade ingen dödsskjutning och förra året fyra. Det har gått upp och ned, säger han till DN.
Om det i framtiden skulle visa sig att det verkligen är fråga om ett trendbrott, ser han i nuläget inga faktorer inom polisen – varken utbildning eller rutiner – som skulle bidra till att polisen är mer benägen till dödsskjutningar i dag jämfört med tidigare.
– Jag vänder mig emot att spekulera om orsaken till den här eventuella ökningen, men i så fall tror jag mer på att man ska titta på ökat våld mot poliser. Ofta är det psykiskt störda som ligger bakom, säger han.
Marit Sundberg
marit.sundberg@dn.se
Läs mer:
Facket kräver elpistoler
Knivman sköts till döds av polis
5.
2013-07-23
http://ekuriren.se/nyheter/sverige/1.1853040-haktad-for-valdtakt-mot-barnHäktad för våldtäkt mot barn
Växjö/TT
En 64-årig man från Kronobergs län häktades under tisdagen på sannolika skäl, den högre misstankegraden, misstänkt för våldtäkt mot barn.
Mannen är inte släkt med barnet som han ska ha förgripit sig på vid flera tillfällen.
- Händelserna ligger ett par år tillbaka i tiden och barnet var vid tillfället mellan 10 och 15 år. Mer precis än så vill jag inte vara, säger Eva Lindhe, polismyndigheten i Kronobergs län.
Av hänsyn till utredningen vill polisen inte lämna ut mer information.
6.
2014-12-12
Här sparkar vakten en tiggande kvinnas saker
http://mobil.dn.se/sthlm/har-sparkar-vakten-en-tiggande-kvinnas-saker/Publicerad i dag 08:32
Här sparkar ordningsvakten undan en tiggande kvinnas tillhörigheter.
När Bienvenido Flores försökte stoppa vakten blev han själv attackerad.
I dag faller domen i Stockholms tingsrätt.
Annons:
Det var i december i fjol som Bienvenido Flores, som hjälper EU-migranter som tigger på Stockholms gator, hamnade mitt i avhysningsdramat som utspelade sig på Rådmansgatans tunnelbana. En tiggande kvinna, som Bienvenido Flores skulle hjälpa till läkaren, var på väg att bli bortkörd av ordningsvakterna på tunnelbanan. Med sin mobilkamera filmade Bienvenido Flores hur de två väktarna gick fram mot kvinnan och en av dem sparkade mot hennes saker medan hon själv backade undan.
När Bienvenido Flores ifrågasatte deras agerande och påtalade att kvinnan hade laglig rätt ska vakten bland annat ha tagit ett hårt grepp om Bienvenido Flores och tryckt upp honom mot en vägg. Vakten åtalades för bland annat ofredande och misshandel. På fredag faller domen vid Stockholms tingsrätt.
– Det är ganska oroligt. XX (kvinnan som blev avhyst) tror inte att svenska rättsväsendet gör något för att trygga henne i den här frågan. Hon säger "jag är en främling i det här landet och den här mannen är svensk medborgare", berättar Bienvenido Flores.
Suss Forsman Tullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen/SL vill inte kommentera den kommande domen, men berättar att hon sett filmen från händelsen:
– Jag har sett filmen och det här är inte okej. Men jag vill inte föregripa den rättsliga processen, säger hon.
Efter händelsen gick trafikförvaltningen igenom sina instruktioner till trafikentreprenörerna.
– Vårt ställningstagande har alltid varit att det är tillåtet att tigga i tunnelbanan. Vi har tidigare gått igenom våra egna riktlinjer och sett till att informationen är enhetlig och att detta är budskapet vi ger, säger Suss Forsman Tullberg.
Marijana Dragic
marijana.dragic@dn.se