Författare Ämne: Kommunanställda och svenska föräldrar följde Wahlgens reglerna om barnupfostran  (läst 1068 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
http://www.expressen.se/nyheter/anna-wahlgren-nu-ar-det-jag-som-tigger/
http://www.expressen.se/nyheter/wahlgren-brustit-i-min-uppgift-som-foralder/

RANNSAKAR SIG SJÄLV SOM MAMMA. "Det är fruktansvärt att läsa om hur min dotter mått dåligt och varit rädd", skriver Anna Wahlgren.
Wahlgren: Brustit i min uppgift som förälder

Anna Wahlgrens öppna brev

UTDRAG 1: Inledningen av mejlet

Är jag galen? Ja, det kan man faktiskt undra. Om jag inte kände mig själv och läste de senaste dagarnas tidningar, skulle jag nog vara benägen att hålla med. En rasande mor som med frätande hat bemöter dotterns bok om omsorgsbrist i barndomen! Det kvalificerar för galenskap. I tidningarna och på TV finns sensationella löp, lösryckta citat, bortklippta meningar, sammanställningar jag inte alltid känner igen. Att jag för gemene man - och kvinna - framstår som galen, är inte så konstigt.

UTDRAG 2: Om dottern Felicias bok

Tycker jag att min dotter ger en sanningsenlig bild av sin barndom? Nej, det tycker jag inte! Mycket av det hon skriver känner jag igen mig i och har också härlett i min egen bok, Sanning eller konsekvens. Mycket av det hon skriver är inte sant. Det är faktiskt lögn. Jag kan inte veta varför hon väljer att ljuga om så mycket i sin barndom som direkt berör mig, men jag har mina misstankar.

UTDRAG 3: Slutet av mejlet

Min familj är slagen i spillror. Jag har förlorat tre barn. Vänner och läsare har försvunnit. Barnaboken har avrättats i land efter land av skandalhungriga journalister. Mina försörjningsmöjligheter har strypts. Min förlorade heder ska vi inte tala om. Så nog har jag alla förutsättningar att bli galen.

Men är jag galen? Eller försvarar jag mig?

Jag är brottsanklagad. Har jag rätt att försvara mig? Trots att jag är mamma?
.

...och så här säger experterna om Anna Wahlgrens brev

Elaine Eksvärd ,  retorikexpert : "Hon påstår att dottern ljuger men har inga argument för det. Hon berättar själv att hon varit bristande som mamma men inte specifikt vad Felicia ljuger om. Det bästa sättet att släcka elden är att be om ursäkt, om det finns någon sanningshalt i det dottern säger."

Sven-Erik Alhem , tidigare överåklagare: "En innehållslös text om en familjesak som borde hållas inom familjens väggar. Det finns ingenting juridiskt upphetsande i det. Det växlar mellan någon slags kärlek till barnet och att hon retar sig på att hon inte har jobb längre och det skyller hon på dottern.
.

FÖRFATTARBRÅKET – STEG FÖR STEG

1983 kom den första upplagan av Anna Wahlgrens ”Barnaboken”. Boken blev snabbt en bästsäljare och har lästs av miljoner föräldrar över hela världen.

I januari 2012 släppte Anna Wahlgrens dotter Felicia Feldt boken ”Felicia försvann” – en mörk barndomsskildring med inslag av missbruk, aggressivitet och övergrepp.

I samband men lanseringen av boken framträdde Felicia Feldt i Skavlan för att prata om sin bok. Då hade Felicia och Anna redan brutit med varandra. Boksläppet ledde till ytterligare splittringar när flera av syskonen tog sin mamma i försvar.

Som svar på Felicia Feldts bok skrev Anna Wahlgren boken ”Sanning eller Konsekvens” som kom ut i höstas. I boken, som inte blev någon större försäljningssuccé, berättar hon om sin version.

Efter dotterns uppgörelse har ”Barnabokens” försäljning sjunkit i botten. Anna Wahlgren saknar nu både jobb och inkomst, har hon berättat för Expressen.

I fredags gästade Anna Wahlgren ”Skavlan” i SVT där hon kommenterade dotterns bok och berättade hur den nästan höll på att ta kål på henne. ”Jag höll på att dö. Jag har varit mycket nära. Man behöver inte ta livet av sig, man kan dö av brustet hjärta, sa hon i programmet.”
.

Efter det öppna bråket mellan de två författarna Anna Wahlgren och Felicia Feldt kommer nu mammans försvarstal.

I ett mejl till Expressen och Aftonbladet rannsakar barnuppfostringsgurun sig själv som mamma.

"Med facit i hand är det lätt att se att jag varit omdömeslös", skriver hon i texten.

I går skickade författaren Anna Wahlgren ett öppet brev, enligt henne själv en debattartikel, till både Expressen och Aftonbladet.

Texten, som Aftonbladet publicerat i sin helhet, är ett slags försvarstal där Anna Wahlgren erkänner vissa brister som mor, men där hon också anklagar dottern Felicia Feldt för att ljuga i barndomsskildringen "Felicia försvann" som släpptes i fjol.

I texten rannsakar Anna Wahlgren sig själv:

"Det är fruktansvärt att läsa om hur min dotter mått dåligt och varit rädd, och hur mina inte alltid särskilt kloka val har kommit henne till skada. Med facit i hand är det lätt att se att jag varit omdömeslös", skriver hon och konstaterar:

"Jag kan bara beklaga att jag brustit i min uppgift som förälder".

Kritik efter SkavlanbesöketFelicia Feldt. Foto: Anna Hållams/ExpressenFelicia Feldt. Foto: Anna Hållams/Expressen

I fredags gästade Anna Wahlgren "Skavlan" i SVT där hon kommenterade dotterns bok:

- I ett år har jag legat blödande på offentlighetens torg med ett spjut i bröstet, i mammahjärtat, sa hon bland annat.

Både redaktionen och Anna Wahlgren fick ta emot kritik på sociala medier efteråt. Programledaren Fredrik Skavlan anser dock att man höll sig inom de etiska ramarna.

"Wahlgrens dotter Felicia har under ett år talat om sin barndom i ett antal svenska och norska medier, också med oss. Anna Wahlgren har sedan bjudits in för att svara på detta, och det var därför naturligt att ha med henne när hon kände sig redo att ge sin version", skriver han till kampanje.com.

Felicia Feldt har via förläggaren Svante Weyler avböjt att kommentera mejlet. Anna Wahlgren vill heller inte lämna några kommentarer.
.
Av Hanna Jakobson Av Hanna Jakobson
 hanna.jakobson@expressen.se