1.
2014-11-16
Svensk polis använder dödliga kulor - för att politiker inte begriper
Dela
Tweeta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article19866964.abSvensk polis dödar för många människor. Svinnet i onödigt döda kan ändå sägas vara ganska lågt vid en internationell jämförelse. Genomsnittet låg länge kring en dödsskjutning per år i Sverige, men under 2013-2014 har hittills sju människor fått sätta livet till under konfrontation med polisen.
Bara i viss utsträckning är detta ett juridiskt problem. De poliser som skjuter någon misstänkt eller särskilt besvärlig person har vanligtvis lagligt stöd för att använda sina tjänstevapen. Det brukar handla om berusade, narkotikapåverkade eller psykotiska människor som viftar med kniv, samurajsvärd eller andra tillhyggen och uppenbarligen inte är inställda på saklig diskussion. Då är de legalt skjutbara.
Ibland kan man som utomstående tycka att skjutandet var överdrivet. Som i den nu aktuella domen från tingsrätten i Varberg där en polisman frikändes - de frikänns praktiskt taget alltid - efter att ha avlossat inte mindre än fem skott mot en psykotisk man som enligt bedömning från flera polismän på platsen inte kunde talas till rätta på annat sätt. Det var bara det att det femte skottet avlossades när mt (den misstänkte gärningsmannen) låg ner svårt skadskjuten och försökte kravla sig undan.
Samtliga poliser som varit på plats vittnade inför Varbergs tingsrätt och beskrev lika samstämmigt som bevisligen felaktigt den uppkomna nödvärnssituationen. Så frikännandet för tjänstefel och vållande till annans död är inte juridiskt obegripligt. Att de vittnande poliserna inte talat sanning förklarade tingsrätten med att de nog mindes fel på grund av stress och tunnelseende. Låt vara att man skulle kunna tänka sig en mer näraliggande förklaring till den där samstämmigheten.
Men nu är inte onödigt många dödade bråkstakar i första hand en juridisk fråga. Det är en facklig fråga. Polisfacket kräver nämligen att få använda en särskilt dödlig pistolammunition.
Förr var polisen utrustad med ammunition som var avsedd att i görligaste mån undvika dödsfall. Kultypen var svensk, tillverkad av Norma och helmantlad. Det betyder att själva blykulan var innesluten i en slät kopparmantel som höll ihop kulan vid träff. En sådan kula går rakt igenom en människokropp och lämnar en jämn, kraftigt blödande sårkanal efter sig. Kommer den skjutne då inom rimlig tid till sjukhus går skadan kanske att reparera i nitton fall av tjugo.
Polisfacket var emot denna typ av alltför skonsam ammunition. Man krävde uppgradering till dödlig ammunition. Fast så okänsligt formulerades naturligtvis inte kravet. Den förskönande omskrivning man använde var ”ökad stoppverkan”.
Dessutom åberopade man omsorg om allmänheten. Ty, menade man, den helmantlade kulan kunde efter att ha gått rätt igenom buset rikoschettera mot asfalt eller betong och träffa oskyldig allmänhet. Det hade visserligen aldrig inträffat i den svenska polisens historia, men kunde naturligtvis inte uteslutas.
Följden blev att svensk polis utrustades med en amerikansk kula, ”Speer Gold Dot”, avsedd att döda vid träff. I Sverige tillverkas inte sådana kulor eftersom svensk lag, till skillnad från amerikansk, inte lämnar utrymme för dödligt uppsåt vid pistolskytte.
Speer Gold Dot är en så kallad hålspetskula. Vid träff splittras spetsen upp och formar en liten vass propeller som roterar och wobblar sig in i offret och - helst men inte alltid - stannar i kroppen. Sårkanalerna blir oregelbundna, kontaminerade med jeanstyg (i alla tester använder man jeanstyg, googla Speer Gold Dot så får ni se det på reklamfilm) och såren blir då ofta inoperabla. Detta är onekligen ”stoppverkan” eftersom kulan är avsedd att leverera all sin energi inne i människokroppen.
Kort sagt, detta är jaktammunition avsedd att döda även vid mindre välplacerade skott. Skulle landets älgjägare tvingas använda helmantlad ammunition, sådan som vår polis fordom använde vid människoskytte, så skulle ett stort antal älgar överleva den årliga beskjutningen under älgjakten, och ett ännu större antal orsaka oändliga och svåra eftersök.
Jag kan tänka mig att somliga läsare, särskilt kvinnor, redan har lämnat den här texten. Det är begripligt. Av alla nördigheter är nog den rörande ballistik och kultyper den mest föraktade, också det begripligt. Kultiverade personer ägnar sig inte åt sådan kunskap.
Den inställningen är säkert vanlig bland politiker, särskilt politiker till vänster. Och den därav följande okunnigheten bland lagstiftarna är rimligtvis det tyngst vägande skälet till att svensk polis försetts med dödlig ammunition. Politikerna begrep inte det där med ”stoppverkan” och ”rikoschetter”.
Den politiska frågan kan annars formuleras rakt och enkelt. Anser vi eller anser vi inte att polisfackets krav på bättre arbetsmiljö genom dödlig ammunition är värt några extra människoliv om året?
Politik och pistolkulor hör ihop.
Jan Guillou
2.
2014-09-27
http://www.expressen.se/kvallsposten/daniel-slogs-blodig-under-vaktingripande/Daniel slogs blodig under vaktingripande
Publicerad 27 sep 2014 19:44
18-åring polisanmäler krogvakter efter bråk| 26 sep
När Daniel Saroee ville ha tillbaks sin jacka slutade ingripandet från ordningsvakterna blodigt.
Enligt Daniel Saroee kopplade de ett grepp på honom och han kastades in i en stenvägg med ansiktet först. Daniel fick sys med 15 stygn.
- Jag trodde vakter var där för att hjälpa. Jag trodde aldrig att något sånt här kunde hända, säger Daniel Saroee.
Men åsikterna kring vad som orsakade bråket och exakt vad som inträffat går isär.
Rekommendera16 Tweeta2
Daniel Saroee, 18, har polisanmält vakterna för misshandel. Och han är själv anmäld för våld mot tjänsteman. Något han ställer sig frågande till.
- Jag var nykter och hade inte varit otrevlig, säger han.
I onsdags kväll var Daniel Saroee på väg att lämna utestället Harrys i Kalmar när han upptäckte att han missat att ta nummerbricka till sin jacka i garderoben.
- Jag gick ner till garderoben och frågade hur jag skulle göra. "Kom tillbaks när vi stänger" sa garderobiären. Så jag väntade en stund.
När stället stängde gick Daniel Saroee tillbaka. Efter viss diskussion uppmanades Daniel Saroee att lämna platsen. När han återigen knackade på kom vakten ut och knuffade bort Daniel.
Blev aggressiv
Plötsligt, berättar Daniel, rusar ytterligare en vakt ut från stället.
- Han var yngre, jag vet inte var han dök upp ifrån. Han skrek "vi tar honom, vi tar honom". Han var väldigt aggressiv.
Enligt Daniel Saroee kopplade den yngre vakten ett grepp på honom, och den första vakten höll fast Daniels hand.
- Två sekunder senare flög jag in i en stenvägg, precis bredvid ställets entré. Det gjorde väldigt ont och det började rinna blod.
Vakterna ska sedan ha släpat in Daniel innanför entrén där han sattes på golvet.
- De var väldigt hånfulla och sa att "nu blir det inget Harrys för dig på sex månader, kanske till midsommar". Jag var chockad och höll tyst. Men jag var nykter och hörde allt de sa.
Tjugo minuter senare kom polisen.
Hänvisar till utredning
Roger Pajkin är vaktchef på Harrys. Enligt honom var sex vakter i tjänst den aktuella kvällen. Han själv var dock inte på plats.
- Jag har pratat med de två vakterna som var inblandade. Jag vill veta vad som hänt. Det finns alltid två versioner. Jag tror att det hände en del saker innan det här inträffade. Killen är anmäld för våld mot tjänsteman eller våldsamt motstånd.
Men han har också anmält dina vakter för misshandel. Och det finns allvarliga skador dokumenterade. Vad känner du inför det?
- Det är tragiskt och tråkigt. Det är alltid olyckligt när någon blir skadad, oavsett om det är en gäst eller en vakt. Vakter blir också skadade ibland. Samtidigt har man som ordningsvakt rätt att bruka visst våld.
Det här ska ha inträffat utanför lokalen. Hur ser du på det?
- Jag vill inte spekulera i vad som föranlett händelsen. Jag får hänvisa till den pågående polisutredningen.
Är vakterna i tjänst under den tid detta utreds?
- Ja. Vi har möjlighet att stänga av vakter om vi tycker det finns anledning till det. Men det beror helt på vad som hänt.
Polisen förhörde Daniel i radiobilen. Eftersom Daniel var nykter sa poliserna att de inte skulle köra honom till stationen, i stället kördes Daniel till sjuhuset. Där syddes hans jack i pannan med 15 stygn. Flera dagar efter händelsen är Daniel Saroee och hans familj fortfarande skakade.
- Det är två stora starka vakter som har gett sig på en oskyldig. Det är ingen stor, stark och våldsam person dom har misshandlat, säger Daniels pappa Hassan Saroee.
Jackan har Daniel Saroee inte fått tillbaks.
Kvällsposten har utan framgång sökt Harrys ägare.
Av Alexander Vickhoff
Av Alexander Vickhoff
alexander.vickhoff@kvp.se
3.
2014-08
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19417708.abRode, 20, slogs i huvudet med batong
Rode Grönkvist, 20, slogs med en batong i huvudet av polis under torgmötet i Malmö.
Han segnade blödande ihop på gatan och togs om hand av sjukvårdare.
– Det kändes surrealistiskt. Jag trodde inte att de skulle slå folk som stod stilla, säger han.
Dela
Tweeta
Laddar...
När vi träffar 20-årige Rode Grönkvist ett dygn efter demonstrationen så är han fortfarande chockad och har svårt att fatta hur det kunde gå som det gick. Rode Grönkvist är medlem i Ung vänster och hade bestämt med några vänner att de skulle gå till demonstrationen eftersom de ville visa sitt avståndstagande mot nazistiska Svenskarnas parti.
– Jag ville vara med eftersom arrangören Skåne mot rasism har en kodex som är konfrontativ men ickevåldslig. Därför kändes det bra att delta.
”Svartnade för ögonen”
Cirka 40 minuter in i torgmötet var stämningen hätsk bland motdemonstranterna. Ett led av demonstranter tog några steg framåt mot polisen samtidigt som de skrek slagord. De motades tillbaka av polisen. Enligt Rode Grönkvist stod han och några andra demonstranter stilla bakom första raden av demonstranter när polisen drog batong och började slå på folk.
Rode fick ett hårt slag i huvudet.
– Det svartnade för ögonen och jag kände hur blodet rann ned över mitt ansikte, säger han.
Rode segnade ner på gatan men lyckades sedan omtöcknad ta sig undan tumultet. Han hittade några ur den frivilliga sjukvårdsgruppen som hjälpte honom att sätta sig i en gränd.
– Jag var rejält omtöcknad och fick ett stort bandage.
Rode: ”Hade händerna längs sidorna”
Eftersom det inte fanns tillräckligt med ambulanser på platsen fick Rode senare åka taxi till akuten. Efter några timmars väntan konstaterade läkaren att Rode hade fått ett fem centimeter långt jack i huvudet.
Det var dock ingen allvarlig skada och Rode tvättades och såret häftades ihop.
Enligt Rode Grönkvist stod han helt stilla när polisen slog honom i huvudet.
Är du säker på att du inte gjorde något som kunde uppfattas som aggressivt?
– Nej, Jag hade händerna längs med sidorna. Och jag gjorde ingen rörelse framåt mot polisen.
Polisen: Ansvarsfrågan ska utredas
Rode Grönkvist har varit på några demonstrationer tidigare. Men han har aldrig varit med om något liknande. Han upplever det som om polisen använde mycket mer våld än vad situationen krävde i Limhamn.
– Från demonstranternas sida var lite lugnare än vad det brukar vara. Däremot använde polisen mer våld än vad jag har varit med om vid liknande tillfällen.
Enligt Eva-Gun Westford, informationschef för polisinsatsen, gjorde polisen sitt arbete när man skingrade demonstranterna eftersom man ansåg att ett våldsamt upplopp på platsen. Däremot kommer alla skador som uppkom under insatsen utredas av polisen.
– Vi har skrivit en anmälan om skada och ansvarsfrågan ska utredas, säger hon.
Susanna Nygren
25 augusti 2014 01:16
569
Dela
23
Tweeta
4.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19419718.ab2014-08-25
Polisen spred felaktig bild – av kravallerna
Polisen vid insatsen i Malmö i helgen anklagade motdemonstranterna för kraftigt våld.
Antirasisterna ska, enligt polisen, ha kastat gatsten och ammoniak ”i stor omfattning” samt attackerat ambulanser.
Men uppgifterna verkar inte stämuma, avslöjar Skånskan.
Dela
Tweeta
Polisen har nu publicerat sin version av vad som hände under demonstrationen mot Svenskarnas parti i Limhamn under lördagen.
Man skriver att motdemonstranterna kastat ”stora gatstenar och ammoniak i stor omfattning mot polis”.
Vidare skriver polisen i sin rapport att ambulanser och ambulanspersonal blivit attackerade av motdemonstranterna.
”Vi har arbetat med att få in ambulanspersonal till plats, vilket har varit svårt. Både ambulanspersonal och polis har i detta läge blivit angripna av våldsverkare”, uppger polisen.
”Ingen har blivit attackerad”
Men enligt Skånska dagbladet, som ringt runt till ansvariga hos polisen och ambulansverksamheten i Skåne, finns det ingen person som kan ta något konkret exempel på attackerna, trots att de enligt rapporten ska ha skett i ”stor omfattning”
– Jag kan inte svara för polisens rapportering, men vi kan konstatera att ingen i personalen har blivit attackerad och det finns inga skador på några fordon, säger Hans Ivarsson, beredskapsläkare på ambulansverksamheten, till tidningen.
Polisen: ”Vet inte”
Inte heller polisen själva kan svara på varifrån deras egen uppgift om kastade gatstenar kommer. Kvinnan som skrivit den aktuella rapporten hänvisar till Håkan Jarborg Eriksson, kommenderingschef och ansvarig för polisinsatsen i Limhamn, men han kan inte ge något tydligt svar.
Han medger att uppgifter om att "stora gatstenar" kastades mot poliserna kan vara felaktiga och erkänner att polisen spritt en felaktig bild över situationen för ambulanspersonalen på Limhamns torg.
– Jag kan inte säga att det kastades gatstenar. Men bland allt som kastades mot poliserna och polisryttarna, bland annat petflaskor och glasflaskor med ammoniak, fanns stenar. I vår händelselogg finns också en uppgift från poliser som sett hur gatstenar brutits upp. Vi undersöker nu närmare vem som lämnat den upplysningen, säger han till TT.
Oskar Forsberg
25 augusti 2014 10:33
909
Dela
49
Tweeta
Limhamn: Polisen anmäler sig själv
Dela
Tweeta
Kommentera
5.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19420342.abSTOCKHOLM. Polisen anmäler sig själv till åklagare för att få utrett hur ryttare användes vid tumultet kring helgens nazimöte i Limhamn. Många har upprörts av bilder på hur motdemonstranter vräks omkull.
Att skicka in polisryttare för att skingra en folksamling på det sätt som skedde i lördags är mycket ovanligt.
– Det är väl första gången man kan se det här uppträdandet. Det vi ser på bilderna, att man rider över personer, tillhör inte vanligheterna, säger Per Engström, chef för enheten ordning och säkerhet på Rikspolisstyrelsen.
Det är just hur rytteriet användes som har dragit på sig den största uppmärksamheten. Flera kritiker talar om övervåld sedan de tagit del av dramatiska bilder på hur demonstranter vräkts omkull och hamnat under hästarna.
Enligt Håkan Jarborg Eriksson, kommenderingschef och ansvarig för polisinsatsen, har polisen nu anmält sig själv för att åklagare ska utreda händelsen.
– Därför kan jag inte kommentera saken närmare, annat än att det finns utvecklade metoder för hur och när man kan använda rytteriet för att skingra en folkmassa, till exempel om det håller på att urarta till våldsamt upplopp, säger han.
TT: Men hästar före exempelvis vattenkanoner?
– Både vattenkanoner och gas ligger högre upp i våldstrappan än att använda ryttarna. Sedan gäller det som alltid, att inte använda mer våld än situationen kräver. Här kom folk till skada, och det är i sig naturligtvis ett misslyckande för polisen, säger Jarborg Eriksson.
Polisen har rätt att använda våldsamma metoder om en folksamling inte skingrar sig trots uppmaningar eller går till attack mot polisen. Och att använda hästar för så kallad splittring är en av möjligheterna.
Skånepolisen skriver på sin hemsida att "vi har arbetat med att få in ambulanspersonal till plats, vilket har varit svårt. Både ambulanspersonal och poliser har i detta läge blivit angripna av våldsverkare". Men nu erkänner Håkan Jarborg Eriksson att polisen spritt en felaktig bild.
– Ett olyckligt misstag som vi ska rätta till. Vi borde hellre ha skrivit "hårt ansatt", säger han.
Han medger också att uppgifter om att "stora gatstenar" kastades mot poliserna kan vara felaktiga.
– Jag kan inte säga att det kastades gatstenar. Men bland allt som kastades mot poliserna och polisryttarna, bland annat petflaskor och glasflaskor med ammoniak, fanns stenar. I vår händelselogg finns också en uppgift från poliser som sett hur gatstenar brutits upp. Vi undersöker nu närmare vem som lämnat den upplysningen.
Hans Ivarsson, beredskapsläkare och ansvarig för ambulanspersonalen, säger till Skånska Dagbladet att ingen i deras personal blivit skadad och att det inte finns några skador på fordonen.
– När den första ambulansen skulle hämta en person uppfattades situationen som potentiellt hotfull, men det reddes upp snabbt och därefter fanns det inga problem.
Fakta: Två anhållna
Under demonstrationen greps ett tiotal personer. Sju anhölls, fem av dem för våldsamt upplopp, våldsamt motstånd mot tjänsteman och ohörsamhet mot ordningsmakten i olika kombinationer. De två återstående är misstänkta för brott mot knivlagen respektive maskeringsförbudet.
Samtliga utom en kvinna, som greps maskerad och vägrar att uppge sin identitet, frigavs dagen därpå. Samtidigt greps i Göteborg en person som var med i Limhamn och är misstänkt för våldsamt upplopp. Han transporterades till Malmö där han anhölls.
TT
25 augusti 2014 10:52
6.
2013
Pojkar stal juicepaket — staten fick betala 40 000
Publicerad i dag 05:53
En liten stöld i Blekinge blev en dyr historia för staten. Två 15-åriga pojkar togs på bar gärning när de stal var sitt juicepaket till ett värde av tio kronor.
De åtalades men åtalet ogillades eftersom åklagarens brottsrubricering var felaktig.
Nu får staten betala kostnaden för deras försvarare på drygt 40 000 kronor, skriver Sydöstran.