1.
2012-12-12
http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/polisen-hemligholl-ingripande-med-dodlig-utgang/Polisen hemlighöll ingripande med dödlig utgång
Publicerad i dag 16:03
Polisen i Västmanland hemlighöll ett ingripande med dödlig utgång. Först efter att DN på fredagen skrivit om händelsen bekräftade Västmanlandspolisen att den ägt rum.
Annons:
På myndighetens webbsida publiceras dygnet runt information om uttryckningar som polisen gjort.
I onsdags larmades polisen till Västmanlands sjukhus i Västerås. Personal på en psykiatrisk avdelning hade begärt hjälp med en 28-årig man som uppträtt våldsamt.
Trots att polisinsatsen slutade med att den omhändertagne fick livshotande skador gick polisen inte ut med någon information om händelsen. Däremot publicerades notiser om inbrott, trafikolyckor, en brand och ett ingripande mot en misstänkt drograttfyllerist på polisens webbsida.
28-åringen avled på torsdagsmorgon. Men inte heller när landstinget informerat polisen om dödsfallet gick myndigheten ut med information om händelsen.
Polisens avdelning för internutredningar beslutade på torsdagen att inleda en förundersökning om tjänstefel gällande ingripandet.
Polisen i Västmanland ville på fredagsmorgonen inte bekräfta DN:s uppgifter om dödsfallet eller att ett sådant ens ägt rum vid ett polisingripande på onsdagen. Först när DN.se publicerat en artikel om händelsen gick polisen ut med ett pressmeddelande om dödsfallet.
Per Ågren är operativ chef på polisen i Västmanland.
– Jag värjer mig kraftigt mot beskrivningen att polisen hemlighållit uppgifter, säger han.
Skälet till att polisen i Västmanland inte gått ut med uppgiften om dödsfallet förrän på fredagen är, enligt Ågren, att man inväntat klartecken från åklagaren.
Ni går varje dag ut med information om misstänkta brott utan att invänta klartecken från åklagare, varför inte i det här fallet?
– Nej, men å andra sidan har vi ingen underrättelseskyldighet gentemot medier. […] Det finns ärenden där vi av jättestarka skäl inte vill få publicitet på brottet som sådant – det är för att vi ska kunna genomföra en bra förundersökning.
Gör ni skillnad på utredningar som gäller poliser och utredningar som gäller andra?
– Absolut inte. Jag ser inte att vi över huvud taget gör någon sådan skillnad. Den enda skillnaden är att poliser som är misstänkta utreds av [Särskilda åklagarkammaren], en fristående utredningsverksamhet i förhållande till, i det här fallet, polisen i Västmanland, säger Per Ågren.
Robert Holender
robert.holender@dn.se
2.
2014-11-04
Polisanmäler poliser efter utekvällen
Kvinnans lördagskväll slutade i tårar och skräck. Hon säger att hon blev blåslagen av polisen och trakasserad av såväl poliser som arrestvakter. Fotograf: Privat
1/4
Kvinnans lördagskväll slutade i tårar och skräck.
Hon säger att hon blev blåslagen av polisen och trakasserad av såväl poliser som arrestvakter.
Nu har hon anmält poliserna som omhändertog henne - och tre dagar efter händelserna har hon ännu inte riktigt förstått vad hon varit med om.
– Jag tror inte att jag har landat ännu, jag kan inte sluta tänka på det och drömmer om det hela tiden. Jag mår inte bra, säger hon.
Dela
Tweeta
Mejla
Klockan 02.45, berättar kvinnan, var hon och en nära vän på väg ut från nattklubben som ligger vid Lilla torg. Då började en ordningsvakt trakassera dem och när de kom ut från klubben stod där två poliser.
– De undrade vad som hände och godtrogen som jag var förklarade jag vad som hänt, säger hon och berättar hur poliserna genast började prata jargong med vakterna och hur nedlåtande de talade mot henne.
– De sa: "Ja, men lilla gumman, nu får du ta och lugna ner dig", sen tog den ena polismannen ett hårt tag om min ena arm. Jag sa "Aj, rör mig inte", men då blev det bara katastrof.
"Kallades för 'jävla hora'"
Kvinnan berättar om hur poliserna brottade ner henne på marken, trampade på henne och släpade henne längs marken. Tre dagar senare är hon fortfarande blåslagen.
Hon fördes till arresten, där hon beskriver hur trakasserierna fortsatte. En arrestvakt ska ha kallat henne för "Jävla hora" och ingen ville berätta för henne varför hon blivit omhändertagen.
– Jag har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv. Jag bad om att få ringa min pappa eller bror för att berätta var jag befann mig, men de bara hånskrattade åt mig, säger kvinnan som fortsatte att böna och be för att hon ville bli utsläppt.
Först efter att hon börjat busvissla högt i cellen blev hon utsläppt. Mobiltelefonen och plånboken hade försvunnit vid tumultet på Lilla torg och hon fick hjälp av en förbipasserande kvinna att ringa en taxi.
När hon kom hem såg kvinnans föräldrar hur blåslagen hon var och genast åkte hon tillsammans med sin pappa tillbaka till polisstationen för att anmäla det inträffade.
Gick i försvarsställning
Offret beskriver hur kvinnan som tog emot i receptionen kände igen henne och genast gick i försvarsställning. Först efter flera timmars väntan tog de emot henne och både hon och hennes pappa upplevde det som att polisen förhalade situationen i förhoppning att de båda skulle tröttna på att vänta.
– Direkt sa hon: "Vi har inte gjort någonting", men det vet väl inte hon, säger kvinnan.
Hennes polisanmälan ligger nu hos polisens internutredning. Chefen för internutredningsärenden heter Eva Jakobsson och hon känner till ett en anmälan gjorts.
– Det är riktigt att vi har ett ärende, där den här kvinnan är målsägande. Jag har ännu inte fått några direktiv av åklagare, förundersökningen leds av åklagare från särskilda åklagarkammaren och det har ännu inte bestämts vem som är åklagare än, säger Eva Jakobsson.
"Fick en chock"
Ofta när poliser och vakter blir anmälda för våldsbrott motanmäls målsägaren. Kvinnan har inte fått någon information om att hon själv skulle ha blivit polisanmäld.
– När jag polisanmälde frågade min pappa, som var med, varför jag blivit omhändertagen, och då sa de att det var för att jag var berusad, berättar kvinnan som säger att hon druckit alkohol, men inte alls i en mängd som gjorde att hon inte kunde ta hand om sig själv.
Kvällsposten har talat med Malmöpolisens informatör Nils Norling. Han vill inte berätta om det i det här fallet finns en motanmälan från polisens sida utan hänvisar till sekretess.
För den anmälande kvinnan har helgens händelser inneburit att hon helt tappat förtroendet för polisväsendet.
– Jag har alltid tänkt att de ska skydda oss, de är ju till för att hjälpa oss. Jag är en kort, liten kvinna som aldrig skulle slå mot dem, eller göra dem någon skada. Jag fick en chock och nu har jag noll förtroende för dem, noll.
Av Jens Dahlkvist
Publicerad 04 nov 2014 19:06
Dela
226
Tweeta
24
3.
2013-06-24
http://www.expressen.se/gt/skolelev-hittade-pistol---som-polisen-tappat/Skolelev hittade pistol - som polisen tappat
En polisman i Lidköping tappade sitt tjänstevapen under ett tumult.
Men det var inte polisen själv som hittade sitt borttappade vapen - utan en skolelev, det rapporterar P4 Skaraborg.
Det var under ett tumult i samband med en gymnasiekarneval som en polis i Lidköping tappade sitt tjänstevapen. Varje år arrangerar elevkåren på De la Gardiegymnasiet i Lidköping en karneval, och i år uppstod det då ett mindre bråk. En polis på plats gick dit för att lugna de inblandade - men då tappade polisen sin pistol, något han först inte märkte.
Hittades - av elev
Det var i stället en elev som hittade vapnet, och gav det till en annan polis.
Enligt P4 Skaraborg skriver polisen som tappade vapnet så här i en internanmälan:
”Jag vet att jag har kollat mitt vapen innan jag lämnade polisstationen och att bygeln var på spärrat läge. Hur vapnet har kunnat ramla ur hölstret vet jag ej.”
.
Av Johanna Rapp Av Johanna Rapp
johanna.rapp@gt.se
4.
2014-11-19
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880360.abAVSLÖJAR: Åker gratis – med sina tjänstekort
Poliser utnyttjar sina tjänstekort för privata gratisresor i kollektivtrafiken
Aftonbladet kan i dag avslöja att det under en tioårsperiod kan handla om fusk för en kvarts miljard kronor bara i Stockholmsområdet.
– Det är klart att det förmodligen inte är rätt, det vore dumt att påstå något annat, säger en av poliserna som utnyttjar systemet.
Dela
Tweeta
När Aftonbladet besöker Rådhusets tunnelbanestation mellan klockan 16 och 17 så strömmar det poliser förbi spärrvakten. De visar upp sina tjänstekort och åker sedan utan att betala.
Stationen ligger precis bredvid det stora polishuset på Kungsholmen i Stockholm och den här tiden så slutar stora delar av kåren för dagen.
Enligt både polisens föreskrifter och Storstockholms lokaltrafiks, SL:s, regler får poliser bara åka gratis när de är i tjänst.
På 40 minuter ser vi ett 50-tal poliser gå genom spärrarna med sina tjänstekort vid Rådhusets och Mariatorgets tunnelbanestationer.
– Det här att åka gratis med tjänstekortet utnyttjas regelmässigt. Men det finns poliser som betalar för sig, säger en polis till Aftonbladet.
Går miste om pengar
Om hälften av poliserna i Stockholms län åker gratis på tjänstekortet så handlar det om 2 500 personer som slipper betala 9 480 kronor per år för sina månadskort.
Det motsvarar 23,7 miljoner kronor per år eller närmare en kvarts miljard på tio år.
Det är pengar som SL och därmed skattebetalarna går miste om.
Samtidigt är det en förmån på motsvarande belopp för poliserna.
När vi går ner några veckor senare till Rådhusets tunnelbanestation är mönstret det samma. Men denna gång konfronterar vi poliserna som åker på sina tjänstekort.
Många svarar inte när vi presenterar oss och frågar varför de åker på tjänstekortet. En poliskvinna puttar undan mig och går sen snabbt vidare.
Flera rodnar och några uppger att de är ute på spaningsuppdrag.
En del säger att de inte åker på sina tjänstekort – men det är inte sant, våra kameror dokumenterar när de går förbi spärren och visar upp sina tjänstekort.
”Inte ensam om det”
En av de få som stannar upp och svarar ärligt på frågor är Lars, som har varit polis sedan 1973. Han erkänner utan omsvep att han faktiskt åker på sitt tjänstekort.
– Ja, jag gör det ibland.
Varför det?
– Ja, säg det. Jag har ingen bra förklaring till det.
Det får poliser inte göra enligt SL om de inte är i tjänst?
– Det finns säkert regler för det också. Men jag är ju inte ensam om det.
Tycker du det är rätt att ta sig såna förmåner?
– Jag tycker vare sig det ena eller andra.
Men det är ju skattebetalarna som förlorar pengar här?
– Så är det.
Men betalar du någon skatt för förmånen?
– Det tror jag inte att jag gör.
”Tar sig rätten”
Enligt Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket, ska poliserna betala skatt för gratisresor som sker på fritiden.
– Det är en privatresa och den är skattepliktig. De får prata med sin arbetsgivare om det, det är väl något som har blivit fel om de inte kan reglerna. Men de är skyldiga att ta upp det här i sin inkomstdeklaration.
Att det inte är tillåtet att resa på detta sätt förändrar inte sakfrågan, säger Pia Blank Thörnroos.
– De tar sig rätt och då är grundprincipen att det är skattepliktigt, det är kopplat till korten de har. Ska de göra rätt nu i efterhand ska de redovisa det i deklarationen och ta upp det med sin arbetsgivare.
Fotnot: Lars heter egentligen något annat.
Richard Aschberg
19 november 2014 06:59
Dela
Tweeta
LÄS MER
”Svårt att veta om poliser är i tjänst”
Enligt SL:s regler får poliser bara resa gratis om de jobbar. – De har ingen förmån. Är de inte i tjänst så ska de betala för sig, säger Jesper Pettersson…
5.
2014
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880371.abPolis upptäckte internutredare som gratisåkte
För snart ett år sedan slog en polis larm till högsta polisledningen om gratisåkandet på tjänstekortet.
Trots detta fortsätter fusket.
– Det här är åt helvete, säger anmälaren till Aftonbladet.
Dela
Tweeta
Länspolismästare Mats Löfving och rikspolischef Bengt Svenson fick ärendet på sina bord i december förra året.
I brevet till polischefen skrev anmälaren att det med ”polismyndighetens goda minne pågår ett omfattande missbruk med tjänstekort i vinningssyfte.”
Enligt anmälaren kan en polisman som utnyttjar gratisåkandet med tjänstekortet på fritiden tjäna hundratusentals kronor skattefritt under sitt arbetsliv. Samtidigt har Polisens ansvarsnämnd, PAN, varnat eller beslutat om löneavdrag för poliser när de – en enda gång – använt sina tjänstekort för att få förmåner vid nöjes- eller festlokaler.
”Så skedde inte”
Polismannen bakom anmälan uppger att han sett hur en av polisens internutredare åkt på sitt tjänstekort på fritiden.
– Det var ju därför jag begärde att det här skulle utredas utanför Stockholm, men så skedde inte.
Ärendet om gratisåkandet har nu legat snart ett år hos Rikspolisstyrelsens avdelning för interna utredningar i Stockholm, IU.
I januari meddelade Rikspolisstyrelsen anmälaren att de höll på att ”ta fram riktlinjer” för användningen av tjänstekort.
Enligt Stockholmspolisen personalchef Christer Birgersson är reglerna solklara: poliserna får inte använda sina tjänstekort för att åka gratis på fritiden. Han uppger att polisledningen har gått ut med information om detta.
”Utredas av andra”
Det är ett tjänstemeddelande från den 1 juli 1996 som reglerar polisers åkande med SL:
”Av taxereglementet framgår att det inte föreligger någon rätt att resa gratis utom tjänsten genom att uppvisa tjänstelegitimation.”
Om uppgiften, att anmälaren har sett en av polisens internutredare åka på tjänstekortet på fritiden, säger Christer Birgersson:
– Minsta misstanke ska göra att man inte ska komma i närheten av att hamna i jävssituation. Om det nu är så att han lämnat namn på en anställd på IU som har åkt så kommer det att utredas av några andra så klart.
Richard Aschberg
19 november 2014 07:22
5.
2012-12-12
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20009210.abKan häktas för dubbelmord
Den 30-årige yrkesmilitär har erkänt att han mördat sin fru och parets lilla bebis.
I dag kan han häktas.
– Han är förtvivlad, säger advokaten Per Schånberg.
Dela
Tweeta
Sent i tisdags kväll hittades den 34-åriga kvinnan och hennes nio månader gamla dotter döda nedanför ett stup vid stenbrottet i Dalby utanför Lund. Det rapporterades som en olycka - men misstankar riktades snart mot kvinnans 30-årige man som var med på platsen och hade larmat 112.
Efter att i första förhöret nekat till brott gjorde han i går en helomvändning.
– Min klient har erkänt att han dödat sin hustru och sitt barn. Han erkänner mord, säger hans advokat Per Schånberg.
”Han är väldigt förtvivlad”
Mannen har uppgett varför han begått morden, men advokaten har inte velat gå in på det. Per Schånberg uppger också att det inte legat något gräl eller svartsjukedrama bakom morden. Enligt advokaten är det just mord, och inte dråp eller vållande till annans död som 30-åringen erkänt.
– Det är för att han är väldigt förtvivlad och inte vill komma undan sitt ansvar. Han har berättat väldigt ingående om vad som har hänt, men jag kan inte gå in i detaljer.
I dag håll häktningsförhandlingar i Lunds tingsrätt.
Efter häktningsförhandlingen håller kammaråklagare Helena Lundström en presskonferens i polishuset i Lund. Hon vill inte uppge vad som tros ha hänt vid stenbrottet.
– Det handlar ju om mord på två personer. Det är något som berör väldigt många, därför tycker jag vi får visa respekt för de inblandade och de anhöriga, säger hon.
Grannarna chockade
Bland grannar och boende i Dalby har dödsbuden mötts med bestörtning.
En granne till paret har berättat att mannen alltid gett ett gott och godhjärtat intryck.
– Vi småpratade ibland när han gick förbi här och han var alltid väldigt trevlig då, säger en granne.
Hans uppfattning av paret var att de ”såg väldigt kära ut” och ofta arbetade tillsammans i trädgården eller gick på promenader med barnvagn och hundar.
– De var alltid glada och trevliga.
Både mannen och kvinnan har levt välordnade liv, och har vad Aftonbladet erfar inte tidigare varit i klammeri med rättvisan. Den 34-åriga kvinnan arbetade som akademiker och forskare.
Beskrivs som god arbetskamrat
Den 30-årige mannen är yrkesmilitär vid Södra skånska regementet, Revingehed. Där har kollegor och vänner också chockats av händelsen.
– Det är tragiskt. Det är framför allt de tankarna som infinner sig hos alla parter tror jag. Tragik, säger Jan Bohman, informationschef vid Revingehed.
30-åringen beskrivs som en god arbetskamrat. Mannen har varit heltidsanställd som skyttesoldat och även tjänstgjort utomlands i Afghanistan. Han ska enligt Jan Bohman inte ha handskats med någon särskilt känslig information.
– Alla soldater som är arbetar hos oss är ju granskade och kontrollerade, men det ska han inte ha gjort som jag känner till.
Ida Persson Victor Stenquist