Författare Ämne: Landstingets politikerna hittar inte plats på sjukhuset för cancersjuka barn  (läst 1399 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2015-07-16

Stefan Löfven fördes akut till sjukhus
Publicerad 16 juli 2015 kl 11.54
INRIKES.Statsminister Stefan Löfven fördes under morgonen idag akut till sjukhus med ambulans.

Gilla artikeln på Facebook

Dela och skriv ut
Share on emailShare on printShare on twitterMore Sharing Services
0
Löfven hade precis landat på Arlanda flygplats efter ett besök i Addis Abeba i Etiopien när han vid halv nio-tiden hastigt insjunknade och fick hämtas med ambulans.

Enligt medieuppgifter bedömdes Löfven som ett "Prio 1"-fall, vilket enligt SOS Alarms definition innebär "uppdrag med högsta prioritet där patient bedöms ha akuta livshotande symtom".

– Han har undersökts nu, är utom fara och på väg hem, säger hans pressekreterare Anne Ekberg till Fria Tider.

Vet ni vad det var som hände, jag förstår det som att han blev införd som prio 1-fall?
– Det vet inte jag. Han landade på Arlanda och insjuknade strax efter det, akut illamående, och togs in för kontroll.

Enligt Ekberg insjuknade Löfven efter att han hade landat på Arlanda, inte ombord på flygplanet. Hon vill inte kommentera vilket sjukhus han fördes till för vård.

2.
2014-09-02
http://www.dn.se/sthlm/sa-slar-platsbristen-mot-de-cancersjuka-barnen/
Så slår platsbristen mot de cancersjuka barnen
Publicerad i dag 14:39

Över 100 cancersjuka barn i Stockholm drabbas av platsbristen inom barncancervården, enligt TV4:s Kalla Fakta. Bland dem cancersjuka Lilly, 4, som DN berättat om. Och jämngamla Gustav Jeppsson. ”Det är som om man bara faller, säger Gustavs mamma”, Anna Jeppsson, i programmet som visas i kväll och handlar om bristerna i vården.

DN har i flera artiklar berättat om krisen i barncancervården. Lilly, 4, och andra cancersjuka barn tvingas åka till andra län för sin livsviktiga behandling eftersom Astrid Lindgrens barnsjukhus inte har plats för dem. Bristen på sjuksköterskor har lett till att antalet vårdplatser minskat. I kväll berättar även Kalla Fakta om problemen inom barnonkologin. Fyraårige Gustav Jeppsson, som i likhet med Lilly lider av akut lymfatisk leukemi, har bollats mellan sjukhus, olika avdelningar och även skickats hem för tidigt efter behandling. Familjen bor i Täby utanför Stockholm och tillhör Karolinska universitetssjukhuset.

– Man känner sig väldigt maktlös. Att man skjutsas runt. I princip vet man inte var man skall hamna. Man kan hamna lite var som helst, säger Gustavs pappa Anders Jeppsson i programmet.

Eftersom sjukhusens journalsystem inte är samspelta har viktig information missats när Gustav tvingats byta vårdplats.

– Jag fick berätta vilken typ av sondsprutor det skulle vara. För det är olika gängor på dem. Sådana saker fick jag informera om, säger Anna Jeppsson.

Kalla Faktas granskning visar att antalet anmälningar från skyddsombuden på sjukhusen till Arbetsmiljöverket har ökat kraftigt på senare år. Dessa har framför allt gällt hög arbetsbelastning, platsbrist och överbeläggningar. Anmälningarna har lett till att stort antal sjukhus har hotats med viten av Arbetsmiljöverket.

Hundratals människor dör i onödan i vården, enligt Kalla Faktas sjukvårdsgranskning. De har granskat samtliga Lex Maria-anmälningar som gäller avlidna de senaste fem åren, med undantag för självmord och psykiatrisk vård. I drygt 400 fall där patienter avlidit har ansvariga inom sjukvården misstänkt att dödsfallen borde ha kunnat undvikas. Bristande rutiner är i särklass vanligaste orsaken, enligt Kalla Fakta.

– Siffran är hög men den måste ställas i relation till att 1,2–1,4 miljoner patienter varje år vårdas på våra sjukhus. Det är ändå så att 400 dödsfall som borde kunnat undvikas är ett oacceptabelt stort antal, Hans Rutberg, professor patientsäkerhet till Kalla Fakta.

Marijana Dragic
marijana.dragic@dn.se

Cancervård i kris – politikerna skyller på varandra

Här börjar Lillys långa resa i vården

3.
http://www.expressen.se/gt/lakaren-sa-att-flickan-var-frisk--hade-cancer/
Läkaren sa att flickan var frisk – hade cancer

Publicerad 27 aug 2014 20:10
 Den 13-åriga flickan hade hosta, feber och svettningar under flera månader. När hon sökte hjälp på en akutmottagning i Västsverige ska läkaren ha sagt att hon var frisk.
Två dagar senare blev läget sämre och hon fick föras akut till Drottning Silvias barnssjukhus i Göteborg.
Då fick familjen veta att flickan hade lymfkörtelcancer.
Rekommendera163 Tweeta12
Under förra hösten blev den 13-åriga flickan sjuk. Enligt en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, handlade det om hosta, andnöd, feber, trötthet och nattliga svettningar.
Hennes föräldrar tog med sin dotter till den vårdcentralen på en ort i Västsvenska flera gånger. På vårdcentralen skrev de ut totalt två penicillinkurer, men flickan blev inte bättre. Föräldrarna ville att läkarna skulle fortsätta utreda dotterns tillstånd och efterfrågade bland annat en lungröntgen. Men något sådant blev inte aktuellt, skriver föräldrarna i den anmälan som lämnats in till IVO.
Läkaren sa att flickan var frisk
När flickan blev ännu sämre i början av 2014 valde föräldrarna att ta med 13-åringen till akutmottagning på ett sjukhus i Västsverige. Föräldrarna berättade om alla symptom och frågade återigen om en lungröntgen. Men enligt IVO-anmälan ska läkaren inte ha tagit situationen på allvar. Han ska i stället ha sagt att flickan var frisk, men att hon kanske hade någon form av virussjukdom.
Två dagar senare blev flickans tillstånd ännu sämre. Efter ytterligare ett sjukhusbesök, denna gång på barnmottagningen i Halmstad, togs föräldrarnas vädjan om en lungröntgen på allvar. Denna ska enligt anmälan till IVO ha visat symtom på en allvarlig sjukdom.
Hade cancer
Man valde därför att köra flickan med ambulans i ilfart till Drottning Silvias barnssjukhus i Göteborg. Här konstaterades det att hon hade lymfkörtelcancer.
Föräldrarna har anmält händelsen till IVO. I anmälan skriver de att de är kritiska till hur läkaren på akutmottagningen, som de besökte först, hanterade situationen. De anser att han skulle ha gjort en noggrannare undersökning och remitterat deras dotter vidare. De undrar även om vårdtiden och riskerna hade kunnat minskas om diagnosen fastställts tidigare.
Av Sandra Divinyi   
sandra.divinyi@gt.se

4.
2014-07-26
http://www.expressen.se/gt/hon-fick-ponnyn-over-sig--men-ingen-hjalp/
Hon fick ponnyn över sig – men ingen hjälp

Viktoria lades in på sjukhus efter olyckan med ponnyn.
Fotograf: Privat
1/2
Viktoria Eknefelt, 12, fick en skenande ponny över sig och bröt bäckenet - då lämnades hon kvar av ambulanspersonalen utan behandling.
– Jag tycker det är hemskt. Hon kunde ha dött, säger mamma Ewonne Pettersson Eknefelt.
Dela
Tweeta
Mejla
Det var den 9 juli som Viktoria Eknefelt var på en ridtävling i Alingsås med mamma Ewonne. Efter en lyckad ridtur skulle ponnyn belönas med godis. Men av någon anledning blev hästen rädd, skenade - och föll baklänges, rakt över Viktoria som satt på.
– Jag blev jätterädd. Viktoria slog huvudet i ett staket, hjälmen gick sönder och hästen låg på henne, berättar mamma Ewonne som genast började ropa efter ambulans.
– Det kom förbi två sköterskor som tyckte samma sak, berättar Ewonne.
Svåra smärtor
Medan Viktoria låg och våndades i smärtor tillkallades ambulans. Men Ewonne är kritisk mot flera saker i ambulanspersonalens uppträdande.
– Först tog det över 30 minuter för dem att komma då de inte hittade adressen. När de var på plats så gick jag i väg för att leda in hästen. När jag kommer tillbaka har de bett Viktoria att ställa sig upp och friskförklarat henne. De sa att hon kunde rida igen, säger Ewonne.
"Det är hemskt"
I tron att Viktoria hade blivit professionellt bedömd bad Ewonne sin dotter att leva som vanligt. Detta trots att hon hade ont och knappt kunde röra sig.
– Dagen efter var vi och badade och Viktoria kunde inte simma eller göra någonting. Jag blev jätteorolig och ringde sjukvårdsupplysningen, berättar Ewonne, som uppmanades att åka till närakuten i Kungsbacka. Efter att en ortoped hade undersökt Viktoria blev han enligt Ewonne rasande.
– Läkaren var fullständigt vansinnig och kallade ambulanspersonalen för "jävla idioter". Han kunde inte förstå hur de låtit Viktoria vara kvar. Det visade sig att hennes bäcken var av, det var brutet, säger hon.
Viktoria lades in på sjukhuset i Varberg. Nu har Ewonne anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg. Hon menar att hennes förtroende för ambulanssjukvården har försämrats kraftigt efter detta.
– Jag tycker det är hemskt. När det handlar om barn dessutom. Det är felaktigt och får inte gå obemärkt förbi, andra kan drabbas, säger Ewonne.
Hon vill dock poängtera att bemötandet från sjukvården i övrigt, var mycket bra.
– Läkaren som behandlade Viktoria i Kungsbacka var jättebra, likaså på sjukhuset i Varberg.
"Kunde dött"
Viktoria blev utskriven från sjukhuset efter ett dygn och slapp att opereras. Men nu får hon gå på kryckor tills att bäckenet läkt ordentligt. Hon mår efter omständigheterna bra.
– Man känner automatiskt förtroende för ambulanspersonalen och lämnar sina barn i deras händer. Då hoppas man att de ska kunna sin sak. Det kunde ha varit något inre organ som var skadat. Viktoria kunde ha dött, avslutar Ewonne.
GT har varit i kontakt med ambulanschefen på Södra Älvsborgs sjukhus, som dock inte vill kommentera ärendet.
Av Christer El-Mochantaf
Publicerad 26 jul 2014 07:21
1
Dela
1
Tweeta

5.
2014-07-09
http://www.aftonbladet.se/debatt/article19188800.ab
Sluta slussa runt cancersjuka barn
Barncancerfonden: Hög tid för en tryggare vård

Trångt på landets barnsjukhus. Foto: Johan Wessel.
  Trångt på landets barnsjukhus. Foto: Johan Wessel.

Bildspel: Klicka för att starta
 Visa alla bilder
FAKTA
DEBATTEN: Cancersjuka barn ska få en trygg och säker vård. Men personalbrist och en orealistisk planering gör att cancersjuka barn hänvisas till andra avdelningar där det saknas onkologläkare, expertsjuksköterskor och en familjeanpassad miljö. Det skapar oro, stress och ångest för de sjuka barnen och deras familjer, skriver företrädare för Barncancerfonden Stockholm Gotland.
DEBATTÖRERNA: Karin Elinder, ordförande Barncancerfonden Stockholm Gotland och Carina Kampe, vice ordförande Barncancerfonden Stockholm Gotland.
Vården på landets barnonkologavdelningar är fantastiskt. På Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm likaså. Men allt fler barn överlever och behöver vård en längre tid. Och Stockholm växer. Förra året tog barncanceravdelningen emot 600 fler vårdbesök än året innan. I år är det redan 500 fler besök än planerat.
Under sommaren är personalbristen så akut att barn som ska genomgå cytostatikakurer som kräver att de blir inlagda upp till en vecka regelbundet skickas till Uppsala. I Stockholm finns inte kapacitet att ge dem den behandling som krävs för att rädda deras liv.
Vården i Uppsala är av hög kvalitet. Men för barnen är inte situationen likvärdig. Nya ansikten och miljöer skapar ökad oro och stress. Tillvaron blir ännu svårare att få ihop när delar av familjen är på ett sjukhus långt ifrån syskon, vänner och anhöriga.

Personalbristen på barncanceravdelningarna är inte enbart relaterad till sommarbemanningen. Kapaciteten har utarmats under flera år och inte anpassats efter de ökade behoven. Tidigare i år varnade en rad verksamhetschefer vid landets barnonkologiska center för att situationen var oroande och att den på sikt utgör ett hot mot de goda behandlingsresultat vi i dag vant oss vid att se (SvD Brännpunkt den 2 februari 2014).
Allt oftare vänder sig upprörda, frustrerade och ledsna familjer till patientföreningen i Stockholm. Stressen och pressen över att flyttas runt blir outhärdlig. Våra medlemmar har dessutom erfarenhet av felaktig och missad medicinering. Ingrepp som på grund av ovana blir smärtsamma och traumatiska, i stället för hanterbara. Ingrepp som får göras utan narkos. Barn som blir än mer nedstämda och får det ännu svårare med aptiten.

Vårdpersonalen gör sitt bästa i denna pressade situation. Men barncancervården ska inte behöva förlita sig på att enskilda sjuksköterskor lappar och lagar för att klara en miniminivå. Här behövs en verksamhetsstyrning som är väl förankrad i verkligheten, där resurser säkras genom långsiktig planering och där det finns utrymme för säkerhetsmarginaler.
I förslaget till en nationell cancerstrategi för framtiden (SOU 2009:11) menar utredarna att det är nödvändigt att den framtida cancervården organiseras och utförs så att patienten har förtroende för vården och bemöts med respekt för befogade krav på kvalitet i omhändertagandet. Tyvärr är situationen den motsatta i Stockholms barncancervård i dag fem år senare. Det är beklämmande och oroväckande.

Cancerdrabbade barn ska ha en trygg vårdmiljö när de kämpar för sina liv. Varje hand som berör barnets kropp är en prövning för barnets integritet. Varje liten provtagning en utmaning för barnets tillit. Med en trygg och igenkännande miljö blir det något lite lättare för barnet att uthärda smärtan, rädslan och illamåendet.
Vi kräver att:
 Cancerdrabbade barn i Stockholm ska vårdas på onkologavdelningen på Astrid Lindgrens Barnsjukhus, om inte behandlingen kräver annan kompetens.
 Vården ska utföras av personal som har den specialkompetens som behövs för att bemöta cancerdrabbade barn.
 Det ska finnas kontinuitet i den personal som vårdar barnen. Nya ansikten ska introduceras sakta och sällan.
 Drabbade familjer ska få korrekt information om vårdplanen och eventuella förändringar ska meddelas i god tid och det ska finnas utrymme för frågor och ställningstaganden.

Patientföreningen Barncancerfonden Stockholm och Gotland har startat en namninsamling för en säkrare och tryggare vård för barnen med cancer. Namnlistan kommer att överlämnas till Stockholms Läns Landsting och ansvariga politiker i slutet av september 2014.
Karin Elinder
Carina Kamp

6.
2013-06-02

http://www.expressen.se/kvp/rattfull-larare-korde-ihjal-17-arig-kvinna/
Rattfull lärare körde ihjäl 17-årig kvinna

Tränaren: "Hon var en av mina bästa elever"| 01 jul

Kraftigt berusad satte sig den 37-årige läraren och trebarnspappan bakom ratten.

Han såg aldrig de två unga kvinnorna som gick längs vägen och körde på dem bakifrån.

En 17-årig flicka dog och hennes 18-åriga väninna skadades svårt.

– Jag försökte återuppliva henne men det gick inte, grät han inför domaren under häktningsförhandlingen.

Hela Danmark skakas av den våldsamma dödsolyckan som den 37-årige rattfylleristen orsakade vid 11-tiden i söndags förmiddag. På måndagen ställdes han inför häktningsdomaren vid rätten i Randers.

Den 17-åriga flickan och hennes ett år äldre kamrat var ute och gick på Kolstrupvej i Nimtofte när den kraftigt berusade läraren närmade sig dem bakifrån.

Tappade kontrollen

I det blöta väglaget tappade han kontrollen över sin bil i en kurva.

– Jag försökte bromsa men uppenbarligen bromsade jag inte tillräckligt. Jag har ingen kontroll över bilen och jag ser flickorna för sent. Den ena rammar jag med fronten, den andra med sidan av bilen, berättade läraren under måndagens häktningsförhandlingar, skriver tidningen BT.

Panikslagen larmade trebarnspappan SOS efter olyckan. Grannar och förbipasserande som hörde de skrikande däcken och ljudet av bilen som körde över de två flickorna, rusade fram för att hjälpa till i räddningsarbetet.

– De började med hjärt- lungräddning och jag gav den ena flickan mun-mot-mun-metoden, säger han enligt danska medier.

Båda flickorna fördes mycket svårt skadade till sjukhus. Men trots intensivvård gick den 17-åriga flickans liv inte att rädda, hon dödförklarades på sjukhuset klockan 13.45 på söndagen.

Vårdas för skallskador

Hennes 18-åriga väninna överlevde men vårdas med svåra skallskador på neurointensiven på Regionsjukhuset i Randers.

För läkarna på sjukhuset har hon berättat att det enda hon minns från olyckan är att hon och väninnan försökte undvika att bli påkörda av en röd bil.

Den misstänkte läraren erkände redan på olycksplatsen att han var berusad och enligt de första provsvaren hade han 1,37 promille alkohol i blodet när han rammade de två väninnorna.

Under häktningsförhandlingen på måndagen berättade den 37-årige trebarnspappan att han varit på fest hos sin bror på lördagskvällen och att han drack över 15 öl.

Körde efter sms

Efter festen gick han ut och lade sig i bilen för att sova. När han vaknade vid 11-tiden beslöt han sig för att köra hem.

– Jag fick ett sms från min fru som undrade var jag var.

– Jag är mycket, mycket ledsen över att jag har ödelagt ett liv, att jag har tagit ett liv. Jag begick mitt livs största misstag och jag är verkligen ledsen, men jag vet också att det inte på något sätt kan göra något bättre för dem det drabbar, säger läraren i förhören.

Sörjs på internet

Sorgen över den avlidna flickan är mycket stor i Danmark och på en minnessida på Facebook strömmar kondoleanserna från vänner och allmänhet in.

– Det är så sorligt att något sådant här kan inträffa i Danmark. Vi tänder ett ljus för dig, skriver en av de sörjande.

Sorgen över den avlidna flickan är mycket stor i Danmark och på en minnessida på Facebook strömmar kondoleanserna från vänner och allmänhet in.

– Det är så sorligt att något sådant här kan inträffa i Danmark. Vi tänder ett ljus för dig, skriver en av de sörjande.
.
Av Magnus Andersson Av Magnus Andersson
 magnus.andersson@kvp.se  

Av Johanna Darnéus Av Johanna Darnéus
 johanna.darneus@kvp.se  

7.
2014-09-02
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19464699.ab
Gustav, 4, slussas till olika sjukhus
 Gustavs föräldrar måste ringa till olika sjukhus för att få veta var han kan få sin cellgiftsbehandling.
  Gustavs föräldrar måste ringa till olika sjukhus för att få veta var han kan få sin cellgiftsbehandling.
Foto: TV4
Gustav, 4, har blodcancer.
Han måste få cellgifter var tredje vecka – men skickas runt och vet aldrig på vilket sjukhus det blir.
 ’Sjukvården tog hans liv’
Gustav Jeppsson i Täby insjuknade i blodcancer när han var tre år. Han har akut lymfatisk leukemi, den vanligaste cancern bland barn. Han genomgår en 2,5 år lång behandling, men
redan efter några veckor började problemen i sjukvården, berättar TV4:s ”Kalla fakta”.
Försenad behandling
Gustav hör till barn­onkologen vid Astrid Lindgrens barnsjukhus. Men på grund av personalbristen där har han vårdats på
olika avdelningar och dessutom skickats till andra sjukhus.
Var tredje vecka måste Gustav få kraftig cellgiftsbehandling. Men föräldrarna måste själva ringa runt till olika sjukhus för att få besked om vilket som kan ta emot honom, berättar de i ”Kalla fakta”. I bland får han åka till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Behandlingen kan bli försenad flera dagar.
– Man känner sig så maktlöst när man skjutsas runt och i princip inte vet var man ska hamna. Man kan hamna var som helst, säger Gustavs pappa, Anders Jeppsson i ”Kalla fakta”.
Journalen saknar info
Han berättar om andra cancersjuka barn i Stockholm som skickats till
Göteborg och Linköping.
Sjukhusen har även olika journalsystem och därför kan väsentlig information om Gustav saknas i vissa journaler.
Gustav medverkar i programmet för att föräldrarna vill väcka uppmärksamhet kring de brister som finns i vården.
För ”Kalla fakta” bekräftar Karolinska sjukhuset att över 100 cancersjuka barn drabbas av platsbristen på barnonkologen.
mary.martensson@aftonbladet.se
« Senast ändrad: 16 juli 2015, 13:12:23 PM av Alina »