Författare Ämne: Anställda på SL fortsätter att kasta ut ensamma barn av tåg,på okända platser  (läst 1417 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2014-08-22
http://www.expressen.se/nyheter/busschaufforen-vagrade-kora-vilma-6/
Busschauffören vägrade köra Vilma, 6

-Jag var rädd för att gå hem, det kanske skulle hoppa fram nått bland träden i skogen och göra mig illa, sa Vilma till sin mamma.  Foto: Privat
Busschauffören vägrade att köra Vilma, 6, hela vägen hem efter skolan, berättar hennes mamma.
Hon fick gå fyra kilometer själv genom skogen innan mamman Pernilla Nilsson hittade henne.
– Jag var rädd för att gå hem, det kanske skulle hoppa fram nått bland träden i skogen och göra mig illa, säger Vilma.
Dela
Tweeta
Mejla
I onsdags började sexåriga Vilma första klass i Kalbo skola utanför Avesta. Hon bor ungefär en mil från skolan och skulle därför för första gången få åka skolskjuts.
Familjen hade fått höra att Vilma skulle hämtas och lämnas hemma på gården i Råby. Men så blev inte fallet – i stället släpptes hon av bussen längs med riksväg 70, sex kilometer hemifrån i eftermiddags.
Hennes mamma Pernilla Nilsson, 38, satt hemma och väntade på att Vilma skulle komma hem med bussen. När dottern inte dök upp ringde hon till fritids på skolan som sa att Vilma hade gått på bussen som hon skulle.
– Jag var livrädd och tänkte att hon måste vara jätteledsen, säger Pernilla.
"Tårarna sprutade"
När det gått tio minuter och Vilma fortfarande inte kommit hem började Pernilla bli orolig på riktigt. Tillslut tog hon bilen för att själv åka ut och leta efter dottern. Hon mötte henne längs med vägen som leder fram till gården där familjen bor.
– Tårarna sprutade på henne. Hon berättade att busschauffören släppt av henne 200 meter från riksväg 70. Därifrån hade hon gått fyra kilometer helt själv innan jag hittade henne.
Vilma hade sprungit och gått hela vägen och försökt knacka på hos en granne för att be om hjälp.
– Jag var rädd för att gå hem, det kanske skulle hoppa fram nått bland träden i skogen och göra mig illa, sa Vilma till sin mamma.
När hon bett busschauffören att skjutsa henne hem hade han sagt att bussen inte går in på småvägar. Han ville inte hjälpa henne med att låna ut en mobiltelefon heller.
"Noll förtroende"
Nu är hon kritisk till hur Dalatrafik, som kör bussen kunde släppa av dottern så långt hemifrån när de fått information om att hon skulle köras hela vägen hem.
– Hon kommer nog att åka till skolan i morgon med skolskjutsen men efter skolan hämtar jag henne. Jag har noll förtroende för dem nu, säger hon.
Västanhede trafik kör på uppdrag av Dalatrafik skolskjutsarna i Avesta kommun. Enligt kommunens skolskjutsreglemente ska barn som går i Kalbo skola ha rätt till skjuts till Råby. Varför det inte blev så i det här fallet kan Dalatrafik inte svara på.
– Jag känner inte till det här fallet, och jag har aldrig hört talas om att detta har skett tidigare. Det får inte hända att man lämnar ett litet barn så långt från hemmet, säger Lars Grahn, Informationsansvarig på Dalatrafik.
Av Mimmi Nilsson
Publicerad 22 aug 2014 01:07

2.
2014-06-18
aftonbladet.se
Paradise-Samir: Busschauffören ville mörda mig

”Han skrek: Synd att jag inte körde ihjäl dig”

Bildspel: Klicka för att starta
1/5

Samir Badran blev attackerad av en ursinnig busschaufför.

Det säger "Paradise Hotel"-stjärnan som nu polisanmält skräckupplevelsen.

– Det var det sjukaste jag har varit med om i hela mitt liv, säger han.

Samir Badran, 24, skulle till Liseberg med en kompis, och klev av bussen på Nils Ericssonterminalen i Göteborg.

– Jag råkade hoppa av fel, så jag hamnade på ett ställe där man inte fick vara. Då blev chauffören i bussen bredvid mig tokig, säger han.

Det som sedan hände beskriver Samir Badran som ”det sjukaste han varit med om”.

– Jag försökte ta mig därifrån då tar han upp jakten på mig med bussen och kör rakt emot mig, säger han.

”Hade ramlat under bussen”

Enligt Samir Badran körde chauffören först så nära att bussen snuddade vid hans tröja. Sedan ska föraren ha vänt bussen och kört rakt emot honom en gång till.

– Om jag hade blivit träffad så hade jag bara ramlat under bussen. Han försökte mörda mig. Vi försökte undvika honom, men var tvungna att hoppa åt sidan. Min armbåge var inte mer än en centimeter ifrån att träffa bussen, säger han.

När bussen tillslut bromsade in, sprang Samir Badran fram till chauffören, säger han.

– Han öppnade dörren och skrek, "synd att jag inte körde ihjäl dig". Jag skrek ”din jävla idiotjävel".

”Pratat med alla förare”

Händelsen ska ha inträffat på söndagen. En dag senare polisanmälde Samir Badran händelsen. Enligt Paradise hotel-profilen ska den ilskna chauffören ha kört för Flygbussarna.

John Strand, vd för Flygbussarna, säger att företaget inte har kontaktats av polis efter händelsen.

– Vi har pratat med alla förare som var i tjänst den dagen, det är ingen som känner igen den här storyn, säger han.

Enligt John Strand ska totalt sju förare ha varit i tjänst runt Nils Ericsson-terminalen på söndagen.

– Vi har kollat med andra bussbolag också, men vi hittar tyvärr ingenting. Om någon känner sig illa behandlad av våra förare så uppmanar vi dem att ta kontakt med oss, säger han.

 Anton Assarsson  
 Rebecca Haimi

3.
2013-06-18
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16977819.abFe
licia, 11, kastades av tåget

Felicia, 11, tvingades kliva av tåget då hennes terminskort gått ut.    Felicia, 11, tvingades kliva av tåget då hennes terminskort gått ut. Foto: PRIVAT

Felicia Anderssons terminskort hade gått ut.

Då kastade konduktören på Roslagsbanan av henne - på en öde station.

– I början var det läskigt, jag hade glömt min telefon hemma, säger Felicia.

Felicia lyckades låna en mobiltelefon på stationen där hon tvingats kliva av - och ringde pappa Jacob som åkte och hämtade sin dotter.    Felicia lyckades låna en mobiltelefon på stationen där hon tvingats kliva av - och ringde pappa Jacob som åkte och hämtade sin dotter. Foto: PRIVAT

I fredags gick alla terminskort i Stockholms län ut.

Men Felicia Andersson, 11, slutar skolan först på onsdag.

När hon skulle åka hem från Stockholms Central idag fungerade inte kortet.

– Kvinnan i tunnelbanespärren sa att det hade gått ut, men släppte igenom mig och sa att jag fick fylla på ett kort när jag kom hem, berättar Felicia.

Kastades av - utan telefon

Men konduktören på Roslagsbanans 13.35-tåg var inte lika överseende.

När kvinnan kontrollerade Felicias kort kastade hon av henne - på en öde station.

– Jag berättade att mitt busskort hade gått ut. Då frågade hon "har du ingen remsa?". "Nej", svarade jag. Då sa hon att jag var tvungen att gå av på nästa station och åka med nästa tåg. Det var lite konstigt, säger Felicia.

Trots att en annan passagerare erbjöd sig att betala fick Felicia kliva av på Brådvallavägen.

– I början var det läskigt, jag hade glömt min telefon hemma, säger Felicia.

”Kan utsättas för fara”

På stationen fick en gråtande Feclica låna en telefon och ringa till sin pappa, Jakob Andersson.

Han satte sig genast i bilen och hämtade dottern.

– Det var ju tur att jag var ledig. På den stationen passerar en massa tåg som inte stannar. Är tanken att någon annan konduktör ska ta beslutet? Grunden måste ju vara att inte kasta av barn. De kan ju utsättas för fara om de har otur, säger han.

SL:s svar: Svårt val för personalen

Familjen är upprörd över konduktörens agerande - och kontaktade i eftermiddags SL via företagets kundcenter.

"Det är ett svårt val för våran trafikpersonal när det kommer till barn, å ena sidan har de regler och bestämmelser att följa samt att varje person man släpper på utan biljett (oavsett omständigheterna) riskerar tilläggsavgift vid kontroll, å andra sidan ska de försöka visa förståelse och vänlighet till de små (och andra) i trafiken", skrev SL:s personal i sitt svar och bad Jakob ta kontakt i ett privat mail.

Aftonbladet har förgäves sökt SL för en kommentar över telefon.
 Martin Nilsson  

« Senast ändrad: 22 augusti 2014, 09:14:20 AM av Alina »