1.2016-04-17
Michel, 4, blev inlåst – förskolan anmäld till Skolinspektionen
www.ekuriren.seESKILSTUNA
– Vi vill att förskolan ska ta reda på hur det kunde hända, säger pojkens far.
Det har nu gått över en vecka sedan Michel lämnades kvar i förskolan när de andra barnen tillsammans med förskolans personal gick på utflykt till skogen. Pojkens föräldrar upplever att förskolan har hanterat ärendet dåligt.
– De säger ingenting mer än att "det har hänt", säger Husseini Sinan.
Efter att fyraårige Michel de första dagarna inte ville prata om händelsen har han nu öppnat upp sig.
– Han har berättat att han var i en avdelning och lekte med bilar, sen gick han till fönstret och såg då att de andra gick till skogen. Han knackade på rutan, men de märkte inget.
Förutom över händelsen i sig blir Husseini Sinan upprörd över att det tog två timmar från det att personalen kom tillbaka från skogen till det att de ringde föräldrarna.
– Jag jobbar i Södertälje och hade inte kunnat komma ifrån, men min fru som studerar i Eskilstuna hade kunnat komma på en gång. Varför ringde de inte direkt, frågar sig Husseini Sinan.
Föräldrarna har nu flyttat pojken till en annan avdelning på samma förskola.
Anna Olofsson Carstedt är skolchef för förskolan i Eskilstuna kommun och hon har tagit del av anmälan som inkommit till Skolinspektionen. Hon säger att hon har full förståelse för att föräldrarna är upprörda.
Kan du förklara vad det var som hände när pojken glömdes kvar?
– Det som hände var att ett barn blev kvarglömt när resten av gruppen gick på utflykt. Det handlar helt enkelt om att man brustit i de rutiner man har. Det är en väldigt allvarlig händelse, säger Anna Olofsson Carstedt.
Hur ser de rutinerna ut?
– Det kan jag inte svara på i detalj.
Det var tre personer ur personalstyrkan som hade ansvar för 15 barn. Hur kunde han glömmas kvar?
– För att de brast i de rutiner vi har.
Föräldrarna är upprörda över att det tog två timmar från det att personalen kom tillbaka från skogen till det att de ringde. Varför tog det så lång tid?
– Jag har uppgifter från förskolechefen att vårdnadshavarna kontaktades omgående när det upptäcktes.
Vad tror du att den upprättade anmälan kommer att ge?
– I utredningen kommer vi att visa vilka åtgärder vi har vidtagit.
Vilka åtgärder har ni vidtagit så här långt?
– Vi är mitt uppe i det arbetet nu, så det kan jag inte uttala mig om.
Vet du om föräldrarna har fått någon ursäkt?
– Í samtal med föräldrarna har man lyft upp det allvarliga i den här incidenten.
Hur ska jag tolka det?
– Som att vi har framfört det allvarliga i den här incidenten.
Tycker du personligen att de ska ha en ursäkt?
– Jag tycker att det är viktigt att vi har framfört det allvarliga i den här händelsen.
2.
2015-04-25
http://www.expressen.se/kvallsposten/atalet-busschauffor-drog-flicka-hart-i-haret/Åtalet: Busschaufför drog flicka hårt i håret
När den nioåriga flickan gick ombord på bussen trodde chauffören att hon inte tänkte betala, då drog han henne i håret, säger flickan. Nu åtalas chauffören för misshandel. Bussen på bilden har inget samband med artikeln. Foto: Ronny Johannesson
Med kraft ska busschauffören ha dragit den nioåriga flickan i håret när han trodde att hon inte tänkte betala.
Föraren åtalas nu för misshandel men nekar till anklagelserna.
– Jag klappade henne på huvudet, som en fin gest, säger han.
Tillsammans med sin mamma hoppade nioåringen på bussen i Malmö förra sommaren på väg hem från Malmöfestivalen.
När de steg på vid Centralen gick dottern ombord efter mamman, ett par personer var mellan dem i kön.
Mamman berättar i förhör att hon hade både sitt och dotterns busskort i väskan och bad chauffören vänta medan hon plockade fram kortet.
Frågade var busskortet var
Medan mamman stod kvar gick dottern förbi och vidare in i bussen. Då blev hon dragen i sin hästsvans av chauffören, säger hon.
– När han hade dragit mig i håret frågade han var mitt busskort var, säger flickan i förhören.
Flickan berättar att chauffören drog i håret i fem till tio sekunder och att det gjorde mycket ont. Hon började gråta av smärtan.
När familjen kom fram till sin hållplats konfronterade mamman chauffören.
Bad om ursäkt
Enligt mamman nekade chauffören inte till händelsen.
I förhör med polisen säger chauffören dock att han inte har dragit flickan i håret.
– Flickan kom fram för att betala. När hon hade gjort det klappade jag henne på huvudet och sa att det var bra gjort. Det var en fin gest mot ett barn, säger han och uttrycker att han blev förvånad när mamman kom fram till honom när de skulle gå av.
– Jag bad om ursäkt för om de hade uppfattat min gest fel.
Vill inte åka buss
Efter händelsen har flickan enligt familjen dragit sig för att åka buss och hon har sagt att hon är rädd för att träffa chauffören igen.
Åklagaren som åtalar mannen för misshandel stöder sig på förhörsuppgifterna som har lämnats, det fanns ingen kameraövervakning på bussen.
Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter - där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!
Av Magnus Andersson
Publicerad 25 apr 2015 23:32
3.
2014-07-10
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.2473712-efter-skjulstatumultet-stangs-av-fran-jobbhttp://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.2471282-polisinsats-vid-skjulstabadetEfter Skjulstatumultet– stängs av från jobb
Eskilstuna
Mannen som är misstänkt för sexuellt ofredande och misshandel vid Skjulsta badplats i fredags var anställd av kommunen. Men nu har han blivit avstängd från sin tjänst. Det rapporterar P4 Sörmland.
Relaterat
Det var vid 19-tiden på fredagskvällen som en tumultartad situation utspelade sig vid Skjulstabadet. En man som enligt uppgifter hade klätt av sig naken ofredade en kvinna, varpå hennes partner försökte gripa in.
Då började mannen slå och sparka mot kvinnans partner. Fem förbipasserande försökte då hjälpa paret, men hade svårt att lugna den, enligt polisen, troligtvis narkotikapåverkade mannen.
En av de ingripande ramlade och gjorde illa benet och fick föras till sjukhus i ambulans för operation.
När polisen kom till platsen lyckades de få handfängsel på den bråkiga mannen, men i tumultet som uppstod slet han sig från polisen och hoppade i vattnet i ett flyktförsök.
En polis fick tag i en roddbåt, och ytterligare en hoppade i vattnet och lyckades tillsammans gripa mannen som är misstänkt för sexuellt ofredande och misshandel.
– Det hör inte till vanligheterna att ett gripande går till på det här sättet, säger Janne Karlsson, vakthavande befäl på Sörmlandspolisen.
Mannen kom till badplatsen i en kommunägd bil som han hade tillstånd att köra i tjänsten.
Däremot hade han inte rätt att nyttja bilen privat. Kommunen har därför polisanmält mannen för otillåten körning.
Den gripna mannen skulle ha jobbat senare samma kväll, enligt P4 Sörmland. Vilken slags tjänst mannen hade framgår inte.
Publicerad 6 juli 2014Uppdaterad 6 juli 2014
Dela artikeln Stäng
FacebookTwitterLinked In
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.2481150-aklagaren-forsvarar-omdiskuterat-frislappandeSkjulstamannen släppt
Eskilstuna Den man som under tumultartade former greps i Skjulsta i fredags, misstänkt för att ha ofredat en kvinna och misshandlat hennes man, har släppts.
Relaterat
Se också
Våldsman försökte simma ifrån polisen
Efter tumultet – nu stängs han av från sitt jobb
Enligt Radio Sörmland är mannen fortfarande misstänkt för sexuellt ofredande, misshandel och ringa narkotikabrott, men eftersom åklagaren inte anser att risken för fortsatt brottslighet är överhängande har mannen nu släppts ur arresten.
Läs mer om det dramatiska gripandet här (länk till tidigare artikel)!
HENRIK HOLMBERG
016-15 61 42
henrik.holmberg@ekuriren.se
4.
http://www.expressen.se/gt/cp-skadade-felicia-nekades-fardtjanst/Kommunanställda nekar färdtjänst även till cp skadade barn med motivation att de borde själva åka med bussen.
Cp-skadade Felicia nekades färdtjänst
Femåriga Felicia Ericson föddes med en grav cp-skada som kräver hjälpmedel och ledsagning.
Hon kan inte sitta, gå eller kommunicera på egen hand.
Tjörns kommun har i två rättsinstanser stridit för att neka henne färdtjänst – men förlorade i kammarrätten.
– Jag hoppas att vår seger kan ge styrka åt andra som kämpar, säger Felicias mamma Christina Pettersson.
Samhällsbyggnadsnämnden i Tjörns kommun ansåg att Felicias resbehov kunde tillgodoses med kollektivtrafiken. Därför nekade man henne färdtjänst.
– Det går knappt några bussar på Tjörn, hennes hjälpmedel får inte plats på bussen och sakerna hon behöver göra är inte på ön, hon måste åka rätt långt för att träna i simhall och gå på rutinkontroller, säger mamman Christina Pettersson.
Felicia måste också sondmatas regelbundet, vilket gör det svårt att anpassa sig efter den glesa busstidtabellen i Skärhamn. Hon behöver olika sorters stolar för olika aktiviteter, till exempel en gåstol på 13 kilo och en rullstol på 25 kilo, hjälpmedel för att hon inte ska bli isolerad i huset.
"Inga roliga svar vi fick"
– Att få färdtjänst betyder att vår dotter kan fungera som ett vanligt barn, det har hon inte kunnat innan, säger Christina Pettersson.
ANDRA LÄSER NU: Stjärnan dödshotad efter fräck sms-kupp
Men för samhällsbyggnadsnämnden var det direkt uteslutet. Tjänstemännen ansåg att Felicias hjälpbehov inte berodde på cp-skadan, utan på "den för åldern typiska utvecklingsnivån och bristande mognaden".
– Det var inga roliga svar vi fick. Vi hade lagen på vår sida och det borde vara självklart. Så vi blev frustrerade och det var den energin som gjorde att vi orkade överklaga till förvaltningsrätten.
Kommunens överklagan avslogs
Förvaltningsrätten dömde till familjens fördel. Men Tjörns kommun gav sig inte utan överklagade till kammarrätten. Under våren har det blivit mycket pappersarbete och oro för hur det skulle sluta.
– Jag tror många går miste om stöd som de har rätt till för att de inte orkar kämpa. Det är så jobbigt, men vi är friska och har precis fått assistans och har lite ork, säger Christina Pettersson.
På valborgsmässoafton kom kammarrättens beslut: kommunens överklagan avslogs.
– Vi är glada och det går att vinna, även om jag tror att kommunen kommer att ompröva beslutet om något år. Rådet till andra föräldrar är att inte ge upp!
Av Nils Wadström
Publicerad 07 maj 2014 19:39
SÅ SÄGER TJÖRNS KOMMUN
Tjörns kommuns yrkande i kammarrätten:
"Bedömningen av färdtjänst till barn ska utgå från den för åldern typiska utvecklingsnivån och mognaden att förflytta sig på egen hand samt att resa med allmänna kommunikationer självständigt. Det gäller oavsett om barnet har ett funktionshinder eller inte. Om barnets svårighet i huvudsak beror på den för ådern typiska utvecklingsnivån och bristande mognaden ska tillstånd till färdtjänst inte meddelas. De svårigheter Felicia Ericson uppvisar beror i huvudsak på den för åldern typiska utvecklingsnivån och bristande mognaden. Färdtjänsttillstånd ska därför inte meddelas"
SÅ SÄGER LAGEN
"Enligt 7 § lagen om färdtjänst ska tillstånd till färdtjänst meddelas för dem som på grund av funktionshinder, som inte är tillfälligt, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel."
"...en vårdnadshavare ska hjälpa barnet ... i den utsträckning hjälpbehovet beror på barnets utvecklingsnivå och mognad m.m. Om svårigheterna att förflytta sig i stället beror på ett funktionshinder föreligger inte något föräldraansvar utan färdtjänst ska beviljas..."
"Av utredningen framgår att Felicia har behov av hjälpmedel bland annat för att kunna sitta och förflytta sig. Förvaltningsrätten anser därför att Felicias svårigheter att resa med allmänna kommunikationsmedel huvudsakligen beror på hennes funktionshinder."
Källor: Kammarrätten och förvaltningsrätten i Göteborg
5.
2014-07-10
Granskning av psykisk ohälsa
Tinna Hiller Andreasson
2013-06-11
http://commersen.lokaltidningen.se/granskning-av-psykisk-ohalsa-/20130131/artikler/702069808Karlskrona kommun får både ris och ros i kampanjen Hjärnkolls granskning av personalchefernas arbete kring kommunanställdas psykiska hälsa.
Beröm får Karlskrona för sitt systematiska och förebyggande arbete mot psykisk ohälsa. Däremot blir det kritik för att det förebyggande arbetet inte omfattar hela verksamheten i kommunen.
Psykisk ohälsa är det vanligaste skälet till sjukskrivning idag. Trots det är det bara hälften av Sveriges kommuner som jobbar systematiskt och förebyggande för att förhindra arbetsrelaterad psykisk ohälsa hos de anställda.
Läs mer:
http://commersen.lokaltidningen.se/granskning-av-psykisk-ohälsa-/20130131/artikler/702069808/#ixzz2VwH9q6FM
6.
2014-08-21
Misstänkt förskolepedofil psykiskt sjuk
Förskolepraktikanten i Högsby kommun, misstänkt för flera grova våldtäkter och övergrepp på en förskola, led av en allvarlig psykisk störning, enligt ett yttrande från Socialstyrelsens rättsliga råd. Därmed skiljer sig rådets uppfattning från Rättsmedicinalverkets utlåtande, som ansåg att mannen varit psykiskt sjuk – men inte så allvarligt att psykvård rekommenderas.
Den 21-årige mannen anses nu vara så pass psykiskt störd – både nu och vid tidpunkten för när de misstänkta gärningarna begicks – att det finns medicinska förutsättningar att lämna över honom till rättspsykiatrisk vård om han anses vara skyldig, enligt rättsliga rådets överläkare.
Under drygt två månader misstänks han ha plågat flera barn med övergrepp och våldtäkter. Ett tjugotal åtalspunkter rör 14 barn på en förskola i Högsby kommun, ett av övergreppen inträffade utanför förskolans sfär.
Överläkare Eva-Marie Laurén gör också bedömningen att det finns risk för återfall i allvarlig brottslighet.
"Den rättspsykiatriska vården bör förenas med särskild utskrivningsprövning", skriver hon i yttrandet.
TT
21 augusti 2014 10:08