Författare Ämne: LVU  (läst 4123 gånger)

Inger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
LVU
« skrivet: 22 januari 2003, 13:32:58 PM »
Hej!
Det är så man sitter och gråter. Hjärtat drar ihop sig och det gör fruktansvärt ont. Det ska vara starka bevis, för att socialen ska få göra ett LVU. Hittar de då på dessa bevis själva när det inte finns några som talar för att göra ett LVU? Vad kan man själv då göra för att motbevisa att det inte är så? De kan tydligen snart gå rakt ut i gatan och göra ett LVU på vem som helst. Allt som jag har läst skulle göras i bokform och skickas ut till hela svenska folket. Jag undrar hur många som vågar sig på att skaffa sig barn efter att de läst om allt detta. Regeringen klagar på att det föds för lite barn i dagens samhälle. Men hur ska man våga göra det. Ska man ta kontakt med socialen först och då få bevisa att man är duglig som förälder. Då finns det snart inga barn. Detta är ju vansinne.
Inger.
IJ.

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
föräldrakörkort
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2003, 14:20:56 PM »
Jag är inte säker men jag tror mig minnas ett förslag om "föräldrakörkort".

Det är naturligtvis aldrig fel att folk utbildar sig och lär sig saker som har med föräldraskapet att göra men förslag av den här typen får det att framstå som om det finns en "absolut sanning" att lära ut till alla som  sedan skall tentas av innan vidare stag kan tas.

Vidare får man intrycket att barn i första hand är en statlig angelägenhet och inte ett resultat utav mänskliga instinkter. Oskarshamnsparet hade förmodligen inte fått "lämplighetsintyg" ens.

Denna "absoluta sanning" har varit lika "absolut" och lika "sann" sedan Myrdals tider. Varför är den då inte konstant också. Jag vill dra paralleller med skolans utveckling där varje steg i riktning mot ökat "flum" har lett till en observerbar försämring. Trots det så fortsätter man sin promenad i samma riktning. det rimliga borde vara att inse att man går åt fel håll.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Socialen vill ta nyfödd från mamma - fick bakläxa!
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2003, 16:07:25 PM »
Det finns ett nytt fall om tvångsomhändertagande av ett nyfött barn till ett "förståndshandikappat" par. Den här gången är det i Sjöbo, som är ju har utmärkt sig i andra sammanhang.

Länsrätten gick emot socialens beslut!

Artikeln med titel "Socialen vill ta nyfödd från mamma - fick bakläxa!" finns i NKMR:s sektion "Artiklar".

Trevlig läsning!

Ruby H-C