Författare Ämne: LVU  (läst 5371 gćnger)

Inger

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
LVU
« skrivet: 22 januari 2003, 13:32:58 PM »
Hej!
Det Àr sÄ man sitter och grÄter. HjÀrtat drar ihop sig och det gör fruktansvÀrt ont. Det ska vara starka bevis, för att socialen ska fÄ göra ett LVU. Hittar de dÄ pÄ dessa bevis sjÀlva nÀr det inte finns nÄgra som talar för att göra ett LVU? Vad kan man sjÀlv dÄ göra för att motbevisa att det inte Àr sÄ? De kan tydligen snart gÄ rakt ut i gatan och göra ett LVU pÄ vem som helst. Allt som jag har lÀst skulle göras i bokform och skickas ut till hela svenska folket. Jag undrar hur mÄnga som vÄgar sig pÄ att skaffa sig barn efter att de lÀst om allt detta. Regeringen klagar pÄ att det föds för lite barn i dagens samhÀlle. Men hur ska man vÄga göra det. Ska man ta kontakt med socialen först och dÄ fÄ bevisa att man Àr duglig som förÀlder. DÄ finns det snart inga barn. Detta Àr ju vansinne.
Inger.
IJ.

svenab

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
förÀldrakörkort
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2003, 14:20:56 PM »
Jag Àr inte sÀker men jag tror mig minnas ett förslag om "förÀldrakörkort".

Det Ă€r naturligtvis aldrig fel att folk utbildar sig och lĂ€r sig saker som har med förĂ€ldraskapet att göra men förslag av den hĂ€r typen fĂ„r det att framstĂ„ som om det finns en "absolut sanning" att lĂ€ra ut till alla som  sedan skall tentas av innan vidare stag kan tas.

Vidare fÄr man intrycket att barn i första hand Àr en statlig angelÀgenhet och inte ett resultat utav mÀnskliga instinkter. Oskarshamnsparet hade förmodligen inte fÄtt "lÀmplighetsintyg" ens.

Denna "absoluta sanning" har varit lika "absolut" och lika "sann" sedan Myrdals tider. Varför Àr den dÄ inte konstant ocksÄ. Jag vill dra paralleller med skolans utveckling dÀr varje steg i riktning mot ökat "flum" har lett till en observerbar försÀmring. Trots det sÄ fortsÀtter man sin promenad i samma riktning. det rimliga borde vara att inse att man gÄr Ät fel hÄll.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Socialen vill ta nyfödd frÄn mamma - fick baklÀxa!
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2003, 16:07:25 PM »
Det finns ett nytt fall om tvÄngsomhÀndertagande av ett nyfött barn till ett "förstÄndshandikappat" par. Den hÀr gÄngen Àr det i Sjöbo, som Àr ju har utmÀrkt sig i andra sammanhang.

LÀnsrÀtten gick emot socialens beslut!

Artikeln med titel "Socialen vill ta nyfödd frÄn mamma - fick baklÀxa!" finns i NKMR:s sektion "Artiklar".

Trevlig lÀsning!

Ruby H-C