Författare Ämne: Landstingets anställda,pÃ¥ sjukhuset,pÃ¥ vÃ¥rdcentraler samarbetar ej med föräldrar  (läst 2936 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.
2014-06-12

"Det här är det värsta jag har varit med om"

Ã…terställd flicka. "Signe mÃ¥r bra nu men vi har skaffat ett larm som vi använder när hon sover. Man blir lite orolig", säger Johanna Kildén. 
NÖDINGE. Åtta veckor gamla Signe slutade andas och blev blå.
Mamma Johanna Kildén ringde SOS Alarm men tvingades argumentera - och fick först ingen ambulans.
– Jag trodde att Signe skulle dö, operatören var väldigt nonchalant, säger hon.
Dela
Tweeta
Mejla
Det var den 15 maj och Johanna Kildén märkte att något var fel på Signe, hennes åtta veckors spädbarn.
– Hon hade svårt att andas, jag tog upp henne men fick inte i gång henne. Hon blev snabbt blålila och alldeles slapp i kroppen, säger Johanna.
Hon ropade på sin sambo John Persson som sprang upp till övervåningen och påbörjade hjärt- och lungräddningen. Samtidigt talade Johanna med operatören på SOS Alarm.
– Hon var väldigt nonchalant, och frågade om det var vårt första barn, när det är vårt tredje. Jag trodde inte att ambulansen skulle hinna fram i tid, att vi hade förlorat henne, säger Johanna.
Men John lyckades få liv i flickan, som började skrika.
– Jag hade tunnelseende, men på något sätt plockade jag i minnet fram en kurs i första hjälpen. När jag lade henne på sidan kippade hon efter andan. Hon hade varit utan luft länge. Det här är det värsta jag har varit med om, säger John.
Ingen ambulans
DÃ¥ fick Johanna beskedet - det blev ingen ambulans.
– Vi var fullständigt chockade. Jag trodde ju att det var för sent, och då säger hon att de inte ska skicka en ambulans. Jag kände mig så maktlös, vilken rätt har hon att döma över mitt barns liv så?
Enligt Johanna sa operatören att barn som skriker inte behöver en ambulans och antydde att de hade skadat barnet. Samtidigt slutade Signe andas igen.
ANDRA LÄSER NU: Poliser i blåljusprotest mot låga polislöner
– Istället för att ge oss instruktioner började hon insinuera saker och jag fick argumentera med henne. Det tog lång tid innan hon vaknade och insåg att det var allvarligt.
Helikopter i stället
Till slut skickades både en ambulans och en ambulanshelikopter, och enligt Signes föräldrar kom de fram fort. Vägambulansen var först. Eftersom Signe fortfarande hade andningssvårigheter bedömde ambulanssjukvårdarna att hon behövde helikoptertransport.
Johanna följde med Signe i helikoptern. Väl på Östra sjukhusets akutmottagning blev de inskrivna och utförliga kontroller genomfördes på Signe, som hade fått en förkylning som täppt till luftvägarna.
Nu har paret gjort en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.
– Det var fruktansvärt. Personalen som arbetar där måste få ordentliga direktiv så att det här inte upprepas, för andras skull, säger Johanna Kildén.
SOS Alarm ska utreda
SOS Alarms pressjour meddelar att man känner till ärendet men att SOS Alarm inte har hunnit göra något yttrande till Ivo ännu.
– Jag kan inte uttala mig om själva ärendet. Normalt ställer Ivo ett antal frågor som vi ska svara på. Vi går sedan igenom ljudupptagningen från larmsamtalet, loggar och gör eventuellt en intervju med operatören. Ärendet kommer att utredas internt av patientsäkerhetsenheten på SOS Alarm, säger presstalesmannen Sverker Petersson.
Av Nils Wadström
Publicerad 10 jun 2014 22:28
1095
Dela
8
Tweeta

2.
2013-06-06
http://www.expressen.se/gt/annie-7-tvingas-ta-cellgifter-efter-vaccinet/
Annie, 7, tvingas ta cellgifter efter vaccinet

Inför att Annie, 7, skulle vaccineras mot svininfluensan ville föräldrarna testa henne för äggallergi.

Sjukhuset sa nej - och efter sprutan fick hon eksem över hela kroppen.

Konsekvensen; Annie får i dag cellgifter.

– Hon skulle aldrig ha fått sprutan från början, säger hennes mamma Anna Bodahl.

Annie Bodahl-Berglund från Uddevalla vaccinerades hösten 2009 mot svininfluensan med Pandemrix. Eftersom Annie var lite allergisk mot ägg, och Pandemrix odlas i hönsägg ville föräldrarna testa henne för äggallergi.

– De sa att det inte var någon fara, och att ett test skulle vara för dyrt, säger Annies mamma Anna Bodahl och tillägger:

– I dag önskar jag att vi gått på vår magkänsla och inte gett henne vaccinet.

Andnöd och sår

Efter sprutan fick Annie andnöd, sår över hela kroppen och allergier som blossade upp. Hon fick eksem över hela kroppen och ansiktet. Annie fick både kortison och antibiotika.

– Vi prövade allt, hon låg inne på sjukhus flera gånger och sov nästan ingenting, säger Anna Bodahl.

Hösten 2010 fick hon tillslut göra ett allergitest och det visade sig att Annie hade fått en luftburen allergi mot både ägg och pälsdjur.

– Tillslut sa läkaren att "prova att binda hennes händer så slutar hon klia". Då blev jag matt och paff, så vi bestämde oss för att söka vård själva, säger Anna Bodahl.

Fick cellgift

Sommaren 2011 sökte sig familjen till en klinik i London. Där bestämdes det att Annie skulle få Imurel, ett milt cellgift.

– De sa att det skulle ta tid, och efter några månader gav det den önskade effekten.

Det är nu landstinget som sköter behandlingen, som förväntas bli färdig till jul. Att Annie Bodahl-Berglund inte testades mot äggallergi innan vaccineringen, beror på att det är något som sällan görs.

– Jag kan inte uttala mig i det enskilda fallet. Generellt testar vi inte, utan det beror på barnets sjukdomshistoria. Det finns en policy som gäller på i stort sett alla sjukhus, säger Karin Hallberg, klinikchef på barnkliniken på sjukhuset i Uddevalla till Aftonbladet.

Mår bättre

I dag mår Annie Bodahl-Berglund mycket bättre, men många problem finns kvar.

– Det är mycket hon inte kan äta, och i skolmatsalen kan de inte servera ägg alls. Sedan går hon i en pälsdjursfri klass, och framför allt så vågar vi inte längre ge henne andra vaccin.
.
Av Johanna Rapp Av Johanna Rapp
 johanna.rapp@gt.se  
« Senast ändrad: 12 juni 2014, 09:03:39 AM av Alina »