Författare Ämne: Skolpersonal utsätter barn till livsfara.Föräldrarna litar pÃ¥ kommunanställda  (läst 1958 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
1.http://www.expressen.se/kvp/forskolechefen-vi-har-brustit-i-vara-rutiner/
Onsdag 8 maj 2013
Förskolechefen: Vi har brustit i våra rutiner
Pappan: Jag glömde lämna på dagis| 10:31
Pojken som avled i sin pappas bil i Eslöv skulle ha lämnats på dagis.

Men han kom aldrig - och personalen på förskolan ringde inte hans föräldrar.

– Vi har brustit i våra rutiner, säger Kerstin Melén-Gyllensten, förvaltningschef för barn- och familjeförvaltningen i Eslövs kommun.

Den tvåårige pojken som avled i sin pappas bil under tisdagen satt instängd i bilen i åtta timmar. Pappan glömde att lämna honom på förskolan, säger åklagaren i en artikel här intill.

– Vi har ett rutinkompendium som heter "säkerhet i förskolan". Där finns bland annat rutiner kring vad personalen ska göra om ett barn har oanmäld frånvaro. De här rutinerna ska sättas in redan första frånvarodagen, säger Kerstin Melén-Gyllensten.

Ingen larmade föräldrarna

Men när den tvåårige pojken inte dök upp på förskolan följdes rutinerna inte.

– Det var ingen som ringde till hans föräldrar, efter vad jag kan se i den första utredningen jag har gjort. Vi har en rutin för sådana här fall, men den här gången har vi brustit i den rutinen, säger Kerstin Melén-Gyllensten och fortsätter:

– Det här är en fruktansvärd händelse. Sådant här ska inte hända. Rutinerna i sig är bra, men vi har brustit i dem. Nu kommer jag att utreda varför de har brustit i det här fallet.

â€“ Det blir enormt hett i en bil om man har rutorna uppvevade och värmen ligger pÃ¥. Framför allt om barnet sitter fastspänt, säger Svante Norgren, överläkare och chef vid Astrid Lindgrens barnsjukhus, till TT.
Mest utsatta är barn under två år.
– Barn är mycket känsligare för värme, för de kan inte reglera värme och vätskebalans på samma sätt som vuxna. Sedan är de utsatta och kan inte göra någonting åt situationen.
Att sitta i en stängd och parkerad bil i åtta timmar när det är soligt och varmt kan vara livsfarligt även för en vuxen.
– Det är klart att åtta timmar i det klarar ju inte ens en vuxen, säger Svante Norgren om de mest extrema temperaturerna, till TT.
– Men det beror helt på omständigheterna, om det finns lite vind, lite skugga.
Rent generellt vill Svante Norgren påpeka att man alltid ska ta med sig små barn när man lämnar bilen.
– Man vet ju faktiskt inte vad som händer när man går därifrån. Någon kan köra på bilen, det kan komma någon ful gubbe, det kan hända något med dig när du går en bit därifrån. Det är väl en bra regel att inte lämna små barn ensamma i bilen, säger han till TT.
.
Av Johanna Schreiber Av Johanna Schreiber
 johanna.schreiber@expressen.se   

2.