Författare Ämne: Vakterna får slå och misshandla barn  (läst 898 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
Vakterna får slå och misshandla barn
« skrivet: 06 maj 2013, 18:26:28 PM »
Metro.se
http://touch.metro.se/x/metro/2013/05/06/i6Pur7QgYj0rc/index.xml
2013.05.06
SVERIGE
Tog med mat – brottades ner av vakterna
12:26 När Rafah Ibrahim skulle gå ombord på Finlandsfärjan slutade allt i tumult. Hon brottades ner av vakterna och hennes son blev slagen med batong. – Jag gjorde som de sa, men de behandlade oss som djur, säger hon.

Mohammed, 16, Zeinad, 9, och mamma Rafah framför Viking Line-terminalen. Familjen har polisanmält vakterna på färjan för misshandel. FOTO: URBAN BRÅDHE

Familjen Ibrahim skulle tillsammans med släktingar åka på en kryssning till Finland, med Viking Lines Cinderella, den 1 april i år.
Men resan hann inte ens börja innan den tog slut.
– Jag hade med mig specialmat till min dotter som är allergisk, men de sa att jag inte fick ta med mig mat. Jag gjorde som de sa och slängde allt, men jag fick fortfarande inte gå ombord. Jag frågade varför, min familj väntar på mig, säger Rafah Ibrahim, som först inte riktigt förstod vad vakterna sa.
Vakterna brottade plötsligt ner henne bryskt. Rafahs 16-årige son sprang fram för att hjälpa henne.
– Då brottade de ner min son och slog honom flera gånger med batongen. Det var hemskt, och jag förstår inte varför de behandlade oss så. Jag svimmade när jag såg hur de slog min son, säger Rafah Ibrahim.
Familjen hävdar att de blev orättvist behandlade och misshandlade. Viking Line menar dock att familjen bröt mot reglerna – och polisen utreder nu händelsen.
Vakterna är polisanmälda för misshandel, men har även polisanmält familjen för våld mot tjänsteman.
Familjen har efter händelsen mått mycket dåligt. Rafah Ibrahim har gått till psykolog, hennes nioåriga dotter drömmer mardrömmar om händelsen. Sonen har besökt läkare, och fått ett intyg på skadorna, som Metro tagit del av.
– Det blev ett ordningsproblem, och enligt reglerna kan personer som uppträder hotfullt avvisas från platsen, mer kan jag inte säga då en polisutredning pågår, säger Helena Kneck, informationschef vid Viking Line.
Reglerna
Viking Lines riktlinjer. Resenärer på Cinderella får inte ta med sig livsmedel, vattenkokare eller annat redskap för att laga mat. På andra fartyg får resenärer ta med mat i transportsyfte. Undantag görs för babymat och specialkost för födoämnesallergiker.

Sebastian Chaaban
sebastian.chaaban@metro.se
« Senast ändrad: 08 maj 2013, 00:18:05 AM av Alina »