Författare Ämne: Svenska prästar våldtar kvinnor och misshandlar barn  (läst 890 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
Svenska prästar våldtar kvinnor och misshandlar barn
« skrivet: 05 maj 2013, 09:21:53 AM »
SÖNDAG 5 MAJ 2013
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16720196.ab
Predikar om rätt och fel – och slår barn

Här är Sveriges 74 värsta präster – och de flesta jobbar kvar i kyrkan

”INGEN ÄR PERFEKT OCH FELFRI” Aftonbladets unika granskning visar att 74 präster, pastorer och religiösa ledare fortsätter att predika inför församlingar i Sverige – trots att de är dömda för brott.    ”INGEN ÄR PERFEKT OCH FELFRI”  Aftonbladets unika granskning visar att 74 präster, pastorer och religiösa ledare fortsätter att predika inför församlingar i Sverige – trots att de är dömda för brott. Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

De våldtar kvinnor, plågar djur, misshandlar barn, kör fulla och bryter mot lagen.

Här är 74 präster, pastorer och religiösa ledare som har fått verka under senare år och har fällts för brott.

– Det finns ingen som är perfekt och felfri. Präster är som vanliga människor, säger en kvinnlig präst som har tagits upprepade gånger för snatterier.

De är inte guds bästa barn. Många dömda står i dag och predikar i församlingar runt om i landet.

Aftonbladet kan i dag presentera en unik granskning av präster och religiösa ledare som är dömda för brott under det senaste decenniet.

Det rör sig om cirka 100 personer och räknar vi bort dem bakom bagatellartade överträdelser samt avlidna återstår 74.

Är inte längre pastor

Undersökningen handlar bara om präster och religiösa ledare som har haft möjlighet att verka under 2011 och 2012 – hela eller delar av perioden – även om de i vissa fall har blivit av med sina tjänster.

Helge Fossmo som dömdes till livstids fängelse för anstiftan till mord och anstiftan till mordförsök 2004 finns alltså inte med eftersom han inte längre är pastor.

Det gör däremot en 58-årig man i Norrland som för några år sedan stod och predikade om förnyelse och ungdomsarbete.

Vad ingen i församlingen då visste var att deras pastor våldtog barn.

Mannen dömdes i december 2009 till tre års fängelse för tre fall av våldtäkt mot barn och nio fall av sexuella övergrepp mot barn.

– Jag står för vad som har hänt. Jag har erkänt och gjort upp, säger pastorn till Aftonbladet.

Mannen påstår att han nu gör allt han kan för att visa att han är en ”respektabel människa.”

”Mitt liv är ett helvete”

En annan pastor, en 53-årig man i Stockholmsområdet, dömdes för ett drygt halvår sedan för att ha våldtagit en kvinna i församlingen.

– Jag försökte kämpa emot genom att slå med armarna, riva med naglarna mot hans ansikte och sparka mot hans ben, berättade kvinnan under rättegången.

– Jag har mått väldigt dåligt efteråt. Mitt liv är ett riktigt helvete just nu.

Fast för snatterier

Pastorn dömdes till två års fängelse och påstod under rättegången att det var han som hade blivit fasthållen av kvinnan och att han hade tvingats att genomföra ett samlag.

Men domstolen tyckte inte hans berättelse var särskilt trovärdig.

Två kvinnliga präster i södra Sverige har genomgående erkänt sina brott. De har båda tagits upprepade gånger för snatterier.

Den ena som är 41 år har fått diagnosen kleptomani.

En annan kvinnlig präst som är 47 år har också fällts för upprepade snatterier. Hon har bland annat snattat en stavmixer för 399 kronor.

– Det är hemskt. Men det har med min beroendesjukdom alkoholism att göra, säger hon till Aftonbladet.

Som präst kanske det förväntas att man har högre moral än andra och då kanske det känns extra besvärligt när någonting sådant här händer?

– Det är klart att det är ett förtroendeproblem. Men en sjukdom är också en sjukdom.

Kvinnan har också åkt fast för rattfylleri.

– Det finns en förlåtelse. Men då handlar det om att man går framåt, går vidare och tar nya steg.

– Man kan försonas med sina dåliga handlingar. Man behöver inte grävas ner i en grav och dö för att man har gjort misstag.

Kvinnan fick sparken från sin tjänst och jobbar nu som prästvikarie i olika församlingar.

En 65-årig präst i Värmland har fällts för ringa misshandel efter att ha gett sig på en 14-årig pojke i samband med att en konfirmationsgrupp hade en utflykt.

Det var för sex år sedan och offret glömmer det aldrig.

– Jag har skador efter det än, det piper i örat från och till.

Misshandeln skedde utanför en hembygdsgård:

– Jag spillde saft och då kom han och klappade till mig bakifrån. Jag höll på att flyga ner på marken.

Pojken hoppade av konfirmationsundervisningen och har inte direkt dragits till kyrkan efter det som hände.

– Det kändes sjukt att en präst gjorde så och att han fick behålla jobbet.

Gick emellan –  fick stryk

2004 dömdes en präst i Örebro län för att ha misshandlat sin 17-åriga styvdotter:

– Jag har ibland ljudliga och fysiska konflikter med min hustru, sa prästen under rättegången.

Flickan berättade för domstolen att hon hade gått emellan när hon såg prästen hålla ett grepp om hennes mamma.

Prästen slog henne då med ett knytnävsslag i ansiktet.

Det var flickans skola som två dagar senare slog larm om misshandeln. Läraren såg att hon hade ett blåmärke stort som ett ägg på ena kinden:

– Det syntes tydligt att hon hade försökt sminka över det, berättade läraren för rätten.

Trakasserar grannar

En präst som har fått öknamnet helvetesprästen har på äldre dagar upprepade gånger trakasserat sina grannar – ett homosexuellt par:

”Bögjävlar”, ”bögarnas vaktparad” och ”bögarnas tomteparad” har prästen sagt och spottat mot grannarna.

Vid ett annat tillfälle ropade han liknande saker och spottade ett av offren i ansiktet.

Den pensionerade prästen har dömts både 2009 och 2010 för ofredanden.

Stockholms förre biskop Caroline Krook sällar sig till gänget som dömts för brott. Hon vägrade att lämna ut brev från stiftets präster som var allmänna handlingar.  Även efter att kammarrätten fattat beslut i frågan vägrade hon lämna ut handlingarna som hon förstörde eller skickade i väg.

Krook dömdes 2003 för tjänstefel och tvingades att betala sammanlagt 16 000 kronor i böter.

”Det är extra allvarligt”

Hon förstår att hon fälldes, men tycker ändå att hon handlade moraliskt sett korrekt som inte lämnade ut handlingarna.

– Då var kyrkan inte skild från staten, säger hon.

Är präster hederligare än andra människor?

– Präster ska ha en tydlig kompass och de flesta har det. Men precis som i alla yrkesgrupper så finns det undantag.

Är det extra allvarligt när präster begår brott?

– Ja, det tycker jag. Vet man vad som är rätt och fel så tycker jag det är extra allvarligt.
 Richard Aschberg