1.
2015-10-27
Fick 105 000 kr/mån – granskas för vanvård.
För Expressens reporter Michael Syrén berättar 17-åringen om tiden med familjehemspappan: ”Han brydde sig aldrig om mig, vi gjorde aldrig någonting tillsammans och jag var oftast ensam hemma”, säger han.
Företaget Building Bridges tog 105 000 kronor i månaden för att hitta ett bra familjehem till den 17-årige cancersjuke flyktingpojken.
Några månader senare hittades pojken uttorkad och medvetslös i familjehemmet.
Efter en lex Sarah-anmälan granskar nu Inspektionen för vård och omsorg, IVO, både företaget och kommunen.
Men det utpekade flyktingföretaget slår ifrån sig:
– Om du väljer att gå på en linje vad ett barn säger så… säger, Kevin Alazar.
Pojken hade kommit till Sverige från Jemen i oktober 2014. Mölndals kommun placerade honom på ett flyktingboende för ensamkommande barn i Kållered utanför Göteborg. Där upptäcktes det att han var akut sjuk i lymfkörtelcancer.
I somras avslutades cancerbehandlingen framgångsrikt.
Men för eftervården var det mycket viktigt att han fick ett bra omhändertagande – med fullgod mat och dryck – eftersom han var medtagen och mycket mager efter cancerbehandlingen.
Building Bridges fick hela 3 500 kronor per dygn av Mölndals kommun – motsvarande 105 000 kronor per månad – för att hitta en lämplig familj åt pojken i den utsatta situationen. (i summan ingår också att bolaget skulle hålla kontakt med familjen, Expressens anmärkning). Och han placerades hos en ensamstående man.
”Han brydde sig aldrig”
Expressen träffar flyktingpojken i Mölndal:
– Familjhemspappan sa att hans enda uppgift var att ge mig mat och se till att jag var frisk. Han brydde sig aldrig om mig, vi gjorde aldrig någonting tillsammans och jag var oftast ensam hemma.
Enligt kommunens anmälan var pappan i familjehemmet ofta borta på nätterna då 17-åringen lämnades ensam hemma.
De bråkade mycket om småsaker i familjehemmet. Till slut miste pojken aptiten helt. Han beskriver hur han mådde allt mer psykiskt dåligt.
– Jag var mest inne på mitt rum, nästan dygnet runt, säger han.
I somras försökte 17-åringen prata om sin situation med personal på socialförvaltningen i Mölndals kommun. Han berättade att han vantrivdes och ville flytta från familjehemmet.
Mölndals kommun kontaktade Building Bridges, men ingenting hände.
”De ville inte riktigt lyssna”, skriver kommunen i sin lex Sarah anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Enligt anmälan försämrades hans tillstånd också av att han fastade under ramadan eftersom familjehemmet inte säkerställde att pojken fick mat och dryck som han behövde efter mörkrets inbrott.
”Utredaren bedömer att pojken utsatts för allvarligt missförhållande då social- och arbetsmarknadsnämnden inte säkerställde att pojken fick den vård och omsorg som han var i behov av. Missförhållandet höll på att kosta pojken livet”, skriver kommunen i sin anmälan.
Hittades medvetslös
Den 4 juli ringde 17-åringen till familjehemspappan, som hade lämnat hemmet under natten, och berättade att han kände sig väldigt dålig. När familjehemspappan senare kom hem hittade han pojken medvetslös.
Det Helsingborgsbaserade bolaget Building Bridges som fakturerade skattebetalarna 105 000 kronor i månaden för att ge den cancersjuke 17-åringen ett bra familjehem ägs och drivs av affärsmannen Mario Hässledal, 33.
Han har tre privata bolag – där ibland Building Bridges AB – som driver boenden för bland annat ensamkommande barn och som jobbar som familjehemskonsulenter.
Building Bridges omsatte i fjol 8,3 miljoner kronor och gjorde en vinst på 1,9 miljoner kronor efter finansnetto. Det innebär en nettomarginal på drygt 23 procent.
Mario Hässledal tog också en aktieutdelning på 600 000 kronor.
I ett annat av hans tidigare ägda bolag – med samma verksamhet – tog han och en kollega en aktieutdelning på nästan fem miljoner kronor och hade en nettomarginal på över 70 procent.
Och bara på den cancersjuke 17-åringens placering i åtta månader fick hans bolag intäkter på 840 000 kronor från skattebetalarna.
När Expressen ringer Building Bridges svarar en anställd – Kevin Alazar, som var den som placerade 17-åringen hos den ensamstående mannen.
”Vi har en annan version
På frågor om att 17-åringen uttorkad tvingades åka ambulans till sjukhus och höll på att dö svarar Kevin Alazar:
– Om du väljer att gå på en linje vad ett barn säger så…
Alazar vill inte berätta hur mycket familjehemmet fick i arvode av de 105 000 kronorna per månad som Building Bridges tog av kommunen och hur mycket de behöll själva.
– Vi betalar familjerna den ersättning de ska ha, säger han.
Senare ringer bolagets ägare Mario Hässledal upp Expressen:
– Vi har en annan version kring detta. Jag skulle vilja skicka ett mejl till dig och så kan vi gå vidare från det.
Men ni tog 105 000 kronor per månad för uppdraget och sen hittas pojken medvetslös?
– Jag var inte direkt insatt i det ärendet.
Pojken hämtades med ambulans och hade tidigare haft lymfkörtelcancer?
– Det är inget som jag kan diskutera just nu… jag får återkomma till dig.
Hur mycket fick familjen i arvode?
– Det kommer inte jag ihåg…
Birgitta Korpe är ansvarig på Mölndals kommun för ensamkommande flyktingbarn – och det var kommunen som anlitade Building Bridges.
– Vi har gjort en lex Sarah anmälan, det är vi som har huvudansvaret för pojken, säger Korpe.
Men hur kan ni betala 105 000 kronor per månad och sen är pojken nära att dö?
– Det här visar att man inte tagit det ansvar som man borde ha tagit. Betalar man en sådan här hög summa ska man kräva en dygnet runt tillsyn av pojken, säger Birgitta Korpe.
Har kommunen gjort något fel?
– Ja det kan man ju alltid säga att vi har gjort, vi har ju huvudansvaret för pojken.
Trots den inträffade händelsen fortsätter Mölndals kommun att anlita Building Bridges.
– Vi har ju inget val alltid, situationen ser ju ut som den gör, säger Korpe.
Har förflyttats
I dag har den tidigare cancersjuke pojken fyllt 18 år. Han mår mycket bättre, även om han fortfarande får gå på kontroller. Och han har placerats i ett behandlingshem som drivs av Mölndals kommun.
– Jag känner mig bra igen. Nu går jag i skolan och lär mig svenska och jag hoppas att en dag kunna utbilda mig till turistguide i Sverige, säger han.
Varken Mario Hässledal eller hans kollega på Building Bridges har återkommit till Expressen med de utlovade kommentarerna.
Av Michael Syrén
Publicerad 27 okt 2015 05:31
2.
2015-01-30
Rekommenderade "enkel biljett till Grekland" – stäms av DO
Publicerad 30 januari 2015 kl 11.05
INRIKES.Diskrimineringsombudsmannen, DO, stämmer nu Helsingborgs kommun för etnisk diskriminering. Bakgrunden är att en socialsekreterare i Helsingborg uttryckt sig nedsättande mot en man som hon skulle ha möte med.
Gilla artikeln på Facebook
Dela och skriv ut
I februari 2013 skulle socialsekreteraren och mannen delta på ett gemensamt möte. Inför mötet utanför lokalen sade socialsekreteraren efter en kort ordväxling, enligt DO:
– Gillar du inte mitt arbetssätt köp en enkel biljett till Grekland.
Enligt DO utgör uttalandet ett diskriminerande bemötande som har samband med etnisk tillhörighet.
– Att en tjänsteman inom socialtjänsten uttalar sig på det här sättet är oacceptabelt och kan leda till att förtroendet för socialtjänstens opartiskhet allvarligt skadas, säger Agneta Broberg, diskrimineringsombudsman, i ett pressmeddelande.
Myndigheten förbereder nu en stämningsansökan mot kommunen.
– Alla som har kontakter med socialtjänsten ska kunna räkna med att bli behandlade på ett respektfullt sätt och utan att bli diskriminerade, säger Broberg.
3.
NorraSkåne.se
2014-07-03
”Ettåring lämnad i outrett familjehem”
1 JULI 08.00
ÖSTRA GÖINGE. Det råder kaos på socialens enhet för barn och unga.
Personalen har gjort en lex Sarah-anmälan om situationen som bland annat ska ha inneburit att en liten pojke enligt lagen om LVU placerats i ett icke godkänt familjehem.
De med insyn kallar situationen rättsvidrig och att vad som helst kunde och kan hända.
Annons
Enligt uppgifter till Norra Skåne vägrade inblandade socialsekreterare att skriva under avtalet med det aktuella familjehemmet.
De menade att bristerna var för uppenbara. Men enhetschefen ska själv ha skrivit under och pojken vistades hos familjen under flera månader.
Personalen på socialens enhet för barn och unga varnar nu i sin anmälan för konsekvenserna av en alltför tung arbetsbelastning.
Och det handlar alltså inte ”bara” om att klienter inte får hjälp i tid och att det finns utredningar som ligger öppna sedan 2012 och fortfarande inte är avslutade.
Enligt uppgifter till Norra Skåne har det gjorts regelstridiga placeringar där rättssäkerheten för enskilda har satts ur spel.
Historien om pojken på dryga året är en av dem. Inblandade socialsekreterare ska ha vägrat att skriva under avtalet med familjehemmet som inte heller ska ha blivit kontrollerat i några register.
I journalanteckningar har socialsekreterare, enligt trovärdiga källor, skrivit att det fanns tydliga brister i hemmet som upptäcktes vid ett hembesök ett par dagar efter det att pojken hämtades.
Man menar att här har alla krav och regler frångåtts. Och att det fanns andra alternativ för placeringen. Att vad som helst kunde ha hänt inom familjens väggar där det inte fanns någon insyn.
Ingen från socialtjänsten har, enligt uppgift, heller fått möjlighet att träffa fadern i familjen.
De som har insyn i ärendet menar att det som har hänt är allvarligt och att det är ett flagrant exempel på att ledningen för enheten inte lyssnar när personalen larmar.
Dessutom påpekas att en sådan placering kräver noggrann uppföljning. Här gjordes, enligt vad Norra Skåne erfar, ingen sådan under flera veckor.
Någon läkarundersökning av barnet ska inte heller ha utförts, något som ingår vid en placering av barn.
Men ordstår mot ord. Enhetschef Mirjam Englund säger att de följer regler och förordningar och inte kör sitt eget race och att hon inte kan påminna sig om att något sådant här fall skulle ha inträffat.
Och att det alltid görs utdrag ur brotts- och kronofogderegister. Ibland kan också familjehem anlitas som är godkända av annan kommun. Enligt uppgifter ska inte den aktuella familjen ha blivit godkänd av annan kommun.
Jakob Thorsteinsson är socialchef i Östra Göinge. Han medger att situationen är problematisk och ser allvarligt på de uppgifter som har kommit fram i den lex Sarah-anmälan som nu är under utredning.
– Vi måste jobba mer med processerna så att det blir flöden för personalen. Vi har svårigheter med personalrekrytering, men hoppas på en lösning till hösten då det bland annat kommer tillbaka personal som är föräldraledig.
4.
Helsingborgs dagblad.se
Publicerad 18 mars 2013 kl. 04:00
LANDSKRONA
Socialtjänsten i Landskrona har tidigare fått hård kritik av både JO och Socialstyrelsen. Nu pekar även stadens revisorer på stora brister.
Individ- och familjenämnden i Landskrona har brustit i sin uppgift att styra, leda, följa upp och kontrollera verksamheten. Med ett bättre kontrollarbete kunde nämnden ha upptäckt och åtgärdat de allvarliga bristerna långt tidigare.
Det fastslår revisionsfirman Ernst & Young som anlitats av kommunens förtroendevalda revisorer.
Det var vid en inspektion i maj 2012 som Justitieombudsmannen, JO, konstaterade allvarliga brister i socialtjänstens handläggning av barn- och ungdomsärenden och inom familjerätten. Och efter mordet på 19-åriga Maria i april samma år lät Socialstyrelsen genomföra en tillsyn där liknande felaktigheter fastslogs.
Individ- och familjenämnden har sedan dess presenterat en lista med åtgärder, bland annat har ett nytt kvalitetsledningssystem införts, de över 300 medarbetarna har genomgått en handläggnings- och dokumentationsutbildning, sektionerna för utredning av barn- och ungdomsärenden har fått ökad bemanning och det har blivit tydigare rutiner för hur cheferna ska få överblick.
Revisorerna konstaterar att individ- och familjenämnden har vidtagit åtgärder men menar att är för tidigt för att bedöma om de är tillräckliga.
Nämndordföranden Jan Allan Beer (FP) kommenterar;
– Kritiken från Ernst & Young är densamma som från JO och Socialstyrelsen och jag svarade då som nu att det har begåtts fel i många, många år på ungdomssidan. Det är jätteallvarligt och djupt olyckligt. Men jag tycker att de åtgärder som vi vidtagit är kraftfulla. Vi ser fram emot nya granskningar.
Som ytterligare åtgärd vill Jan Allan Beer få till stånd ett utbildningsprogram för politikerna i nämnden.
– Jag kommer se till vi får större möjlighet att granska, inte för att vi misstror förvaltningen, men för att vi ska känna oss mer trygga.
Revisorerna är också kritiska till att individ- och familjenämnden inte tillräckligt kraftfullt uttalat sig om vikten av förändringsarbete. Men det håller inte Jan Allan Beer med om.
– Detta har vi vid otaliga möten talat om, men eftersom det legat som informationsärenden före själva mötena har det inte protokollförts.
Elin Wrethov
elin.wrethov@hd.se 0418-49 65 27