2013-04-26
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16673131.abFamiljerna som styr S
Så har fem kärlekspar blivit en maktfaktor: Gäller att vara obrottsligt lojal
Arbetarrörelsen i Stockholm är en ren familjeaffär.
Aftonbladet har kartlagt de fem toppfamiljerna.
– Stockholm styrs på sovjetiskt sätt, säger en källa med insyn i partiarbetet.
Turerna kring Omar Mustafas avhopp har gjort att striderna inom arbetarrörelsen i Stockholm har kommit upp till ytan.
I morgon har S-distriktet i Stockholm årsmöte och en ny styrelse ska väljas. Turerna kring stockholmaren Omar Mustafas korta tid i Socialdemokraternas partistyrelse har fått gamla konflikter att blossa upp.
Distriktsordföranden Veronica Palm har fått hård kritik för sin inblandning i affären och tunga S-företrädare har krävt hennes avgång. Flera vill i stället se exministern Ylva Johansson i hennes ställe. Johansson har sagt att hon inte kandiderar och Palm föreslås bli omvald.
Gammal sanning
Men kritiken mot Palm har också blottlagt en gammal sanning om arbetarrörelsen i Stockholm – att flera i toppen är gifta eller har relationer med varandra. De privata banden mellan arbetarekommunen, LO-distriktet och Stockholms stadshus förgrenar sig vidare till riksdagen och Stockholms läns landsting. Aftonbladet har kartlagt fem av familjerna i toppen.
Nyligen stod det klart att Veronica Palm och hennes man Roger Mogert ska skilja sig. Paret har länge varit en tung maktfaktor i S-sfären i Stockholm.
Palm nådde via riksdagen S-toppen och sitter i dag i den högsta partiledningen, verkställande utskottet. Mogert gjorde samtidigt karriär i Stockholmspolitiken och är i dag oppositionsborgarråd.
Finns ett missnöje
Elisabeth Brandt Ygeman har länge spelat en central roll i rörelsen, både som S-politiker i Stockholm, men även som försteombudsman i LO-distriktet. Hennes man, Anders Ygeman, sitter sedan länge i riksdagen. Båda två med bakgrund i Stockholms arbetarekommun.
Flera källor uppger för Aftonbladet att det länge funnits ett missnöje med att ”familjerna” styr i Stockholm.
Kritikerna skräder inte orden och menar att maktambitionerna går före partiets bästa.
– Det gäller att vara obrottsligt lojal mot familjerna, det går före väljarintresset. Stockholm styrs på sovjetiskt sätt, säger en S-källa.
Förnekar bilden
Roger Mogert vill inte uttala sig om familjebanden. Men Elisabeth Brandt Ygeman, som nu lämnar LO-distriktet för att vara valledare på central facklig nivå, menar att bilden inte alls stämmer.
– Jag tycker det är lite trist att man tycker så, jag känner inte att jag aspirerar på en massa platser i arbetarekommunens ledning så därför finns det ingen anledning för mig att kommentera detta, säger hon.
Ett tredje exempel är Karin Wanngård, toppnamn i valet i Stockholm nästa år, som dessutom sitter i styrelsen i arbetarekommunen. Hennes man K-G Westlund arbetat som facklig-politisk utredare på LO-distriktet. I dag är han fortfarande ombudsman men framförallt föredragshållare.
Ylva Johansson, suppleant i styrelsen, är gift med förre finansministern Erik Åsbrink, som dock inte har något uppdrag i Stockholm.
Ulf Bjereld, S-märkt statsvetarprofessor vid Göteborgs universitet, säger att familjeband inom politiken är problematiska. Men han tror inte att det behöver vara värre inom S i Stockholm än på andra ställen.
”Finns överallt”
– Jag tror inte heller att det är värre inom politiken än i den akademiska världen och i media. Det är problem som kan förekomma överallt, säger han.
Enligt Bjereld kan dock starka familjeband inom politiken leda till jävsituationer som kan resultera i grumlighet i den demokratiska processen.
– En av orsakerna till det här tror jag är att partierna i dag har färre aktiva, då synliggörs banden tydligare. Det kan leda till diskussioner om att politiken styrs som familjeföretag, även om så absolut inte behöver vara fallet, säger han.
Pär Karlsson
Anette Holmqvist
Klicka på bilden för att se den i större version!