Författare Ämne: SJ anställda slänger ut barnen ur tågen och överlämnar dem ensamma i skogen  (läst 986 gånger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
Karolina, 14, slängdes också av tåget

Många barn har drabbats
 Karolina Eriksson var 14 år när hon råkade hoppa på fel tåg och hamnade i en stad hon aldrig varit i – utan pengar.

Men konduktören slängde av henne.

– Hon fick till svar att det inte var hans problem, säger hennes pappa Peter.

Fakta

De här barnen har också drabbats

 2 augusti 2011

Johan Svensson, 13, skulle i går ta Bohuståget från sin mamma i Svenshögen norr om Stenungsund till pappan ett par hållplatser därifrån. Men konduktören satte stopp för resan – och slängde av Johan Svensson från tåget.

– Hon sa till honom att det var ändrade regler och att man inte får betala kontant, säger Johans mamma Helene Andersson.

Hon jobbar i närheten av hållplatsen och hennes son gick raka vägen till hennes arbetsplats.

När Helene Andersson ringde till Västtrafik som kör Bohuståget i morse fick hon veta att det konduktören hävdat var fel.

– De sa att det var fel och att det går att betala kontant på tåget.

 12 februari 2011

När 15-åriga Mevludina Kovac från Falkenberg visade sin barnbiljett på tåget hävdade konduktören att den inte gällde. Konduktören på tåget, som körs av bolaget DBS First, trodde inte på henne när hon uppgav sitt personnummer, utan sa till henne att kliva av på nästa station, i Anneberg.

– Det känns hemskt, jag vet inte om jag vågar åka tåg mer, sa Mevludina Kovac till TV4 Halland.

 December 2009

I slutet av december 2009 kastade SJ av två ensamkommande flyktingbarn i Sävsjö.

För myndigheterna har pojkarna, 14-18 år gamla från Afghanistan, berättat att de smugglats genom Europa i en container och slängts av utanför Sävsjö. Men pojkarna hade tagit sig ombord på ett tåg som avgick från Malmö till Stockholm.

De upptäcktes i Alvesta av SJ:s personal. Eftersom de saknade biljett tvingades de av i Sävsjö. SJ meddelade polisen att de tvingat av barnen av tåget. Men när polisen kom till stationen var de redan omhändertagna av Höglandskyrkan.

Pojkarna var tunt klädda och saknade pengar, ändå tvingade SJ dem av tåget. Enligt reglerna måste den som inte betalar gå av tåget vid nästa station. Normalt stannar inte tåget i Sävsjö, men nu gjordes ett undantag. SJ ansåg inte då att man agerat okänsligt.

- Att de kastades av tåget är en felaktig beskrivning. Personalen handlade helt enligt regelboken. De blev ombedda att lämna tåget, och gick av lugnt och stilla, sa Dag Rosander, presschef på SJ till TT.

Karolina Eriksson, 19, från Uppsala skulle ta Upptåget till Storvreta 2006 men satte sig av misstag på fel tåg.

I stället hamnade hon i Gävle – utan pengar att ta sig tillbaka.

"Visste inte var jag skulle gå"

– När hon pratade med konduktören fick hon till svar att det inte var hans problem, säger hennes pappa Peter Eriksson.

– Jag visste nästan inte var jag var. Jag visste ju att jag var i Gävle, men jag visste inte var jag skulle gå, säger Karolina Eriksson.

Lyckligtvis fick hon hjälp av två kvinnor som gav henne pengar för att hon skulle kunna ta tåget tillbaka.

Oroliga föräldrar

– Annars vet jag inte om de hade slängt av mig en gång till, säger Karolina Eriksson.

Hennes föräldrar väntade oroligt i Uppsala efter att Karolina Eriksson lyckats ringa dem och berätta vad som hänt.

– Jag var fruktansvärt upprörd och orolig. Det var en pärs där i ett antal timmar. Nu gick det här bra, men det kunde ha hänt mycket värre saker för någon annan, säger Peter Eriksson.

Han ringde till SJ dagen efter.

"Nu får det vara nog"

– De ursäktade sig, sa att de skulle bättra sig och se till att information gick ut till de anställda om att det inte får gå till så här när det gäller barn. Jag kände tillfredsställelse över att de skulle ta tag i det. Ändå händer det igen, nu får det vara nog.

– Det måste finnas någon gräns, det ska inte behöva hända något fruktansvärt innan man ställer krav på sin personal.
Sofia Roström Andersson
« Senast ändrad: 23 april 2013, 22:54:44 PM av Alina »