Frfattare mne: Polisvakter får misshandla,förtala och slå oskyldiga barn  (lst 2042 gnger)

Alina

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 279
    • Visa profil
Polisvakter får misshandla,förtala och slå oskyldiga barn
« skrivet: 23 mars 2013, 12:50:16 PM »
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13732573.ab12

Handfängsel på 12-åring upprör

Den 12-årige pojken fick först handfängsel och brottades därefter ner på marken av ordningsvakter vid Slussen i Stockholm. Med ett knä tvingar sedan vakten pojken att ligga kvar på marken. Nu sprids filmen på ingripandet på nätet - men både polis och åklagare är eniga om att ordningsvakterna inte gjorde något fel.

6 oktober 2011 kl 19:12

Filmklippet från perrongen vid Saltsjöbanan vid Slussens station i somras innehåller dramatiska bilder. En ordningsvakt håller fast en tolvårig pojke och tvingar honom att stå intryckt mot ett fönster med armarna på ryggen och försedd med handfängsel.

”Aj, mitt ben” och ”släpp mig” skriker pojken, som plötsligt sparkar vakten på smalbenet. 12-åringen läggs då ner på marken och med ett knä på rumpan tvingas han att ligga kvar i två minuter innan han förs bort – fortfarande med handfängsel och med händerna på ryggen.

Händelsen polisanmäldes som tjänstefel och från anhöriga har kritiken mot ordningsvakterna och vaktbolaget varit massiv. ”Är det rätt att göra så här mot en 12-åring”, undrar den person som lagt ut filmen på nätet.

Men det finns en annan sida av händelsen, påpekar både polisen och SL. Ärendet hamnade på polisens ungdomsrotel och åklagarkammaren i Citys bord. Efter att polisen bland annat sett filmen togs beslutet att lägga ner förundersökningen om tjänstefel. Enligt polisen agerade nämligen ordningsvakterna precis som de skulle.

– Det finns inget på filmen som är tjänstefel, säger polisinspektör Britt-Marie Hackzell och pekar på att pojken inte gör som han blir tillsagd och att det är ett gäng ungdomar i olika åldrar som hetsar ordningsvakterna.

Men är det rätt att sätta handfängsel på en 12-åring?

– Det var en av sakerna som vi tittade närmare på. Det står ingenstans i lagen om hur lågt i åldrarna man får sätta handfängsel, säger Britt-Marie Hackzell.

SL fick kännedom om filmen först idag, men ärendet har varit känt sedan det inträffade den 10 juli. Trygghetschefen Jeanette Hegedüs konstaterar precis som polisen att hela bilden inte framkommer på filmen. Ordningsvakterna hade enligt SL stoppat ungdomarna när de försökte åka mellan vagnarna på Saltsjöbanan, så kallad koppelåkning, och situationen var allmänt stökig.

I filmen hörs pojken också skrika okvädningsord mot vakterna. ”Jag ska mörda den jävla horan” skriker han en gång. Och runt omkring hetsar hans vänner och uppmanar pojken att göra motstånd. 12-åringen anmäldes också för våld mot tjänsteman och greps på platsen. Förundersökningen lades dock ner på grund av pojkens låga ålder.

– Det är inte en lätt situation. Ingripandet sker som det ska, men sedan finns ju filmen och ser jag den som mamma känns det inte bra. Vi har tillsatt en utredning och vi har ställt ett antal frågor till vaktbolaget, bland annat om man inte hade kunnat sätta pojken ner och om nedläggningen hade varit tvungen att vara så kraftfull, säger Jeanette Hegedüs.

Utredningen väntas vara klar inom några dagar och tills dess är vakterna inte i tjänst hos SL – i praktiken dock ett beslut utan konsekvenser då den ena vakten är ledig och den andra inte schemalagd den här veckan.

– Det finns ju två sidor. Visst reagerar säkert många och undrar hur man kan göra så här mot ett barn, men samtidigt är det ett rätt aggressivt barn. Och skulle de koppelåka är jag tacksam för att vakterna ingrep, det är förenat med livsfara, säger Jeanette Hegedüs.

SvD.se har sökt vaktbolaget.

Tobias Olsson Reporter

08-13 58 14 tobias.olsson@svd.se
« Senast ndrad: 23 mars 2013, 12:52:29 PM av Alina »